2015-10-07, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Söker bra skor till vintern. Funderar på Meermin eller till och med R.M Williams även om de verkar vara i det högsta prislaget. Hade nog inte tänkt att använda skorna varenda dag. Mitt största krav är att jag inte ska halka i dem och att de ska vara någorlunda varma. Vad har ni för förslag till det? Jag hade väl tänkt betala runt 1.5k-2.5k. Funkar dessa? https://meermin.es/articulo.php?idArt=4143 helst bruna söker jag.
Jag ska inte svära på det, men jag misstänker att det är "höstgummi", dvs gummi som inte är anpassat för väldigt kallt klimat. Vid stark kyla blir fel gummi stenhårt och halt. För att inte halka då behöver du halkskydd i stil med de här:
http://www.davidsonsskomakeri.com/halkskydd/

Vill du inte ha det och ändå slippa halka måste du ha en känga som är vinteranpassad. Jag känner inte till några i din budget, men här har du ett exempel:
http://www.davidsonsskomakeri.com/john-brommels/chelsea-brown-suede
Citera
2015-10-07, 12:44
Medlem
TheLastDons avatar
Ni som kör med spitshine på skorna, hur tar ni bort polishen vid återkommande skovård? Antar att putsa på renovateur på en blank tåkappa inte gör mycket för lädret där under, dvs polishen måste bort för att "komma åt" lädret där under. Antar att det går bort med nog starkt rengöringsmedel, men nu är jag bara ute efter att få smörja in hela skon med lite renovateur och ny skokärm, inte att strippa den helt.
Citera
2015-10-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon
Ni som kör med spitshine på skorna, hur tar ni bort polishen vid återkommande skovård? Antar att putsa på renovateur på en blank tåkappa inte gör mycket för lädret där under, dvs polishen måste bort för att "komma åt" lädret där under. Antar att det går bort med nog starkt rengöringsmedel, men nu är jag bara ute efter att få smörja in hela skon med lite renovateur och ny skokärm, inte att strippa den helt.
Spitshine kan enkelt tas bort med exempelvis saphir renomat eller kemisk ren bensin.
Citera
2015-10-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Om du tänkt använda dem i flera år hade jag personligen kollat på lite bättre skor. Loake blir inte värst mycket dyrare.

Viktigt att komma ihåg att man får vad man betalar för.

Tack. Inget är skrivet i sten så jag kan göra undantag. Dock känns det sådär att betala 4k och sedan kanske de inte passar. Har ingen möjlighet att testa några skor. Men var in och kikade lite på Loake, sugen blir man ju...

Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Jag ska inte svära på det, men jag misstänker att det är "höstgummi", dvs gummi som inte är anpassat för väldigt kallt klimat. Vid stark kyla blir fel gummi stenhårt och halt. För att inte halka då behöver du halkskydd i stil med de här:
http://www.davidsonsskomakeri.com/halkskydd/

Vill du inte ha det och ändå slippa halka måste du ha en känga som är vinteranpassad. Jag känner inte till några i din budget, men här har du ett exempel:
http://www.davidsonsskomakeri.com/john-brommels/chelsea-brown-suede

Tack! Har hört att 'goodyear welt' är ett nyckelord för bra sulor. Tror du sådana, som typ dessa: http://www.loake.co.uk/bystyle/boots/winchester.html , är något för mig?
Citera
2015-10-07, 18:50
Medlem
Mounotos avatar
Angående Meermin, hur är storlekarna? Har inget annat skomärke att jämföra med förutom sneakermärken, tänker främst på deras chelsea boot.

