2015-10-09, 16:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen så tar jag bara upp vad som kom att berättas för mig av en UL.
Jo jag förstår det men försöker utvärdera vad som då sagts. Blev som sagt fundersam på den gula byggnaden om det är fikarum till personalen och hon skulle ha legat där en vecka.
Eller så används det väl inte - inte vet jag.
2015-10-09, 16:47
Medlem
Skönt att slippa nyckelniladantjat,har aldrig trott på det.
2015-10-09, 16:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Hoppas toaletten också försvann.
2015-10-09, 16:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Overallmannen".

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo jag förstår det men försöker utvärdera vad som då sagts. Blev som sagt fundersam på den gula byggnaden om det är fikarum till personalen och hon skulle ha legat där en vecka.
Eller så används det väl inte - inte vet jag.

Det förstår jag. Tyvärr vet jag inte mera. Kanske "Overallmannen" inte arbetade på Martorp under dessa fem dagar?

Den här personen som berättade detta är själv en person som under många år har bott i dessa trakter och väl insatt i miljön.
2015-10-09, 16:50
Medlem
Citat:

För att inte tala om mobilladdning....
2015-10-09, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen anledning att gå in i ladan.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Intressant information. Om vi utgår från att din sagesman har gett dig korrekta uppgifter kan vi alltså nu stryka hela hypotesen om att Lisa gått in i ladan för att hänga en nyckel och där stött på mördaren.

Det blir naturligtvis intressant att få reda på om den andra uppgiften du fick stämmer och vad den består i. Otäckt att tänka på dock, då man anar att det måste ha varit något dramatiskt.

Ja. LH hade ingen som helst anledning att gå in där.

Nej hennes sammanträffande med sin mördare kom inte att ske där.
2015-10-09, 16:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Citat:

Citat:
För att inte tala om mobilladdning....
Jag vill inte lägga de här idéerna åt sidan bara för att någon har hört lokala rykten, särskilt inte de två sistnämnda som inte dementeras av ryktena.
2015-10-09, 16:57
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ja, men det är fullt möjligt för åklagaren att göra det genom att visa på att det inte finns en enda omständighet i förundersökningen som styrker ett sådant påstående på något vis.
Den misstänktes utsaga är en omständighet som ska motbevisas. En annan omständighet är att hundratals människor har klampat runt i området och att det fanns goda förutsättningar för bevisplantering.
Citat:
Sen bör man också komma ihåg att varken i brottmål eller annorstädes går det att bevisa icke-existens. Kan jag bevis att det inte bor tomtar ute i skogen under gamla tallrötter? Nej - och åklagaren kan i många fall inte bevisa att ett bevis inte är planterat. Men både för mig och åklagaren räcker det gott att visa att ingen kan visa minsta rimligt bevis för vare sig att det springer runt små tomtar i skogen eller att någon har planterat blod från gärningsmannen på offrets kläder.
Man kan påvisa och motivera att "icke-existens" utgör brister i bevisningen/utredningen. T ex om Lisas dator inte blev beslagtagen och undersökt med lupp. Avsaknad av bevis för var mordet har ägt rum undergräver trovärdigheten åklagarens gärningsbeskrivning.

Många av er längtar efter att få sätta tänderna i FUP. Själv är jag mer nyfiken på handlingarna som lämnas till rätten. Sen kan det kanske vara intressant att kolla upp några detaljer i FUP.
2015-10-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja. LH hade ingen som helst anledning att gå in där.

Nej hennes sammanträffande med sin mördare kom inte att ske där.

Efter din vistelse där,samtal inkluderat,skulle du påstå att det är rätt man häktad?
2015-10-09, 17:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag vill inte lägga de här idéerna åt sidan bara för att någon har hört lokala rykten, särskilt inte de två sistnämnda som inte dementeras av ryktena.
Nej Gud nej - Håll fast!
Även om reningsverket lämnade in veto så är det en toa där.
2015-10-09, 17:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda bröderna.

Citat:
Efter din vistelse där,samtal inkluderat,skulle du påstå att det är rätt man häktad?

Jag fick också mera information gällande dessa tre personer.

Bröderna var helt klart skygga men mest AB. NB var en s. k. "frontfigur". AB pratade aldrig utan det var NB som alltid försökte föra ordet. En person sa att h*n tyckte att NB talade dålig engelska. En annan person tyckte att AB var obehaglig. Gällande IB är det mera oklart hur det förhöll sig.

Jag vet inte hur folk kan påstå att någon är trevlig bara för att personen ifråga ler och säger "Hej"? De umgicks ju inte med någon av de som var boende på säteriet! Ingen verkar ha känt dem. Det enda som folk kände till om dem var att de satt på taket och hamrade dagarna i ända med radion på högsta volym.

Däremot har inget framkommit att bröderna skulle ha varit lata eller att de inte skötte sina arbeten.

Efter mina båda besök på Blomberg och med de uppgifter jag har erhållit, så vill jag påstå att rätt man sitter häktad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-09 kl. 17:16.
2015-10-09, 17:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Den misstänktes utsaga är en omständighet som ska motbevisas. En annan omständighet är att hundratals människor har klampat runt i området och att det fanns goda förutsättningar för bevisplantering.
Vad det gäller "hundratals människor" så handlar det enkom om ladan och det var frågan om timmar - från 16-tiden till 23 om jag inte missminner mig så ditt antal besökare torde vara en överdrift. Det skedde när MP kom dit och grupperna delades in.
Hur intressant den är återstår att se och har mjölkrummet varit låst så spelar det ingen roll. Det kan också lika gärna handla om överfall på utsidan och in i bil.
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Man kan påvisa och motivera att "icke-existens" utgör brister i bevisningen/utredningen. T ex om Lisas dator inte blev beslagtagen och undersökt med lupp. Avsaknad av bevis för var mordet har ägt rum undergräver trovärdigheten åklagarens gärningsbeskrivning.
En gärningsbeskrivning ska vara sammanhängande och begriplig. Gällande din "icke-existens" diskussion kan ladan lika gärna elimineras om det inte finns spår öht i den. Det är inte ens säkert hon var inne i den som sagt.
Hoppas det sitter DNA-träffar på riktigt besvärliga ställen. Då rullar det liksom på av sig självt.
Senast redigerad av develi 2015-10-09 kl. 17:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in