2015-10-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu vet ju inte jag hur det ligger till i just detta fall (!) men mer allmänt är det ju så att ombudet, som sitter med på förhören, får en bra bild av misstankar och bevisning genom de frågor som ställs till den misstänkte. Däremot framgår inte detaljer, bevislägets styrka, metod eller exakt vem på till exempel NFC som gjort en analys - detta framgår senare, i FU-protokollet.

Exempel som jag tror kan vara realistiskt: "Du har förklarat några gånger att du aldrig träffat LH. Hur ställer du dig till den uppgiften, om vi berättar att vi har teknisk bevisning på att du åtminstone haft med hennes telefon att göra?"

Skulle det nu vara så att det har ställts ett antal skilda frågor (på detaljnivå) kan givetvis Rönnblom bilda sig en utmärkt uppfattning om bevisläget. Men i hennes roll ingår att skärskåda alla bevis, kontrollera deras validitet, ifrågasätta de bevis som kan vara tveksamma och i princip leta efter varje svacka eller svaghet i bevisen.

Det är naturligtvis inte helt meningsfullt att den åtalades/anklagades granskning av bevisningen startar medan insamlingen kan påverkas, men samtidigt vill ombudet inte heller (och bör inte heller) direkt eller indirekt medverka till att binda den misstänkte hårdare till brottet. Om granskningen startar medan undersökningarna pågår kan detta lätt bli effekten. Invändningar får då inte avsedd styrka.

Är det därför som polisen knappt vill hålla några förhör? Det är alltså en del av deras fulspel.
2015-10-08, 13:48
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Att Lars Hypotesen Johansson har "gjort sig till ovän" med NFC och rikskrim stör dig inte?
Skövdepolisen tycker tydligen om att isolera sig. "Kan själv" är väl deras mantra.

Källa på att Lars Johansson har "gjort sig till ovän med NFC och rikskrim", tack!

Det framgår nu mer och mer att du och vissa andra här är kroniska mobbare. Man kastar inte ur sig sådana spydigheter gång på gång, utan att man har syftet att kränka, skada och degradera någon/några.

Beklagar djupt om ni själva blivit mobbade tidigare, men jag lovar att ni inte kommer må bättre av att göra likadant. Försök att hålla ett vårdat språk mot personer som ni inte vet NÅGOT om alls.
2015-10-08, 14:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Att Lars Hypotesen Johansson har "gjort sig till ovän" med NFC och rikskrim stör dig inte?
Skövdepolisen tycker tydligen om att isolera sig. "Kan själv" är väl deras mantra.

Mitt fetande.

Det har jag inte hört om förut, har du en länk till den infon?
2015-10-08, 14:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Är det därför som polisen knappt vill hålla några förhör? Det är alltså en del av deras fulspel.

Källa på att polisen knappt vill hålla förhör?
2015-10-08, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sure.. Att tro att "aldrig gjort en fluga förnär", trevlig, normal och ha en fru är kriterier för en slags oskuldsfullhet är rent naivt oavsett om andra typer dominerar. Jag skriver inte vad jag tror NB är - det är exempel på sk. "snälla personer" och nåt offer lär vara det första.

Ett axplock:

Karl är helt ostraffad och är normal. Allt annat måste bevisas. Det med flugan ska du inte ta bokstavligen. Säger inte att han är oskyldig, bara att jag tror det.

Men att han inte yppat bett skit efter så lång tid om han nu är skyldig tycker jag skulle vara ytterst märkligt.

Varför tror du de skjuter upp rättegång ytterligare om du eller de är så säkra på att det är han?! De har ju tydligen hans DNA på Lisas tillhörigheter. Vad är problemet Isåfall?!
2015-10-08, 15:23
Medlem
En Lisa Holm är viktigare än en miljon flyktingar.

Har åtal väckts än? Har det framkommit om hon blev sexuellt utnyttjad? TS uppdaterades senast i augusti..
2015-10-08, 15:32
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Karl är helt ostraffad och är normal. Allt annat måste bevisas. Det med flugan ska du inte ta bokstavligen. Säger inte att han är oskyldig, bara att jag tror det.

Men att han inte yppat bett skit efter så lång tid om han nu är skyldig tycker jag skulle vara ytterst märkligt.

Varför tror du de skjuter upp rättegång ytterligare om du eller de är så säkra på att det är han?! De har ju tydligen hans DNA på Lisas tillhörigheter. Vad är problemet Isåfall?!
De umgicks inte med någon. De höll sig helt för sig själva. Litauer gör kanske alltid så. Själv tycker jag att det är lite märkligt trots eventuella språksvårigheter. Ingen vet särskilt mycket om dem i Blomberg alltså. Kanhända har grannar m fl uttryckt sig diplomatiskt. Vi vet inte vad de egentligen tycker.
2015-10-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
En Lisa Holm är viktigare än en miljon flyktingar.

Har åtal väckts än? Har det framkommit om hon blev sexuellt utnyttjad? TS uppdaterades senast i augusti..
Det hade väl redan konstaterats av polisen att hon ej hade blivit sexuellt utnyttjad eller liknande.
2015-10-08, 17:02
Moderator
OYs avatar
Är det inte lite märkligt att försvararen och den misstänkte inte fortlöpande får ta del av den fullständiga bevisningen?

Man måste ju få veta vad som läggs en till last för att man ska kunna försvara sig anser jag.

Vilken story den misstänkte än kokar ihop med hjälp av bevisläget så är det åklagarens sak att slå hål på den. Kan åklagaren inte göra det är bevisningen knappast entydig, tycker jag.
2015-10-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
De umgicks inte med någon. De höll sig helt för sig själva. Litauer gör kanske alltid så. Själv tycker jag att det är lite märkligt trots eventuella språksvårigheter. Ingen vet särskilt mycket om dem i Blomberg alltså. Kanhända har grannar m fl uttryckt sig diplomatiskt. Vi vet inte vad de egentligen tycker.

