2015-10-09, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag betvivlar inte att MGM kan vara en dubbelnatur likt Hagamannen. Så kan det mycket väl förhålla sig. Du får se mitt inlägg i ljuset av vad rml skrev.

Citat: rml
”Du missförstår mig. Jag menar att teorin om att han BARA skulle våldta henne för att sedan lämna henne (levande) är knäpp. Då skulle han ju garanterat åka fast för våldtäkt. Var hans plan att bara våldta en tjej skulle han inte välja någon som jobbade fem meter från hans arbetsplats. Uteslutet.”
Jag tycker absolut att rml har en poäng i ovanstående.

Ja, om man ser MGM som välplanerad och eftertänksam. En noggrann mördare som ser till att mörda rätt person - dock la han henne på sin arbetsplats så det verkar ha ballat ur totalt i andra änden..

Har han DNA-bevisningen emot sig på ett briljant sätt så ÄR han en dubbelnatur.
Jag finner det intressant att han är en kopia till Hagamannen i det mesta om han är skyldig:
Gift, lycklig, duktig arbetare, lugn och lite tillbakadragen, hantverkare som pysslar och fixar och inte en enda i hans omgivning kunde ana nåt.

Just detta gör att jag tror han ser ett gyllene tillfälle och slår till. Hon är på fel plats, vid fel tillfälle.
Hagamannen skulle "bara" våldta han också. Rätt ut på fyllan och pang på - han tog första bästa offer har han beskrivit.
Om det är så vet jag givetvis inte och han är inte dömd än - men det glimtar till ruggiga likheter må jag säga.
2015-10-09, 16:23
Medlem
Våldtäktsförsök som gick överstyr kan vi glömma (om MGM skulle ha med det här att göra), så över till lustmördare. Ni som studerat fenomenet, hur brukar det se ut när lustmördare är i farten? Brukar de döda direkt, eller behåller de offren ett tag för att plåga eller förnedra eller klä upp i dockkläder? Dela med er av era kunskaper så kanske vi kan ta ett steg framåt i vår förundersökning!
2015-10-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, om man ser MGM som välplanerad och eftertänksam. En noggrann mördare som ser till att mörda rätt person - dock la han henne på sin arbetsplats så det verkar ha ballat ur totalt i andra änden..

Har han DNA-bevisningen emot sig på ett briljant sätt så ÄR han en dubbelnatur.
Jag finner det intressant att han är en kopia till Hagamannen i det mesta om han är skyldig:
Gift, lycklig, duktig arbetare, lugn och lite tillbakadragen, hantverkare som pysslar och fixar och inte en enda i hans omgivning kunde ana nåt.

Just detta gör att jag tror han ser ett gyllene tillfälle och slår till. Hon är på fel plats, vid fel tillfälle.
Hagamannen skulle "bara" våldta han också. Rätt ut på fyllan och pang på - han tog första bästa offer har han beskrivit.
Om det är så vet jag givetvis inte och han är inte dömd än - men det glimtar till ruggiga likheter må jag säga.

Nej, nej, nej! Han skulle aldrig i livet försöka våldta någon som jobbar fem meter från hans arbetsplats och redan känner igen honom! Skulle han haft taskig impulskontroll så skulle det visat sig tidigare i hans 35-åriga liv, och tydligt att inte bara den innersta kretsen bestående av bror, fru och föräldrar skulle känna till det. Hagamannen blev en annan person när han var full. Det blir jag med.
2015-10-09, 16:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Våldtäktsförsök som gick överstyr kan vi glömma (om MGM skulle ha med det här att göra), så över till lustmördare. Ni som studerat fenomenet, hur brukar det se ut när lustmördare är i farten? Brukar de döda direkt, eller behåller de offren ett tag för att plåga eller förnedra eller klä upp i dockkläder? Dela med er av era kunskaper så kanske vi kan ta ett steg framåt i vår förundersökning!
Vi får väl se vad gärningsbeskrivningen blir.
Letsdoit har skrivit en del varianter - sök Stardoll så kommer du nog rätt till inlägg. Annars är det väl snara, rep, tejp som är andra passande sökord ur tråden.
2015-10-09, 16:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ladan - ej nyckelgömma!

Citat:
Tack för ditt svar! Mycket intressant!

Ja det var en hel del som framkom som var mycket intressant under dessa samtal.

Återigen bekräftades det att larmet gick igång kl. 20.40 på kvällen den 7 juni. Detta beroende på att pappan flyttade på mopeden. Troligtvis var det framhjulet som stod precis på gränsen till "larmskuggan". Stod mopeden på stället så flyttade han den framåt när han skulle starta den och därvid kom framhjulet att hamna inom denna "larmskugga".

