2015-10-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Hur tror ni det ser ut om 2 år? Vill gärna flytta till Sthlm eller Gbg om 1,5 år. Då jag tar examen. Men i nuläget känns det ganska kört. Jag hade haft råd att köpa för 2 år sedan, finns det möjlighet att priserna går tillbaka till det om 2 år? Jag kommer få ca 800 000kr i insats av familjen. Men känns ändå kört. Min ingångslön kommer ju vara 25 000kr i början (grundlön). Men jag kommer få ut 21 000kr efter skatt pga ob tillägg. Vilket inte räknas in när man söker lån? Om man har 25 i månaden så får man ju bara låna 1,2 milj? Kan i för sig, få jobb i kommunen ist och få 34 000kr innan skatt. Men det är inget jobb jag vill ha.

Du kan säkert köpa något lite utanför tullarna. Finns många bra områden där priserna inte är lika höga. Hägerstensåsen, Sundbyberg och Nacka t ex.
2015-10-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Du kan säkert köpa något lite utanför tullarna. Finns många bra områden där priserna inte är lika höga. Hägerstensåsen, Sundbyberg och Nacka t ex.
Tack för tipset, men då skippar jag hellre Sthlm och drar till Norge. Vill inte bo i Nacka, utan typ i Solna. Vill ha nära till jobbet, då jag har tänkt att jobba på Karolinska.
2015-10-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Är du utvecklingsstörd eller bara allmänt korkad?

1. Vem har pratat om att binda räntan på 10 år?

2. Vem har pratat om garantier för räntan?

3. Vem har pratat om att 10 åringen är konstant?

Istället för att toksvamla så svara på frågan: definiera stormsteg din jävla stenkorkade ärthjärna och förklara varför du tror dig kunna spekulera bättre än marknaden som prissätter 10 åringen på ca 3%?!

Så jävla trött på grundlöst svamlade.

Jo jag är superkorkad.. kanske därför jag har gått om stålar, lite skulder och äger en massa..

Du då ärthjärnan? Vad har du åstadkommit förutom att sitta och vara så skitnödigt nervös över att räntan kommer att tokhöjas.. kul o va bolånetorsk nu när sanningen kryper sig allt närmre

Men skall ta det en gång till sakta ärthjärnan!
Med dagens räntor på typ 1,5% så ligger 10 års räntan på 3%.
I morgon när räntan är typ 4% så kommer 10 års räntan ligga på 7%

Hur svårt kan det va ?
2015-10-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engis
vad spelar igentligen roll i Svedala landet som är förlorat ? Spelar ingen roll vart man flyttar det finns ändå utlänningar där och ISIS mer eller mindre representerade. Gated community är väl enda räddingen för "svenskar" i detta landet. Men man måste väl få in sin försörjning också och då lär man behöva vara nära alla getton...

Stick till nån sdtråd.. här snackar vi ekonomi.. har aldrig mött nån som röstar på sd som ens förstår det mest grundläggande om ekonomi.
2015-10-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Stick till nån sdtråd.. här snackar vi ekonomi.. har aldrig mött nån som röstar på sd som ens förstår det mest grundläggande om ekonomi.
kul att att du skriver så, träffade faktiskt en civilekonom i helgen som skulle rösta på SD. Homosexuell var han oxå. Lite paradoxalt...
2015-10-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Att du inte fattar är väl inte oväntat.
För att det ska gå att tala om att "fatta" måste du:
* Redogöra för de fakta du vill använda dig av.
* Leverera ett logiskt/rationellt resonemang som går bra att följa, och som tar stöd i redovisat fakta och leder med nödvändighet till ditt påstående.

Ditt första inlägg var kliniskt rent från ovanstående.

Citat:
Det finns en begränsad mängd hus och lägenheter till salu i attraktiva lägen, de ökar genom nybyggnation.
Låter som en marknad i balans. Folk betalar och då får dom leverans.

Citat:
Samtidigt har vi en extremt stor inflyttning till riket och en stor inflyttning til huvudstaden. Problemet är att de som flyttar in inte har råd att tävla på bostadsmarknaden då de antingen lever på bidrag eller har lågbetalda jobb.
Hur kan dom flytta in i huvudstaden om ingen betalar deras boende. Du har lite issues med logiken.

Vi har i Sverige i snitt en boyta på 42 kvm/person. Hur många miljoner Svenska medborgare bor på gatan? Är det inte så att folket bor i bostäder? Med några få undantag.

Citat:
Således är bristen inte beroende främst av studenter, blattar och låginkomstagae, de är redan utom tävlan, även medelinkomstagare utan bostadskarriär är avhängda från tävlan om de inte vill bo smått eller långt ut.
Här skriver du bristen som något slags axiom. Du skulle ju visa att det fanns brist. Klarar du inte att läsa vad folk skriver?

Innan du kan tala om brist behöver du redogöra för följande:
* Hur man mäter brist.
* Att man mätt upp brist någonstans.

Nu kommer du bara med tomma påhittade påståenden. Du verkar ju inte ha någon som helst koll.

Citat:
Kvar är de med höga inkomster och medelinkomster men med vinster i nuvarande boende, vilket också pumpar bubblan.
Så den stora inflyttningen har liten påverkan om någon i 08.
Hur mäter du upp "bubblan"?
2015-10-07, 20:56
Medlem
Den här tråden är ganska rolig. Har vi en bubbla eller ej? Ja, fler och fler verkar ju tro det. Egentligen borde det vara ganska enkelt. Så länge köparna har rimliga avbetalningsplaner på sina lån, säg 15% kontant och resten på 30 år, ja då spelar det ju inte så himla stor roll hur priserna varierar. Men när priserna nu verkar vara så höga på vissa ställen att köparna inte klarar av rimliga avbetalningsplaner men får låna ändå, ja då är det något som är tokigt.
2015-10-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Den här tråden är ganska rolig. Har vi en bubbla eller ej? Ja, fler och fler verkar ju tro det. Egentligen borde det vara ganska enkelt. Så länge köparna har rimliga avbetalningsplaner på sina lån, säg 15% kontant och resten på 30 år, ja då spelar det ju inte så himla stor roll hur priserna varierar. Men när priserna nu verkar vara så höga på vissa ställen att köparna inte klarar av rimliga avbetalningsplaner men får låna ändå, ja då är det något som är tokigt.
Jag var inne på booli idag och kollade brf fortsätter att stiga idag trots varningar. Vissa lgh gick upp 50 %
2015-10-07, 21:22
Medlem
Citat:
Jag var inne på booli idag och kollade brf fortsätter att stiga idag trots varningar. Vissa lgh gick upp 50 %
Förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra som alltså gällde lånevillkoren?
2015-10-07, 21:42
Medlem
Citat:
Förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra som alltså gällde lånevillkoren?
Det är inte rimligt att buda över 50% av utgångspriset. Då är man desperat, nåt är ju fel.
2015-10-07, 21:46
Medlem
Citat:
lönerna har ju ej ökat med priserna, alltså är det många som kommer att få problem om det blir en krasch.
2015-10-07, 22:06
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Det är inte rimligt att buda över 50% av utgångspriset. Då är man desperat, nåt är ju fel.

Utgångspriset säger ingenting om bostadens värde. Slutpriset gör det dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in