Äntligen har SD (temporärt) nått en platå. Har trott att detta skulle ske i ett års tid, ända sedan valet, men har haft fel varje gång. Nu kan vi få andas ut lite innan SD-raketens tredje steg tänds och partiet når långt över 30% i efterdyningarna av den extrema invandringen. Att andas ut och samla kraft på 25%-strecket gör nog enbart gott.
OK, de backar från 26,5 till 25,0 i Sentio. De ligger stabilt i Demoskop. Vilket kändes bäst?
Häng med här nu:
Först Novus "vi ser en viss avmattning i ökningen"
Sedan stilla i Sifo, bakåt i Ipsos, stilla i Demoskop, och nu bakåt i Sentio.
Det var alltså ingen PK-propaganda som Sjöström kom med - han såg en avmattning på riktigt under mätperioden.
Skitprat! Telefoninstituten bromsar SD medvetet så vad de ser och vad de säger är bara propaganda inget annat.
Äntligen har SD (temporärt) nått en platå. Har trott att detta skulle ske i ett års tid, ända sedan valet, men har haft fel varje gång. Nu kan vi få andas ut lite innan SD-raketens tredje steg tänds och partiet når långt över 30% i efterdyningarna av den extrema invandringen. Att andas ut och samla kraft på 25%-strecket gör nog enbart gott.
Hur kommer detta på verka SD tro? Kommer det ge en märkbar tillbakaströmning av väljare till Allianspartierna? Jag kan tänka mig att KD åtminstone får ett litet uppsving i och med att de blev den utlösande faktorn här. Men det kan väl knappast röra sig om mer än någon procentenhet som väljer SD enbart på grund av DÖ?
De första reaktionerna från Alliansen är att DÖ inte längre gäller men att vi kommer fortsätta agera som om DÖ gällde, d.v.s. inte försöka fälla regeringen.
Om detta blir deras inställning så kommer SD explodera i opinionen mycket mer än efter DÖ.
Jag ger det en vecka sedan tror jag det kommer låta annorlunda från Alliansen.
Både Demoskop och Sentio har underskattat SD fast av olika orsaker. Demoskop är telefonbaserad och de får inte ärliga svar. Sentio är webbaserad och de som svarar inkluderar inte den stora massan äldre som inte använder nätet alls. Min erfarenhet är att pensionärer är en extremt snabbt växande SD grupp. De tänker inte svara på telefonfrågor och de använder inte nätet. Men de hatar vad som hänt med Sverige och t o m de som röstat S sedan de blev myndiga har vänt dessa ryggen. Jag besökte nyligen en äldre släkting på ett äldreboende; det var uppror i allrummet! De brydde sig inte om bingolotto på tv; de talade politik. De talade SD. Det verkliga stödet är monumentalt! Glöm höger. Glöm vänster. Glöm blockpolitiken. De äldre har redan gjort det. De tidigare partierna är lika döda som DÖ. Ni kan citera mig på valdagen.
Nu står det klart att SD står stilla eller backar, i Sentio backade dom 1.5% till 25%.
Detta sker under en månad där dom borde ha ökat ganska mycket.
Folk gillar inte mobbing och maktmissbruk, det borde SD ha förstått vid det här laget!
Istället utsatte dom ungdomsförbundet för de när dom uteslöt dom.