2015-10-08, 20:24
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
I efterhand antar jag betyder, efter att bröderna häktats. Det är alltid lätt att vara efterklok. Det är också lättare att se samband (såväl falska som korrekta) i efterhand, när man har mer information.
Det där vittnesmålet i Expressen - enbart - ska vi nog inte ta för givet, hur som helst.

Får v i se?
Själv har du full insyn, förstår jag.
Ut med det då i så fall, för bövelen!
Nej jag har absolut ingen insyn i själva utredningen. Såklart det är dumt att skriva A när jag inte kan skriva B. Men gjorde det ändå. Har glappkäft. Tänkte också att det kan vara bra för vissa att höra att utredarna verkar vara helt rätt ute. Men vi får alla se ganska snart nu hur det ligger till med det mesta.
2015-10-08, 20:28
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja målsägandebiträdet får under huf ställa frågor till den åtalade.

Tror målsägandebiträdet får ta del av fup samtidigt som försvaret får det.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, visst får ett sånt biträde ställa så mycket frågor man vill.
Här är ett exempel; rättegången i Vatchareeya Bangsuanfallet:

Målsägandebiträdet Elisabeth Massi Fritz pressade honom hårt om vad som hände den sista kvällen i 22-åringens bostad.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=57 00346

Och sen får väl ett målsägarbiträde ta del av FUP samtidigt som försvararen får det skulle
jag tänka mig.
Tack för svar, ni bägge. Det låter mycket bra. Ser fram emot grillningen.
2015-10-08, 20:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kan ju börja med att styrka att LA-B har påstått att slottet inte är genomsökt innan du begär att LA-B ska styrka det du tillskriver att hen har påstått.

Jag undrar lite varför du grottar ner dig i det här med slottet och om det är genomsökt eller inte, har det någon större betydelse för fallet så som det ser ut just nu?

Din trovärdighet vacklar betänkligt just nu tycker jag, är du verkligen så skärpt som vissa har försökt göra sken av?

Nej. LA-B påstår att ingen sagt att Slottet är genomsökt.

I sitt sammanhang ser det ut så här:

Citat:
FritzDaCat:

Redan på tisdagen meddelades att polisen grundligt hade genomsökt alla fastigheter på Blombergs egendom. De hade även letat i källare.

LA-B: Japp, det står ju det, men inte att Slottet, är genomsökt, finns ingen info, om det alls!

Min poäng är att frånvaro av bevisning inte är ett tecken på att motsatsen är bevisad. Ett ganska vanligt logiskt felslut. Att då påstå att Slottet ej sökts igenom, på grund av ingen bekräftat att det är genomsökt går helt enkelt inte att göra.

Förstår man hur den typen av logiska felslut skapas kan man förstå hur de alternativa teorierna byggs upp i tråden. Vi har bara helt litet att gå på, och om man tillåter sig att dra slutsatser utifrån utelämnad eller obefintlig information blir alla diskussioner meningslösa.
2015-10-08, 20:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Min poäng är att frånvaro av bevisning inte är ett tecken på att motsatsen är bevisad. Ett ganska vanligt logiskt felslut.(...)

Förstår man hur den typen av logiska felslut skapas kan man förstå hur de alternativa teorierna byggs upp i tråden. Vi har bara helt litet att gå på, och om man tillåter sig att dra slutsatser utifrån utelämnad eller obefintlig information blir alla diskussioner meningslösa.

Det är lika meningslöst att dra förhastade slutsatser utifrån det lilla vi vet.
Vad ska vi skriva om, anser du?

Själv väntar jag bara på vad advokaten ska göra härnäst.
2015-10-08, 20:43
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Källa?
Sorry, jag kunde inte hitta den, så för närvarande får vi väl slå fast att vi inte vet hur det förhåller sig. (Jag ska leta vidare...)
2015-10-08, 20:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Min poäng är att frånvaro av bevisning inte är ett tecken på att motsatsen är bevisad. Ett ganska vanligt logiskt felslut. Att då påstå att Slottet ej sökts igenom, på grund av ingen bekräftat att det är genomsökt går helt enkelt inte att göra.

Precis. "Nej. LA-B påstår att ingen sagt att Slottet är genomsökt". Det innebär inte att hen påstår att slottet inte är genomsökt. Hur står det till med skrivförståelsen?
2015-10-08, 20:48
Medlem
Citat:

Hur ska han kunna visa källa på att det inte
står att slottet är genomsökt.
2015-10-08, 20:56
Medlem
Det gäller att hitta något att tjafsa om....
Det märkliga,tycker jag,är väl att man fortfarande orkar insinuera att polisen gett fan i att utreda AJ och hans förehavanden rörande detta fall.Patetiskt.
2015-10-08, 21:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Redan på tisdagen meddelades att polisen grundligt hade genomsökt alla fastigheter på Blombergs egendom. De hade även letat i källare.
Det finns ingenting som talar för att herrgården, dess flygelbyggnader, eller det hus vari bröderna disponerade en lägenhet, genomsökts - varken mån, tis, ons eller tors; däremot sökte man i byggnaderna närmast kaféet och kanske några andra "tipsbyggnader". - Ej heller omfattades slottet av husrannsakan den 12 juni då brödernas lägenhet finkammades. - Hade NB:s mor försummat att berätta om denna "grundligt" utförda genomsökning av sina söners bostad?
2015-10-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Det gäller att hitta något att tjafsa om....
Det märkliga,tycker jag,är väl att man fortfarande orkar insinuera att polisen gett fan i att utreda AJ och hans förehavanden rörande detta fall.Patetiskt.

Patatiskt och jävligt vidrigt tycker jag att rikta misstankar eller insumuner mot den mannen.
2015-10-08, 21:14
Medlem
FritzDaCats avatar
Det här hade jag inte sett tidigare:
Citat:
Högintressant fynd

Under torsdagen spärrades ett område av bakom kafét, där ett "mycket intressant" fynd hittats. Föremålet uppges tillhöra Lisa.

Texten ligger i en interaktiv karta här:
http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/
2015-10-08, 21:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Patatiskt och jävligt vidrigt tycker jag att rikta misstankar eller insumuner mot den mannen.

Vem har riktat insumuner mot AJ, vad är det förresten?

I övrigt så tycker jag att det är intressant att diskutera hela rollistan i det här fallet, en helhetsbild är inte fel.

Patatiskt, kan du förklara vad du menar, är någon dum mot AJ tycker du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in