2012-11-18, 09:30
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sossarna ökar . Vad härligt att skåda.
Och V minskar med exakt samma siffror, också bra.

Sjöstedt har inte visat vara den magnet som många trodde på. Själv tycker jag att Ohly var bättre i debatterna.

Fast egentligen är det ju konstigt att V inte är större. Det är ekonomisk kris i världen, arbetslösheten är hög i Sverige. Nu borde tiden vara helt rätt för populistiska vänsterbudskap. Istället är det de mer sansade S som ökar.

Om utvecklingen med minskande V fortsätter blir det till slut ett problem för S, eftersom det då kommer krävas att sossar måste stödrösta på V. Fast så långt behöver det inte gå.
2012-11-18, 09:45
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Och V minskar med exakt samma siffror, också bra.

Sjöstedt har inte visat vara den magnet som många trodde på. Själv tycker jag att Ohly var bättre i debatterna.

Fast egentligen är det ju konstigt att V inte är större. Det är ekonomisk kris i världen, arbetslösheten är hög i Sverige. Nu borde tiden vara helt rätt för populistiska vänsterbudskap. Istället är det de mer sansade S som ökar.

Om utvecklingen med minskande V fortsätter blir det till slut ett problem för S, eftersom det då kommer krävas att sossar måste stödrösta på V. Fast så långt behöver det inte gå.

Jag håller med dig. Sjöstedt har inte rosat marknaden. Han verkar lida av Ohly komplex. Uppfattade Sjöstedt som mer resonerande innan han blev partiledare. Nu försöker han vara som Ohly lite mer agressiv och det passar inte för Sjöstedt.

Visst kan det bli problem med 4% spärren för V men å andra sidan är det något man delar med allianspartierna.
Senast redigerad av Powergirl 2012-11-18 kl. 09:52.
2012-11-18, 10:10
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Såg att avpixlat hade med förändringarna från förra mätningen

C 4,2 (-0,2)
FP 5,3 (-0,3)
M 28,7 (-0,1)
KD 3,5 (+0,1)
S 33,9 (+1,8)
V 4,7 (-1,8)
MP 10,1 (+0,1)
SD 8,5 (+0,8)

http://avpixlat.info/2012/11/18/sifo...ytt-sd-rekord/
SD:s siffror OT i denna tråd, och dessutom möjligen redan inaktuella.

Socialdemokraterna ökar, vilket jag tycker inte är så konstigt eftersom de som jag ser det (tyvärr) är den enda realistiska oppositionen till regeringens alla misslyckanden, men ökningen sker frmaför allt genom rörligheter innom det rödgröna blocket.
Blir valresultatet snågot i denna stilen kan Reinfeldt sitta kvar (jag förutsätter att KD får stödröster), eftersom SD trotta vad vissa skribenter driver här främst fungerar som ett stödparti till regeringen, men marginalen är inte särskillt stor längre. Reinfeldt har nog en del att tänka på.
2012-11-18, 10:50
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Blir valresultatet snågot i denna stilen kan Reinfeldt sitta kvar (jag förutsätter att KD får stödröster), eftersom SD trotta vad vissa skribenter driver här främst fungerar som ett stödparti till regeringen, men marginalen är inte särskillt stor längre. Reinfeldt har nog en del att tänka på.

Visserligen möjligt, men knappast troligt. Reinfeldt kommer att avgå om hans koalition är mindre än de rödgrönas. En variant vore förstås att försöka få med sig Mp i Reinfeldts regering, men även det verkar osannolikt.

Även en rödgrön minoritetsregering låter osannolikt om SD hamnar på de här nivåerna. Visst, det är ungefär som Reinfeldts regering nu men det finns en skillnad:

Regeringen Reinfeldt är inne på sin andra mandatperiod, de genomförde sina stora förändringar förra mandatperioden och kan nu ligga och bevaka dem, då behöver de inte vara så aktiva i riksdagen och förlustriskerna blir mindre. En Rödgrön regering skulle alltså starta i minoritet, vilket känns dömt att misslyckas.

Om SD kommer över 8% i valet så blir det oerhört svårt att få till en majoritetsregering inom blocken.
2012-11-18, 11:06
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Idag släpptes sifo sin senaste opinionsmätning

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/krisande-sd-far-rekordstort-stod_7678446.svd

"Det fanns enorma förväntningar på den nye vänsterledaren Jonas Sjöstedt, men han har fortfarande inte infriat dem."

Hur jävla ny är han egentligen. Han valdes i januari så han har varit partiledare för V i nästan ett år. Dom måste vara extremt tålmodiga i V
2012-11-18, 11:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
SD:s siffror OT i denna tråd, och dessutom möjligen redan inaktuella.

Socialdemokraterna ökar, vilket jag tycker inte är så konstigt eftersom de som jag ser det (tyvärr) är den enda realistiska oppositionen till regeringens alla misslyckanden, men ökningen sker frmaför allt genom rörligheter innom det rödgröna blocket.
Jag är förvånad över att SD hittills inte pressat regeringen mer men jag tvivlar på att SD skulle fortsätta fungera som ett passivt stödparti till en alliansregering om de får 8.5% (de fick 5.7% förra valet) och blir större än C, FP och KD. Det är väl det som är SD:s plan, först försöka bli rumsrena samt stora och därefter pressa en regering som vågmästare!?
2012-11-18, 11:17
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Jag håller med, särskilt med tanke på att det är v som blöder till s. Jag hade dock hellre sett att mp hade tappat röster till s, men jag tror att vi kommer att få se detta när den ekonomiska krisen blommar ut på allvar.
2012-11-18, 13:57
Medlem
Powergirls avatar
Jag har skrivit det tidigare men det förtjänar att upprepas. I det ekonomiska läge vi har förnärvarande och som med all sannolikhet kommer att bestå över valet 2014 krävs en stark regering. För min del innebär det,något förenklat, en stark socialdemokrati, och ett SD som har lägre siffror än förnärvarande.
2012-11-18, 14:02
Bannlyst
Citat:

Ökar och ökar. Siffran svajar tillbaka hela tiden.
Det har med att MP och V tar väljare från S och vise versa.

Men vi får gratulera Socialdemokraterna för denna fina siffra.

/ Winston D Thackeray
2012-11-22, 16:22
Medlem
Erk Swedes avatar
KD och Centern under strecket!!!
2012-11-22, 17:11
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede

Den utomparlamentariska högern.
2012-11-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tro fan det.

Fälldins en gång så rejäla 25%-parti leds av en nippertippa som dyrkar Ayn Rand, mer fel ute kan man inte vara i ett Sverige där pendeln svänger tillbaka åt vänster samtidigt som vi går mot en ny lågkonjunktur som kan bli riktigt läskig för EU.

KD leds av en trött tomte.

Ingetdera parti har profilfrågor som intresserar någon och båda är dumsnällister i ett läge då SD växer. Blablabla valfrihet i vården zzzzzzzzzzz.

Vad faaaaan ska alla småpartier säga om invandringen blir en stor valfråga och måste lyfta fram sin hårresande politik i ljuset? Miljöpartiet: "Jaa vi vill ju ha fri invandring och riva gränserna." KD: "Vi kristna älskar ju att gömma flyktingar och dalta med skäggbarn." C: "Vi vill öka invandringen av låglön-arbetskraft gånger 1000 så att vi river den här jävla välfärdsstaten nångång och sänker minimilönen till noll! Vad tror ni om det ungdomar?"

Valet 2014 kommer att handla om Löfvén, Åkesson och en trött Reinfeldt. De andra kommer att drunkna.
Senast redigerad av CrispyKreem 2012-11-22 kl. 18:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in