2015-10-07, 17:35
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattholm
Hej,

Jag sitter på följande integral från 0 till ∞ få formen ∫(1-e^(-x²))/x²dx

Den ska tydligen kunna behandlas så att det transformerade problemet kan lösas numeriskt. Det ska bli √pi och ledning är att titta på vilket värde integranden får för x=0.

Skulle någon kunnig kunna peka mig åt rätt håll här? Hur ska det transformeras?

Tack!
Kan det ha något med detta att göra? https://en.wikipedia.org/wiki/Gaussian_integral
Citera
2015-10-07, 17:45
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Tack så mycket för svar till ovan.

En extremt svår uppgift som jag inte vet hur jag ska tackla är följande:
Citat:
Funktionen f har följande egenskaper:
Egenskap 1) f(5)=10,2
Egenskap 2) i intervallet 5≤x≤7 gäller att 0,3≤ f'(x) ≤0,8

Fråga:
I vilket intervall ligger f(7)?

Svar: 10,8≤ f(7) ≤11,8

Hur ska man tänka vid dessa frågor?
Mycket tacksam för svar, precis som alltid.
Mvh

f(7) är instängd mellan två linjer, L1 och L2, som går genom punkten (5;10,2) och har riktningskoefficienterna k1 = 0,3 och k2 = 0,8 resp.

Teckna ekvationerna för L1 och L2! Vilka y-värden ger L1 och L2 i x = 7?
Citera
2015-10-07, 17:54
Medlem
Någon som kan?

På en översökt högekolekurs finns 60 platser. Från tidigare terminer vet man att 20% av de antagna inte påbörjar utbildningen. En termin tänker man därför anta 70 studerande. Vad är sannolikheten att antalet platser trots detta räcker?
Citera
2015-10-07, 18:05
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorjävel
Någon som kan?

På en översökt högekolekurs finns 60 platser. Från tidigare terminer vet man att 20% av de antagna inte påbörjar utbildningen. En termin tänker man därför anta 70 studerande. Vad är sannolikheten att antalet platser trots detta räcker?

Du har en binomialfördelning med n = 70 och p = 0,8 (sannolikheten att en viss person börjar; 1 - 0,20) och du ska bestämma sannolikheten att stickprovsantalet blir max 60. Lämpligast är att du börjar med att undersöka om du kan använda normalfördelningsapproximationen med hjälp av tumregeln för denna, och i så fall räknar du vidare på det. Se artikeln på Wikipedia.
Citera
2015-10-07, 18:10
Medlem
Hej alla glada!

Jag har ett linalg problem jag skulle behöva hjälp med.

Bestäm den linje genom (2,7) som är:

A) vinkelrät mot linjen 3x - y = 5

B) Parallell mot linjen 3x - y = 5
Citera
2015-10-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Kan det ha något med detta att göra? https://en.wikipedia.org/wiki/Gaussian_integral

Den verkar onekligen väldigt lik. Hittar dock inget sätt att hantera/skriva om min "/x²" del.
Citera
2015-10-07, 18:22
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
Hej alla glada!

I ℝ² så är sånt här ganska enkelt eftersom du kan lösa ut y som funktion av x på formen y = kx + m (räta linjens ekvation som du kanske känner igen från gymnasiet) och sedan så gäller att om du ska ha en linje parallell med denna så har du samma värde på k (men ett annat m) och ska du ha en linje vinkelrät mot denna så har den en lutning k' för vilken gäller att k*k' = -1.

Du bestämmer de relevanta m-värdena genom att sätta in din givna punkt (x,y) = (2,7) i de respektive räta linjen-ekvationerna med k-värden enligt ovan.
Citera
2015-10-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
I ℝ² så är sånt här ganska enkelt eftersom du kan lösa ut y som funktion av x på formen y = kx + m (räta linjens ekvation som du kanske känner igen från gymnasiet) och sedan så gäller att om du ska ha en linje parallell med denna så har du samma värde på k (men ett annat m) och ska du ha en linje vinkelrät mot denna så har den en lutning k' för vilken gäller att k*k' = -1.

Du bestämmer de relevanta m-värdena genom att sätta in din givna punkt (x,y) = (2,7) i de respektive räta linjen-ekvationerna med k-värden enligt ovan.

Tack. Känner mig dum nu haha
Citera
2015-10-07, 18:27
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
Hej alla glada!

Hur långt har du själv har kommit?
Citera
2015-10-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du har en binomialfördelning med n = 70 och p = 0,8 (sannolikheten att en viss person börjar; 1 - 0,20) och du ska bestämma sannolikheten att stickprovsantalet blir max 60. Lämpligast är att du börjar med att undersöka om du kan använda normalfördelningsapproximationen med hjälp av tumregeln för denna, och i så fall räknar du vidare på det. Se artikeln på Wikipedia.

Tackar, använde standardiserad normalfördelning så löste det sig!
Citera
2015-10-07, 19:43
Medlem
Virtsas avatar
Diff.ekv; Lös begynnelsevärdesproblemet med hjälp av integrerande faktormetoden

(dx/dt)+(1/2t)x=3t x(1)=3
Citera
2015-10-07, 19:59
Bannlyst
Hur löser ni denna fråga?
Vänligen se bild.
http://imgur.com/csQcCvy

Alla förutom d) Bestäm funktionenhar jag svårt med, resterande klarar jag galant.

d)

Tack så mycket!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in