Tacksam för svar
Citera
2015-10-07, 19:43
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Läste om en intressant metod som en av de svenska skonördarna på instagram, som dessutom patinerar med läderfärg, använder. För att få bort spitshine tog han ofärgad skokräm och helt enkelt gnuggade bort spitshinen med fukten som krämen bidrog med.
Citera
2015-10-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Läste om en intressant metod som en av de svenska skonördarna på instagram, som dessutom patinerar med läderfärg, använder. För att få bort spitshine tog han ofärgad skokräm och helt enkelt gnuggade bort spitshinen med fukten som krämen bidrog med.
Det är inte fukten från krämen som gnuggar bort vaxet utan terpentinet i krämen. Terpentin är ett lösningsmedel. Men ja, det är ju ett sätt.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-10-07 kl. 20:27.
Citera
2015-10-07, 20:26
Medlem
Citat:
Tack. Inget är skrivet i sten så jag kan göra undantag. Dock känns det sådär att betala 4k och sedan kanske de inte passar. Har ingen möjlighet att testa några skor. Men var in och kikade lite på Loake, sugen blir man ju...

Tack! Har hört att 'goodyear welt' är ett nyckelord för bra sulor. Tror du sådana, som typ dessa: http://www.loake.co.uk/bystyle/boots/winchester.html , är något för mig?
Att köpa dina första kvalitetsskor utan att först testa är inget någon här skulle rekommendera.

Skillnaden i läster är stor, du bör definitivt testa först.

Att skon är goodyear welt säger inget om kvaliteten på sulan men på många kvalitetsmärken är sulans material med i skons beskrivning, exempelvis vegetabiliskt garvad sula eller ekbarksgarvad sula.
Citera
2015-10-07, 20:45
Medlem
Citat:
Att köpa dina första kvalitetsskor utan att först testa är inget någon här skulle rekommendera.

Skillnaden i läster är stor, du bör definitivt testa först.

Att skon är goodyear welt säger inget om kvaliteten på sulan men på många kvalitetsmärken är sulans material med i skons beskrivning, exempelvis vegetabiliskt garvad sula eller ekbarksgarvad sula.

Har köpt skor för 1k-1.5k utan att testa, aldrig varit några problem tidigare. Är som sagt mest intresserad utav hur skon gör sig på vintern och vilka kriterier jag ska leta efter. Men tack för dina invändningar, uppskattas!
Citera
2015-10-07, 21:06
Medlem
Citat:
Har köpt skor för 1k-1.5k utan att testa, aldrig varit några problem tidigare. Är som sagt mest intresserad utav hur skon gör sig på vintern och vilka kriterier jag ska leta efter. Men tack för dina invändningar, uppskattas!
Förstå mig inte fel, det går att beställa skor utan att testa så länge man har ett hum om vilken storlek.

Min gissning är dock att du aldrig känt vilken enorm skillnad en läst kan göra. Vi har alla köpt skor som inte klassas som kvalitetsskor någon gång och oftast finns det bara en läst på skon och således väljs enbart storlek. Låt dig inte luras att detta är ett bra sätt att handla skor på.

Tro mig när jag säger att om du hittar en läst som sitter bra på din fot kommer du tänka tillbaka och skaka huvudet när du tänker på dina tidigare inköp.

Mina första kvalitetsskor köpte jag uteslutande för färgen, jag hade ingen aning vad jag gjorde. Mycket riktigt är lästen helt fel för mina fötter då den är på tok för bred, trots att den är vidd E.
Citera
2015-10-07, 21:57
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Spitshine kan enkelt tas bort med exempelvis saphir renomat eller kemisk ren bensin.

Min tanke var att slippa använda ren bensin, renomat har jag aldrig tidigare använt, hur pass hård/skonsam är den mot skon i övrigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul

Låter intressant, testat själv? Inbillar mig att det kan vara ganska mycket gnuggande som krävs?
Citera
2015-10-07, 22:11
Medlem
Citat:
Min tanke var att slippa använda ren bensin, renomat har jag aldrig tidigare använt, hur pass hård/skonsam är den mot skon i övrigt?
Renomat är skonsammare men jag har inget mått på hur mycket skonsammare. Rengör på djupet och tar bort gammal kräm och vax. Torkar givetvis ut läder till viss del, som all annan rengöring, så renovatör och kräm är i princip ett måste efter renomat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in