Citat:
Ursprungligen postat av
Der-stier
Müller är Müller och ett bevis varför man aldrig ska byta ut honom så länge han vill spela.
Jag skämtade tidigare om att han är en spelare som har ett jävla flyt. Det är något svårdefinierat som han har. Portugal-matchen i VM var helt sjuk. Ska försöka beskriva min känsla. Vissa av oss har säkert någon gång hamnat i följande situation:
Man spelar fotboll i ett sammanhang med folk man inte känner. Kan vara att man är ny i ett lag. Kan vara med polares polare. Eller korplag, skola eller att man bara stöter på något gäng. 3-4 killar i ens lag har mycket höga tankar om sig själva. De passar bara till varandra. De sköter allt anfallsspel & hur fri man än är så kommer de inte att passa bollen till någon utanför deras grupp av självutnämnda stjärnor. Det enda man kan göra är att gå ner & spela back, för det är meningslöst att springa däruppe.
Müller däremot är en spelartyp som likförbannat skulle göra rejält avtryck även i ett sådant läge. På något jävla sätt så skulle han skapa sig lägen. Sliter sig till läget, nosar upp läget, brakar in i potentiella situationer. De uppstår liksom kring honom.
Hypotetiskt såklart, eftersom han är på högsta nivån & spelar i en lagmaskin. Känslan är ändå att han hade klarat sig bra även om vi, som i mitt exempel, låtsas att det vore låg nivå & han var okänd.