2015-10-07, 09:53
Medlem
fostroms avatar
Aftonbladets skribent Peter Kadhammar skriver, med anledning av nedskärningar och vikande upplagor, och landar i tanken att Google Och Facebook skall finansiera de krisande medieföretagen;

"Så vem vill du samtala med om tio år när Liemannen utraderat stora delar av den svenska pressen? Idioterna på Avpixlat? De anonyma skvallerkärringarna på Flashback?
Fler människor än någonsin läser tidningar. Krisen handlar inte om läsandet utan om förlorade intäkter därför att medierna tappat kontrollen över distributionen: den behärskas av företag som Google och Facebook.
Det bör gå att finna en metod för att låta dessa kolosser betala avgifter till medieföretagen som driver stora delar av trafiken på nätet."

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article21538397.ab
Citera
2015-10-07, 10:04
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Aftonbladets skribent Peter Kadhammar skriver, med anledning av nedskärningar och vikande upplagor, och landar i tanken att Google Och Facebook skall finansiera de krisande medieföretagen;

"Så vem vill du samtala med om tio år när Liemannen utraderat stora delar av den svenska pressen? Idioterna på Avpixlat? De anonyma skvallerkärringarna på Flashback?
Fler människor än någonsin läser tidningar. Krisen handlar inte om läsandet utan om förlorade intäkter därför att medierna tappat kontrollen över distributionen: den behärskas av företag som Google och Facebook.
Det bör gå att finna en metod för att låta dessa kolosser betala avgifter till medieföretagen som driver stora delar av trafiken på nätet."

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article21538397.ab
Hahhahahaha! Så han tror på allvar att Google kommer vara villiga att betala en avgift till Aftonbladet för äran att länka till deras skit?

Om någonting är det Aftonbladet som ska betala avgift till Google eftersom Aftonbladet är beroende av Googles reklamtjänst för att tjäna pengar och gå runt. I teorin kan ju Google när som helst besluta att de inte vill att deras tjänst ska användas av oetiska propagandaorgan och ta bort reklamen och då är Aftonbladet körda.

Roligt också att han kallar Avpixlat och Flashback för idioter och skvallerkärringar. Desperationen är tydlig.
Citera
2015-10-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom

Nice jag känner mig betydelsefull. En intelligent person väljer att inte läsa något alls framför att läsa Aftonbladet.
Citera
2015-10-07, 11:17
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Kadhammar, Aftonbladet
Ingen bransch i modern tid har genomgått så dramatisk strukturomvandling som medie*branschen. Blodbadet går inte att jämföra med varvskrisen eller förintelsen av tekoindustrin. Vi fick båtar och kläder ändå, billigare och ibland lika bra.

Men vad sker när tidningarna försvinner? Var ska du då få din information ifrån?
Vilket elitistiskt skitsnack. Jag och alla andra får vår information från Internet, både billigare och bättre. Jag får bättre politiska analyser av privatpersoner på Flashback än jag får i någon av de svenska tidningarna och här får jag även nyhetsuppdateringar i realtid och jag kan aktivt delta i diskussionen kring dem. Inget av detta får man av en papperstidning. Svenska papperstidningar är objektivt sämre än Flashback på alla plan.

Citera
2015-10-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Kadhammar, Aftonbladet
Men vad sker när tidningarna försvinner? Var ska du då få din information ifrån?

Jag var bekymrad ett tag att det gick bra för Aftonbladet och att Aftonbladet inte skulle försvinna. Tack Peter Kadhammar för att du övertygade mig om hur det verkligen ligger till.
Citera
2015-10-07, 12:03
Medlem
vaffanculos avatar
Östgöta Media tvingas spara, ca 20 tjänster ryker.

http://nt.se/nyheter/norrkoping/ostgota-media-tvingas-dra-ned-12103789.aspx
Citera
2015-10-07, 13:34
Medlem
JackSm1ths avatar
THATS IT!!!
Jag är så jävla trött på gammelmedia att jag idag bestämt mig för att sluta klicka på länkar till AB/Expr (till att börja med). De är dom två värstingarna i sällskapet.

Jag ska försöka undvika Svd/DN/osv.
Jag fortsätter dock att titta på Svt/text-tv/Rapport/Aktuellt/Tv4-Nyheterna tills vidare för att få min dos av nyhetsrapportering av omvärlden. Det får räcka så.

Vad ska jag göra med all tid jag sparar? Läsa böcker, se filmer, spela poker, spendera tid med min familj, jobba...
Citera
2015-10-07, 13:39
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Vilket elitistiskt skitsnack. Jag och alla andra får vår information från Internet, både billigare och bättre.

Ja, men inte vänstervinklat. Det var väl det Kadhammar menade
Citera
2015-10-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
THATS IT!!!
Jag är så jävla trött på gammelmedia att jag idag bestämt mig för att sluta klicka på länkar till AB/Expr (till att börja med). De är dom två värstingarna i sällskapet.

Jag fortsätter dock att titta på Svt/text-tv/Rapport/Aktuellt/Tv4-Nyheterna tills vidare för att få min dos av nyhetsrapportering av omvärlden. Det får räcka så.

Vad ska jag göra med all tid jag sparar? Läsa böcker, se filmer, spela poker, spendera tid med min familj, jobba...

Jag kan skryta med att jag är mer radikal än du. Jag blockerade Aftonbladet, Expressen m.fl. sidor med ett plugin som heter leechblock det gjorde att jag vande mig av att besöka dessa sidor. Jag har aldrig haft TV vet inte vad man ska ha den till. Det visas aldrig några program som man har något behållning av. Jag vet personer som använder tv:n som monitor och har blockerat möjligheten för tv mottagning för att slippa betala tv licens.
Citera
2015-10-07, 14:42
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Piteåtidningen gör som andra blaskor. Fotograferna sparkas ut och jobb flyttas till Norrköping. Och om nåt år lär alla jobb som nu går till Norrköping hamna i låglöneländer typ Bangladesh.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/norrbotten/fotografer-och-redigerare-forsvinner

Alltid lika underhållande att läsa när mediachefer menar att kraftiga åtgärdspaket och utsparkade medarbetare i själva verket förstärker nyhetsförmedlingen. Måste var roligt att höra för anställda som får gå hem och prenumeranter som i åratal självklart betalat alldeles för mycket för produkten

Citat:
Matti Lilja, tidningschef på Piteå-Tidningen, skriver i ett mejl till Medievärlden att förslaget som diskuteras syftar till att bevara och förstärka nyhetsjournalistiken. Han skriver vidare att förslaget innebär att den lokala nyhetsjournalistiken i Piteå i print och digitalt säkras, eller vilket är målet, förstärks.
Citera
2015-10-07, 14:47
Medlem
minhembiogubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
THATS IT!!!

Rekommenderar stark att blockera sidorna så du inte kan gå in av misstag.
Jag har en vana att klicka på länkar från sån skit av misstag, det går inte med en enkel plugin eller en DNS-blockering. Googla så skall du finna, lycka till!
Citera
2015-10-07, 16:48
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Antalet arbetslösa journalister hos Kulturarbetsförmedlingen har ökat med 5,4% sedan motsvarande kvartal förra året och det finns nu drygt 1 630 journalister inskrivna som sökande.

http://journalisten.se/nyheter/krisen-i-branschen-syns-inte-i-antalet-arbetslosa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in