2015-10-10, 15:26
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nog verkar det som IS får ordentligt med spö:

http://sana.sy/en/?p=57227

"Russian General Staff: 60 terrorist targets in Syria destroyed, 300 terrorists killed, ISIS might use mustard gas"
http://sana.sy/en/?p=57210

Det är inget du får höra från västmedia. Att de skulle vara helt fearless motbevisades av videon då två hinds attackerar dom de skrek ju för fan av ångest.
Citera
2015-10-10, 16:01
Medlem
Citat:
Nog verkar det som IS får ordentligt med spö:

http://sana.sy/en/?p=57227

"Russian General Staff: 60 terrorist targets in Syria destroyed, 300 terrorists killed, ISIS might use mustard gas"
http://sana.sy/en/?p=57210
Nog kan man hoppas men man får nog ta uppgiften med en stor nypa salt då nyheten kommer från SANA som en del av Assads propagandaapparat. Jag gissar nog på kanske 1/3 av det angivna antalet som det egentliga, samtidigt som man förmodligen har en drös av egna förluster man väljer att inte rapportera om.
Citera
2015-10-10, 16:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Nog kan man hoppas men man får nog ta uppgiften med en stor nypa salt då nyheten kommer från SANA som en del av Assads propagandaapparat. Jag gissar nog på kanske 1/3 av det angivna antalet som det egentliga, samtidigt som man förmodligen har en drös av egna förluster man väljer att inte rapportera om.
Ja, så klart, krigspropaganda är alltid överdriven, oavsett vem avsändaren är. Men ett bra resultat är det ändå.
Citera
2015-10-10, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
samtidigt som man förmodligen har en drös av egna förluster man väljer att inte rapportera om.
Det är just vad som är roligt med kriget.. förluster av allt förutom mark har blivit totalt ointressant för alla sidor.
Citera
2015-10-10, 16:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElMosavi
Det är just vad som är roligt med kriget.. förluster av allt förutom mark har blivit totalt ointressant för alla sidor.
Jag vill inte hålla med om att det gäller alla, men väldigt många glömmer förlusterna, som du säger.
De människor som drabbas, deras trauman, deras påtvingade förluster och flykt, som de oftast är helt oskyldiga till. För att inte tala om all förstörd infrastruktur, bostäder, industri mm, som det tar flera år att bygga upp igen.

Men låt oss hoppas att det som händer i Syrien nu, med Rysslands inblandning, blir en vändpunkt för hela Mellan Östern, att man slutar leverera vapen till terrorister, att främmande makter slutar med sina kränkningar mot länderna där. Då kan det äntligen bli fred där och de flyktingar som vill, kan återvända till sina hemtrakter.
Det är i alla fall vad jag hoppas på.
Citera
2015-10-10, 16:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag vill inte hålla med om att det gäller alla, men väldigt många glömmer förlusterna, som du säger.
De människor som drabbas, deras trauman, deras påtvingade förluster och flykt, som de oftast är helt oskyldiga till. För att inte tala om all förstörd infrastruktur, bostäder, industri mm, som det tar flera år att bygga upp igen.

Men låt oss hoppas att det som händer i Syrien nu, med Rysslands inblandning, blir en vändpunkt för hela Mellan Östern, att man slutar leverera vapen till terrorister, att främmande makter slutar med sina kränkningar mot länderna där. Då kan det äntligen bli fred där och de flyktingar som vill, kan återvända till sina hemtrakter.
Det är i alla fall vad jag hoppas på.

Så Assad i lugn och ro kan fortsätta att terrorisera sin befolkning utan att någon ska bry sig? Du är en idiot av episka mått
Citera
2015-10-10, 16:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så Assad i lugn och ro kan fortsätta att terrorisera sin befolkning utan att någon ska bry sig? Du är en idiot av episka mått
Han terroriserar inte sin befolkning.
Citera
2015-10-10, 17:01
Medlem
wwrs avatar
Ryssarnas entré på scenen är intressant. De har väl, liksom USA, kapacitet att sopa banan med IS, om de vill.

Det visar sig väl om de vill avgöra kriget. Putin skulle kanske bli någon slags hjälte. Men viktigare än så är väl det strategiska spelet. Putin har kanske tagit intryck av USAs evighetskrig och bestämt sig för att starta ett eget sådant för att bl.a behålla närvaro i det viktiga området.

