2015-10-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Utgångspriset säger ingenting om bostadens värde. Slutpriset gör det dock.
Jag anser inte iallafall att 17kvm på Kungsholmen är värt 2,5milj. Men det är min åsikt.
2015-10-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Det är inte rimligt att buda över 50% av utgångspriset. Då är man desperat, nåt är ju fel.
Håller absolut med om att något verkar vara fel. Tror många lånar med helt orimliga villkor just nu på somliga platser. Vi pratar obefintlig amortering och lån även till "kontantinsatsen". Inte säg 15% från privata bankkontot och 30års rak amortering av lånet, som väl även det ansågs ganska slappt för ett tiotal år sedan.

Och så det du säger då. Folk betalar ju för tusan miljonbelopp för bostäder som ursprungligen byggdes för tjänstefolket, pigorna!
2015-10-07, 22:47
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Jag anser inte iallafall att 17kvm på Kungsholmen är värt 2,5milj. Men det är min åsikt.

Och vad anser du att den är värd då?
Vad du personligen "anser" att någonting är värt är väl helt irrelevant, så länge marknaden säger något annat? Är Zlatan "värd" en årslön på 150 miljoner kronor? Ja, uppenbarligen...eftersom någon är redo att betala honom det.
2015-10-07, 22:59
Medlem
Citat:
Vad du personligen "anser" att någonting är värt är väl helt irrelevant, så länge marknaden säger något annat? Är Zlatan "värd" en årslön på 150 miljoner kronor? Ja, uppenbarligen...eftersom någon är redo att betala honom det.
Hade vi inte haft sån stor bostadsbrist hade den inte gått för så mkt pengar helt enkelt. Idag är det 7 års kö för Rinkeby, och vem fan vill bo där? Kön i Gbg har ändras från 500dagar till 1300 dagars kötid under 5 års tid. Bara en desperat jävel köper en skrubb för 2,5 milj.
2015-10-07, 23:04
Medlem
Citat:
o ja det är han värd, speciellt för att han är halvkroat som jag
2015-10-07, 23:46
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/fornekelse-bidrar-till-bostadsbubblor/
2015-10-08, 01:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det beror nog lite på hur man ser det. Att marknaden tycker att det värt det är inte svårt att förstå om man gör kalkylen.

Det brukar vara extremt låga avgifter på den typen av bostäder på kanske 7-800 kr per månad.

Månadskostnaden för en sådan lgh vid 15% egen insats och 1,5% ränta efter skattereduktion blir:

2 125 000*0,015*0,7/12 + 800 = 2659,375 kr per månad.

Vad kostar en random studentlägenhet? Jag vet att i ett av Sveriges värsta ghetton Rosengård ligger studentlgh på över 4 k per månad i jämförelse. Var bor du helst?
2015-10-08, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror nog lite på hur man ser det. Att marknaden tycker att det värt det är inte svårt att förstå om man gör kalkylen.

Det brukar vara extremt låga avgifter på den typen av bostäder på kanske 7-800 kr per månad.

Månadskostnaden för en sådan lgh vid 15% egen insats och 1,5% ränta efter skattereduktion blir:

Vad kostar en random studentlägenhet? Jag vet att i ett av Sveriges värsta ghetton Rosengård ligger studentlgh på över 4 k per månad i jämförelse. Var bor du helst?
Jag bor själv i en nyproducerad studentlgh mitt i centrum (mellanstor stad) för 4 k per månad. I Malmö går det köpa en 2:a centralt för 1,1 milj. Jag bor själv trångt på 28kvm. Men 17kvm skulle jag aldrig palla. Det går köpa 30kvm för de pengarna i innerstan, men kanske betala 1000kr mer i hyra då. Men sjukt värt det!
2015-10-08, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Om man inte får såld den för samma pengar sen blir det ju sjukt tråkigt att amortera dem pengarna. När som sagt det säljs 30kvm lgh i Kungsholmen för samma peng.
2015-10-08, 02:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om man inte får såld den för samma pengar sen blir det ju sjukt tråkigt att amortera dem pengarna. När som sagt det säljs 30kvm lgh i Kungsholmen för samma peng.

Varför skulle ingen annan tycka att det är värt 2600 kr i månaden att bo på Kungsholmen?

Det är ju avgiften och läge/standard som blir avgörande för priset.
2015-10-08, 03:47
Medlem
slemhogs avatar
http://www.svd.se/ekonomer-ranteavdraget-pa-vag-att-sankas/om/bopriserna

Finansminister Magdalena Andersson utesluter inte ränteavdragen sänks om prisökningen på bostäder i Sverige fortsätter. Och enligt chefsekonomer är riktningen tydlig: Sverige går mot sänkta ränteavdrag.

Och när SvD Näringsliv pressar finansminister Magdalena Andersson (S) på frågan, säger hon att regeringen inte kan utesluta ytterligare åtgärder om prisökningen fortsätter.

- Det är viktigt att som privatperson ha goda marginaler så att man är väl rustad när räntorna höjs eller om det sker en priskorrigering på marknaden, säger Magdalena Andersson.

Haha det här är ju rena julafton, fram med popcorn. Amorteringskrav, sänkta ränteavdrag, skattehöjningar eventuellt nyval och en invandring på 2000 per dag.
Skatteverket ska även granska spekulererares förehavanden som antagligen flyr nyproduktionsmarknaden nu.
Vi har även en börs som gått i sidled senaste 6 mån och bear market senaste 1-2 mån vilket tyder på att annalkande börskollaps inom 0-12 mån då det var 7-8 år sen senast och historiskt alltid varit så i genomsnitt.

Sverige går mot tidernas största katastrof. En perfekt storm växer vid horisonten precis som jag förutspått för 10 mån sen.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-08 kl. 03:53.
2015-10-08, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
http://www.svd.se/ekonomer-ranteavdraget-pa-vag-att-sankas/om/bopriserna

Finansminister Magdalena Andersson utesluter inte ränteavdragen sänks om prisökningen på bostäder i Sverige fortsätter. Och enligt chefsekonomer är riktningen tydlig: Sverige går mot sänkta ränteavdrag.

Och när SvD Näringsliv pressar finansminister Magdalena Andersson (S) på frågan, säger hon att regeringen inte kan utesluta ytterligare åtgärder om prisökningen fortsätter.

- Det är viktigt att som privatperson ha goda marginaler så att man är väl rustad när räntorna höjs eller om det sker en priskorrigering på marknaden, säger Magdalena Andersson.

Haha det här är ju rena julafton, fram med popcorn. Amorteringskrav, sänkta ränteavdrag, skattehöjningar och börsbubbla på G, eventuellt nyval och en invandring på 2000 per dag.
Skatteverket ska även granska spekulererares förehavanden som antagligen flyr nyproduktionsmarknaden nu.
Sverige går mot tidernas största katastrof. En perfekt storm växer vid horisonten precis som jag förutspått för 10 mån sen.
Glöm inte att M vill sänka studiemedelet med. Jag lär ju få flytta hem isf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in