2015-10-09, 14:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Och madtop ska du inte lyssna på. Han driver nämligen teorin att Lisa lever och hennes pappa ligger bakom det hela!

Nej det gör jag självklart inte och har aldrig gjort. Ljug inte.
2015-10-09, 14:41
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Aldrig i livet att ett klädesplagg kan ha blåst så långt.

Ett lätt plagg , Halssjal , Halsduk ?
Något papper !
Gissar bara .
2015-10-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ett lätt plagg , Halssjal , Halsduk ?
Något papper !
Gissar bara .

Papper, möjligen. Inget plagg.

Eftersom man inte talat om detta fynd senare så kan det ju vara så att saken de hittade inte hade med Lisa att göra. Jag vet inte.
2015-10-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det gör jag självklart inte och har aldrig gjort. Ljug inte.

Eftersom du fortsätter ljuga så får jag väl bevisa det då:

I inlägg 435 i alternativtråden verifierar du att du står bakom följande:

"Är det ingen som fattar att hon inte ens är död, utan att det var en skenmanöver av pappan?"

Du påstår alltså inte bara att Lisa lever, utan också att hennes pappa ligger bakom allt. Det är riktigt lågt. Tror du inte pappan lider tillräckligt?
2015-10-09, 14:51
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Papper, möjligen. Inget plagg.

Eftersom man inte talat om detta fynd senare så kan det ju vara så att saken de hittade inte hade med Lisa att göra. Jag vet inte.

Eller så är det något man håller tyst om !
2015-10-09, 14:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Eftersom du fortsätter ljuga så får jag väl bevisa det då:

I inlägg 435 i alternativtråden verifierar du att du står bakom följande:

"Är det ingen som fattar att hon inte ens är död, utan att det var en skenmanöver av pappan?"

Du påstår alltså inte bara att Lisa lever, utan också att hennes pappa ligger bakom allt. Det är riktigt lågt. Tror du inte pappan lider tillräckligt?
Nu tar du väl ändå i. Det är inte #madtop som påstår att Lisa lever.
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och i den här tråden lär det inte knäckas några mordgåtor. Den här tråden innehåller vansinniga och alternativa teorier långt från verkligheten. Här diskuterar vi kabbala, terrorister, false-flag och andra tokerier. Det här är en av mina favoriter:
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Är det verkligen ingen som fattar att hon inte ens är död, utan att det var en skenmanöver av pappan? Med hans jobb var detta nödvändigt, och jag lovar er att det inte var någon som trodde detta skulle bli så stort.
Hen pekar på tokerier.
2015-10-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar att åklagare skall åtala utan att vara säkra på att de har rätt person? Det blir inte bra, den principen lämnade man för länge sedan.
Anta, HYPOTETISKT, att åklagaren i Lisafallet skulle bli tveksam och inte väcka åtal. Det tycker jag vore dåligt både för M GM och för samhället efter all uppmärksamhet.
2015-10-09, 14:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det där är en reflektion jag gjorde tidigt och fortfarande är svaret skyldigt. Berusning i kombination med droger vore en möjlighet, i annat fall brister det för mycket i logiken.
Må vara att MGM inte är högutbildad, men korkad är han definitivt inte. Dessutom finns inget som framkommit i hans personlighet som tyder på bristande impulskontroll. Tvärt om, omvittnat lugn och sansad.
Hagamannen skyllde på fylla så why not? Sant eller ej om berusning så använde han livrem och scarf på flera offer och dömdes för mordförsök. Så vart är logiken kan man undra.. den trevlige mannen var helt otippad för sin fru och omgivning.
Han gick också hem till frun och tvättade kläderna.
Citat:
Den decembernatt förra året när 33-årige Niklas Lindgren, enligt det åtal som kom på måndagen, utsatte en kvinna för både våldtäkt och mordförsök under Tegsbron i Umeå är det hans sambo som kommer och hämtar honom. Efter att han ringt och bett henne. De kör hem under småprat. Väl hemma går han direkt ut i badrummet och lägger sina blodiga kläder i tvättmaskinen. När sambon ber om en förklaring skyller han på näsblod. Efteråt steker han en hamburgare klädd i bara kalsongerna, dricker ett glas mjölk innan han går till sängs bredvid kvinnan som han levt ihop med sedan gymnasietiden.
Grannar och kolleger intygar att de alltid sett dem som ett lyckligt och ”gulligt” par.
http://www.svd.se/hans-varsta-angest...t-bli-upptackt
2015-10-09, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Resan på Kinnekulle den 7 oktober.

