2015-10-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
http://m.imgur.com/W1KI9BL.jpg

Rapporten kommer bli ett antiklimax men jag och tre andra tappra var där och kommer skriva mer senare. Som ni kanske förstår ställdes skiten in efter en dryg timmes gnäll.

Haha - klickade på bilden och hade förväntat mig ett papparazzande Bernyfoto och tänkte för ett par sekunder: men herregud så normal hon ser ut nuförtiden, jag kan inte ens ana ankmunsSlitzbrudwannabeefaktorn längre! (läste sen på tröjan, jahaaaaa)
Citera
2015-10-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Ställdes in? Vafan. Betyder det att man får en ny chans att gå? Gnäll om vad? Härreguu, så många frågor.
Här är en till som är sjuk, fasen vad gött med en chans till...hoppas jag!

Ser fram emot rapporten!
Citera
2015-10-06, 12:23
Medlem
Kardnialvokals avatar
Så många frågor just nu. Jag undrar verkligen vad som ligger till grund för att rätten valde att ställa in. Synd att det var hennes mål i sal 6 där åklagaren tycks yrka på bedrägeri av normalgrad istället för grovt samt medhjälp som i andra salen.

Ögnade hur som haver snabbt som attans igenom ännu lite om praxis och ett par vägledande domar från HD, bland annat ett fall där gärningen var bedrägerier för en summa om 3500 kronor och en punkt av urkundsförfalskning. Där menade rätten att gärningarna var för sig inte var att betrakta som grova men heller inte ringa så personen dömdes i slutändan till fyra månader. Om man då jämför den domen med Bernys fall som är betydligt mer omfattande, berör många fler åtalspunkter - samt innefattar både högre summor inklusive ett försäkringsbedrägeri - samt det faktum att det redan utdömts en villkorlig dom för narkotikabrott - kan jag verkligen inte tänka mig att något mindre än fängelsestraff kommer att utdömas i slutändan.

Och hennes utsagor om att hon minsann lever något slags uppstyrt liv nu och att detta skulle utgöra en förmildrande omständighet hon ju bara glömma.
Senast redigerad av Kardnialvokal 2015-10-06 kl. 12:25.
Citera
2015-10-06, 12:26
Medlem
William Hainess avatar
Otippat att Berny skulle hitta på något för att få skiten inställt.

Demonerna igen? Var hon över huvud taget närvarande?
Citera
2015-10-06, 12:36
Medlem
habilgerbils avatar
Rapport som utlovats.

08:40
Vid ankomst till väntrummet är Berny redan där, hon pendlar mellan att sitta ner och gå omkring och pratar i telefon, ser förvånansvärt "klar" ut. Hon har spillt ut varm choklad i soffan. När klockan närmar sig nio har Berny och hennes försvarsadvokat svängt ner i en passage mot salen men det har ännu inte utropats något, framgår att det inte är dags att gå in än och jag säger hej till Berny, vänder och går tillbaka ut i väntrummet.

9:00
Strax därpå får vi gå in och vi är tre åhörare som sätter oss till höger i salen, snett bakom Berny som kommer in efter att hon varit på toaletten. Ingen Andreas syns till. Berny presenteras och det konstateras att vi inväntar målsägande, vem vet jag inte.

Åklagaren börjar redovisa en av åtalspunkterna, bedrägeri, det rörde traktorn på blocket. Han kommer så långt som till att målsägande gör anspråk på skadestånd på 1500 kr + ränta från 10 mars, då brottet begicks? En annan målsägande i fallet gör anspråk på 1000 kr i skadestånd.

Berny sitter till en början någorlunda lugnt och snurrar lätt på stolen, skinnjacka på. Innan åklagaren får fortsätta ber försvararen om att få avbryta för att påpeka förutom att Berny nekar till brott att de vill hänvisa till paragraf 7 om psykisk åkomma och att det ska tas hänsyn till Bernys mående. Berny tillägger att hon kan behöva lämna salen för att ta luft eller liknande.

Åklagaren fortsätter redovisa blocketannonsen i sin helhet, kommer en bit in i det.

Berny avbryter för att säga att hon har adhd och svårt att fokusera och inte klarar att hänga med, hon erbjuds möjlighet att t ex stå upp om det hjälper henne fokusera.

Dialog mellan nämndemän (?) och Berny:
- Du kommer få frågor under förhör och det är jätteviktigt att du lyssnar på åklagaren.
- Jag minns ingenting av det här, jag lyssnar men jag hör inte.
- Du måste stanna och lyssna för du måste vara här under förhandlingarna.
- MEN JAG KAN INTE!
- Du måste vara här...
- JAG GÅR NU!

Berny stormar ut tätt följd av sin försvarare, det beslutas att vi tar en paus och alla lämnar salen. Vi sitter i en soffa rakt utanför salen, ute i väntrummet hörs Berny prata med sin advokat:

- Alltså jag GÅR nu!
- ohörbart
- Jag KAN inte! JAG GÅR NU! SÄG ATT JAG GÅR!
- ohörbart
- Jag kan inte sitta där, jag hör ingenting!
- ... Jag går in och pratar med dem.

Försvarsadvokaten går själv tillbaka in i salen, Berny är kvar i väntrummet. Vi hör henne välta muggar och ha sig. Hennes advokat kommer tillbaka ut till henne.
- ALLTSÅ KNAPPEN FUNKAR INTE! (förmodligen på kaffe/vattenautomaten)
- ohörbart
- JAG HAR PSYKISKA PROBLEM! JAG GÅR NU!

