2015-10-06, 13:12
Avslutad
Kesobruden slår till igen.

Nu väntar mys med mannen och planering för nästa guldströssel på den redan enorma bajshögen.

It's still shite, Berny.
Citera
2015-10-06, 13:14
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Tack, verkligen modigt av dig att gå dit. Det märks att du inte är färsk.
Ni som var sjuka...kom igen...ni bangade.

Att gå dit var kanske inte så jävla modigt, men att gå dit med mitt icke anonyma användarnamn på bröstet och HÄLSA på henne var allt lite småkaxigt. Jag är inte färsk, men i en dödsmatch mellan mitt och Bernys stadie av förruttnelse skulle jag nog få linka hem med en blyertspenna i blygdbenet och massor av hepatit.
Senast redigerad av habilgerbil 2015-10-06 kl. 13:25.
Citera
2015-10-06, 13:14
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Tack, verkligen modigt av dig att gå dit. Det märks att du inte är färsk.
Ni som var sjuka...kom igen...ni bangade.

Ja, tack för att du gick dit och för utmärkt rapport även om den blev kort.

Jag fick typ tvångstankar om att störa rättegången med mitt hostande och bli tillsagd att gå ut. Såhär i efterhand kan jag konstatera att ingen hade märkt om jag så tappade armarna. Det är Berny vi pratar om. Nästa gång!
Citera
2015-10-06, 13:15
Medlem
Kardnialvokals avatar
Den människan är ju bara så jävla bränd och pinsam. Och att hänvisa till §7:an är totalt meningslöst eftersom man uppenbarligen inte ens misstänkt henne lida av allvarlig psykisk störning och därför inte heller skickat henne vidare för den stora utredningen där man bevakas på sluten avdelning under fyra veckors tid. Hon är ett skämt men hon är så körd. Love it.
Citera
2015-10-06, 13:16
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Ja, tack för att du gick dit och för utmärkt rapport även om den blev kort.

Jag fick typ tvångstankar om att störa rättegången med mitt hostande och bli tillsagd att gå ut. Såhär i efterhand kan jag konstatera att ingen hade märkt om jag så tappade armarna. Det är Berny vi pratar om. Nästa gång!

Jag är också rejält förkyld och oroade mig för min hosta, och att jag hade värktabletter i snusdosan som kanske skulle ifrågasättas när de visiterade oss och gick igenom väskorna i entrén men icke. Berny stal showen som vanligt.
Citera
2015-10-06, 13:24
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Den människan är ju bara så jävla bränd och pinsam. Och att hänvisa till §7:an är totalt meningslöst eftersom man uppenbarligen inte ens misstänkt henne lida av allvarlig psykisk störning och därför inte heller skickat henne vidare för den stora utredningen där man bevakas på sluten avdelning under fyra veckors tid. Hon är ett skämt men hon är så körd. Love it.

Det pratades mellan nämndemän och försvarsadvokat om att de skulle ordna fram läkarintyg, exakt vad som sades om detta kan jag inte svara på då mitt fokus just då låg på stjärnan själv som satt och mässade om att hon lyssnar men hon hör inte. Det verkar i alla fall som att det inte presenterats några papper på Bernys mentala status som skulle ge rätten skäl att särbehandla henne. Hennes försvarsadvokat sa något om att ta fram papper som intygar Bernys psykiska ohälsa men som sagt vet jag inte om något spikades om det eller om de bara brainstormade lite kring hur de skulle få ihop det här med en svarande som inte kan lyssna sig igenom en åtalspunkt av fem.

När hon lämnat och förhandlingarna fortsatte utan Berny en kort stund hörde jag verkligen tröttheten och frustrationen i den nämndemans röst som sa typ "Det är FEM åtalspunkter hon MÅSTE ta till sig och hon klarade inte ens att sitta igenom en idag."
Citera
2015-10-06, 13:45
Medlem
DetBlirBaraKesos avatar
Hej på er!

Jag och habilgerbil var på plats i Malmö tingsrätt idag klockan 09 och vi har antecknat en del var för sig av den korta förhandlingen och jag tror våra sammanfattningar kommer komplettera varandra bra. Här är min:

Berny satt i väntrummet när vi kom, hon pratade i telefon med "mannen" och spillde ut varm choklad i soffan och på golvet i väntrummet och grät lite inför sin försvarare innan förhandlingen påbörjades i sal 6. Trots detta vill jag ändå tycka att hon verkade ganska klar och hyfsat samlad, nervös hade väl vem som helst varit i den sitsen. Kommer försöka förklara så sakligt som möjligt och använda mig av förkortningar då det är en del namn att hålla reda på...

När vi släpptes in i salen var där, förutom Berny Pålsson (BP) och hennes offentliga försvarare Y*va S*gn*r (YS) på höger sida, kammaråklagare J*mm* S*rr*no (JS) mittemot dem, nämndemännen M*rgar*tha L*ndh, R*lf W*rnbr* och An* M*b*rg på rad längst bak, med rådman J*nny W*nnh*ll (JW) i mitten.

JW presenterade målet och stämde av personnummer och adress samt redogjorde att en del vittnen skulle höras över telefon och att någon av dom var kallad till 13:30.

BPs försvarare YS inledde med att säga att BP varken erkänner eller förnekar brott på någon av åtalspunkterna och att BP har en psykisk problematik och kan därför behöva ta pauser. Hon hänvisade till en rättspsykiatrisk utredning som gjorts. Hon berättade också att BP sedan ett år tillbaka lever i ett samboförhållande och de idag har ett skötsamt liv med stabil ekonomi.

