2015-10-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu tar du väl ändå i. Det är inte #madtop som påstår att Lisa lever.
Hen pekar på tokerier.

Madtop ställer sig helhjärtat bakom Byxan81:s uttalande. Jag har aldrig påstått att madtop själv skrivit det. Bara att han ansluter sig till teorin om att Lisa lever och att pappan ligger bakom. Вот!
2015-10-09, 15:27
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Problemet med det resonemanget (ur den åtalades synvinkel) är att domstolen inte behöver ta hänsyn till rena spekulationer som inte kan grundas i material från förundersökningen. Hör du inte själv hur det låter om du tänker efter lite?

Åtalad: "Den riktiga mördaren tog och smorde in ett mobilskal med offret DNA/blod och tog sen lite blod från mig som han hittade i min verkstad"
Åklagare: Vad har du för bevis för att det skulle ha gått till på det viset?
Åtalad: Tja inga... men det var ju inte jag som gjorde det här så då måste det vara så det gått till

I stort sett vilka bevis som helst utom kamerainspelningar skulle kunna bortförklaras som bevisplantering och/eller "villospår" från någon iskall brottsling som försöker kasta skulden på någon annan. Givetvis måste det till mer än så för att ifrågasätta äktheten i ett bevis.
Det är åklagaren som har bevisbördan. Den anklagade totalnekar och försvarets jobb är att hitta brister i utredningen och så rimlig tvivel. Försvaret behöver inte bevisa att spåren är planterade, det är åklagaren som måste visa att de inte är det.
Senast redigerad av klurigkluring 2015-10-09 kl. 15:30.
2015-10-09, 15:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Madtop ställer sig helhjärtat bakom Byxan81:s uttalande. Jag har aldrig påstått att madtop själv skrivit det. Bara att han ansluter sig till teorin om att Lisa lever och att pappan ligger bakom. Вот!
Man ställer sig inte helhjärtat bakom något som man ger som exempel på tokerier.
2015-10-09, 15:32
Medlem
Citat:
Mördad eller fasttagen, där bakom caféet. Ja, varför inte. Hur som helst måste vi på något sätt försöka förklara fyndet där. Det verkar alltså osannolikt att hon lurats in lagården direkt när hon stod och tänkte åka iväg. Kanske hon blev jagad? Usch!
Va som har framkommit kom MGM mycket tidigt till arbetsmötet på måndagen, han kann ha hittat någon ting på gården som han inte ville ligga kvar samt inte vila ta med sig, så vad göra hiva iväg fyndet ut i gräset bakom kafét var enda lösningen då.
2015-10-09, 15:40
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Skulle du på en karta peka ut var den gula tillbyggnaden finns? Du skriver att det var personalutrymmen. Betyder det att det var bostäder för personalen eller att det var arbetsutrymme? På din beskrivning låter det som om utrymmena var låsta (eller åtminstone var riktiga lås på dörrarna). Det borde väl innebära att inte vem som helst kunde ha tillgång dit?
Du kan väl gå in på google street view och kolla vid Martorp så ser du den gula byggnaden i mitten på ladan.
2015-10-09, 15:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Anta, HYPOTETISKT, att åklagaren i Lisafallet skulle bli tveksam och inte väcka åtal. Det tycker jag vore dåligt både för M GM och för samhället efter all uppmärksamhet.

Beror nedlagt åtal på något konkret som framkommit i FU är det väl inget problem (mer än för MGM och statskassan, förstås). Men ur rättsvårdande synpunkt är det i så fall som det skall vara.

(Det skulle kunna inträffa genom att MGM kommer med någon sorts förklaring till de besvärande bevisen, och denna förklaring visar sig stämma...)
2015-10-09, 15:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är åklagaren som har bevisbördan. Den anklagade totalnekar och försvarets jobb är att hitta brister i utredningen och så rimlig tvivel. Försvaret behöver inte bevisa att spåren är planterade, det är åklagaren som måste visa att de inte är det.

Ja, men det är fullt möjligt för åklagaren att göra det genom att visa på att det inte finns en enda omständighet i förundersökningen som styrker ett sådant påstående på något vis.

Sen bör man också komma ihåg att varken i brottmål eller annorstädes går det att bevisa icke-existens. Kan jag bevis att det inte bor tomtar ute i skogen under gamla tallrötter? Nej - och åklagaren kan i många fall inte bevisa att ett bevis inte är planterat. Men både för mig och åklagaren räcker det gott att visa att ingen kan visa minsta rimligt bevis för vare sig att det springer runt små tomtar i skogen eller att någon har planterat blod från gärningsmannen på offrets kläder.
2015-10-09, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den gula utbyggnaden på Martorp.

