2015-10-09, 18:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Sentios senaste mätning utförd mellan 1-8 oktober, 1043 personer deltog i undersökningen

Socialdemokraterna 23,1 (-1,0)
Vänsterpartiet 7,9 (+3,0)
Miljöpartiet 5,1 (-1,6)

Moderaterna 20,8 (+1,0)
Centerpartiet 6,7 (+0,1)
Folkpartiet 4,6 (+0,5)
Kristdemokraterna 1,9 (-0,7)

Sverigedemokraterna 25,0 (-1,5)

Piratpartiet 0,9 (-0,4)
Feministiskt Initiativ 3,4 (+0,7)

http://nyheteridag.se/sentio-oktober-sd-fortsatt-storsta-parti-nytt-bottenrekord-for-s/

F! kommer in i riksdagen i nästa val. Som jag påstått länge.

SD kommer att bli största partieti nästa val.

KD kommer inte att åka ur efter att idag dödat DÖ.

FP är körda tror jag.
2015-10-09, 21:23
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
F! kommer in i riksdagen i nästa val. Som jag påstått länge.

SD kommer att bli största partieti nästa val.

KD kommer inte att åka ur efter att idag dödat DÖ.

FP är körda tror jag.
FP riskerar att tappa i alla fall, det håller jag med om. Det är de som är mest offside till vänster i Alliansen, och de kommer knappast att plocka poäng på det.
2015-10-09, 23:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Sentios senaste mätning utförd mellan 1-8 oktober, 1043 personer deltog i undersökningen

Miljöpartiet 5,1 (-1,6)

Moderaterna 20,8 (+1,0)
Centerpartiet 6,7 (+0,1)
Folkpartiet 4,6 (+0,5)

Piratpartiet 0,9 (-0,4)

http://nyheteridag.se/sentio-oktober-sd-fortsatt-storsta-parti-nytt-bottenrekord-for-s/

Både dagens Demoskop och denna från Sentio visar att de tre stora nu håller på och etablerar sig mellan ca 20-25 %, som jag har förutsett. Så kommer det nog att se ut för en stund. Emellertid har vi idag kunnat se två potentiella svarta svanar:

1) Tältbeslutet. När nu SMP har beslutat att hålla gränserna öppna och förlägga invandrare i tält, kan det mycket väl få opinionsmässiga effekter. Detta återstår att se.

2) DÖ-döden. KD beslöt att bita huvudet av skammen och kliva ur DÖ, varvid förutsägelsen är att den faller, med ännu oklara parlamentariska effekter. Kanske kan detta påverka opinionläget framöver för flera partier. Detta återstår också att se.

Min förutsägelse håller ännu streck, men inget utesluter utvecklingen tämligen snabbt kan kullkasta prediktionerna nu.
2015-10-09, 23:33
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Både dagens Demoskop och denna från Sentio visar att de tre stora nu håller på och etablerar sig mellan ca 20-25 %, som jag har förutsett. Så kommer det nog att se ut för en stund. Emellertid har vi idag kunnat se två potentiella svarta svanar:

1) Tältbeslutet. När nu SMP har beslutat att hålla gränserna öppna och förlägga invandrare i tält, kan det mycket väl få opinionsmässiga effekter. Detta återstår att se.

2) DÖ-döden. KD beslöt att bita huvudet av skammen och kliva ur DÖ, varvid förutsägelsen är att den faller, med ännu oklara parlamentariska effekter. Kanske kan detta påverka opinionläget framöver för flera partier. Detta återstår också att se.

Min förutsägelse håller ännu streck, men inget utesluter utvecklingen tämligen snabbt kan kullkasta prediktionerna nu.
Säga vad man vill om innehållet, men svensk politik är långt ifrån tråkig just nu. Framtiden är svår att spå när allt är i rörelse, den minsta detalj kan få stora följdverkningar.
2015-10-10, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Säga vad man vill om innehållet, men svensk politik är långt ifrån tråkig just nu. Framtiden är svår att spå när allt är i rörelse, den minsta detalj kan få stora följdverkningar.

Håller med.

Mycket svårt att sia. Omöjligt att dra slutsatser av okända variabler.

Men.........

Om SD begär misstroendeförklaring av den tomma ladan Andersson nästa vecka. Efter att budgeten höll i 11 dagar. Och den förklaringen inte bifalls. Hur kan då allahiansen på allvar påstå att den är skadlig för Sverige, samtidigt som man inte gör något för att stoppa den och henne.