...

Det är i krig de verkliga pengarna ligger. Eller med president Teddys egna ord "I should welcome almost any war, for I think this country needs one."

Vad var det nu hon sade på dödsbädden, Gutle Schnaper Rothschild “If my sons did not want wars, there would be none.” Familjen är värd 500 biljoner dollar brukar det påstås

Här är lite mer bakgrund. Sedan grundandet 1776 har visst USA varit i fred 21 av åren och in krig 214
http://www.informationclearinghouse.info/article41086.htm

Man borde gå in flyktingbranchen. 6000/dygn för att hyra ut en pigkammare.

Ok. De sista påståendena var lite på skoj. Men jag gissar att ryssarna mycket väl kan bli kvar utan allvarliga försök att avgöra. De kan inte låta USA få ha allt roligt för sig själv.
Citera
2015-10-10, 17:10
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ditt inlägg är fullkomligt obegripligt, kanske kan du utveckla din åsikt lite?
Citera
2015-10-10, 17:25
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Jo, men de 7,6 miljoner internflyktingar (om vi nu utgår från att UNHCR:s uppgifter stämmer) som till allra största delen har flytt TILL regeringskontrollerade områden, utgör ju en mångfaldigt större grupp än de som har flytt till Europa. Om vi i enlighet med ditt resonemang ovan utgår från att de allra flesta av dessa internflyktingar föredrar Assads styre framför ett islamistiskt dito (vilket med största säkerhet skulle bli resultatet av regeringens fall) så skulle ju flyktingströmmen från Syrien kraftigt öka om den väpnade oppositionen tog över. Inte tvärtom, som jag uppfattade att du menade med vad du skrev tidigare:

Nu skrev jag inte att flyktingströmmen skulle minska om islamisterna tog över, det tror jag alla förstår att den inte kommer göra. Men samma sak gäller alltså för om Assad tar över; landet är ytterst splittrat och det kommer bli svårt att någonsin skapa en enhetsstat av Syrien igen.
Citera
2015-10-10, 17:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu skrev jag inte att flyktingströmmen skulle minska om islamisterna tog över, det tror jag alla förstår att den inte kommer göra. Men samma sak gäller alltså för om Assad tar över; landet är ytterst splittrat och det kommer bli svårt att någonsin skapa en enhetsstat av Syrien igen.
Hur kan du påstå att landet är "ytterst splittrat", när majoriteten stödjer Assad och över 70 % är emot oppositionen? Ditt påstående är ju en direkt lögn.
Citera
2015-10-10, 18:29
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Hur kan du påstå att landet är "ytterst splittrat", när majoriteten stödjer Assad och över 70 % är emot oppositionen? Ditt påstående är ju en direkt lögn.

Tror du behöver läsa undersökningen själv för att slippa skämma ut dig med anklagelser om lögn:

http://www.opinion.co.uk/perch/resources/syriadata.pdf

Som i alla liknande undersökningar kan man hitta saker som stödjer ens sida om man tittar noga, men om vi skall se på Assad så är svaren följande (sidan fyra av rapporten):

Mycket positiva 26%, ganska positiva 21%
Mycket negativa 30%, ganska negativa 19%

Landet är således helt delat. Äldre har en mer positiv bild medan yngre har en mer negativ sådan. I regimkontrollerade områden har 73% en positiv syn, och i rebellkontrollerade områden har 79% en negativ syn. Personligen tycker jag det tyder på att stilleståndet i kriget beror på att de olika sidorna kontrollerar sin befolkningsbas.

Andra intressanta iakttagelser från undersökningen:

- 55% av befolkningen anser Iran har ett negativt inflytande över Syrien och lika många anser att Gulfstaterna har ett negativt inflytande.

- 43% anser att utländska stridande för regimen är ett problem, och 36% anser att utländska stridande för oppositionen är ett problem

- 82% av syrierna anser att USA skapat IS, men samtidigt anser 42% att IS är skapade av syriska regimen

- 47% stödjer koalitionens flyganfall, och 50% är emot

Det mest anmärkningsvärda är dock att enbart en minoritet (40%) anser att livet var klart bättre före krisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in