2015-10-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ingen har heller påstått att det är olagligt.

Jag har haft anledning att granska årsredovisningar då jag letat bostad i över ett år (slutade med att jag köpte eget hus nyss istället) och det finns i min stad åtskilliga föreningar som trots att reparations- och underhållsfonden är rimligt välfylld har flera miljoner liggandes och dräller utan avkastning under posten fritt eget kapital. I den förening jag lämnade nu var trycket på att hålla nere avgifterna så stort att det endast avsattes 30% av vad som skulle vara rimligt till fonden.

Det finns även föreningar med 85% lånegrad och väldigt lite bundet eget kapital. De värsta har lån på 9000 kr per kvadrat. Ändå betalar folk samma pris för dessa lägenheter som andra med betydligt bättre ekonomi. De föreningarna kommer antagligen att gå i konkurs om räntan stiger. Kännetecknet för dessa föreninga är att de byggdes -89-92.

En bra förening har en underhållsplan som stöd för intag av medel till fonden.
9000 kr lån per kvm är inte ovanligt för nyligen ombildade föreningar och det behöver inte vara ett tecken på dålig ekonomi.
Dom värsta har lån på över 20 000/kvm
Jag har också kollat många årsredovisningar och jag har knappt hittat någon brf som samlar pengar på hög utan att ha låg avgift.
2015-10-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
En snabb sökning på blocket visar det finns 22492 bostäder som är ute för uthyrning just nu.
I storstäderna?
Det finns säkert lägenheter i stockholm men tror du att den som hyr en sån kan spara ihop till en bostadsrätt samtidigt? Dvs med en överkomlig hyra?
2015-10-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
I storstäderna?
Det finns säkert lägenheter i stockholm men tror du att den som hyr en sån kan spara ihop till en bostadsrätt samtidigt? Dvs med en överkomlig hyra?

Livet är enkelt, har man inte råd så har man inte råd, kommer bli ett brutalt uppvaknande för dessa som tyckar att man skall "kunna unna sig något"
2015-10-10, 17:43
Medlem
Citat:
Livet är enkelt, har man inte råd så har man inte råd, kommer bli ett brutalt uppvaknande för dessa som tyckar att man skall "kunna unna sig något"
Så om man inte har råd att hyra en lägenhet så får man väl bo kvar hos föräldrarna? Du började den här debatten genom att hävda att man skulle växa upp och inte förlita sig på föräldrars hjälp till lån för en bostad. Anser du då att de som blir kvar hemma har växt upp?

PS: jag kollade antal lediga lägenheter på blocket i Sthlm med en maxhyra på 7000 vilket skulle vara en rimlig kostnad för en ung person som samtidigt då ska spara ihop till en insats och inte utnyttja sina föräldrar. 291 st. Men blocket skiljer inte på rum och lägenhet så när jag räknat bort rum och veckopendlaralternativ återstod 16 st. Räkna med att hälften redan är uthyrda för folk tar inte ner annonser direkt. Då återstår 8 lediga lägenheter med rimlig hyra. Av det kan man inte dra slutsatsen att en ung person kan hyra istället för att köpa. Det är bara du bajsaren som kan hävda nåt så dumt.
Senast redigerad av intemittnamn 2015-10-10 kl. 18:05.
2015-10-10, 21:25
Medlem
Jag kommer väl ångra mig gruvligt som ger mig in i den här debatten men det är så svårt att låta folk tala oemotsagda.

Bajsboo, du är fast övertygad om att vi har en bubbla som kommer spricka (snart?). Har du försökt få ta tag i en hyresrätt i Stockholm eller Göteborg de senaste åren utan att ha sparad kötid? Har du varit på visning av en hyfsat centralt belägen bostadsrätt i samma städer de senaste åren? Varit med i en budgivning? Att ditt hus kostade 1,5 miljoner tyder på att du bor på vischan och att svaret troligtvis är nej.

Kan man istället svara ja på ovan frågor vet man att de få hyreslägenheter som är lediga har typ 7132 intressenter och att man själv högst troligt är sist i den kön. Man vet också att visningarna är så välbesökta att besökarna får delas upp i grupper för att mäklaren ska kunna ge alla en rättvis chans att ställa frågor. Om det nu ens blir någon visning, hälften försvinner innan dessa ens hunnit bli verklighet. Blir det budgivning kan du räkna med att priset går upp åtminstone 25%, om inte mer. Så, varför är det så här?