Har inte läst i tråden under den här veckan så jag vet inte vad som har skrivits.

Nu i onsdags den 7 oktober gjordes ytterligare en resa till Blomberg och Kinnekulle.

En hel del framkom ytterligare och en del kommer att läggas ut i ett annat inlägg.

Kom till Skövde Central på morgonen och där väntade kompisen med bilen. Det var ett "passande" väder. Soligt med kyliga och kraftiga vindar. Därefter åkte vi till Stöpen och utanför där LH hade bott nollställde vi vägmätaren. Området verkar vara ett trevligt villaområde.

Därefter till trevägskorsningen där det står Säter 1 och Övertorp 4. Vi tog där till vänster mot Säters kyrka som ligger på den högra sidan. Kyrkans grund är från 1100-talet och själva kyrkan är från 1700-talet. Där blev det också ett "passande" väder. Solen gick i moln.

På kyrkogården letade vi efter hennes grav men finns ingen sådan. I Minneslunden på den högra sidan hittade vi en ängel som stod i en rabatt med orden Till minne av Lisa. Vi pratade sedan med en kyrkogårdsvaktmästare och fick detta bekräftat att hon ännu inte hade fått en grav. När hon kommer att bli urnsatt visste vaktmästaren inte.

Därefter fortsatte i riktning Övertorp och tog därefter till vänster mot Timmersdala. Denna ort måste LH ha kört igenom den här morgonen. Vi fortsatte genom Holmestad och Skälvum. Vid skylten Husaby 3 tog vi åt höger. Förbi Husaby kyrka och på vänster sida Västerplana 5. Därefter hade vi Martorp på höger sida och sedan mot Blomberg och caféet.

Vi utgick ifrån att LH hade hållit en medelfart på ca 40 km/timme samt att hon hade valt den kortaste vägen. Omöjligt att säga om hon körde genom själva Götene eller om hon enbart passerade orten som snabbast längs store vägen? Detta hade i s f blivit en omväg. I centrala Timmersdala har jag för mig att det stod en skylt med 30 km. På vissa ställen var hon tvungen att köra betydligt saktare än 40 km.

Körde hon den här kortaste sträckan som vi gjorde så var hennes körsträcka 40,4 km.

Vissa saker som framkom redan vid förra besöket men en del nya ang. hennes resa. Hon passerar Blomberg 10 ca 9.15 och ankommer caféet ca 9,25. Hon var mycket noga med att vara i tid till sitt arbete.

Hon bar under resans gång sitt långa hår i en hästsvans hängande på ryggen nedanför hjälmen.

Utanför Blomberg 10 stannade vi till. Där finns fem brevlådor. Två har inga namn och de andra har namnen Jönsson, Lennstr*m och Ann* K*rin B*cklund. *=a. Två av dessa lägenheter verkade helt övergivna. Lägenheten längst till vänster har gardinerna fördragna både för fönstret samt glasrutan i dörren. Utanför lägenhetsdörren syns en mindre metallskal som kan ha varit en vattenskål för en katt.

Mjölkrummet är fortfarande avspärrat och på dörren intill ladan har en gul skylt med svart text satts upp med orden "Obehöriga äga ej tillträde". Utanför den här dörren har det staplats upp en eller flera höbalar. Dessa fanns inte vid förra besöket i september.

Samma skylt med samma text fanns också uppsatt på Martorp. För att ta oss till Bäckatorpet så var vi tvungna att köra över Martorp. Eftersom det fanns folk ute gjorde vi inte detta. Det omtalade torpet lär vara det som syns en bit till vänster om Martorp. Ett rött hus med vita knytar och med rött tegeltak. Vi körde därefter till höger vid Martorp och kunde därmed se där en gång den bortfraktade boden stod.

På Martorp finns det en större gul tillbyggnad som skall vara personalutrymmen. Enligt en person vi pratade med, som bor i området, så skulle det ha varit här BO hittades.

