2013-09-11, 13:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Nja, byxorna var i tunn bomull. Endast kavajen var i tweed.

Du har en poäng, det är lite märkligt. Min plan är helt sonika att använda dem någon månad till så att de antar någon slags slutform, och sedan korrigera det.

Det förklarar saken. Tyckte inte riktigt att byxorna såg ut som tweed, men man vill ju inte framställa sig som korkad genom att fråga.

Hur sker denna korrektion hade du tänkt dig?
Citera
2013-09-11, 13:48
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det förklarar saken. Tyckte inte riktigt att byxorna såg ut som tweed, men man vill ju inte framställa sig som korkad genom att fråga.

Hur sker denna korrektion hade du tänkt dig?
Ingen aning men en berömd skomakare sade helt enkelt "Det löser vi när du gått in dem" så jag antar att han har ett ess i rockärmen.
Citera
2013-09-11, 14:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Åtminstone mockan är dum i denna färg eftersom det egentligen bara passar till jeans (och vem bär jeans egentligen ). Grått skinn har jag egentligen aldrig reflekterat över men känns det inte ganska stelt och dött?

Tanken är väl snarare att grått blir livligare och får fler skiftningar än svart. I teorin i varje fall. Men jag vet inte om det är som att dra på sig en ljusgul skjorta - ingen kommer att uppfatta den som gul utan som en smutsig vit. En grå sko kanske upplevs som en urblekt och oputsad svart.

Exempel på en mörkgrå sko: http://www.ebay.co.uk/itm/JOHN-LOBB-CROMER-Deep-Grey-August-Calf-Leather-Derby-Lace-Up-Shoes-UK-10-E-RARE-/350519233067?pt=UK_Men_s_Shoes&hash=item519c930a2b

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
EG har en nyans - "cloud" - som går i grått (kanske med lite blå inslag) och som verkar vara mycket uppskattad. Personligen är jag lite osäker på vad jag tycker, men jag lutar nog mot att det ändå gör sig rätt bra.

Exempel:
http://styleanderror.co.uk/wp-content/uploads/2012/12/Edward-Green-Canterbury_cloudblk.jpg
http://cdn.styleforum.net/5/58/350x700px-LL-58f0bf43_KGrHqZiwE6HRECbBOoTCV4Tz60_57.jpeg
http://leathersoulhawaii.com/2013/01/02/edward-green-mercer-in-cloud-lsw/
http://cdn.styleforum.net/d/da/350x700px-LL-da19d380_DSC_00451.jpeg

Tack för exemplen. De senare länkarna ger intrycket av en nyans snarlik den på skorna jag är intresserad av, även om de i ärlighetens namn inte kan mäta sig med EG och lädret är vegetabiliskt garvat, vilket ger ett lite flammigt intryck.

Försiktig optimism tolkar jag det ändå som från hoodog.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-09-11 kl. 14:07.
Citera
2013-09-11, 14:10
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Försiktig optimism tolkar jag det ändå som från hoodog.

Korrekt! Vilka skor rör det sig om?
Citera
2013-09-11, 14:19
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Tanken är väl snarare att grått blir livligare och får fler skiftningar än svart. I teorin i varje fall. Men jag vet inte om det är som att dra på sig en ljusgul skjorta - ingen kommer att uppfatta den som gul utan som en smutsig vit. En grå sko kanske upplevs som en urblekt och oputsad svart.

Exempel på en mörkgrå sko: http://www.ebay.co.uk/itm/JOHN-LOBB-CROMER-Deep-Grey-August-Calf-Leather-Derby-Lace-Up-Shoes-UK-10-E-RARE-/350519233067?pt=UK_Men_s_Shoes&hash=item519c930a2b

Snyggt exempel.

Däremot håller jag med om att hoodogs var bättre, även om jag som färgblind har svårt att se någon större skillnad mellan dessa och svarta skor.
Citera
2013-09-11, 15:08
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Här är en ögonblicksbild från tidigt denna morgon, när det var 8 grader och tweed kändes som en bra idé. Det gör det inte längre.

http://i.imgur.com/IlbaR9k.jpg

Kängor: Carmina
Byxor: Incotex i bomull
Rock: Burberry-trench från 90-talet
Asfalt: Kommunalt anlagd asfalt från 2004.

Angående glipan vid snörningen som diskuteras, så tror jag att du enkelt kan lösa det genom att bara snöra skorna på ett annat sätt. Du kör ju på den rätt värdelösa sk Shoe shop-snörningen, där fördelningen av trycket på snörena blir kass, och där de gärna drar sig med tiden, vilket också nöter snören när de gnider mot metallringarna. Dessutom gör det ändarna väldigt olika långa, vilket bökar till det vid snörningen (även om det till viss del är en vanesak). Om du istället använder Boston two step-snörning (beskrivs utförligt här: http://shoegazingpunktse.blogspot.se/2012/10/tipset-snorning-och-knut.html ) så låser den snörningen betydligt bättre, då trycket fördelas jämnt, plus att ändarna blir ungefär lika långa (att det blir lite rörigare under med snören fram och tillbaka får man ta, särskilt då det knappt syns på oxfords eller derbys som skuter hyfsat tätt). Då kommer du kunna dra åt snörningen så att det blir jämnt utan tydliga bubblor, lädret töjer sig efter detta istället för efter hur det blir när snörningen glider upp längst ner, allt blir snyggt och funktionellt. Man lär sig snabbt dra i rätt snördel för att dra åt dem, bara man snörar varje sko likadant.

