Citat:
Ursprungligen postat av
rml
Jag måste säga att Lars Johanssons uttalanden i pressen är frapperande. Sist pratade han om att GW inte " visste ett skit" och nu säger han att GW inte vet mer än hans lillfingernagel. Om vi bortser från att det i början inte rådde yppandeförbud och att GW med största sannolikhet åtminstone vet vad som var allmängods inom polisen då och att tekniker, NFC eller någon annan därefter kan ha läckt direkt eller indirekt till GW, och att GW därför faktiskt kan veta en del, så är det ett språk och uttryckssätt som inte anstår den position Johansson besitter. "Lillfingernagel"?! Något liknande har jag inte hört sedan mellanstadiet! Mycket anmärkningsvärt och oprofessionellt. Hans uttryckssätt ingjuter inte direkt förtroende.
Att GW borde hålla käften håller jag med om, men det är en helt annan sak.
Leif GW har sedan gammalt en gås oplockad med Skarapoliserna, och sådana vendettor brukar gå båda vägarna. Nu är inte Leif GW (inför poliser) en person man struntar i, utan kritiserar han, så svider det. Att nypa tillbaka är begripligt.
Det som är troligt (=gissningar, spekulation och rena antaganden) är att Leif GW ser problem i utredningen, men han har ingen aning om de problemen är bemötta och hanterade. Nu är han orolig, inte för att han saknar något, utan därför att han inte vet så mycket. Han är säkerligen också helt övertygad om (guds gåva till kriminologin, som han ju anser sig vara) att när han inte är informerad så tror han att ingen annan heller är det. Det här kommer att uppenbaras då FU blir offentlig. Vi får se hur det ligger till med bevisläget då.
Att Leif GW sitter med äkta insiderinformation och är så illojal och oprofessionell att han går ut i tidningarna hellre än att gå "tjänstevägen" till utredarnas chefer tror jag helt enkelt inte.