2015-10-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om politikerna bestämmer sig för att ändra på något så kommer det inte ske på en gång. Ingen politiker är så pass dum och det kommer dessutom att kosta röster att bete sig på det sättet.

Ränteavdraget är mer komplicerat än många i den här tråden förstår. Det går inte bara att ta bort det över en natt utan att det kommer att få negativa konsekvenser som kommer gå ut över arbetsmarknaden.

Vad många inte heller verkar känna till är att det redan finns en begränsning i ränteavdraget på 100 k per år. Allt därutöver kan man bara dra av 21% på.

Som jag sagt tidigare. Det smartaste politikerna kan göra är att sänka gränsen för ränteavdraget till säg 70 k per år. Då kommer det bara slå mot de rika med gigantiska lån och inte medelsvensson.

Att politikerna kommer att helt slopa ränteavdraget över en natt och samtidigt införa hårda amorteringskrav finner jag som högst osannolikt. Det finns inga politiker som vill krascha marknaden.

Inga seriösa iaf. Möjligen en och annan vänstertomte kanske känner sig sugen.

Men endå kraschar den då och då eller hur? Eller har du glömt 1990?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=5904280
"När fastighetsbubblan sprack drog många privatpersoner på sig stora skulder, som en del betalar av på än i dag."

Kan vi vara lite mer realistiska nu?

http://www.svt.se/aktuellt/se-program/aktuellt-6-10-21-00-textat
23:15 tänker på kurtan då En positiv kille som just köpte för 8 mille och ler som ett fån "nä nä det kommer aldrig att krascha"

23:40 på frågan om det finns risk att det sjunker 25% så upprepar hon att det var "Extremt fall i Danmark" Så typiskt att man inte svarar på frågan utan bara konstaterar att det är just extremt. Med andra ord Säger hon indirekt att nu måste svensken hålla i sig för det kan vara nära nu.

Och det är knappast ngt regeringen kan styra över Kurt, iaf inte när de har kommit så här långt - du måste tänka lite större, vad som händer utanför Sverige.
Senast redigerad av Taskigt 2015-10-07 kl. 00:12.
2015-10-07, 00:00
Bannlyst
Vad betyder k i 25K? Är det tänkt att betyda tusen kronor borde det stå tk.
2015-10-07, 00:03
Medlem
Kilo (förkortat k) är ett SI-prefix som representerar 1 000.
2015-10-07, 00:05
Bannlyst
Det kan väl inte betyda kilo ni pratar ju om pengar här driver du? Jag har sett andra skriva det på flashback också.
2015-10-07, 00:11
Medlem
Du vet att Kilo betyder tusen och inte kilogram - som är tusen gram?
Du kan i princip säga 1Kkr vilket är kilokronor-> tusenkronor.
2015-10-07, 01:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peterknuda
Det kan väl inte betyda kilo ni pratar ju om pengar här driver du? Jag har sett andra skriva det på flashback också.

HAHA! Omåttligt festligt. Du bör nog hålla dig till dina vanliga inlägg om negrer och invandrare i allmänhet.
2015-10-07, 01:59
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Att din bostad rasar i värde, inte svårare än så. Samt självfallet med rätt jobbig påverkan på Sveriges ekonomi.

Du själv har i värsta fall ett lån på 250k att punga ut med. Och då har vi ändå räknat med det otroliga scenariot att bostaden värderas till 0:-.

Trillske, vad är ditt scenario för kommande fem åren? Har du lust att utveckla hur du ser på bostads situationen i Sverige idag, framförallt i storstäderna?
Nyfiken på dina tankar då du verkar mest insatt.
2015-10-07, 04:28
Medlem
skäggmannens avatar
Priserna kommer inte avta förens det kommer någon händelse som sätter igång förloppet. Förmodligen i samband med någon makroekonomisk händelse, och avskaffandet ränteavdrag + amorteringskrav.
Alla experter tror på en bubbla som kommer spricka och alla som köpt bostad som jag pratar med säger att priserna aldrig kommer gå ner, och förklarar det igenom att folk flyttar in till Stockholm.
Det dom glömt bort är att dom köpt för lånade pengar, i en miljö där det är extremt billigt att låna. Längtar till nedgången.
2015-10-07, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skäggmannen
Priserna kommer inte avta förens det kommer någon händelse som sätter igång förloppet. Förmodligen i samband med någon makroekonomisk händelse, och avskaffandet ränteavdrag + amorteringskrav.
Alla experter tror på en bubbla som kommer spricka och alla som köpt bostad som jag pratar med säger att priserna aldrig kommer gå ner, och förklarar det igenom att folk flyttar in till Stockholm.
Det dom glömt bort är att dom köpt för lånade pengar, i en miljö där det är extremt billigt att låna. Längtar till nedgången.

