2015-10-06, 17:03
Medlem
SmokeOns avatar
Ny varning: Sverige kan vara på väg mot bobubbla

På tio år har bostadspriserna i Sverige fördubblats – nu varnar Konjunkturinstitutet för första gången för att Sverige kan vara på väg in i en bostadsbubbla. – Det finns en betydande risk att priserna är på en ohållbar nivå, säger Konjunkturinstitutets generaldirektör Mats Dillén.

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ny-varning-sverige-kan-vara-pa-vag-mot-bobubbla
2015-10-06, 17:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Ny varning: Sverige kan vara på väg mot bobubbla

På tio år har bostadspriserna i Sverige fördubblats – nu varnar Konjunkturinstitutet för första gången för att Sverige kan vara på väg in i en bostadsbubbla. – Det finns en betydande risk att priserna är på en ohållbar nivå, säger Konjunkturinstitutets generaldirektör Mats Dillén.

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ny-varning-sverige-kan-vara-pa-vag-mot-bobubbla

Priset har inte bara fördubblats på 10 år, inte i stockholms förorter iaf. Snarare tripplats eller mer.
i Vällingby kostade en stor 1a på 38-40 m2 500 000 kr för 10 år sen, nu går dom för över 1.5 miljoner snarare 1.7-1.8 milj
2015-10-06, 17:33
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Den främsta orsaken till prisökning är bristen på bostäder, fanns det mer bostäder än köpare skulle allt sett annorlunda ut.

Nja, den främsta orsaken är toklåga räntan, amorteringsfriheten, ROT/RUT, fri andrahandshyra på BR, lägre skatt för bostadsrättsföreningar.
Då har priserna möjlighet att sticka iväg såhär när det finns stor efterfrågan, vilket det inte gör i fagersta. Boendekostnaden är ju fan på samma nivå eller lägre idag nästan. Folk är bara idioter som lånar dessa summor, dom flesta är ekonomiskt handikappade och förstår inte saker och ting.

Skulle amorteringen varit alltid 30 år för hela lånet, högre fastighetskatt, 5% ränta och slopat ränteavdrag enda sen år 1996 hade inte prisenra ens var hälften så höga i Stockholm nu, snarare en 3e-4e del knappt på och år 2000-2003 års nivå.

Priserna har stuckit iväg ännu snabbare i orter som linköping och Luleå nästan.
2015-10-06, 17:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Priset har inte bara fördubblats på 10 år, inte i stockholms förorter iaf. Snarare tripplats eller mer.
i Vällingby kostade en stor 1a på 38-40 m2 500 000 kr för 10 år sen, nu går dom för över 1.5 miljoner snarare 1.7-1.8 milj

Alla ytterförorter har ökat absolut mest i % räknat. Sthlms innerstad har alltid varit dyrast men prisuppgången är inte störst där som vissa verkar tro.
2015-10-06, 17:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla ytterförorter har ökat absolut mest i % räknat. Sthlms innerstad har alltid varit dyrast men prisuppgången är inte störst där som vissa verkar tro.

True.
Det är för priserna redan var på så hög nivå redan år 2005 i innerstan. Procentuellt har det inte ökat mest (fördubbling ungefär eller något mer) men i rena pengar har priserna ökat mest i stan. en 3a i vasastan kostade 38-39 000/m2 år 2005, ca 2.7 - 3 mille, nu kostar dom 6.8 miljoner.

Fallhöjden blir alltså mycket högre i innerstan i rena pengar för människor. Livsfarligt.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-06 kl. 17:48.
2015-10-06, 17:42
Medlem
losfers avatar
Jag kommer ihåg när jag skulle köpa lägenhet på 90-talet. Säljarna bjöd "under" varandra och jag fick till slut köpa en etta i Midsommarkransen (Stockholmsförort) för 195000 kr (utgångspris 400000 kr). Det var tider det.
Om detta händer idag, med den stora belåningsgrad som många verkar ha, så blir det mycket intressant att se hur det påverkar ekonomin. Kan bli en snöbollseffekt där bankerna måste kräva tillbaka delar av lånen när värdet på bostaden sjunker för mycket.
Men sen är ju det så att det är bostadsbrist i storstäderna så jag har svårt att tro att det ska bli ett megaras. Det finns stor efterfrågan.
Jaja, ska bli spännande. Själv så bor jag utanför Sverige och kan tänka mig att fynda en lägenhet i Stockholm OM det skulle bli ett ras. Vi får väl se. Jag sitter kvar som en gam i träd och iaktar.
2015-10-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Apropå ingenting, är det någon som har observerat att det fantastiska instrumentet
för att bevaka människor, merinfo.se, numera har en funktion som talar om hur
mycket en(s) lägenhet är värd. Kurtan, du som är mycket för att skryta, gå in och
kolla upp dig själv och berätta sedan för oss exakt hur mycket du är värd i uppblåst
tillstånd ...

