Citat:
Ursprungligen postat av
Ostfralla2000
Skojar inte, hatet har ballat ur på FB och det försör dom flesta trådarna, blir bara värre. Men sen finns det även en liten minoritet av välskrivna, ickehatande inlägg, som ditt till exempel. Jag håller inte med i allt du skrev men det var ändå intressant och drivande i debatten.
Tycker det är du som verkar mest hatisk, eller i alla fall bitsk i denna tråd. Du är lite som patienten som får sin diagnos i närvaro av släktingar och vänner där den första reaktionen är ilska och förbittring.
Alla andra är hatiska och vill bara motarbeta. Du ser bara rationellt på din sjukdom som inte alls är så allvarlig som doktorn säger. Kan inte alla bara lämna dig ifred emedans du funderar ut en lösning? Måste alla vara så ivriga med behandlingen? Det blir inte värre!
....Lite så får jag känslan när jag läser dina inlägg. Du känner dig bekväm med "välskrivna" och "icke-hatande" inlägg, jag skulle säga att det tyder på en apatisk hållning från din sida när vi närmar oss en fullständig institutionell kollaps inte bara i Sverige utan i EU och Europa. Ganska naturligt att människor reagerar som de gör här på FB då, det handlar trots allt om deras framtid och deras barns framtid. En alltför distanserad hållning är tecken på att man inte bryr sig, eller inte har förstått magnituden av det som händer. Kallas förnekelse.
Visst är det bra att vara rationell när ett hus håller på att brinna upp - men förnekelse och skönmålning räddar inga liv: "jo jag ser att det brinner. Ta det lugnt bara alla, varför skriker ni att vi ska släcka och ringa? Gud vad ni är hatiska. Det är en liten brand och den släcker nog sig själv snart. Jag stannar kvar" En sådan reaktion är faktiskt inte rationell egentligen.
Det du ägnar dig åt kallas även kognitiv dissonans.