Blir övertalad att följa med in igen, för att besluta hur de ska göra, detta sker bakom stängda dörrar.

9:30 Skriker bakom stängd dörr, vi sitter utanför. Berny kommer ut igen och stormar mot utgången. Försvarsadvokaten följer efter, Berny skriker "DE ÄR JÄVLA IDIOTER ALLIHOPA, JAG GÅR!". Smäll i dörrar när hon hörs lämna lokalerna.

10:00 Förhandlingarna fortsätter utan Berny.

Det pratas lite löst om hur detta ska fortlöpa utan henne där, åklagaren påpekar att det är viktigt att hon närvarar genom hela hans anföran eftersom han yrkar på fängelsestraff. Det pratas om frivård och att kontakta dessa.

Ärendet läggs ner för dagen och vi får besked att det kommer tas upp igen snarast möjligt, men att det kan röra sig om en månad in i framtiden.

Det var verkligen ett antiklimax.
Senast redigerad av habilgerbil 2015-10-06 kl. 12:38.
Citera
2015-10-06, 12:42
Avslutad
Gud vilken bluff hon är. Alltid hennes jävla "psykiska mående" när hon ska ta ansvar. Fan ta rätten om de köper hennes BS. Hon är så fejk rakt igenom.

Verkligen, släng in henne i fängelse. Uppenbart att hon gör allt för att slippa det, så absolut det som kommer svida mest för henne och hennes ego.
FÄNGELSE för fan.
Citera
2015-10-06, 12:47
Medlem
sinfons avatar
Hahaha! Vilket skådespel. Hon har själv erkänt flera gånger att hon inte har någon jävla ADHD. Dessutom medverkar personer med psykiska funktionshinder i rättegångar hela tiden, det är liksom bara att sitta där. Hon är pinsammare än någonsin.
Citera
2015-10-06, 12:47
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Rapport som utlovats.

Awesome, tack. Vilket jävla misslyckande. Så, uppskattningsvis en kvart-20 minuter av själva förhandlingarna klarade hon av? För övrigt uppskattas väl över hälften av alla interner på svenska fängelser ha ADHD. Stackars försvarsadvokat. Stackars alla myndighetspersoner som behövt ha hand om Berny really.
Citera
2015-10-06, 12:54
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Hahaha! Vilket skådespel. Hon har själv erkänt flera gånger att hon inte har någon jävla ADHD. Dessutom medverkar personer med psykiska funktionshinder i rättegångar hela tiden, det är liksom bara att sitta där. Hon är pinsammare än någonsin.

Det som störde mig mest var att hon så uppenbart redan från början bestämt sig för att inte stanna. ALLA var tillmötesgående och förstående när det kom till hennes svårigheter att hänga med och hennes psykiska mående, hennes eventuella behov att ta pauser och alla var villiga att pausa om hon behöver pausa. Men hon försökte inte ens acceptera erbjudandet om pauser vid behov utan gormade genast om att hon inte kan vara kvar. Hon dök upp enbart för att kunna säga att hon åtminstone kom så "hon försökte faktiskt".
Citera
2015-10-06, 13:01
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
För övrigt uppskattas väl över hälften av alla interner på svenska fängelser ha ADHD.

Nästan i alla fall, 40% av männen. Förmodar att det är lägre och mer svårstuderat bland kvinnor, men måste ändå vara det absolut uslaste valet av åkomma att använda som försvar.
http://psychcentral.com/news/2011/01/07/high-rate-of-untreated-adhd-in-swedish-prisons/22325.html

Citat:
Det som störde mig mest var att hon så uppenbart redan från början bestämt sig för att inte stanna. ALLA var tillmötesgående och förstående när det kom till hennes svårigheter att hänga med och hennes psykiska mående, hennes eventuella behov att ta pauser och alla var villiga att pausa om hon behöver pausa. Men hon försökte inte ens acceptera erbjudandet om pauser vid behov utan gormade genast om att hon inte kan vara kvar. Hon dök upp enbart för att kunna säga att hon åtminstone kom så "hon försökte faktiskt".
Det blev keso, med andra ord.
Citera
2015-10-06, 13:07
Medlem
langaocbs avatar
Intressant trodde först att hon helt enkelt sket i att dyka upp.
Reflektioner.
Paragraf 7. Dumdristigt , rättspsyk är inte tidsbestämt så om Berny ljuger sig in där finns det risk att läkarna fortfarande tycker att hon är sjuk när hon slutar spela sjuk.
Andreas , vafan tjejen skulle gå igenom ett eldhav och ta en kula för dig. Du prioriterar sovmorgon eller svartjobb framför hennes rättegång. Du kanske tyckte det räckte att ljuga i förhör för hennes skull.
I övrigt gör hon bort sig fullständigt. Den ofärske mästermanipulatören tror att ett utbrott är bästa taktiken i en rättegång. Berny kommer hamna i fängelse, ny flickvän!!!

Citat:
Rapport som utlovats.
.

Tack, verkligen modigt av dig att gå dit. Det märks att du inte är färsk.
Ni som var sjuka...kom igen...ni bangade.
Citera
2015-10-06, 13:08
Medlem
sinfons avatar
Vilken fantastisk mamma hon kommer att bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in