Mycket svårt att hitta i dessa trakter för en "utsocknes". Fullt med småvägar (en del mycket dåliga), kärr, mycket skog och annan växtlighet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-09 kl. 15:15.
2015-10-09, 15:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den här mördaren förklarade bort alla bevis med en rövarhistoria och frikändes i hovrätten. (FB) Mord i Haninge på Susann Sallinen. Emad Aboras häktad för anstiftan 120924

Nåja... där fanns väl andra problem om jag inte missminner mig. T ex att vittnena till mordet (barnen till offret) uppgav ett signalement som inte stämde med utseendet. Jag har inte läst den domen heller så jag vet inte hur rätten såg på trovärdigheten i mannens berättelse. Det ligger dock i rättssystemets natur att en domstol mycket väl kan komma fram till ungefär:

Vi tror att den åtalade med största sannolikhet ljuger som en häst travar, men vi kan ändå inte sätta dit honom för det här pga brister i bevisningen

På juristspråk kommer man naturligtvis inte att formulera sig så här rakt på sak, utan det blir formuleringar som kan vad den åtalade uppgivit trots allt inte lämnas utan avseende etc etc
2015-10-09, 15:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nåja... där fanns väl andra problem om jag inte missminner mig. T ex att vittnena till mordet (barnen till offret) uppgav ett signalement som inte stämde med utseendet. Jag har inte läst den domen heller så jag vet inte hur rätten såg på trovärdigheten i mannens berättelse. Det ligger dock i rättssystemets natur att en domstol mycket väl kan komma fram till ungefär:

Vi tror att den åtalade med största sannolikhet ljuger som en häst travar, men vi kan ändå inte sätta dit honom för det här pga brister i bevisningen

På juristspråk kommer man naturligtvis inte att formulera sig så här rakt på sak, utan det blir formuleringar som kan vad den åtalade uppgivit trots allt inte lämnas utan avseende etc etc
Då ska jag läsa upp för dig vad hovrätten skrev:
Citat:
Hokan Gorans egen berättelse, som han således inte ändrat i hovrätten, är i centrala
delar så ofullständig att den inte är möjlig att kontrollera. Det gäller förekomsten av
den gärningsman som försvaret har valt att kalla ”Adam” vilken Hokan Goran har
uppgett mördade Susanne Sallinen. Han har därvid inte lämnat några uppgifter om
denne person som gjort det möjligt för polisen att kontrollera om personen i fråga
överhuvudtaget existerar.

Uppgifterna om att Hokan Goran har sysslat med narkotikaaffärer vinner förvisso stöd
av att det återfunnits narkotika i den bil han brukade vid gripandet. Att även Emad
Aboras varit inblandad i dessa narkotikaaffärer vinner visst stöd av vad [NZ]
uppgett om sitt sammanträffande med Hokan Goran och Emad Aboras i maj 2010.
De närmare kontroller av tidsåtgången för att köra sträckan mellan Sätra och Eskilsvägen
som genomförts efter tingsrättens dom av såväl åklagaren som försvaret ger vidare
vid handen att det inte kan uteslutas att färden har genomförts på det sätt som Hokan
Goran uppgett.

Övriga delar av Hokan Gorans berättelse framstår i många avseenden emellertid som
svårförståeliga och mindre logiska vilket innebär att berättelsen, åtminstone delvis,
framstår som en efterhandskonstruktion. T.ex. framstår det inte som särskilt sannolikt
att den påstådde gärningsmannen ”Adam” – vars uppdrag enligt Hokan Goran var att
skjuta Emad Aboras i benet i syfte att få honom att betala en skuld – i stället av misstag
skulle ha skjutit Susanne Sallinen tre gånger i huvudet när hon öppnade lägenhets-
dörren för att därefter fortsätta att slå henne med pistolen. Även det förhållandet att
Hokan Goran och Emad Aboras tillsammans i maj 2010 – en tidpunkt då Hokan Goran
uppgett sig vara mycket arg och irriterad på Emad Aboras på grund av den uteblivna
betalningen – tillsammans begett sig för att träffa [NZ] i narkotikaaffärer
framstår som svårförståeligt.

Enligt vad som anförts tidigare kan domstolen vid bevisvärderingen inte bortse från
omständigheter av substans som t.ex. pekar i riktning mot att gärningsmannen är en
annan än den åklagaren påstått.
Domstolen bortser alltså inte helt från HG:s rövarhistoria, trots att den inte har något som helst stöd i förundersökningen.

Efter detta diskuterar domstolen barnens (äldsta barnet 12 år) iakttagelse av mördarens hårfärg som blond, grå eller ljusgrå, troligen iklädd svart keps. HG har svart hår.

Jag påstår inte att rövarhistorien ensam utgjorde skäl för frikännandet, men den tilltalade hovrätten så tillvida att den anförde den som skäl.
2015-10-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har inte läst i tråden under den här veckan så jag vet inte vad som har skrivits.

