2015-10-08, 08:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon har inte haft något att kommentera. Åklagaren har inte sagt något av betydelse. Personangrepp kommer du inte långt med, det skapar bara dålig stämning i tråden.
1. Jag har inte sagt att det är annorlunda mot andra fall.
2. Jag har inte sagt att det är annorlunda mot andra fall.
Jag han inte se att hon verkar nöjd.

Du har uppenbart haft noll koll på mycket gällande förfarande i häktningsförhandlingar. Saker har fått gå på repeat gång efter annan. Med citat. Med länkar. Du hade inte en susning om "men för utredningen" när du övergick till detta från att ha ältat att det "bara skett muntligt".
Att det inte är mer personangrepp är snarare en eloge.
Du nämligen jävligt tröttsam.

Edit: Inger ter sig nöjd och lugn och inväntar FUP. Hon förstår precis varför det är muntligt och att den kommer (i sin helhet) när den väl kommer:

"- Ja, jag har inte sett några handlingar ännu, förundersökningen är inte färdig. Det är ju alltid så att man får veta lite mer varje gång det hålls förhör, nästan alltid i alla fall, men jag har inte delat några handlingar och det kommer jag få när förundersökningen är färdig. "
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6256065
Senast redigerad av develi 2015-10-08 kl. 09:10.
2015-10-08, 09:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag hittar inte uppgiften om förvåning, men irritation finns.

GP: Åklagaren: Starkare bevis i Lisa Holm-fallet

Hon kan inte försvara sin klient pga åklagarens fulspel. Varför måste den "objektive" åklagaren göra på detta sättet?

Jag säger inte att åklagaren inte får undanhålla hela sanningen, men det är fulspel att göra det. Vad har det med media att göra? Vad kan advokaten berätta för media? Och varför skulle det som advokaten möjligen kan berätta för media kunna skada utredningen, medan det åklagaren berättar inte gör det?

Irritation, förvåning osv - genom media alltså. Men är det verkligheten?
Det ser ut som fulspel i media till vissa delar, och mediadelen handlar främst om att bemöta allmänheten.

Det är inte heller meningen att advokaten skall försvara klienten fullt ut förrän förundersökningen är färdig och genomgången.
Advokaten har att rätta sig efter hur rättsinstanser avgör göra med hennes klient, fram tills åtal ev väcks, inte ifrågasätta åklagarens arbete även om man får ha förståelse att det är ett sätt som lite vuxit fram i rätts-Sverige och kommit att accepteras, då genom att advokater kan "tipsa" utredningen om att göra si & så baserat på det lilla som kan komma att framgå genom ett sekretessbelagt mål.

Det fetade:
Anledningen till varför, bör med all sannolikhet framgå/tydas i fup när det är dags. Jag är också nyfiken på anledningen.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-08 kl. 09:35.
2015-10-08, 09:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det ser ut som fulspel i media till vissa delar, och mediadelen handlar främst om att bemöta allmänheten.
Därför är radiointervjun (min avskrift nyss) så mycket mer relevant då hennes svar framkommer utan retuchering - men märk väl hur intervjuaren ställer frågorna, vad denne vill leda in på och antyda..
2015-10-08, 09:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Alla som deltar i en häktningsförhandling har yppandeförbud, så det har inget med media att göra.

I detta fall var det så men överlag är det endast myndigheten, dvs. domstolen, som har "yppandeförbud" men det är inget egentligt yppandeförbud utan det beror på att myndigheten omfattas av förundersökningssekretessen.
2015-10-08, 09:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Det är inte heller meningen att advokaten skall försvara klienten fullt ut förrän förundersökningen är färdig och genomgången.
Advokaten har att rätta sig efter hur rättsinstanser avgör göra med hennes klient, fram tills åtal ev väcks, inte ifrågasätta åklagarens arbete även om man får ha förståelse att det är ett sätt som lite vuxit fram i rätts-Sverige och kommit att accepteras, då genom att advokater kan "tipsa" utredningen om att göra si & så baserat på det lilla som kan komma att framgå genom ett sekretessbelagt mål.

Det fetade:
Anledningen till varför, bör med all sannolikhet framgå/tydas i fup när det är dags. Jag är också nyfiken på anledningen.
Advokaten ska försvara sin klient och ifrågasätta häktningen. Det kan hon inte göra utan att känna till bevisen i sin helhet, bara de delar som åklagaren lägger fram. Jag kan ta ett fiktivt exempel: vid vatchareeyarättegången lades ofullständigt DNA fram som bevis, ofullständigt på så sätt att det passar in på den tilltalade i någon mån, enligt SKL. Om samma sak gäller blod-DNA:t i lisamålet försvagas åklagarens påstående om att DNA:t kommer från NB, och advokaten kan bestrida häktning. Men om advokaten och domstolen inte får veta hur stark bevisningen är går den inte att bestrida.