Vad får dig att längta?
Känns som att folk som inte sitter på lån väntar på en bubbla, förstår dock inte logiken, möjligtvis skadeglädje. Om det är en bubbla och den smäller tror jag att det drabbar fler än bara bostadshavare
2015-10-07, 06:19
Medlem
styrlunds avatar
Danska ekonomer varnade för 3 år sedan att Sveriges, dvs. stockholms bostadsmarknad kommer implodera. De jämnförde med det som hände i Köpenhamn.
Media sverige väljer att prata med experter från banker och mäklarfirmor. Altså två aktörer som tjänar pengar på att hålla denna fantasivärld vid liv.
Riksbanken inför en minusränta som skapar högre priser.
De enda som tjänar på denna hets att "äga sitt boende" är banken.
Det sjuka är att bankerna har lyckats sälja lögnen att man äger något, fast man betalar en månadsavgift. För det finns många som inte ens amorterar på sina lån. Det innebär att man egentligen hyr sin bostad av banken.
Jag skulle aldrig vilja ha Wallenberg som hyresvärd.
2015-10-07, 07:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ditt inlägg började bra, med termen "logiskt". Men sedan urartade det.

Det ter sig som att du har någon egen definition på brist som du inte berättar.
Hur hade du tänkt att vi skulle kunna följa något slags logiskt resonemang om du hemlighåller definitioner som det ska bygga på?

Är det brist på Ferrari i din värld?
Det ser ut att stämma in på det du skriver.

Ditt problem (eller vårt när vi läser ditt inlägg) är att andra inte skulle kalla det för brist på Ferrari. Dom skulle i stället säga att en jämvikt råder. Det produceras ungefär så många som folk faktiskt är beredda att betala för.

(Brist räknar jag att de flesta anser är situationen när folk vill och kan betala det efterfrågade priset men produktionsapparaten kan inte leverera. Och då uppstår någon form av kö).
Att du inte fattar är väl inte oväntat.
Det finns en begränsad mängd hus och lägenheter till salu i attraktiva lägen, de ökar genom nybyggnation. Samtidigt har vi en extremt stor inflyttning till riket och en stor inflyttning til huvudstaden.
Problemet är att de som flyttar in inte har råd att tävla på bostadsmarknaden då de antingen lever på bidrag eller har lågbetalda jobb.
Således är bristen inte beroende främst av studenter, blattar och låginkomstagae, de är redan utom tävlan, även medelinkomstagare utan bostadskarriär är avhängda från tävlan om de inte vill bo smått eller långt ut.
Kvar är de med höga inkomster och medelinkomster men med vinster i nuvarande boende, vilket också pumpar bubblan.
Så den stora inflyttningen har liten påverkan om någon i 08.
2015-10-07, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Om bubblan spricker så sjunker priserna kraftigt och det blir svårt att sälja, och säljarna får kanske mindre betalt än de har lånat. Men så länge du inte tänker sälja så påverkas du inte. Och om du måste sälja så är ditt lån ganska litet så du bör klara av att betala det utan att gå i konkurs.

Okej. Jag hade tänkt att sälja inom dom kommande åren då jag förmodligen ska flytta från staden jag bor i idag. Frågan är om jag ska försöka sälja min bostadsrätt ASAP och sedan sätta mig i en hyresrätt, för att senare köpa en bostadsrätt när priserna har sjunkit. Låter det som en smart idé? Förklara hur ni tänker.

Enligt mig låter det väl bra. Jag tjänar förmodligen lite pengar på min bostadsrätt idag då jag köpte den till ett lågt pris. För att sedan köpa en bostadsrätt som ligger lågt i värde, för att sedan stiga igen(?). Då har jag gjort en vinst i cash. Eller tänker jag som en idiotisk pengakåt jävel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in