Billiga räntor och ränteavdrag hjälper så klart till i viss del. Men det största problemet är den stora bristen på bostäder i relation till efterfrågan. I de centrala delarna och i populära villaområden finns det alltid folk som kan betala, och de som är med och leder budgivningarna har råd även med 4% ränta. Dessa lägenheterna och villorna kan mycket väl stanna av lite i sin procentuella prisökning, men någon krasch har jag svårt att föreställa mig. Angående ränteavdraget är det en faktor som spelar in men jag känner då INGEN som räknar med det i sina kalkyler, återbetalningen kommer som en kul bonus lagom till sommaren. Pengar som går till en liten resa, nöjen och sprit. Men inget livsnödvändigt.

Nej, så länge som efterfrågan extremt mycket överstiger tillgången på bra objekt i storstäderna så kommer inte priserna sjunka. Det är helt orimligt.

Ps. Bajsboo, hoppa över personliga angrepp i stil med bolånetorsk. Under 30, lgh i storstad, <50% belåning, sparade pengar, väntar fint arv i framtiden etc. så jag är knappast i riskzonen. Det innebär ju dock inte att jag tycker om att måla fan på väggen för alla andra, som du gör.
2015-10-10, 22:12
Medlem
Jag tror på fortsatt stigande bostadspriser. Visst, politik och psykiskt beteende kan styra bostadspriserna, men till skillnad från övriga affärer så är bostaden ett nödvändigt ont. Alla som är inne i bostadsmarknaden gör bra pengar på sitt boende och är fortsatt kapitalstarka vid nästa bostadsköp. Det är svårt för dom som inte är inne i bostadsmarknaden. Affärer handlar i grunden om marknad och efterfrågan, som det ser ut de närmsta åren kommer efterfrågan öka. Jag kan anses vara en bolånetorsk då jag tjänar 500k/år och har över 3 miljoner i lån på två lägenheter varav en i sthlm. Tror på ökade bostadspriser med tanke på att räntan kommer vara låg många år framöver. Mvh Xplayer

http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=040250e1-79af-4e66-a1b2-f20dec67e73f
2015-10-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera

Billiga räntor och ränteavdrag hjälper så klart till i viss del. Men det största problemet är den stora bristen på bostäder i relation till efterfrågan. I de centrala delarna och i populära villaområden finns det alltid folk som kan betala, och de som är med och leder budgivningarna har råd även med 4% ränta. Dessa lägenheterna och villorna kan mycket väl stanna av lite i sin procentuella prisökning, men någon krasch har jag svårt att föreställa mig. Angående ränteavdraget är det en faktor som spelar in men jag känner då INGEN som räknar med det i sina kalkyler, återbetalningen kommer som en kul bonus lagom till sommaren. Pengar som går till en liten resa, nöjen och sprit. Men inget livsnödvändigt.

Nej, så länge som efterfrågan extremt mycket överstiger tillgången på bra objekt i storstäderna så kommer inte priserna sjunka. Det är helt orimligt.

Håller med dig i din analys... det finns dock en faktor som oroar mig. Räntan kan drivas upp av externa orsaker. Just nu lånar Sverige relativt billigt utomlands p.g.a. högt förtroende och sin låga statsskuld. Denna försämras dock nu... 100 miljards hålet lyckades (S) Maggan inte täppa till trots kraftiga skatte och avgiftshöjningar. En annan indikation på att situationen allvarlig är att man vill tumma på överskottsmålet över en konjunkturcykel samtidigt som man tömmer statliga bolag på medel. Kommunerna är kraftigt belånade (500-600 miljarder) och Sveriges befolkning är kraftigt belånade (3100 miljarder)...

Vad händer om penningmarknaderna tappar förtroendet för Sveriges förmåga att hantera sin ekonomi? jo räntan går upp trots deflation... ett sådant scenario kan ställa till det rejält.

