2015-10-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Du betalar knappast en 500 mer resten av livet för fönstrena, du betalar en 500 mer för allmänt högre standard. Till en början kanske det är fönstrena, sen är det något annat som föreningen kan fixa för bättre standard.

Av vad du delat med dig av i tråden är du defienitivt inte mer ekonomisk än mig. Speciellt med tanke på att du verkar vara minst 10 år äldre än mig. Skillnaden är att jag inte försöker skryta om min ekonomiska situation i varannat inlägg.

Vet inte om det har någon betydelse om jag är 10 år äldre än dig?

Eftersom vi är anonyma så är det rätt meningslöst att skryta, tycker du inte?

Vet inte om det är att skryta för att man väljer en viss stil att leva.

Men jag har gort det väldigt enkelt för mig i mina val.. för att förklara hur jag strävar efter att ha mitt liv så är det enkelt utryckt att ha kakan och samtidigt äta den. Vet att många har väldigt svårt att förstå detta.

Men för att nå dessa mål måste man ju förstås veta vad man vill med livet. Efter en del funderingar för si så där 6-7 år sedan så kom jag fram till att:

Jag vill ha mycket fritid.
Vill ha ett flott hus.
Vill ha en extra bostad på nån varm plats där jag kan övervintra de 2-4 värsta vintermånaderna vart år.
Ha en aktieportfölj som fugnerar ungefär som en pengarmaskin.

Sedan så tillkomer naturligtvis självklara saker som att ha en familj man älskar och hobbies som man kan pyssla med all ledig tid man har skaffat sig.

När man väl vet vad man vill ha i sitt liv så får man ta reda på hur man skall göra för att fortast möjligt ta sig dit.

Alla har ju olika mål, en del kanske nöjer sig med att sitta i en 2:a med tv o tvspel,och då räcker det kanske att de jobbar halvtid för att nå sitt mål osv..
2015-10-10, 11:25
Medlem
Guld-Ivar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
2% om året skall amorteras ned till 70% lånegrad.
Räntan kommer förr eller senare bli 4%
Man behöver ju inte vara något mattesnille för att förstå att det blir tufft för folk med 2-4 miljoner i lån.

Kan du visa på data som styrker att en majoritet av hushållen kommer få det "tufft" med en ränta på 4%? Du är väl medveten om att bankerna redan räknar på en avsevärt högre ränta när de beviljar lån?

Lån på 2-4 miljoner med 4% ränta är inte speciellt tufft om man har okej lön, vilket de flesta antagligen också har... Tycker mycket tyder på att du är bitter och lågutbildad.
2015-10-10, 11:30
Medlem
Citat:
Du betalar knappast en 500 mer resten av livet för fönstrena, du betalar en 500 mer för allmänt högre standard. Till en början kanske det är fönstrena, sen är det något annat som föreningen kan fixa för bättre standard.

Det som jag inte förstår är varför vissa har en avgift på 800:- i månaden och andra 8000:- om det bara är till att höja avgiften en femhundring sedan så har man ett självspelande piano där allt underhåll fixar sig själv.

I min värld är det bättre om man har 30 spänn mer i avgift i månaden än vad driften kostar och med 100 lägenheter så blir det ett överskott på 3000 i månaden, 36 000 om året, 430 000 om 10 år och med lite ränta på ränta så blir det kanske 450 000:- vart tionde år att fixa underhåll på.

Men du kanske väntar till dina fönster i ditt hus är slut och då går och lånar pengarna till att byta dem?
Eftersom man vet att fönster och annat kommer att behövas bytas om ex antal år så lägger jag hellre undan en summa var månad för detta.
2015-10-10, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Ivar.
Kan du visa på data som styrker att en majoritet av hushållen kommer få det "tufft" med en ränta på 4%? Du är väl medveten om att bankerna redan räknar på en avsevärt högre ränta när de beviljar lån?

Lån på 2-4 miljoner med 4% ränta är inte speciellt tufft om man har okej lön, vilket de flesta antagligen också har... Tycker mycket tyder på att du är bitter och lågutbildad.

Kan du visa på data att de inte kommer att få det?