Om Regeringens budget släpps igenom i början av december så har ju inget förändrats. Samma resultat som att DÖ fortfarande gäller informellt. Hur ska AKB förklara det.
2015-10-10, 11:28
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:

Miljöpartiet 5,1 (-1,6)

Moderaterna 20,8 (+1,0)
Centerpartiet 6,7 (+0,1)
Folkpartiet 4,6 (+0,5)

Piratpartiet 0,9 (-0,4)

Ännu en OU som gammelmedia inte låtsas om. Har bara sett alternativ nätmedia uppmärksamma denna.
2015-10-10, 12:12
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Nu när det visat sig att att det jag hela tiden sagt - att DÖ bara var ett sätt att lura skjortan av den enfaldige svetsaren - så kommer alliansens siffror att öka snabbt, främst på bekostnad av s, som nog går ner under 20% nu, men SD kommer också att minska tull under15%. Alliansen har chans på egen majoritet i ett nyval!
2015-10-11, 07:15
Medlem
Vad kommer skrotandet av DÖ att innebära för opinionen?

Det enda praktiska detta kommer att innebära de närmaste åren är att KD gräver upp sig ur den hopplösa gropen man har varit i opinionsmässigt nu under mycket lång tid. KD kommer över fyra procent på egen maskin för första gången sedan kanske tio år tillbaka.

KD drar nu till sig dom mest lättlurade väljarna på samma sätt som FP gjorde tidigare med sina populistiska uttalanden.

FP tar nu över stafettpinnen som Allahiansen jumbo. Till syvende och sist blir det bara kannibalisering inom Allahiansen. Kanske naggar KD till sig lite väljare ur SDs smygmoderatfalang också, men detta tar SD tillbaka med råger från de andra Allahianspartierna.

Politiken förblir den samma.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-10-11 kl. 07:33.
2015-10-11, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Vad kommer skrotandet av DÖ att innebära för opinionen?

Det enda praktiska detta kommer att innebära de närmaste åren är att KD gräver upp sig ur den hopplösa gropen man har varit i opinionsmässigt nu under mycket lång tid. KD kommer över fyra procent på egen maskin för första gången sedan kanske tio år tillbaka.

KD drar nu till sig dom mest lättlurade väljarna på samma sätt som FP gjorde tidigare med sina populistiska uttalanden.

FP tar nu över stafettpinnen som Allahiansen jumbo. Till syvende och sist blir det bara kannibalisering inom Allahiansen. Kanske naggar KD till sig lite väljare ur SDs smygmoderatfalang också, men detta tar SD tillbaka med råger från de andra Allahianspartierna.

Politiken förblir den samma.

Det roliga är att.

Varför ingå en överenskommelse som DÖ från början. När avskaffandet av densamma inte gör någon skillnad.

Det kan inte vara roligt att vara moderat idag. AKB säger att DÖ dött. Samtidigt som hon agerar på ett sätt som bevisar att den fortfarande gäller. Där hon redan försäkrat att Stefan sitter i orubbat bo.

Min teori.

Hon var väldigt snabb att hålla med KD. Därför då försvann DÖ-problematiken som ett trollslag. Därför kommer hon att överleva den kommande M-stämman.

Men.

Hon skjuter enbart sitt problem mot framtiden............
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-10-11 kl. 07:41.
2015-10-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det roliga är att.

Varför ingå en överenskommelse som DÖ från början. När avskaffandet av densamma inte gör någon skillnad.

Det kan inte vara roligt att vara moderat idag. AKB säger att DÖ dött. Samtidigt som hon agerar på ett sätt som bevisar att den fortfarande gäller. Där hon redan försäkrat att Stefan sitter i orubbat bo.

Min teori.

Hon var väldigt snabb att hålla med KD. Därför då försvann DÖ-problematiken som ett trollslag. Därför kommer hon att överleva den kommande M-stämman.

Men.

Hon skjuter enbart sitt problem mot framtiden............

Förmodligen ville Kinberg ta tillbaka initiativet och rollen som oppositionsledare, men hej vad hon bedrog sig. Hennes breda försäkringar om att man inte kommer att agera för att ens bryta ut delar av budgeten och bestrida dem gör ju helt enkelt att hon på sikt är bakbunden, särskilt om situationen ute i landet skulle bli värre än den är nu.
2015-10-11, 09:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Förmodligen ville Kinberg ta tillbaka initiativet och rollen som oppositionsledare, men hej vad hon bedrog sig. Hennes breda försäkringar om att man inte kommer att agera för att ens bryta ut delar av budgeten och bestrida dem gör ju helt enkelt att hon på sikt är bakbunden, särskilt om situationen ute i landet skulle bli värre än den är nu.

Ja och hon reagerar bara på vad andra gör eller knappt ens det. Därmed blir det största högerpartiet ett passivt parti som styrs av andra.

En rimlig följd om detta får fortgå borde bli att M på sikt tappar sin position som största högerparti. Moderaterna är ett parti utan ledare.
2015-10-13, 22:08
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Stort ras för de rödgröna partiledarna

Förtroendet för de rödgröna partiledarna rasar.
Den som svenska folket litar mest på är föräldralediga Annie Lööf.
Men männen har störst förtroende för SD-ledaren Jimmie Åkesson.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21578164.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in