Har jag fel i mitt tänk?
Senast redigerad av obisvenkanobi 2015-10-10 kl. 23:25.
2015-10-11, 01:03
Medlem
Jag tror att det är köpfest nu, just för att det är och har varit billigt att låna pengar.
Folk köper, priserna stiger, folk blir hysteriska för de vet att om de inte köper idag blir det ännu dyrare imorgon. Och när de väl har köpt den idag vet de att deras lägenhet är mer värd redan imorgon.
Det blir omöjligt att spara till en BR när man bor hos föräldrarna eller i hyreslägenhet, för även fast man sparar 100k eller 200k per år så vet man att priset kommer att stiga med 300k.
Klart det blir köer på visningar och lägenheter försvinner innan visningen. Folk blir desperata
Alla har fått fartblindhet - ingen har värde för pengarna längre eftersom det är så himla billigt.

Jag tycker inte att ovan är normalt. Men tiden kommer så småningom när folk tänker: Vi köper imorgon för det blir billigare då.

Politikerna skiter i folket för de kysser bankernas rövar och bankerna kysser USAs röv.
Det där med att de ska höja skatter och införa amorteringar är bara en fasad med vilken de visar att de bryr sig. Inget ovan behövde hända om de byggde fler bostäder åt folk. Så min fråga är Varför byggs det inte om de bryr sig om oss?
Landstinget: Det lönar sig inte att bygga fler bostäder
http://www.dn.se/sthlm/landstinget-det-lonar-sig-inte-att-bygga-fler-bostader/
Senast redigerad av Taskigt 2015-10-11 kl. 01:08.
2015-10-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Det blir omöjligt att spara till en BR när man bor hos föräldrarna eller i hyreslägenhet, för även fast man sparar 100k eller 200k per år så vet man att priset kommer att stiga med 300k.
Har du gått från 0k till 100k så är du närmare kontantinsatsen på 15%. Det är ju det enda du behöver spara ihop.
2015-10-11, 09:53
Medlem
Citat:
Nej det skrev jag inte.
Däremot ställde jag en fråga på hur smart det vore att byta 7-8 fönster i sin lägenhet för att sedan betala 500:- i månaden i resten av livet.
Vad menar du med det, att avgiften går upp 500:- p.g.a fönsterbyte?
2015-10-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Har du gått från 0k till 100k så är du närmare kontantinsatsen på 15%. Det är ju det enda du behöver spara ihop.
Sant. Men i praktiken behöver du 250000 i insats för en lägenhet i ytterkommun i storstäderna. Hur lång tid tror du själv att det tar för en ung person att spara ihop 250k skattade kronor? 7-10 år tippar jag. Då är man närmare 30 innan man kan köpa sin första bostad.
2015-10-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Så om man inte har råd att hyra en lägenhet så får man väl bo kvar hos föräldrarna? Du började den här debatten genom att hävda att man skulle växa upp och inte förlita sig på föräldrars hjälp till lån för en bostad. Anser du då att de som blir kvar hemma har växt upp?

Du kan tycka vad du vill men verkligheten är som den är, man kan INTE köpa saker man inte har råd med så enkelt är det bara. Har man 15k i nettolön så kan man inte köpa en 5 miljoners villa, så enkelt är det bara, sedan att folk vill, tycker det är deras rättighet, "vill unna sig" något är en helt annan sak. Är samma folk som när de sedan sitter i skiten som kommer att skylla på banken som lånade ut pengarna.

Och JA en som bor kvar hemma hos sina föräldrar eller för den delen bor i en pytteliten billig studentlägenhet och bygger upp sin ekonomi, bygger upp sin karriär är vuxen medan den som tar sig ett butiksbiträdesjobb och sedan tycker att de har rätt att "unna sig" en mångmiljonlägenhet centralt har inte vuxit upp och lär förmodligen aldrig heller växa upp. Dessa kommer bli andra klassens medborgare till slut, sådana som kallas whitetrash på andra sidan pölen.
Det allra sjukaste är att när de väl förstört sina egna liv så är de så missnöjda på allt så då missnöjesröstar de på populist partier och på så sätt fördärva för landet ännu mer.

Men alla blir ju salig på sin tro, lär du dina ungar att det är allas rättighet att få "unna sig" saker så lär jag mina att man måste förtjäna saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in