Kul funktion faktiskt. Verkade vara hyffsat träffsäker iaf.
2015-10-06, 17:48
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jaja, ska bli spännande. Själv så bor jag utanför Sverige och kan tänka mig att fynda en lägenhet i Stockholm OM det skulle bli ett ras. Vi får väl se. Jag sitter kvar som en gam i träd och iaktar.

Skön metafor Gamen sitter i trädet och väntar oppurtunistiskt på bolånetorskens lik.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-06 kl. 17:52.
2015-10-06, 17:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte vad du baserar dina uträkningar på.
MEN om det kommer 365 000 som du påstår så skall alla dessa ha mat, kläder, gå i skola, bo osv..
Detta kommer att betyda att det kommer krävas massvis av bönder, massvis av butiker, producenter, inköpare, massvis av lärare, massvis av byggarbetare, byggingenjörer osv..
Detta kommer att skapa massor av jobb för Sverige.
KOlla in Finland som aldrig tagit in nytt folk... gång på gång kör de landet i botten och nu är de nere för räkning igen.
Förstår man inte sådana här enkla sammanhang tycker jag att man skall kandidera för SD (du vet 40 000 miljarder som den där sd-kärringen stod och predikade om i Riksdagen medan de övriga skrattade sig harmynta)
Jisses! Finland har problem pga Euron, Rysslandsbojkotten, Skogsindustrin, Verkstad och Nokia har det tungt.
Hade finnarna kört den svenska modellen så hade man varit i Greklands sits nu.

Pengar är en begränsad resurs är det första man lär sig på en ekonomikurs, tydligen har du aldrig bevistat någon. De 365.000 blattarna kommer bara tanka välfärd, dvs. suga pengar från systemet inte in till det. Hade de varit anställningsbara och vi hade haft stor arbetskraftsbrist hade det sett annorlunda ut, nu har vi inte det och de som får ett jobb mot förmodan tränger med stor sannolikhet bort en svensk eller annan invandrare från det jobbet.
Massinvandringen hjälper inte Sverige den stjälper, sysselsättningsgraden bland bidragsinvandrare är väsentligt lägre än för en svensk fortfarande 7 år efter ankomst.

De här kommer inte hjälpa till att pumpa priserna de kommer dränera samhället än mer på resurser och sänka effektiviteten i ekonomin och konsumtionsutrymmet för skattebetalarna genom att skatter och avgifter höjs.
2015-10-06, 17:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Kanske inte 365 000 men väl några tusen.
Och vad hjälper det bopriserna? De får bo på gamla hotell, kursgårdar, gympahallar, lägenheter ute glesbygd etc etc. några feta villor eller paradvåningar I city får de inte.
2015-10-06, 17:58
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att lån kommer vara billigt för en lång tid framöver är det som sätter priserna. Danske bank lånar ju ut på tio år runt 2,7, så det finns nog i bakhuvudet hos folk när de lånar.

Inte konstigt att priserna går upp.

Att räntorna ska stiga våldsamt de närmaste åren är inte troligt alls. Man måste kunna förhålla sig till verkligheten också.
Om du slår upp valfri tiding så kommer dagligen propåer om att gör lån dyrare, så tror du att dagens nivåer kommer bestå så lär du få en kalldusch.
2015-10-06, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Och vad hjälper det bopriserna? De får bo på gamla hotell, kursgårdar, gympahallar, lägenheter ute glesbygd etc etc. några feta villor eller paradvåningar I city får de inte.

Som sagt, till sist kommer det bli villor och bostadsrätter Migrationsverket blir tvungna att hysa invandrare i, och dessutom kommer de få invandrare som får jobb m.m. också behöva köpa villor/br.

Eller tror du ärligt talat att 1000 arabiska män om dagen inte kommer ha någon som helst framtida effekt på en rådande bostadsbubbla? Vart tror du de skall bo?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in