Den omtalade kassen med hennes tillhörigheter låg inte på märken utan hängde över styret.

När tjejerna denna kväll hade larmat och låst caféet, så hade LH ingen som helst möjlighet att ta sig tillbaka in på caféet. Hon hade ingen nyckel.

Det har ju diskuterats en hel del om nyckeln till caféet att den ev. skulle ha funnits i ladan. Detta bekräftades nu att så inte var fallet. Ladan hade ingenting att göra med den här nyckeln!

Fastigheten som ligger mycket nära på baksidan mot cafébyggnaden så var det alltså ingen hemma där denna kväll. Familjen består av mamma, pappa och två barn. De var på badminton och kom hem först kl. 19.30. De såg då en bil stå parkerad i närheten av cafébyggnaden.

Som vi vet så var det inbrott i caféet i december 2014 då kaffekoppar med fat och allt kaffet stals. Familjen som bor på baksidan hade inbrott ca två veckor innan.

Under samtalens gång, så framkom det också vad som måste ha varit orsaken till pappans snabba agerade. Eller åtminstone en av orsakerna. Den här händelsen har mig veterligen aldrig någonsin tagits upp av vare sig media eller här i tråden.

Den här uppgiften måste det till 100% vara ett yppandeförbud på. Även om jag inte personligen har yppandeförbud, så kommer denna inte att läggas ut i tråden. Den måste komma att finnas med i FUP:en.

Återigen så visar denna uppgift på hur otroligt snabbt det hela går. Kan knappast ha varit fråga om minuter utan istället högst en minut. Om ens det?
2015-10-09, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, nej, nej! Han skulle aldrig i livet försöka våldta någon som jobbar fem meter från hans arbetsplats och redan känner igen honom! Skulle han haft taskig impulskontroll så skulle det visat sig tidigare i hans 35-åriga liv, och tydligt att inte bara den innersta kretsen bestående av bror, fru och föräldrar skulle känna till det. Hagamannen blev en annan person när han var full. Det blir jag med.
Men lugna ner dig - jag skriver om likheter med Hagamannen. Du sitter knappast med facit över vad som hänt och det är exakt det du skriver som INTE framkom om honom:
De hade inte en susning varken fru, släkt, vänner eller arbetskamrater. Han var trevlig nykter och han lär ha tagit sig ett glas i socialt sällskap utan att våldta släkten...

Btw så ringde han frun direkt efter övergreppet så han lär inte ha hunnit nyktra till. Hon såg inte ett skit av det som hänt förutom de kläder hon fick tvätta..med "näsblod" på.
Senast redigerad av develi 2015-10-09 kl. 16:35.
2015-10-09, 16:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Då ska jag läsa upp för dig vad hovrätten skrev:

Domstolen bortser alltså inte helt från HG:s rövarhistoria, trots att den inte har något som helst stöd i förundersökningen.

Efter detta diskuterar domstolen barnens (äldsta barnet 12 år) iakttagelse av mördarens hårfärg som blond, grå eller ljusgrå, troligen iklädd svart keps. HG har svart hår.

Jag påstår inte att rövarhistorien ensam utgjorde skäl för frikännandet, men den tilltalade hovrätten så tillvida att den anförde den som skäl.

Domstolen konstaterar iofs att det faktiskt hittades narkotika i hans bil + ytterligare någon omständighet som i någon mån kan tala för hans berättelse. Men jag tror nog att man ska se det här från andra hållet. Domstolen tycker sig inte kunna fälla på föreliggande bevisning. Då bör också domstolen säga något om hans uppenbarligen ganska osannolika berättelse. På något vis måste de ju få det till att rövarhistorierna kan stämma på något vis - annars hamnar de i ett moment 22 i utslaget i skuldfrågan.

Visst kan det här tyckas lite ologiskt, men såvitt jag ser det ligger det helt inom ramarna för den fria bevisvärderingen. Jag har ju inte heller påstått att domstolen inte FÅR ta hänsyn till mer eller mindre orimliga påståenden. Däremot är den inte skyldig att lägga någon större vikt vid påståenden som inte finner något som helst stöd i förundersökningsmaterialet.

För att återknyta till LH-målet så kan man väl anta att ungefär samma sak kommer att ske här om domstolen inte finner bevisningen tillräcklig: Man kommer att skriva något om att det inte helt går att utesluta att den åtalades (rövar)historia stämmer.