Citat:
Skulle du på en karta peka ut var den gula tillbyggnaden finns? Du skriver att det var personalutrymmen. Betyder det att det var bostäder för personalen eller att det var arbetsutrymme? På din beskrivning låter det som om utrymmena var låsta (eller åtminstone var riktiga lås på dörrarna). Det borde väl innebära att inte vem som helst kunde ha tillgång dit?

Troligtvis. Denna tillbyggnad som är sammanbyggd med en annan större byggnad ser man på ganska långt avstånd när man kör till Martorp. Vägen är ganska rak. Den här stora gula, och som jag kallar det, tillbyggnaden verkar vara en ganska nybyggd. Var emellertid aldrig framme vid den eftersom den finns inne på själva Martorp.

Nej det var inga personalbostäder utan, jag antar, omklädningsrum, toalett, duschrum samt lunch- och fikarum.

Samme/samma UL som lämnade uppgiften att det skulle ha varit här hon hittades berättade ytterligare en sak. En av säteriets arbetare hade sin overall hängande därinne. Denna ville han hämta efter den 12 juni men fick naturligtvis inte detta.

När arbetet var slut för dagen på Martorp lär dessa utrymmen ha varit låsta. Mycket möjligt att personal själva har nycklar till denna?

En sak är helt säker och det är att i detta område så skulle en kropp kunna försvinna för alltid. Denna miljö är skulle man kunna säga "öppet för mord". Dock inte för vem som helst. En "utsocknes" hittar inte i detta mycket svårhittade område. Ett virrvarr av byggnader och vägar. Jag pratar inte då om store vägen som passerar ladan och caféet. Den här delen är som alla säkert förstår "lätthittad".

Du måste ha en mycket bra lokalkännedom!

På samma sida som caféet ligger, den högra, när du kommer från Källby så finns innan caféet en länga med sju hus. Av dessa sju hus, så var det sjunde, från caféet sett, också avspärrat under en tid men inte nu. Detta p. g. a. att det stod tomt då hon försvann. Huset höll på att renoveras och skulle sedan bjudas ut till försäljning.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-09 kl. 15:55.
2015-10-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man ställer sig inte helhjärtat bakom något som man ger som exempel på tokerier.

Har man en favoritteori så är det ju alldeles självklart att man anslutit sig till den. För övrigt är detta OT, och dessutom har du inte ett skit med detta att göra. Sluta förstöra tråden!
2015-10-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Va som har framkommit kom MGM mycket tidigt till arbetsmötet på måndagen, han kann ha hittat någon ting på gården som han inte ville ligga kvar samt inte vila ta med sig, så vad göra hiva iväg fyndet ut i gräset bakom kafét var enda lösningen då.

Ja, fast om Expressens placering av fyndet är korrekt (vilket inte alls är säkert), är det då inte lite väl långt bort? Men visst, han kan ha gått en liten bit och sen hivat iväg saken. Så kan det faktiskt mycket väl ha gått till. Det kan också vara som Fagro säger, att de olika gärningsmännen placerat ut grejerna för att förnedra polisen. Men det utreder vi i en annan tråd.
2015-10-09, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det var inga personalbostäder utan, jag antar, omklädningsrum, toalett, duschrum samt lunch- och fikarum.
Samme/samma UL som lämnade uppgiften att det skulle ha varit här hon hittades berättade ytterligare en sak. En av säteriets arbetare hade sin overall hängande därinne. Denna ville han hämta efter den 12 juni men fick naturligtvis inte detta.
Fattar inte riktigt vad du menar:
Fick inte - för MGM eller vem?
Hon kan väl inte ha legat där en hel vecka om det är personalutrymme/lunchrum?
2015-10-09, 15:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hagamannen skyllde på fylla så why not? Sant eller ej om berusning så använde han livrem och scarf på flera offer och dömdes för mordförsök. Så vart är logiken kan man undra.. den trevlige mannen var helt otippad för sin fru och omgivning.
Han gick också hem till frun och tvättade kläderna.

http://www.svd.se/hans-varsta-angest...t-bli-upptackt

Jag betvivlar inte att MGM kan vara en dubbelnatur likt Hagamannen. Så kan det mycket väl förhålla sig. Du får se mitt inlägg i ljuset av vad rml skrev.

Citat: rml
”Du missförstår mig. Jag menar att teorin om att han BARA skulle våldta henne för att sedan lämna henne (levande) är knäpp. Då skulle han ju garanterat åka fast för våldtäkt. Var hans plan att bara våldta en tjej skulle han inte välja någon som jobbade fem meter från hans arbetsplats. Uteslutet.”

Jag tycker absolut att rml har en poäng i ovanstående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in