2016-01-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Hur ska man tänka när man köper loafers? Sugen på ett par Loake Eton (pennies i mocka) till våren och sommaren. Är de TTS eller ska man gå ner en storlek? Köpte ett par Herring i UK8,5 när jag vanligtvis bär UK9,5. Nu i efterhand hade jag behövt 9 åtminstone då de är för små på något vis. Anledningen till att jag gick ner så mycket i storlek var för att hemsidan rekommenderade att gå ner en hel UK-storlek.

Jag tänkte annars om jag beställer ett par Whitehall från CareofCarl (fri frakt, fri retur) och testar en storlek, för att sen beställa ett par Eton från Herring (1000 kr billigare) i samma storlek. Det borde fungera med storlekarna antar jag? Vad tror ni?

Du bör köpa en halv storlek större än normalt när du köper Loakes loafers. Köp i alla fall inte mindre.

Se tex
http://www.styleforum.net/content/type/61/id/1140749/width/500/height/1000
där någon ställt två Loake-skor i storlek 7.5 bredvid varandra.
Citera
2016-01-25, 22:29
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Du bör köpa en halv storlek större än normalt när du köper Loakes loafers. Köp i alla fall inte mindre.

Se tex
http://www.styleforum.net/content/type/61/id/1140749/width/500/height/1000
där någon ställt två Loake-skor i storlek 7.5 bredvid varandra.

Fast olika skor har ju olika längd beroende på tåspets, hur hög vrist skon har och liknande. Har ett par chelsea boots som är något för stora och ett par för små brogue boots från Herring (de jag skrev om innan). Om jag ställer dem bredvid varandra är brogue bootsen längre än chelsea bootsen. Det är alltså ett ganska dåligt sätt att avgöra storlekar.

Jag får helt enkelt beställa ett par från CoC och sen beställa från England om de passar.

Vilket material rekommenderar ni? Jag är mest inne på mocka men vill ha ett par tassels också. Tassels kanske gör sig bättre i mocka och pennies i skinn?
Citera
2016-01-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Fast olika skor har ju olika längd beroende på tåspets, hur hög vrist skon har och liknande.

Utöver längd kan man även se skornas form på bilden, men för all del, köp ett par skor i en annan läst och pröva dem i stället.
Citera
2016-01-25, 22:40
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Utöver längd kan man även se skornas form på bilden, men för all del, köp ett par skor i en annan läst och pröva dem i stället.

Just loafers är ju väldigt känsligt då de inte spänns med skosnören. Jag är dessutom väldigt petig och vill att mina skor ska sitta perfekt.
Senast redigerad av Ripples 2016-01-25 kl. 23:17.
Citera
2016-01-25, 22:58
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
En för rengöring, en för mocka, en för svart läder och en för brunt är väl en ganska vanlig line-up. En fullt acceptabel hästhårsborste kan du hitta på typ Ica för 30 spänn.

Wow, din Ica-butik skulle jag verkligen vilja besöka, inte nog med att den sensationellt nog saluför tagelborste, de kränger den också för 30 pix!
Citera
2016-01-25, 23:17
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Wow, din Ica-butik skulle jag verkligen vilja besöka, inte nog med att den sensationellt nog saluför tagelborste, de kränger den också för 30 pix!
Han tänker nog på en sån här, de brukar ju i och för sig inte vara jättedyra, men rätt kassa.
Citera
2016-01-26, 06:47
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Han tänker nog på en sån här, de brukar ju i och för sig inte vara jättedyra, men rätt kassa.

Jo, men Ica-varianterna brukar vara i pure nylon Men det kanske utvecklats och är den varianten som säljs numera, var ju billig där iaf, får salutera Springyard/Brunngård för gjort nåt någorlunda vettigt till folkhemsputsaren isf.
Senast redigerad av AlisterG 2016-01-26 kl. 06:50.
Citera
2016-01-26, 08:40
Medlem
Bendriks avatar
Har för avsikt att resa till Mallorca i år och undrar om det finns något som måste besökas eller om man kan göra något klipp prismässigt. Tänker på Yanko och Meermin. Någon som har koll?
Citera
2016-01-26, 11:04
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Då ser jag till att undvika dina livsmedelsbutiker där Bostons skovårdssortiment anses vara att vältra sig i lyx och överflöd. Borsten ser ut som på bilden. Vill inte lova på heder och samvete att priset var exakt 30 kr, kan ha varit så högt som 39:90!
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2016-01-26 kl. 11:12.
Citera
2016-01-26, 18:14
Medlem
Imorgon kommer den efterlängtade dagen då jag går och testar mina testskor från Enzo Bonafé. Då avprovningen kommer att göras hos SkoAB och inte av Enzo själv eller annan skomakare känner jag att tips på vad jag bör titta och känna på kan vara bra. Personal på SkoAB är duktiga men att helgardera sig är alltid vettigt.

Är det någon som beställt bespoke och kan tipsa om vad som tittades på vid avprovning av era testskor? Säkerligen finns det inte samma justeringsmöjligheter, men vissa justeringar kan ju göras.
Citera
2016-01-28, 19:46
Medlem
Pörrs avatar
I det senaste avsnittet av den danska serien Bonneröven (taffligt översatt till Hundra procent bonde) visade de hur han gick till en skomakare och fick tillverkat ett par stövlar.

http://www.svtplay.se/video/6065799/hundra-procent-bonde/hundra-procent-bonde-sasong-14-avsnitt-4

Rätt roligt när skomakaren får se det skinn han har med sig från gården, som mer såg ut som en masonitplatta i hårdheten.
Citera
2016-01-29, 17:38
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vill inte lova på heder och samvete att priset var exakt 30 kr, kan ha varit så högt som 39:90!

För att följetongen ska få ett ordentligt slut: 24:90 kostar Bostons hästhårsborste på Coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in