2015-10-07, 20:47
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Ingen här inne som har sadlat om eller funderat på att sadla om till trafiklärare?

Jag satt och funderade på att slänga iväg en ansökan för ett tag sen, tjejen läser till det nu. Hon har B D på kortet och tänkte kanske utbilda sig mot lärare på tyngre fordon.
Har redan hand om utbildningar för förare på det företaget jag hos idag, ibland kommer man på sig själv att låta som en sönderknarkad papegoja med alla upprepningar
Citera
2015-10-08, 16:12
Medlem
IrriterandeApelsins avatar
Jag är inne i en process med AF att beskaffa mig en CE/YKB-behörighet.
Jag har läst att några haft dåliga vanor av AF's utbildningar men i grunden tror jag att allt handlar om kommunikationen från den arbetslöses sida.

Hur ser åkerierna på att man ringer och frågar om ev. arbete långt innan man ens har en behörighet i näven? I min värld känns det en aning ambitiöst men det är bara jag det.

Är grymt taggad på att få se vad AF säger då jag går in i Jobbgarantin snart!
Citera
2015-10-08, 20:25
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IrriterandeApelsin
Jag är inne i en process med AF att beskaffa mig en CE/YKB-behörighet.
Jag har läst att några haft dåliga vanor av AF's utbildningar men i grunden tror jag att allt handlar om kommunikationen från den arbetslöses sida.

Hur ser åkerierna på att man ringer och frågar om ev. arbete långt innan man ens har en behörighet i näven? I min värld känns det en aning ambitiöst men det är bara jag det.

Är grymt taggad på att få se vad AF säger då jag går in i Jobbgarantin snart!

Praktik är ett skitbra sätt att komma in, jag blev i princip lovad jobb andra veckan på utbildningen. Du blir ju attraktiv också iomed att du har alla licenser o körkort färdiga o åkerierna behöver inte besvära med vidareutbildningar.
Citera
2015-10-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Praktik är ett skitbra sätt att komma in, jag blev i princip lovad jobb andra veckan på utbildningen. Du blir ju attraktiv också iomed att du har alla licenser o körkort färdiga o åkerierna behöver inte besvära med vidareutbildningar.
Kompletterande fråga: Hur snabbt kan man fixa hela skiten? Är det YA's rikttider som gäller omkr 25-30 veckor? Eller går det att göra det fortare?

Ser att en vecka ägnas åt truckubildning (TLP10), jag har dock kört truck på över 12t i ca 4,5 år på ett TLP2-kort så den veckan kan ju anses som överflödig :P
Citera
2015-10-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Jag har en enkel fråga. Vilket lastbilsyrke är enklast av alla som finns? Med andra ord, vilket lastbilsyrke har följande:

* Minst stress
* Minst krav på att hinna saker inom viss tid
* Endast bil, inga släp eller trailers
* Minimalt eller inget fusk, strul, problem
* Kräver minst intelligens
* Minst antal moment som behöver utföras
* Där man i stort sett bara håller ratten

Det närmsta jag kommer på är väl sopbilschaufför, vad säger ni andra? Finns det nåt ännu bättre?
Jag undrar, för att högre makter alternativt klantarsel till företag och chef, såg till att min första körning på egen hand blev en total katastrof där jag beskylld för massa skit som inte ens var mitt fel.
Brödbil då
Citat:
Kompletterande fråga: Hur snabbt kan man fixa hela skiten? Är det YA's rikttider som gäller omkr 25-30 veckor? Eller går det att göra det fortare?

Ser att en vecka ägnas åt truckubildning (TLP10), jag har dock kört truck på över 12t i ca 4,5 år på ett TLP2-kort så den veckan kan ju anses som överflödig :P
Långdraget som fan 5-6 månader när du skulle kunna klara det på 4 veckor lol
Citera
2015-10-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Brödbil då

Långdraget som fan 5-6 månader när du skulle kunna klara det på 4 veckor lol
Jag menar det. Det låter som att man skulle typ ha 1-2 timmars utbildning per dag.
Skulle jag ge mig in i något sånt där vill man ju hålla på en heldag åt gången annars är det ju fan ovärt.