Edward Greens managing director Hilary Freeman standardgrej är tydligen att vänligt men bestämt säga till alla med shoe shop-lacing att "sir, impeccable outfit, but you tie your shoes wrong", sedan visar hon en Boston two-step-snörning och säger "I just improved your life, dear".
Citera
2013-09-11, 15:19
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Korrekt! Vilka skor rör det sig om?

Ett par Jeffery~West, inte helt oväntat, och om jag köper dem (vilket jag verkligen inte borde göra, för jag har köpstopp och det sista jag behöver är en känga med lädersula till, men det är ju fritt att sitta hemma vid datorn och fantisera) så kommer jag hävda att du gav mig grönt ljus och du har förlorat all rätt till framtida invändningar. Du måste även ta kängorna i försvar på mina vägnar om någon annan användare skulle uttrycka sig i nedlåtande ordalag efter att jag publicerat bilder på dem (vilket jag inte kommer att göra för jag ska inte köpa dem). Bara så att vi är på det klara med vad som gäller!

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Snyggt exempel.

Däremot håller jag med om att hoodogs var bättre, även om jag som färgblind har svårt att se någon större skillnad mellan dessa och svarta skor.

En av anledningarna till att jag inte bara postar en direktlänk till kängan ifråga - om nu någon där ute undrar - är att diskussionen direkt skulle glida från färgval till modellval, det var ju knappt så Pörr kunde hålla sig efter exempelbilden.

Det har nog inte med din färgblindhet att göra, utan för att de verkligen var väldigt mörkt grå. Tror inte att kängorna jag är intresserad av är riktigt så mörka dock, men det var det närmaste jag kunde hitta.

Tack för inputen gubbs, får ta en funderare på det här.
Citera
2013-09-11, 16:16
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ett par Jeffery~West, inte helt oväntat, och om jag köper dem (vilket jag verkligen inte borde göra, för jag har köpstopp och det sista jag behöver är en känga med lädersula till, men det är ju fritt att sitta hemma vid datorn och fantisera) så kommer jag hävda att du gav mig grönt ljus och du har förlorat all rätt till framtida invändningar. Du måste även ta kängorna i försvar på mina vägnar om någon annan användare skulle uttrycka sig i nedlåtande ordalag efter att jag publicerat bilder på dem (vilket jag inte kommer att göra för jag ska inte köpa dem). Bara så att vi är på det klara med vad som gäller!

Haha, ja det låter ju som helt och hållet rimliga krav. Deal!
Citera
2013-09-11, 16:46
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Angående glipan vid snörningen som diskuteras, så tror jag att du enkelt kan lösa det genom att bara snöra skorna på ett annat sätt. Du kör ju på den rätt värdelösa sk Shoe shop-snörningen, där fördelningen av trycket på snörena blir kass, och där de gärna drar sig med tiden, vilket också nöter snören när de gnider mot metallringarna. Dessutom gör det ändarna väldigt olika långa, vilket bökar till det vid snörningen (även om det till viss del är en vanesak). Om du istället använder Boston two step-snörning (beskrivs utförligt här: http://shoegazingpunktse.blogspot.se/2012/10/tipset-snorning-och-knut.html ) så låser den snörningen betydligt bättre, då trycket fördelas jämnt, plus att ändarna blir ungefär lika långa (att det blir lite rörigare under med snören fram och tillbaka får man ta, särskilt då det knappt syns på oxfords eller derbys som skuter hyfsat tätt). Då kommer du kunna dra åt snörningen så att det blir jämnt utan tydliga bubblor, lädret töjer sig efter detta istället för efter hur det blir när snörningen glider upp längst ner, allt blir snyggt och funktionellt. Man lär sig snabbt dra i rätt snördel för att dra åt dem, bara man snörar varje sko likadant.

Edward Greens managing director Hilary Freeman standardgrej är tydligen att vänligt men bestämt säga till alla med shoe shop-lacing att "sir, impeccable outfit, but you tie your shoes wrong", sedan visar hon en Boston two-step-snörning och säger "I just improved your life, dear".
Nu blir jag sårad. Jag kan faktiskt snöra skor..

http://i.imgur.com/SiUXDJs.jpg
Senast redigerad av Herr gurka 2013-09-11 kl. 16:52.
Citera
2013-09-11, 16:53
Bannlyst
Fan vad jag ångrar att jag inte köpte ett par riktigt snygga Allen Edmond skor i land X som jag nyligen besökte... Trodde landets valutakurs stod högre än vad den egentligen gjorde. Runt 2300kr omvandlat till svenska kronor, tittar på samma sko i svenska nätbutiker m.fl:3500+
Citera
2013-09-11, 17:00
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Fan vad jag ångrar att jag inte köpte ett par riktigt snygga Allen Edmond skor i land X som jag nyligen besökte... Trodde landets valutakurs stod högre än vad den egentligen gjorde. Runt 2300kr omvandlat till svenska kronor, tittar på samma sko i svenska nätbutiker m.fl:3500+

Tänkte länka till en sak men vet inte om det räknas som reklam, men kolla Styleforum där finns en kille som skickar från USA, de flesta modellerna från AE.
Citera
2013-09-11, 17:36
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Nu blir jag sårad. Jag kan faktiskt snöra skor..

http://i.imgur.com/SiUXDJs.jpg

Hehe my bad. Eller jag skyller på dålig bild, såg bara snörena gå åt ena hållet undertill (och tittade inte så noga, för nu när jag kollade igen så kan jag utläsa att det är en two step även på den bilden). Men kan du inte bara dra åt snörningen så att glipan försvinner då rå?
Senast redigerad av AlisterG 2013-09-11 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in