2015-10-09, 00:46
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men den citerade texten var: det finns inget synligt blod...

Ja och i mitt första inlägg om detta emne skrev jag därför:

Citat:
(detta gäller förstås inte om det är gammla mikroskopiska blod partiklar från tidigare sår/skador som NB fått i förbindelse med sina flera års arbete på gården)

Nu vet jag ju inte om "Bluestar" kan reagera på "gammla mikroskopiska blod partiklar" men om det gör det, ja då fanns det då heller inte något sådant "blod" på fynden, men det är förstås möjligt att "Bluestar" inte reagerar på "gammla mikroskopiska blod partiklar"

Vi får se vad dom skriver i FUP.
2015-10-09, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Intressant iakttagelse. Blodfynden kommer troligen från tillhörigheter funna på fyndplatsen för Lisas kropp, Martorp, en arbetsplats för NB. Där har han gjort illa sig många gånger.

Jag hoppas verkligen att ni alla här förstår att Xenia gissar vilt här.
Xenia får annars gärna visa en källa på sitt påstående.
2015-10-09, 01:10
Medlem
Theforeigners avatar
Här lite fler från 12 Juni:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab
Publicerats den 12 Juni, 2015

Citat:
Enligt Fuxborg är det enbart föremål som hittats och kunnat knytas till 17-åringen.
– Ja, det är saker vi hittat, säger han och berättar att inget av fynden tyder på att flickan utsatts för våld.

http://www.svd.se/over-tusen-frivilliga-sokte-efter-forsvunna-lisa-17
Publicerats den 12 Juni, 2015

Citat:
Inget av fynden efter den försvunna Lisa Holm tyder på blodsutgjutelse, uppger polisen.
2015-10-09, 01:15
Medlem
Theforeigners avatar
Den 11 Juni (sannolikt också den 12 Juni) fanns också kriminalsökhund på plats som kan registrera minsta lilla gnutta blod och jag gissa att de föremål som hittats nog testats av den hunden:

http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/

Citat:
En stund senare kom en grupp utredare från utredningsjouren i Göteborg. Även en hundförare med kriminalsökhund, som är specialutbildad på att hitta sperma och blod, har sökt igenom ladan.
2015-10-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Och därför vågade han kasta iväg grejerna. Det finns säkert inte ens fingeravtryck på dem.
Och då är det väl på hennes kläder som blodspåren finns.

På en av bilderna som visats här så bär Lisa ett armband.
Om armbandet även bars på den aktuella dagen. Ja då är det ju faktiskt möjligt att det fanns någon form av spår även där.
Och då menar jag så som tex blod, hårstrån och/eller div fibrer.
Senast redigerad av zebop 2015-10-09 kl. 01:27.
2015-10-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
11 juni är den artikeln publicerad, dvs torsdagen. Alla fynd har inte gjorts/talats om då. Blodsutgjutelse behöver det knappast vara frågan om, snarare småsår eller blodsdroppar.

NB måste ha en himlans otur att det bara han skär sig så mycket och dessutom är ute i den berömda "spenaten" med sina skärskador dessutom.

Dessutom var inte några analyser klara vid denna tidpunkt. Sedan behöver det inte endast vara blod för att säkerställa ett DNA-test.
2015-10-09, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den 11 Juni (sannolikt också den 12 Juni) fanns också kriminalsökhund på plats som kan registrera minsta lilla gnutta blod och jag gissa att de föremål som hittats nog testats av den hunden:

http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/

Lite mer stod det allt.
Citat:
En stund senare kom en grupp utredare från utredningsjouren i Göteborg. Även en hundförare med kriminalsökhund, som är specialutbildad på att hitta sperma och blod, har sökt igenom ladan.

– När hunden kom ut fick hon leka med en leksak. Enligt hundföraren innebär det att hon har gjort ett bra jobb. Men vad det betyder vill inte hundföraren berätta för oss, säger Expressens reporter Anders Abrahamson.
2015-10-09, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nu vet jag ju inte om "Bluestar" kan reagera på "gammla mikroskopiska blod partiklar" men om det gör det, ja då fanns det då heller inte något sådant "blod" på fynden, men det är förstås möjligt att "Bluestar" inte reagerar på "gammla mikroskopiska blod partiklar"

Vi får se vad dom skriver i FUP.

Om jag fattat saken rätt är den tekniska bevisningen god. Det som däremot oroar är den häktades envishet. Det borde kanske göras en grundlig personundersökning av vederbörande, för att fastställa vem han egentligen är.
2015-10-09, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om jag fattat saken rätt är den tekniska bevisningen god. Det som däremot oroar är den häktades envishet. Det borde kanske göras en grundlig personundersökning av vederbörande, för att fastställa vem han egentligen är.

Om den tekniska bevisningen mot den häktade är god behöver man ju oroa sig mindre över vederbörandes inställning.
Men visst, helt klart vill man veta: varför gjorde du det, hur blev du sån ( kan vi alla bli det!? )?
Senast redigerad av Rubar 2015-10-09 kl. 02:19.
2015-10-09, 02:27
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Lite mer stod det allt.

Och att hunden fick leka tyder på att den hittade någonting.
I normalfallet får tränade hundar endast sin leksak=belöning när den funnit något.

(Om ni sett knarkhundar i jobb någongång så får de ju inte sin leksak om de inte hittat något.
Det är ju en del av "leken" för hunden att hitta det husse/matte ber om så hunden får belöningen)
2015-10-09, 03:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Förstår man hur den typen av logiska felslut skapas kan man förstå hur de alternativa teorierna byggs upp i tråden. Vi har bara helt litet att gå på, och om man tillåter sig att dra slutsatser utifrån utelämnad eller obefintlig information blir alla diskussioner meningslösa.

Farhågor som påminner om spökhistorier:
"- Är du rädd för spöken?
- Ja!
- Har du sett några?
- Nej."
2015-10-09, 04:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Den 39-årige mannen gick till attack mot sitt offret och kopplade strypgrepp runt halsen. Under striden fastnade dna-spår från mannen under kvinnans naglar – och nu åtalas 39-åringen för grov misshandel.

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/strypattack-vid-kyrkan-39-aringens-dna-fanns-under-offrets-naglar-464254

Lisa har nog haft somligt från sin baneman under sina naglar också.

På tal om detta centrala med DNA-bevisning:

DNA som bevis– en sammanställning av domar
Promemoria. RättsPM 2008:

http://www.aklagare.se/PageFiles/3825/2008-05%20DNA%20som%20bevis.pdf
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-09 kl. 04:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in