Varför skulle jag varra bitter?
Jag har lite lån och äger en massa.
Jag har den utbildning jag behöver för mitt jobb och det jobbet ger mig tillräckligt med lön för att leva gott

Med 2% höjning på 3 miljoners lån så blir det 4-5 tusen mer i månaden bara i räntekostnader, så nog lär det bli tufft för många.
2015-10-10, 12:14
Medlem
Citat:
Vet inte om det har någon betydelse om jag är 10 år äldre än dig?

Eftersom vi är anonyma så är det rätt meningslöst att skryta, tycker du inte?

Vet inte om det är att skryta för att man väljer en viss stil att leva.

Men jag har gort det väldigt enkelt för mig i mina val.. för att förklara hur jag strävar efter att ha mitt liv så är det enkelt utryckt att ha kakan och samtidigt äta den. Vet att många har väldigt svårt att förstå detta.

Men för att nå dessa mål måste man ju förstås veta vad man vill med livet. Efter en del funderingar för si så där 6-7 år sedan så kom jag fram till att:

Jag vill ha mycket fritid.
Vill ha ett flott hus.
Vill ha en extra bostad på nån varm plats där jag kan övervintra de 2-4 värsta vintermånaderna vart år.
Ha en aktieportfölj som fugnerar ungefär som en pengarmaskin.

Sedan så tillkomer naturligtvis självklara saker som att ha en familj man älskar och hobbies som man kan pyssla med all ledig tid man har skaffat sig.

När man väl vet vad man vill ha i sitt liv så får man ta reda på hur man skall göra för att fortast möjligt ta sig dit.

Alla har ju olika mål, en del kanske nöjer sig med att sitta i en 2:a med tv o tvspel,och då räcker det kanske att de jobbar halvtid för att nå sitt mål osv..

Klart ålder har en betydelse. Är man äldre har man haft längre tid på sig att samla kapital och gå upp i lön.

Det är du som försöker få det att låta som att du är mer ekonomisk än andra. Det var du som drog fram att du förmodligen var mer ekonomisk än mig. Det är du som drar fram din nettolön i var och varannat inlägg, det är du som försöker trycka ned folk du debatterar med.

Det är faktiskt lite roligt när en medelålders man sitter och försöker framhäva sin ekonomiska situation på ett anonymt forum, ännu roligare blir det när det visar sig att den inte är något utöver det vanliga.

Citat:
Det som jag inte förstår är varför vissa har en avgift på 800:- i månaden och andra 8000:- om det bara är till att höja avgiften en femhundring sedan så har man ett självspelande piano där allt underhåll fixar sig själv.

I min värld är det bättre om man har 30 spänn mer i avgift i månaden än vad driften kostar och med 100 lägenheter så blir det ett överskott på 3000 i månaden, 36 000 om året, 430 000 om 10 år och med lite ränta på ränta så blir det kanske 450 000:- vart tionde år att fixa underhåll på.

Men du kanske väntar till dina fönster i ditt hus är slut och då går och lånar pengarna till att byta dem?
Eftersom man vet att fönster och annat kommer att behövas bytas om ex antal år så lägger jag hellre undan en summa var månad för detta.

Hur blir 36 000 om året 430 000 på 10 år innan ränteeffekten?

Lägger du 500 extra i månaden istället för dina 30 har du mycket mer att lägga på underhåll och kan således få högre standard. Frågan handlar ju bara om vilken standard man vill ha, vissa vill ha högre andra lägre, det är ju en fråga om omröstning.
2015-10-10, 12:28
Medlem
Guld-Ivar.s avatar
Citat:
Kan du visa på data att de inte kommer att få det?

Varför skulle jag varra bitter?
Jag har lite lån och äger en massa.
Jag har den utbildning jag behöver för mitt jobb och det jobbet ger mig tillräckligt med lön för att leva gott

Med 2% höjning på 3 miljoners lån så blir det 4-5 tusen mer i månaden bara i räntekostnader, så nog lär det bli tufft för många.

Nej, det kan jag inte, därför påstår jag inte att det finns ett problem eller inte.

De flesta med höga lån har troligtvis gemensamt boende samt hög lön, således lär inte en dubblering av räntekostnaden innebär några större problem. Missade du att bankerna redan räknar på en avsevärt högre ränta.

Av de jag känner finns det inte en enda som lånat till kontantinsatsen och dessutom står föräldrarna med som medlåntagare med sina lågt eller obelånade fastigheter.
2015-10-10, 12:30
Medlem
Citat:
försöker framhäva sin ekonomiska situation på ett anonymt forum, ännu roligare blir det när det visar sig att den inte är något utöver det vanliga.

