2015-10-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Har köpt skor för 1k-1.5k utan att testa, aldrig varit några problem tidigare. Är som sagt mest intresserad utav hur skon gör sig på vintern och vilka kriterier jag ska leta efter. Men tack för dina invändningar, uppskattas!
Det är stor skillnad. Skor för 1k ska sitta bra från början. Skor för 4k ska sitta bra om tre år. Hur bedömer du det?
Citera
2015-10-08, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Det är stor skillnad. Skor för 1k ska sitta bra från början. Skor för 4k ska sitta bra om tre år. Hur bedömer du det?
Va?

Jag tycker nog att de skor jag köpt för tusen, tar längre tid att gå in än de skor jag köpt för 4tusen. Men det kanske är mina fötter det...
Citera
2015-10-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Va?

Jag tycker nog att de skor jag köpt för tusen, tar längre tid att gå in än de skor jag köpt för 4tusen. Men det kanske är mina fötter det...
Må så vara, men då livslängden på ett par skor för tusen spänn inte alltid kan förväntas vara så lång vill man försöka undvika att hälften av livslängden är att gå in dem.
Citera
2015-10-08, 22:08
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Må så vara, men då livslängden på ett par skor för tusen spänn inte alltid kan förväntas vara så lång vill man försöka undvika att hälften av livslängden är att gå in dem.

Ja, men billigare skor kan vara knepiga att gå in. T.ex. Meermin.
Citera
2015-10-09, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Ja, men billigare skor kan vara knepiga att gå in. T.ex. Meermin.
Detta märks även av i medelprisskiktet kring 5000 kr. Jag vet inte vad de gör med lädret men mer påkostade skor har ofta mjukare läder, trots samma tjocklek, och gås därmed in snabbare.

Det finns olika sätt att forma lädret runt lästen, kanske detta spelar in? Finns maskiner som med värme och tryck formar lädret på extremt kort tid och så finns det producenter där lädret får sitta på lästen i ett långt tag för att "naturligt" formas.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-10-09 kl. 07:34.
Citera
2015-10-09, 08:34
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Detta märks även av i medelprisskiktet kring 5000 kr. Jag vet inte vad de gör med lädret men mer påkostade skor har ofta mjukare läder, trots samma tjocklek, och gås därmed in snabbare.

Det finns olika sätt att forma lädret runt lästen, kanske detta spelar in? Finns maskiner som med värme och tryck formar lädret på extremt kort tid och så finns det producenter där lädret får sitta på lästen i ett långt tag för att "naturligt" formas.
vad de gör? man använder lädret från olika delar på djuret, ju bättre desto dyrare.
Citera
2015-10-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
vad de gör? man använder lädret från olika delar på djuret, ju bättre desto dyrare.
Det svar jag fått från en butiksföreståndare som säljer kvalitetsskor är att mjukare läder har blivit mer behandlade än styvare läder. Det var denna "mer behandlade" som jag inte var säker på.

Han kanske var ute och cyklade.

Lädret runt magen ses ju inte som vidare fint läder då det är mer "sladdrigt" än låt säga ryggpartiet, känns ju som om magpartiet har en möjlighet att då också vara mjukare.
Citera
2015-10-09, 09:41
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Det svar jag fått från en butiksföreståndare som säljer kvalitetsskor är att mjukare läder har blivit mer behandlade än styvare läder. Det var denna "mer behandlade" som jag inte var säker på.

Han kanske var ute och cyklade.

Lädret runt magen ses ju inte som vidare fint läder då det är mer "sladdrigt" än låt säga ryggpartiet, känns ju som om magpartiet har en möjlighet att då också vara mjukare.

Beror på många olika saker men det man oftast pratar om är mängden krom i garvningen.
Garvning med mycket krom går fort och är därför billigt, resultatet är hårdare skinn och oflexibelt läder. På grund av detta är hårt kromgarvat skinn och läder mer benäget att spricka och svårare att gå in, tänk Meermin.
Citera
2015-10-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Beror på många olika saker men det man oftast pratar om är mängden krom i garvningen.
Garvning med mycket krom går fort och är därför billigt, resultatet är hårdare skinn och oflexibelt läder. På grund av detta är hårt kromgarvat skinn och läder mer benäget att spricka och svårare att gå in, tänk Meermin.
Okej, bra information.

Kände ganska kraftig skillnad på C&J benchgrade och handgrade, då vet jag vad det beror på. Mindre skillnad men ändå märkbart mellan C&J handgrade och E. Bonafé.
Citera
2015-10-09, 12:16
Medlem
giroufs avatar
Skillnaden mellan C&J Hand Grade och Enzo bör inte vara krom eftersom hand grade är veggarvat.
Citera
2015-10-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Skillnaden mellan C&J Hand Grade och Enzo bör inte vara krom eftersom hand grade är veggarvat.
Mina Bonafé är gjorda av etrusco calf. Inte den blekaste vad etrusco står för dock. Är det ett specifikt garveri? Säger det dig något om vad skillnaden kan vara?
Citera
2015-10-09, 12:46
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Mina Bonafé är gjorda av etrusco calf. Inte den blekaste vad etrusco står för dock. Är det ett specifikt garveri? Säger det dig något om vad skillnaden kan vara?

Mot bakgrund av vaga minnen från gymnasiets latinlektioner skulle jag nog snarare tro att "etrusco" syftar till Etruskerna, ett forntida folk som levde Italien norr om Rom (ungefär det område som idag kallas för Toscana). Men det är bara en kvalificerad gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in