Frågan är ju vem som bestämmer upplägget på utbildningen? Något i tråden som kanske har koll?
Citera
2015-10-09, 17:43
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:

Minst 24 veckor, sen hänger det på dig, rgentligen skulle det kunna göras mycket snabbare men det ska mjölkas pengar...
Citera
2015-10-09, 18:55
Medlem
TheGamers avatar
Citat:

En normal människa skulle klara det på 1 - 1½ månad, men det är som jag har sagt hela tiden, det är ett vuxendagis i samband med att många ska hinna köra/skriva teori. I början är det full rulle, men ju mer månaderna går, desto mer långdraget blir det. Hela sista månaden när vi hade teori satt jag själv/nära andra i grupprum och kollade på livestreams eller film, alla andra gjorde detsamma eller satt och prata.

Förbered dig mentalt på att du nu ska på vuxendagis, och kör inte på 110% i början, för då hamnar du först och främst före alla andra, men du får sitta och vänta ut tiden. Det är ungefär som att kolla på färg torka. Så bunkra upp med filmer/serier på mobilen eller laptopen ( om du tar med egen ) eller lyckas komma över lösenordet till deras router. Räkna med 5 - 6 månader i alla fall.

Truckveckan kan du försöka få till så mycket körning som möjligt ( gjorde jag ), och kan korta ner fängelsetiden någon vecka eller två i slutet.

Citat:
Jag menar det. Det låter som att man skulle typ ha 1-2 timmars utbildning per dag.
Skulle jag ge mig in i något sånt där vill man ju hålla på en heldag åt gången annars är det ju fan ovärt.

Frågan är ju vem som bestämmer upplägget på utbildningen? Något i tråden som kanske har koll?

Det blir troligen så att de första veckorna blir heldagar, det kommer varvas mellan teori och körning, men ju mer du betar av teorin, desto mer fritid får du under samma timmar. Därför är det bra att bunkra upp med något att roa dig med, helst något subtilt så det inte skiner igenom att du kollar på annat. Jag hade t.ex mobilen gömd mellan en bok, så det såg ut som jag läste.

Ingen kom på mig, bara de gånger jag somnade, och det var många gånger ( som sagt, har man inget att göra så är det en bra tillfälle att få lite sömn ) och skiten man fick var inte i proportion till brottet s.a.s.

Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Minst 24 veckor, sen hänger det på dig, rgentligen skulle det kunna göras mycket snabbare men det ska mjölkas pengar...

Det är väl pengarna som spelar roll, och inte får man gå tidigare även om man så är ljusår före alla andra. Man ska sitta där, stirra in i samma bok man redan läst 43 gånger, för att lära sig det liiiite till. Som att 2 - 3 månader non-stop i samma bok inte räcker..

Vuxendagis är vad det är.
Citera
2015-10-10, 11:18
Medlem
Citat:

Mm exakt som the gamer säger vuxendagis. Det är grönlunds som håller utbildningen när man går genom AF. Dem gör allt för att sega ut det som fan för att mjölka så mycket pengar dem bara kan. Det är 1-2h effektiv tid om dagen, resten är bara lalla runt.
Citera
2015-10-10, 15:20
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Brödbil då

Fast då lär man ändå jobba på rätt bra för att slippa hamna i bråk med både butiker och riktiga lastbilschaufförer som ska komma åt att lossa.
Citera
2015-10-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emystia
Fast då lär man ändå jobba på rätt bra för att slippa hamna i bråk med både butiker och riktiga lastbilschaufförer som ska komma åt att lossa.

"Riktiga"

Nej håller med, man kommer till ett ställe med en plats på bryggan och där ser man brödbilen.
"Jaha tar det här stället sist då..."
Citera
2015-10-12, 22:06
Medlem
Fick utbildning beviljad av Arbetsförnedringen idag! Testmodul den 9e november. Vad kan man vänta sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in