Sen kan man ju önska att domstolen är tydlig och pedagogisk så att det framgår vad som är det centrala i deras resonemang och i vilken logisk ordning de resonerar, oavsett om de friar eller fäller. Ungefär som hovrättsdomen i Vatchareeyafallet.
2015-10-09, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efter den 12 juni.

Citat:
Fattar inte riktigt vad du menar:
Fick inte - för MGM eller vem?
Hon kan väl inte ha legat där en hel vecka om det är personalutrymme/lunchrum?

Jag tar enbart upp vad jag har fått berättat för mig.

Det enda jag vet ang. mannens overall var att han inte fick hämta den för polisen. Detta skedde alltså efter att LH hade hittats på Martorp på kvällen den 12 juni.
2015-10-09, 16:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tar enbart upp vad jag har fått berättat för mig.
Det enda jag vet ang. mannens overall var att han inte fick hämta den för polisen. Detta skedde alltså efter att LH hade hittats på Martorp på kvällen den 12 juni.
Jaha - men hela Martorp lär ha varit avspärrat för alla antar jag.
2015-10-09, 16:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fått berättat.

Citat:
Jaha - men hela Martorp lär ha varit avspärrat för alla antar jag.

Återigen så tar jag bara upp vad som kom att berättas för mig av en UL.
2015-10-09, 16:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det var en hel del som framkom som var mycket intressant under dessa samtal.

Återigen bekräftades det att larmet gick igång kl. 20.40 på kvällen den 7 juni. Detta beroende på att pappan flyttade på mopeden. Troligtvis var det framhjulet som stod precis på gränsen till "larmskuggan". Stod mopeden på stället så flyttade han den framåt när han skulle starta den och därvid kom framhjulet att hamna inom denna "larmskugga".

Den omtalade kassen med hennes tillhörigheter låg inte på märken utan hängde över styret.

När tjejerna denna kväll hade larmat och låst caféet, så hade LH ingen som helst möjlighet att ta sig tillbaka in på caféet. Hon hade ingen nyckel.

Det har ju diskuterats en hel del om nyckeln till caféet att den ev. skulle ha funnits i ladan. Detta bekräftades nu att så inte var fallet. Ladan hade ingenting att göra med den här nyckeln!

Fastigheten som ligger mycket nära på baksidan mot cafébyggnaden så var det alltså ingen hemma där denna kväll. Familjen består av mamma, pappa och två barn. De var på badminton och kom hem först kl. 19.30. De såg då en bil stå parkerad i närheten av cafébyggnaden.

Som vi vet så var det inbrott i caféet i december 2014 då kaffekoppar med fat och allt kaffet stals. Familjen som bor på baksidan hade inbrott ca två veckor innan.

Under samtalens gång, så framkom det också vad som måste ha varit orsaken till pappans snabba agerade. Eller åtminstone en av orsakerna. Den här händelsen har mig veterligen aldrig någonsin tagits upp av vare sig media eller här i tråden.

Den här uppgiften måste det till 100% vara ett yppandeförbud på. Även om jag inte personligen har yppandeförbud, så kommer denna inte att läggas ut i tråden. Den måste komma att finnas med i FUP:en.

Återigen så visar denna uppgift på hur otroligt snabbt det hela går. Kan knappast ha varit fråga om minuter utan istället högst en minut. Om ens det?

Intressant information. Om vi utgår från att din sagesman har gett dig korrekta uppgifter kan vi alltså nu stryka hela hypotesen om att Lisa gått in i ladan för att hänga en nyckel och där stött på mördaren.

Det blir naturligtvis intressant att få reda på om den andra uppgiften du fick stämmer och vad den består i. Otäckt att tänka på dock, då man anar att det måste ha varit något dramatiskt.
2015-10-09, 16:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nu tar du väl ändå i. Det är inte #madtop som påstår att Lisa lever.
Hen pekar på tokerier.

Tack.

Citat:
Då ska jag läsa upp för dig vad hovrätten skrev:

Domstolen bortser alltså inte helt från HG:s rövarhistoria, trots att den inte har något som helst stöd i förundersökningen.

Efter detta diskuterar domstolen barnens (äldsta barnet 12 år) iakttagelse av mördarens hårfärg som blond, grå eller ljusgrå, troligen iklädd svart keps. HG har svart hår.

Jag påstår inte att rövarhistorien ensam utgjorde skäl för frikännandet, men den tilltalade hovrätten så tillvida att den anförde den som skäl.

Fast det fallet pratade den åtalade och presenterade en alternativ GM.

Blir spännande att se om NB/förvaret har något liknande att komma med, kanske inte en alternativ GM men väl någon form av trovärdig förklaring till de bevis och indicier som finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in