Inte för att det har någon betydelse men det är ju inte så svårt att googla fram medellöner, medelsskulder osv..

Jag har 39500:- netto i lön, jobbar 20 veckor om året.
Har en skuldsättningsgrad på snart 50% och om 6-7 år är jag skuldfri.
Har en hyresfastighet som i stort sett sköter sig själv och plockar ut ett par tusen i månaden i lön på den (har då 41 500:- i total nettolön).

Du har säkert mer och bättre i allt än detta men det skiter jag i för jag har valt det livet jag vill ha och vill inte byta med ditt

Men eftersom du skriver att det "inte är utöver det vanliga"
Hur mycket ligger normallön netto på svenskarna?
Hur hög är skuldsättingsgraden?
2015-10-10, 12:41
Medlem
Citat:
Nej, det kan jag inte, därför påstår jag inte att det finns ett problem eller inte.

De flesta med höga lån har troligtvis gemensamt boende samt hög lön, således lär inte en dubblering av räntekostnaden innebär några större problem. Missade du att bankerna redan räknar på en avsevärt högre ränta.

Av de jag känner finns det inte en enda som lånat till kontantinsatsen och dessutom står föräldrarna med som medlåntagare med sina lågt eller obelånade fastigheter.

Jo de som bor i en etta med kokvrå som de köpt för ett par mille har ju säkert gemensamt boende och höga inkomster, det är ju därför de bor i en etta med kokvrå och inte i en flott villa

Nej är ju ingen som lånat till kontantinsats tydligen, likförbannat har svensken mest skulder i världen
Tycker du skall investera i en taxeringskalender, tror du kommer bli förvånad när de ser hur usla inkomster många i din omgivning har och du kommer garanterat att undra hur de har råd med allt med sina mediokra löner.
2015-10-10, 12:44
Medlem
Citat:
föräldrarna med som medlåntagare med sina lågt eller obelånade fastigheter.

hahaha, när fan skall folk växa upp, mamma o pappa stå med som medlåntagare En blind borde ju se att något är käpprakt fel när folk måste ta med mamma o pappa för att köpa sig en sketen liten lägenhet.
2015-10-10, 12:48
Medlem
Citat:
hahaha, när fan skall folk växa upp, mamma o pappa stå med som medlåntagare .
Kan du beskriva hur "folk som växt upp" agerar då?
2015-10-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Kan du beskriva hur "folk som växt upp" agerar då?

Huset jag bor i nu köpte jag för tre år sedan och inte fan hade jag mina föräldrar som medlånare
2015-10-10, 12:57
Medlem
Citat:
Jag har 39500:- netto i lön, jobbar 20 veckor om året.
Har en skuldsättningsgrad på snart 50% och om 6-7 år är jag skuldfri.
Har en hyresfastighet som i stort sett sköter sig själv och plockar ut ett par tusen i månaden i lön på den (har då 41 500:- i total nettolön).

Det menar du inte? Du har sagt det på typ varje sida i den här tråden...

Citat:
Du har säkert mer och bättre i allt än detta men det skiter jag i för jag har valt det livet jag vill ha och vill inte byta med ditt

Här sa du något vettigt, det är viktigt att man lever det liv man själv vill ha. Det intressanta är ju dock att du gång på gång försöker trycka ned andra för att de lever annorlunda än dig...

Citat:
Men eftersom du skriver att det "inte är utöver det vanliga"
Hur mycket ligger normallön netto på svenskarna?
Hur hög är skuldsättingsgraden?

Självklart ligger du bra till om du jämför dig med folk som har låglöneyrken som lever lön till lön, är det en sådan stor bedrift att du behöver ta upp det hela tiden?

Jag finner det högst vardagligt att ha hyffsat hög nettolön, 50% belåningsgrad med mera, speciellt i din ålder. Allt handlar om vilka man jämför sig med, vill man framhäva sig själv är det ju dock lättast att jämföra sig med de som har det sämst.

Citat:
Huset jag bor i nu köpte jag för tre år sedan och inte fan hade jag mina föräldrar som medlånare

Ditt hus kostade ju knappt någonting och du har la haft rätt många år på dig att spara. Förvånad över att du alls har lån faktiskt, eftersom du ju nu har sådant fantastiskt ekonomiskt sinne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in