2015-10-07, 23:32
Medlem
Sooks avatar
Tärnsjö är ett av SD: s starkaste fästen i Heby kommun. I allmänna valen år 2014 fick Sverigedemokraterna (SD) starkt stöd just i Tärnsjö. I kommunvalet erövrade SD 14,14 procent av samtliga avgivna röster, i landstingsvalet 15,18 och i riksdagsvalet 18,28 procent.
Citera
2015-10-07, 23:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
http://www.friatider.se/flyktingbarn-och-lokala-ungdomar-i-brak-i-heby
Rörig artikel som inte skiljer på tiggare på en parkering och nyanlända från Syrien.
Citera
2015-10-07, 23:40
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rörig artikel som inte skiljer på tiggare på en parkering och nyanlända från Syrien.
Förövrigt verkar det inte vara ensamkommande barn utan familjer med barn.
Citera
2015-10-07, 23:43
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Egentligen lite roligt i all sin tramsighet att UNT försöker sälja in till sina läsare att det kastas sten mot flyktingbarn i Heby. Det lyser igenom i artikeln att reportern inte ens själv tror på det han skriver.
Citera
2015-10-07, 23:44
Medlem
Citat:
Vad du anser rörigt i att de ger lite mer kött på benen och berättar om tidigare incidenter också förstår jag inte.
Det här kan knappast upplevas som rörigt dock:

"– Det jag vet är att det dels är boende på orten, ungdomar, sedan är det då ensamkommande flyktingbarn som har bråkat med varandra, säger polisens presstalesman Christer Nordström till Fria Tider."
Citera
2015-10-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Förövrigt verkar det inte vara ensamkommande barn utan familjer med barn.
Var kommer det ifrån då?
Citera
2015-10-08, 00:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Knepig typ av problem, detta.

Tärnsjö saknar egen polis och det är rätt lång till Tierp där närmsta polisstation tydligen finns.

Alldeles oavsett etnicitet så är det ju så, att det räcker med att ett par personer börjar stöka på en ort som denna för att det ska bli infekterat. Polisen har inte resurser att komma för småförseelser och om de rycker ut på något litet allvarligare så lär alla inblandade ha försvunnit för länge sedan när de väl är på plats.

Inte så konstigt om en och annan tröttnar och ger igen. Och det gäller för det mesta oavsett de inblandades etnicitet.

Grundproblemen är två: den svenska landsbygden är bitvis litet grand av laglöst land. Och svensk lag och praxis är inte utformade på ett sätt som gör att man löser problemen även om man råkar få fast en förövare.
Citera
2015-10-08, 00:37
Medlem
Citat:
Tärnsjö är ett av SD: s starkaste fästen i Heby kommun. I allmänna valen år 2014 fick Sverigedemokraterna (SD) starkt stöd just i Tärnsjö. I kommunvalet erövrade SD 14,14 procent av samtliga avgivna röster, i landstingsvalet 15,18 och i riksdagsvalet 18,28 procent.

Vanvettigt och som att kasta bensin på eld att förlägga "flyktingar" till ett område med många SD-röstare. Bättre att placera dem i Djursholm och liknade platser där man med röstsedeln visat att man gillar migrationspolitiken.
Citera
2015-10-08, 01:03
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Hemskt att flyktingbarn ska behöva bli utsatta för stenkastning. Hoppas detta var en engångsföreteelse. .

De är varken flyktingar eller barn. Helt rätt agerat, hoppas detta fortsätter/trappas upp till grövre saker.

Hej Heby!
Citera
2015-10-08, 01:08
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Och en del nazzar med... Förvånar mig dessvärre inte med tanke på vilken typ av håla det är. De flesta är förstås hyggligt folk, inget illa om småorter generellt.

UNT är en seriös tidning, polisen bekräftar och byns sammansättning gör det inte osannolikt precis.
Citera
2015-10-08, 01:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Vad du anser rörigt i att de ger lite mer kött på benen och berättar om tidigare incidenter också förstår jag inte.
Det här kan knappast upplevas som rörigt dock:

"– Det jag vet är att det dels är boende på orten, ungdomar, sedan är det då ensamkommande flyktingbarn som har bråkat med varandra, säger polisens presstalesman Christer Nordström till Fria Tider."
Ja, han säger det - men handlar det om den aktuella situationen eller om bråk med tiggare eller om bråk med några på ett hem som funnits tidigare?

Artikeln är rörig - och jag ser inte att kommentaren från polisen faktiskt gäller det aktuella fallet.

Edit:
Jag säger inte att kommentaren inte hör till det aktuella fallet - men jag tycker artikeln är rörig.
Sen är det också så att jag faktiskt ställer mig jäkligt tvivlande till att ens "ensamkommande flyktingbarn" = rätt vuxna .. skulle starta en stenkastningskonflikt med ortsborna .. det finns liksom inget att tjäna på det för dem.
Snarare att de besvarat stenkastning - från t ex traktens ungdomar (jag hoppas vuxna håller sig ifrån sådan yttringar) ..

Människor fungerar trots allt så -- och i synnerhet flyktingar som vill flyga under radarn -- att de vanligen agerar på det sätt som de tror tjänar dem bäst.
Senast redigerad av micro113 2015-10-08 kl. 01:40.
Citera
2015-10-08, 06:24
Medlem
Citat:

Sen är det också så att jag faktiskt ställer mig jäkligt tvivlande till att ens "ensamkommande flyktingbarn" = rätt vuxna .. skulle starta en stenkastningskonflikt med ortsborna .. det finns liksom inget att tjäna på det för dem.

Ja, det är ju liksom inget folk från mellanöstern ägnar sig åt normalt, varken här, eller på hemmaplan, däremot är det ju djävligt vanligt bland svenska ungdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in