Inte med något illa, men jag har flyttat från ett annat land till Sverige för ca 30 år sedan. Av något konstig anledning har jag inte t ex varit hemma hos någon svensk familj mer än ett par gånger (jag har bott i olika delar av Sverige)

Det an faktiskt vara så att det var de svenska grannarna som inte umgicks med litauerna ...
2015-10-08, 17:21
Medlem
aLphaCurLs avatar
"Om väggarna till gårdens byggnader kunde tala skulle de ha mycket att berätta."

[ Källa: http://blombergsateri.se/om-blomberg/ ]

Det är obehagligt när det förefaller finnas luckor i en utredning. Många som satt sig in i detta fall delar den upplevelsen.

Trots en ocean av ovidkommande hårklyverier från alla thread-junkies har få bemödat sig om att finna ut verkliga belägg för en lång rad avgörande frågor gällande alternativa gärningsmän och möjliga brottsplatser.

Denna tråd har inget existensberättigande om den domineras av en mob av ynkryggar som bara rackar ner på varje fritänkande skribent, för att sen endast framhålla att polis och åklagare säkert är på rätt spår.
Tråden fyller bara en funktion om vi utgår ifrån att det finns något nytt att upptäcka, något som utredningen missat. Annars kan ju alla lika gärna hålla käften och läsa tidningen.
De som försöker kväva varje ny oprövad tanke i tråden tjänar bara de krafter - fastlåsta av prestige - som vill mörklägga och undvika transparens.
Att bara lättjefullt tro och hoppas (som i frikyrkan) att utredarna gör ett gott och fördomsfritt jobb duger inte i min bok.

Efter snart 76000 inlägg i tråden verkar ingen veta om Blombergs slott genomsökts. Skulle detta ha skett och då passerat helt obemärkt inför journalister, MPS och alla nyfikna?

Jag har samlat på mig ett mycket stort antal bilder (ett tusental i arkivet) tagna av pressfotografer och andra från sökandet och bevakningen under första veckan, samt en mängd ytterligare från de tekniska undersökningarna. De täcker så gott som hela trakten, men inte en enda bild visar poliser inne vid "slottet".

Jag har efterlyst - genom de kanaler jag har tillgång till - om det verkligen gjorts någon undersökning av "slottet", men kammat noll. Varken poliser eller journalister har kunna bekräfta att detta skett.

Kan det vara så att anledningen till att man inte funnit brottsplatsen är att den finns där man inte sökt - på "slottet"?

När man betraktar de uppgifter om bevisning som finns till hands är det lämpligt att också notera vilka uppgifter som saknas. Detta gäller alltid vid bedömning av grova brottsutredningar. Fingeravtryck, skoavtryck, vittnes-iakttagelser, en säkerställd brottsplats saknas medan det verkar finnas platser polisen avstått från att undersöka.

Åklagaren uttrycker sig vagt och trevande. Han förefaller endast ha en vag idé till gärningsbeskrivning och helt sakna motivbild. Det är lätt att inse skandalens vidd om det i framtiden visar sig att någon lockat med sig LH i bil till "slottet", och att detta sedan lett till döden - avsiktligt eller ej - utan att polisen ens sökt av den platsen.

Det är viktigt att minnas att NFC initialt inte kunnat specificera när döden inträffat med mindre än ett spann på fem dygn, att vi inte kan veta när BO:s kropp hamnade på Martorp, att det under de första två nätterna efter LH:s försvinnande inte förekommer några trovärdiga uppgifter om att det fanns polis eller annan sökpersonal i området mellan "slottet" och Martorp.

Hade något kunnat pågå i "slottet" och manskapsboden BPA 4 nattetid?
Det verkar vara en fråga som ingen vill ta i.

Bildlänkar:

http://www.mediafire.com/download/n1pwp2msqsc3dp3/Slottet+ortofoto+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/nsdjt6d248w6r7c/Slottet+ortofoto+2.jpg

http://www.mediafire.com/download/fg9qim3p4evetv5/Slottet.jpg

http://www.mediafire.com/download/kjhv28zjuy41qmv/Slottstrappan.jpg

Detta inlägg anknyter till mitt första i denna tråd.

Eftersom jag inte använder detta forum som chat-room och spammar "oneliners" hela dagarna - inte heller intar alla måltider samt slumrar framför bildskärmen dygnet runt - och eftersom jag läser och tänker betydligt mer än jag skriver, kommer här en lista med länkar till mina tidigare inlägg i ämnet som drunknat i det allmänna imbecilla dravlandet och käftslängandet:

Det verkar stå en elefant mitt i rummet...

Angående vägen över Limugnsgärdet och Gumsgärdet

En hypotes om hur LH kom till Martorp

Byssjan, byggbaracken eller manskapsboden BPA 4 - några iakttagelser och tankar

Angående vaga uppgifter om DNA-bevisning

En hypotes om gripandet av litauerna och fyndet av LH:s kropp

Angående gärningsmannatyp, styckning och undanröjning av kroppen

Brottsplatsen kan vara avlägset belägen

Dubbla lojaliteter

Kan döden ha inträffat i en gödselbrunn?

Flickor i SUV & buntbands-hypotesen

Grovt skyddande av brottsling

@
2015-10-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag baserade andra satsen på första satsen i påståendet.

Ok, men man kan inte påstå att det inte ger någon ny information om bevisningen om man inte vet vad FL säger vid förhör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in