Kammaråklagare JS började redogöra för åtalspunkt 1 av 5, Blocketannonser där BP försökt sälja en grävmaskin för 135000kr samt en mobiltelefon. Som en del av bevisningen berättade JS att BPs e-mailadress förekommit i samtliga säljannonser och korrenspondanser med BO (plural). JS läste även upp BO begäran om skadestånd vilket var 1500kr + ränta samt 1000kr + ränta.

JS hann även läsa några rader av den skriftliga bevisningen innan BP ville avbryta för paus, efter bara fem minuter. Begäran avslogs av rådman JW men BP fortsatte skruva på sig och skyllde sin rastlöshet på ADHD och menade att hon lätt tappar koncentrationen och varken hör eller förstår vad kammaråklagare JS säger.

JW föreslog då att BP kunde ställa sig upp om hon hade svårt att sitta still, men var tydlig med att hennes närvaro var viktig för förhandlingen. BP blev då ynklig i rösten och släpptes ut till toaletten 09:20.

När hon kommit ut från toaletten stod hennes försvarare YS utanför och BP gormade högljutt och dramatiskt att hon inte klarar av resten av förhandlingen för att hon får panik. BP kastade pappmuggar i golvet och skrek något om en knapp som inte fungerade (antagligen på vatten/kaffeautomaten i väntrummet)
Rådman JW kom då ut från salen för att tala BP till rätta och förklarade ännu en gång att BP måste närvara för förhandlingens fortgång, men fick till svar från en då arg och upprörd BP att hon inte klarar det, får panik, minns ingenting, inte kan koncentrera sig, förstår inte, hör inte, etc. När hon inte fick något gensvar från JW om att få slippa medverka bröt hon ihop i korridoren men gick sedan med på att komma tillbaka in till sal 6, då var klockan 09:27.

Endast två minuter senare, 09:29 stormade BP ut från salen och skrek argt "Jävla idioter!". Försvararen YS sprang efter och försökte få henne att stanna kvar, men BP gormade bara att hon inte minns något innan hon lämnade byggnaden.

Klockan 10:00 fortsatte förhandlingen utan BP och YS fick tala i hennes ställe, nu angående de beställda möblerna. YS upprepade att BP varken erkänner eller förnekar brott, att hon erkänner att hon hämtat ut varor men nekar till att hon skulle beställt dessa eller vilselett någon annan att göra det åt henne. BP (genom YS) kunde inte svara på vem som beställt varorna i hennes namn, men menade att det har hänt vid flera tillfällen att BPs mamma beställt möbler från IKEA som BP sedan hämtat ut vid leverans. YS nämnde paragraf 7-utredningen och BPs psykiska problematik igen.

Kammaråklagare JS redogjorde att han yrkar för ett fängelsestraff när förhandlingarna återupptas. Rådman JW lade fram förslag att begära häktning till nästa förhandlingstillfälle därför att BP inte ens orkat lyssna på en av de fem åtalspunkterna för dagen och att närvaro faktiskt inte är frivilligt. Försvarare YS svarade kort att hon vet hur det går till samt att hon ämnar yrka för påföljden frivård alternativt skyddstillsyn. JW var märkbart skeptisk till detta och meddelade att det inför nästa förhandling (som ska schemaläggas inom en månad) kommer begäras in personutredning enligt paragraf 7 samt ett yttrande från frivården.

Datum för den fortsatta förhandlingen kommer publiceras här när det är satt.
Citera
2015-10-06, 14:04
Medlem
William Hainess avatar
Inte helt otippat att detta skulle hända, men detta kommer inte Berny komma ifrån hur mycket hon än försöker.

Ska bli intressant om hon själv kommer kommentera detta.
Citera
2015-10-06, 14:29
Medlem
Advokaten hänvisar alltså till en redan gjord rättspsykiatrisk utredning? Nu är jag inte så bevandrad i juridik men jag trodde sådant bara utfördes på beslut av domstol?
Citera
2015-10-06, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Advokaten hänvisar alltså till en redan gjord rättspsykiatrisk utredning? Nu är jag inte så bevandrad i juridik men jag trodde sådant bara utfördes på beslut av domstol?

Berny skrev på sin Fb när brotten uppdagades för allmänheten att hon skulle genomgå en paragraf-sju utredning. Så jag utgår ifrån att det var rättens beslut att så skulle ske. Sedan att de inte kom fram till vad B ville, är en annan femma.
Senast redigerad av GenesisP 2015-10-06 kl. 14:33.
Citera
2015-10-06, 14:36
Medlem
sinfons avatar
Åhåhåå nu börjar det likna något med att begära häktning till nästa gång. Nej du Berny, det här kommer du inte att komma ifrån. Trodde faktiskt hon skulle köra mer på det där med "stabilt liv nu", men det kastades ju helt ut genom fönstret med dagens lilla uppvisning.

Såg förresten den här delas på bernysbravader igår: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2vv7uht&s=8#.VhO9hYpeCnM (antar att hon tagit bort eller ändrat sekretessen på den nu). På tal om guldströssel på bajshögen.
Citera
2015-10-06, 14:39
Medlem
Kan man verkligen anses ha stabil ekonomi när båda i ett samboförhållande (om jag minns rätt nu - kan blanda ihop Bernys kärlekar) har skulder på hundratusentals kronor var?

Hoppas åklagaren har ett svar på detta, det borde han väl ha kollat upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in