2015-10-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
en sak är säker. Det kommer aldrig bli någon rea. Särskilt inte i sthlms innerstad. Det är ett av de bästa och mest säkra köpen just nu trots höga priser. Och det kommer inte att byggas några billiga hyresrätter där inte till alla som vill ha en.

Om detta nu är en sådan idiotsäker affär så borde banken jubla om du går till de och vill låna till att köpa 10-20 sådana bostäder?
Eller borde inte alla världens investerare sett det för längesedan,Warren B, Kamprad och Saudisprinsarna har väl redan köpt hundratals var då eller?
2015-10-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har du verkligen så dålig fantasi??

Men alla jobb som endast kräver en laptop och ett internet, kan vara ekonomi, juridik, försäljning osv..
Eller så kan som jag jobba på en oljeplattform, då jobbar man 2 veckor och är fri i 4 veckor, vilket betyder att man kan bo vart man vill, har kolleger som bor i Brasilien, Thailand, Florida, Spanien osv.. Man kan ju förstås välja att bo i Stockholmcity oxå men eftersom det är samma priser på Manhattan så hamnar Stockholmcity väldigt väldigt långt ner på listan.
Nej jag har snarare en hög grad av verklighetsförankring. Det finns ytterst få jobb som kan utföras på distans. Gör gärna en realitycheck på arbetsförmedlingens hemsida eller på monster, Manpower, proffice.
Hur många lediga jobb finns det på oljeplattformar som man kan pendla till från Sverige bedömer du?
2015-10-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Fast hur många unga klarar det? Om de bor hemma ja, men annars?

Om man inte klarar av att spara minimum 5000:- i månaden i hyrd bostad, ja då skall man inte få köpa bostad heller.

Om du hyr en bostad för 7000:- lever för 3000:- så räcker med en ynka lön på 15k netto för att kunna spara 5k i månaden.
2015-10-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Lär ni er inte i skolan nu för tiden att meningar som avslutas med en sån här krumelur "?" är just precis en fråga?
Helt rätt av dig jag ber om ursäkt.
2015-10-11, 11:18
Medlem
Citat:
Om man inte klarar av att spara minimum 5000:- i månaden i hyrd bostad, ja då skall man inte få köpa bostad heller.

Om du hyr en bostad för 7000:- lever för 3000:- så räcker med en ynka lön på 15k netto för att kunna spara 5k i månaden.
3000 att leva på under flera PR är orealistiskt. Men säg att de kan spara 3000, då tar det 7 år. Det gäller då inte i storstan där det knappt är möjligt att hyra i andra hand för 7000.
Och 15 netto är inte en ynklig lön utan en helt rimlig inkomst för en ung person.
2015-10-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Låter ju bra, gissningsvis ger ju de investerade pengarna högre avkastning än räntan på lånet ändå? Av samma anledning tycker inte jag att jag behöver amortera speciellt mycket till då pengarna gör sig bättre på andra ställen.

Skillnaden mellan dig och mig är ju faktiskt att JAG har lånat pengar till en hyresfastighet som genererar en vinst var månad, du däremot tycker det är smart att ha samma skuld på något som inte genererar pengar var månad (din bostad).
2015-10-11, 11:22
Medlem
Citat:
Nej jag har snarare en hög grad av verklighetsförankring. Det finns ytterst få jobb som kan utföras på distans. Gör gärna en realitycheck på arbetsförmedlingens hemsida eller på monster, Manpower, proffice.
Hur många lediga jobb finns det på oljeplattformar som man kan pendla till från Sverige bedömer du?

Har liksom ingen betydelse hur många jobb det finns. Man väljer vad man vill jobba med och var, sedan så skaffar man sig den kompetens som behövs.
2015-10-11, 11:23
Medlem
Tydligt att vissa ALDRIG upplevt en bostadskrasch !! Man måste lära sig av historien....1989-1991 var det också sådan här hype och fantastiska pris-stegringar..Naturligtvis slutade det i ett ras på ca 50 % generellt.......(100 % på vissa små orter, Ja ni läste rätt ! Folk gav bort sina bostadsrätter gratis, eftersom det inte fanns några jobb på orten och Alla som kunde ville flytta). Naturligtvis kommer även denna saga sluta illa...Den nyinköpta 7 miljonersvillan kommer snart visa sig vara värd 3,5 miljoner....1992 Staten tog över Nordbanken(Nordea) och Gotabanken.....SEB:s styrelseordförande yttrade sig i A-ekonomi på TV...ööh värdet på vår aktie måste anses som mycket osäkert...då stod SEB. aktien i 6,50 kr......ned från ca 130 kr...SEB klarade sig precis på målsnöret...men var oerhört nära att bli statligt p.g.a alla kreditförluster som uppstått p.g.a överutlåning........Glöm för allt i världen inte detta.......det är vansinne att buda över i nuläget...
2015-10-11, 11:24
Medlem
Citat:
Har liksom ingen betydelse hur många jobb det finns. Man väljer vad man vill jobba med och var, sedan så skaffar man sig den kompetens som behövs.
Så det behövs ingen arbetsgivare som betalar lön för utfört arbete eller hur menar du?
2015-10-11, 11:26
Medlem
Citat:
3000 att leva på under flera PR är orealistiskt. Men säg att de kan spara 3000, då tar det 7 år. Det gäller då inte i storstan där det knappt är möjligt att hyra i andra hand för 7000.
Och 15 netto är inte en ynklig lön utan en helt rimlig inkomst för en ung person.
Jo man kan leva på 3000:- i månaden, eller har alla genom Sveriges tiders studenter svultit ihjäl eller.

Om man har 15k netto som ung betyder det väl bara att de inte utbildat sig?
Och då hamnar de ju under kategorin "korkade som vill unna sig saker" och var ju just detta beteende jag varnade för.
2015-10-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Tydligt att vissa ALDRIG upplevt en bostadskrasch !! Man måste lära sig av historien....1989-1991 var det också sådan här hype och fantastiska pris-stegringar..Naturligtvis slutade det i ett ras på ca 50 % generellt.......(100 % på vissa små orter, Ja ni läste rätt ! Folk gav bort sina bostadsrätter gratis, eftersom det inte fanns några jobb på orten och Alla som kunde ville flytta). Naturligtvis kommer även denna saga sluta illa...Den nyinköpta 7 miljonersvillan kommer snart visa sig vara värd 3,5 miljoner....1992 Staten tog över Nordbanken(Nordea) och Gotabanken.....SEB:s styrelseordförande yttrade sig i A-ekonomi på TV...ööh värdet på vår aktie måste anses som mycket osäkert...då stod SEB. aktien i 6,50 kr......ned från ca 130 kr...SEB klarade sig precis på målsnöret...men var oerhört nära att bli statligt p.g.a alla kreditförluster som uppstått p.g.a överutlåning........Glöm för allt i världen inte detta.......det är vansinne att buda över i nuläget...

Äntligen en som står stadig med benen på jorden
2015-10-11, 11:29
Medlem
Citat:
Jo man kan leva på 3000:- i månaden, eller har alla genom Sveriges tiders studenter svultit ihjäl eller.

Om man har 15k netto som ung betyder det väl bara att de inte utbildat sig?
Och då hamnar de ju under kategorin "korkade som vill unna sig saker" och var ju just detta beteende jag varnade för.
En student kan ju jobba extra, det kan inte en som redan jobbar. För övrigt tycker jag att diskussionen bör hålla sig till vad som är rimligt, och inte förhålla sig till extrema eller udda exempel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in