2015-10-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Det menar du inte? Du har sagt det på typ varje sida i den här tråden...

Här sa du något vettigt, det är viktigt att man lever det liv man själv vill ha. Det intressanta är ju dock att du gång på gång försöker trycka ned andra för att de lever annorlunda än dig...

Självklart ligger du bra till om du jämför dig med folk som har låglöneyrken som lever lön till lön, är det en sådan stor bedrift att du behöver ta upp det hela tiden?

Jag finner det högst vardagligt att ha hyffsat hög nettolön, 50% belåningsgrad med mera, speciellt i din ålder. Allt handlar om vilka man jämför sig med, vill man framhäva sig själv är det ju dock lättast att jämföra sig med de som har det sämst.

Ditt hus kostade ju knappt någonting och du har la haft rätt många år på dig att spara. Förvånad över att du alls har lån faktiskt, eftersom du ju nu har sådant fantastiskt ekonomiskt sinne.

Med köp och renoverigar så kostade huset mig ca 1,5 miljoner, är värderat till ca 1,8 miljoner idag.
För dig kanske 1,5 miljoner "kosta knappt något" men för mig är 1,5 miljoner enormt mycket pengar. Jag har under 900 000:- i skuld idag och om max 7 år är jag skudfri.

Jag jämför mig vare sig med de som har det sämst eller de som har det bäst, jag bara konstaterar hur jag har det.

Försöker inte trycka ned någon utan har bara ett barskt sätt att uttrycka mig men egentligen är det i all välmening.

Jag kan ju inte veta men skulle inte bli förvånad om folk som zurfarn som sitter med 4 miljoner i lån nu efter att jag hackat på honom i månadersvis faktiskt har funderat på att armortera mer eller kanske redan börjat.
2015-10-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det var hennes far som kom och la näsan i blöt i saker han inte har o göra med. Och som jag sa så vet jag en hel del om just fönster och det fanns inget behov av att byta och faktiskt nu 3-4 år senare så har de fortfarande inte bytt fönster.
Sitter man i en styrelse skall man vara noga med vad man gör för föreningens pengar, man höjer inte hyror för att laga något som inte är sönder. Ännu mera ont hade det gjort i min ekonomiska värld om vi bytt fönster och fått en femhundring i högre hyra.. fanns ca 7-8 fönster i min lägenhet, att betala en femhundring mer i månaden i resten av livet för 7-8 nya fönster måste vara världens sämsta köp.

Misstänker att jag är mer ekonomisk än dig
Du skrev att den föreningen hade god ekonomi med stor kassa vilket då borde betyda att ni skulle kunna byta fönster utan att öka avgiften, eller sitter du och fabulerar ihop secenarior för att kunna argumentera?
2015-10-10, 14:45
Medlem
Citat:
Huset jag bor i nu köpte jag för tre år sedan och inte fan hade jag mina föräldrar som medlånare
Och då menar du att det kan de flesta unga göra idag då? Annars är ditt exempel helt meningslöst. En ung vuxen i en av de tre storstäderna kan köpa sitt första boende utan medlåntagare?
2015-10-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Du skrev att den föreningen hade god ekonomi med stor kassa vilket då borde betyda att ni skulle kunna byta fönster utan att öka avgiften, eller sitter du och fabulerar ihop secenarior för att kunna argumentera?

Jaha, så om man har god ekonomi så byter man fönster fastän att det inte behövs?

Går du runt och byter glödlampor i din lägenhet oxå fastän de fortfarande fungerar?
2015-10-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Och då menar du att det kan de flesta unga göra idag då? Annars är ditt exempel helt meningslöst. En ung vuxen i en av de tre storstäderna kan köpa sitt första boende utan medlåntagare?

De bör hyra och spara ihop en massa pengar om de vill få ett bra framtida liv.
Inte börja livet med megaskulder, skulder de egentligen inte har råd med så därför skuldsätta föräldrarna.
2015-10-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Det menar du inte? Du har sagt det på typ varje sida i den här tråden...

Här sa du något vettigt, det är viktigt att man lever det liv man själv vill ha. Det intressanta är ju dock att du gång på gång försöker trycka ned andra för att de lever annorlunda än dig...

Självklart ligger du bra till om du jämför dig med folk som har låglöneyrken som lever lön till lön, är det en sådan stor bedrift att du behöver ta upp det hela tiden?

Jag finner det högst vardagligt att ha hyffsat hög nettolön, 50% belåningsgrad med mera, speciellt i din ålder. Allt handlar om vilka man jämför sig med, vill man framhäva sig själv är det ju dock lättast att jämföra sig med de som har det sämst.

Ditt hus kostade ju knappt någonting och du har la haft rätt många år på dig att spara. Förvånad över att du alls har lån faktiskt, eftersom du ju nu har sådant fantastiskt ekonomiskt sinne.

Bra inlägg, BajsBosse är en vidrig patetisk människa, det håller jag med om.

.
2015-10-10, 16:24
Medlem
Citat:

Sedan finns det andra problem med att föräldrar tex borgar med sina hus. De kan tex inte sälja huset, dör de så kan inte arvtagarna sälja så länge huset borgar för nåt annat hus. Har diskuterat detta med banken eftersom mina föräldrars hus borgar för en del av min syteres lån, så fastän de är skuldfria så kommer det bli problem den dagen de dör eller vill flytta.

Men självklart så vet väl ni bättre än min bankman (som för övrigt är företagsrådgivare på banken).
2015-10-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Bra inlägg, BajsBosse är en vidrig patetisk människa, det håller jag med om.

.

Vilket va du höll med om? Var det den delen där han skrev att jag sa nåt vettigt eller vilken del var det du höll med om?
2015-10-10, 16:41
Medlem
Citat:
De bör hyra och spara ihop en massa pengar om de vill få ett bra framtida liv.
Inte börja livet med megaskulder, skulder de egentligen inte har råd med så därför skuldsätta föräldrarna.
Du menar att de ska hyra en av de alla lediga lägenheter som inte finns?
2015-10-10, 17:10
Medlem
Citat:
Jaha, så om man har god ekonomi så byter man fönster fastän att det inte behövs?

Går du runt och byter glödlampor i din lägenhet oxå fastän de fortfarande fungerar?
Du skrev att ni skulle höja avgiften med 500 kr för att finansiera fönsterbytet fast ni hade fet kassa.
2015-10-10, 17:11
Medlem
Citat:
Du menar att de ska hyra en av de alla lediga lägenheter som inte finns?

En snabb sökning på blocket visar det finns 22492 bostäder som är ute för uthyrning just nu.
2015-10-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Du skrev att ni skulle höja avgiften med 500 kr för att finansiera fönsterbytet fast ni hade fet kassa.

Nej det skrev jag inte.
Däremot ställde jag en fråga på hur smart det vore att byta 7-8 fönster i sin lägenhet för att sedan betala 500:- i månaden i resten av livet.

Oavsett om man har fet ekonomi eller inte så lär man ju inte ha så fet ekonomi länge om man lagar och byter saker som inte är sönder eller i dåligt skick. Du vet detta oxå men du vill mest käfta just nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in