Jag ser inget fetat, förutom min rubrik.
2015-10-08, 09:32
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Det är en intressant åsikt, absolut. Om man utgår från att en pågående förundersökning kan komma att behöva analysera eller plats-undersöka någonting i ett sent skede, tex efter ett erkännande eller tips, så har man ev ett svårt jobb framför sig på en plats som både åldrats och kontaminerats och kanske rent av förändrats.

Vet att polisen tabbade sig med avspärrningarna kring ladan, men hela ladan var fortfarande avspärrad den 17/6, samma dag som avspärrningar släpptes på Martorp och Blombergs Egendom 10.
Kvar är/var litauernas bostad och mjölk/slaktrummet, samt också inräknat BPA-boden och fordon/( i plural).

OM mordet har skett i ladan så kan det ju vara i den delen som ligger närmast mjölkrummet ,, det kan ju vara helt avdelat med en mellanvägg som är helt igenbommad nu ..
Vi behöver en ritning över ladan !! !! !! !! !!
2015-10-08, 11:20
Medlem
Citat:
Hon har inte haft något att kommentera. Åklagaren har inte sagt något av betydelse. Personangrepp kommer du inte långt med, det skapar bara dålig stämning i tråden.
1. Jag har inte sagt att det är annorlunda mot andra fall.

2. Jag har inte sagt att det är annorlunda mot andra fall.

Jag han inte se att hon verkar nöjd.

Men advokaten är väl med vid samtliga förhör (om MGM vill)
Så hon vet nog både hur frågorna och bevisen lagts fram, hon vet ju även vad MGM svarat, så hon är nog väl i satt i undersökning
2015-10-08, 12:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Men advokaten är väl med vid samtliga förhör (om MGM vill)
Så hon vet nog både hur frågorna och bevisen lagts fram, hon vet ju även vad MGM svarat, så hon är nog väl i satt i undersökning
FL säger inte mer än nödvändigt i förhör, så det ger ingen ny information om bevisningen.
2015-10-08, 12:55
Medlem
Citat:
FL säger inte mer än nödvändigt i förhör, så det ger ingen ny information om bevisningen.

Eftersom du skriver att det inte ger någon ny information om bevisningen så undrar jag om du vet vad FL sagt i förhör? Delge gärna exakt vad du vet vad FL sagt i förhör så jag vet att ingen ny information om bevisningen kommit fram till advokaten stämmer.
2015-10-08, 13:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Eftersom du skriver att det inte ger någon ny information om bevisningen så undrar jag om du vet vad FL sagt i förhör? Delge gärna exakt vad du vet vad FL sagt i förhör så jag vet att ingen ny information om bevisningen kommit fram till advokaten stämmer.
Jag baserade andra satsen på första satsen i påståendet.
2015-10-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tack för den fina bilden på Lisa.

Man blir så rysligt beklämd när man tänker på att denna positiva tjej som står där och ler glatt,
17 år gammal, full med livslust och framtidsplaner, blir fråntagen det dyrbaraste en
mänsklig varelse äger, själva existensen, och det på grund av någon annans
skoningslösa ONDSKA, och livet knappt hade hunnit börja på allvar för henne.

Det är lika sorgligt varje gång man möter ansiktet på någon som inte fick behålla sitt liv
för att andra tog beslut om något annat, att avsluta det helt enkelt.

Det finns egentligen inte straff hårda nog för dessa individer som väljer att släcka andras liv.

Vem är det nu som ägnar sig åt "känsloporr"? Vem är nu som strör salt i såren för anhöriga?
Senast redigerad av nopomil 2015-10-08 kl. 13:45.
2015-10-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En sak är säker, han lär ha gjort sig till ovän med Skövdepolisen för all framtid men det är väl
ingenting han bryr sig om. I och för sig var läget spänt redan inne det här dramat drog igång
mellan parterna ifråga.
Han har ju nu mer eller mindre klassat ned personalen som handhar fallet som fullkomliga
oduglingar allihop och gjort det utan någon redovisad insyn i det han så brutalt kritiserar.
Det är något anmärkningsvärt. Blir utgången av målet med Lisa Holmfallet en stor framgång
för åklagaren och polisen och bevisningen mot vederbörande varit av det helt
överväldigande slaget och inte lämnar utrymme för minsta hopp om att bli bedömt annorlunda
i högre rättsinstans, så kan ju herr Persson stå där sedan som ett levande frågetecken;
"hur kunde det sluta på det sättet när jag var så förbannat säker på att det skulle gå
åt helvete alldeles???
"

Efter midsommars slut är också den vita perioden för året över och då plockas flaskorna
fram igen i det Perssonska hemmet som bekant och kanske, kanske påverkar det dagliga intaget
av alla dessa alkoholhaltiga drycker omdömet på den produktive södergrabben
så det kan bli lite mindre bra när somligt ska granskas och kommenteras medialt som
just fallet med Lisa Holm i Blomberg försommaren 2015.
Mindre övertänkta utspel som kan ge surt tillbaka.

Att Lars Hypotesen Johansson har "gjort sig till ovän" med NFC och rikskrim stör dig inte?
Skövdepolisen tycker tydligen om att isolera sig. "Kan själv" är väl deras mantra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in