Nu i onsdags den 7 oktober gjordes ytterligare en resa till Blomberg och Kinnekulle.

En hel del framkom ytterligare och en del kommer att läggas ut i ett annat inlägg.

Kom till Skövde Central på morgonen och där väntade kompisen med bilen. Det var ett "passande" väder. Soligt med kyliga och kraftiga vindar. Därefter åkte vi till Stöpen och utanför där LH hade bott nollställde vi vägmätaren. Området verkar vara ett trevligt villaområde.

Därefter till trevägskorsningen där det står Säter 1 och Övertorp 4. Vi tog där till vänster mot Säters kyrka som ligger på den högra sidan. Kyrkans grund är från 1100-talet och själva kyrkan är från 1700-talet. Där blev det också ett "passande" väder. Solen gick i moln.

På kyrkogården letade vi efter hennes grav men finns ingen sådan. I Minneslunden på den högra sidan hittade vi en ängel som stod i en rabatt med orden Till minne av Lisa. Vi pratade sedan med en kyrkogårdsvaktmästare och fick detta bekräftat att hon ännu inte hade fått en grav. När hon kommer att bli urnsatt visste vaktmästaren inte.

Därefter fortsatte i riktning Övertorp och tog därefter till vänster mot Timmersdala. Denna ort måste LH ha kört igenom den här morgonen. Vi fortsatte genom Holmestad och Skälvum. Vid skylten Husaby 3 tog vi åt höger. Förbi Husaby kyrka och på vänster sida Västerplana 5. Därefter hade vi Martorp på höger sida och sedan mot Blomberg och caféet.

Vi utgick ifrån att LH hade hållit en medelfart på ca 40 km/timme samt att hon hade valt den kortaste vägen. Omöjligt att säga om hon körde genom själva Götene eller om hon enbart passerade orten som snabbast längs store vägen? Detta hade i s f blivit en omväg. I centrala Timmersdala har jag för mig att det stod en skylt med 30 km. På vissa ställen var hon tvungen att köra betydligt saktare än 40 km.

Körde hon den här kortaste sträckan som vi gjorde så var hennes körsträcka 40,4 km.

Vissa saker som framkom redan vid förra besöket men en del nya ang. hennes resa. Hon passerar Blomberg 10 ca 9.15 och ankommer caféet ca 9,25. Hon var mycket noga med att vara i tid till sitt arbete.

Hon bar under resans gång sitt långa hår i en hästsvans hängande på ryggen nedanför hjälmen.

Utanför Blomberg 10 stannade vi till. Där finns fem brevlådor. Två har inga namn och de andra har namnen Jönsson, Lennstr*m och Ann* K*rin B*cklund. *=a. Två av dessa lägenheter verkade helt övergivna. Lägenheten längst till vänster har gardinerna fördragna både för fönstret samt glasrutan i dörren. Utanför lägenhetsdörren syns en mindre metallskal som kan ha varit en vattenskål för en katt.

Mjölkrummet är fortfarande avspärrat och på dörren intill ladan har en gul skylt med svart text satts upp med orden "Obehöriga äga ej tillträde". Utanför den här dörren har det staplats upp en eller flera höbalar. Dessa fanns inte vid förra besöket i september.

Samma skylt med samma text fanns också uppsatt på Martorp. För att ta oss till Bäckatorpet så var vi tvungna att köra över Martorp. Eftersom det fanns folk ute gjorde vi inte detta. Det omtalade torpet lär vara det som syns en bit till vänster om Martorp. Ett rött hus med vita knytar och med rött tegeltak. Vi körde därefter till höger vid Martorp och kunde därmed se där en gång den bortfraktade boden stod.

På Martorp finns det en större gul tillbyggnad som skall vara personalutrymmen. Enligt en person vi pratade med, som bor i området, så skulle det ha varit här BO hittades.

Mycket svårt att hitta i dessa trakter för en "utsocknes". Fullt med småvägar (en del mycket dåliga), kärr, mycket skog och annan växtlighet.

Skulle du på en karta peka ut var den gula tillbyggnaden finns? Du skriver att det var personalutrymmen. Betyder det att det var bostäder för personalen eller att det var arbetsutrymme? På din beskrivning låter det som om utrymmena var låsta (eller åtminstone var riktiga lås på dörrarna). Det borde väl innebära att inte vem som helst kunde ha tillgång dit?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in