2015-10-06, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Kan man verkligen anses ha stabil ekonomi när båda i ett samboförhållande (om jag minns rätt nu - kan blanda ihop Bernys kärlekar) har skulder på hundratusentals kronor var?

Hoppas åklagaren har ett svar på detta, det borde han väl ha kollat upp?

Reagerade också på det. Och den enes skulder är mestadels underhållsrelaterat. Så skamligt det kan bli.

Jag hoppas också att rätten synar henne ordentligt i sömmarna.
Citera
2015-10-06, 15:21
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Reagerade också på det. Och den enes skulder är mestadels underhållsrelaterat. Så skamligt det kan bli.

Jag hoppas också att rätten synar henne ordentligt i sömmarna.

Det kommer kriminalvården att göra i personutredningen.

Jag kan inte se vad i hennes personutredning som skulle göra fängelsestraff mindre sannolikt. Det är inte så att dessa utredningar görs för att ta reda på hur synd det är om den åtalade. Det handlar mer om dennes sociala situation. Jobb-stabil familjesituation-socialt nätverk etc är positiva saker.
Berny har ingenting, inte ens en praktik eller en inlämnad ansökan till komvux.
Den här biten liksom "Bedömningen baseras på din risk, dina behov och din mottaglighet för olika insatser.". Hur låter den med Bernys track record. Hon är faktiskt inte färsk.

edit: Sen även fast inte domstolen och KVV ska straffa någon för att man låtsas vara oskyldig eller liknande så är jag övertygad att beteendet under rättegång spelar in. Hon straffade ut sig en del redan idag.

edit: Dom köpte aldrig någon Mercedes Benz va? Kom och tänka på den när jag läste om etagelägenheten.
Senast redigerad av langaocb 2015-10-06 kl. 16:12.
Citera
2015-10-06, 15:29
Medlem
Gafflens avatar
Snyggt skött där B, verkligen.
Inte alls lätt att skåda igenom, nej nej..

Vad skönt att jag inte behövde missa allt, var nämligen på möte med psykiatrin så missade den skojiga händelsen.
Kul med en till rättegång.

Frågan är bara hur B ska kunna klara de andra rättegångarna? Kommer hon storma ut på varenda en så att de aldrig hinner klart med att sätta en dom?
Är det verkligen okej att bara gå sådär?

Berny lider av en psykisk sjukdom som heter "bortus-skämdus-"

Btw, när ni såg Berny på riktigt, hur ser hon ut i verkligheten?
Typ som på bilderna eller mer sliten?
Citera
2015-10-06, 15:39
Medlem
DetBlirBaraKesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
Btw, när ni såg Berny på riktigt, hur ser hon ut i verkligheten?
Typ som på bilderna eller mer sliten?

Ganska kort, typ 160-165cm kanske. Svårt att svara om hon såg ut som på bilderna, hon hade ju inte ett ständigt duckface IRL. Blond, skinnjacka, sminkad... Det var inte svårt att känna igen henne, varken på utseendet eller uppförandet. Man blev ju inte starstruck direkt.
Citera
2015-10-06, 16:47
Medlem
Ja herregud, va säger man? Vilken jäkla cliffhanger till nästa avsnitt i såpan, kommer Berny till nästa rättegång frivilligt eller mha polishandräckning? Jag tror seriöst att hon är så pass blåst att hon tror att hon kan komma undan verkligheten. "To cool for school, gangster cool" jamen tjena, hon pallar ju varken polisförhör eller rättegång. Inte blev det den fantastiska E Massi Fs bror som biträde heller som hon skrev om på FB.

Nä nu får allt den där berömda Karma komma o bita! Ser fram mot ett fängelsestraff för gangsta Berny!
Citera
2015-10-06, 16:48
Medlem
Hon har väl inget äkta duckface? Dvs - plastikopererat in näbbplast i läpparna, utan hon förvrider väl läpparna till en imitation av plastikopererad näbb inför selfies och fotosessioner?
Citera
2015-10-06, 16:48
Medlem
accessoiress avatar
Det lät verkligen planerat och fejkat i hela uppförandet, antagligen därför Andreas inte (behövde) följa med, Berny visste att det skulle bli ett kort möte....
Citera
2015-10-06, 18:25
Medlem
DetBlirBaraKesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
edit: Dom köpte aldrig någon Mercedes Benz va? Kom och tänka på den när jag läste om etagelägenheten.

Köpte och köpte, Andreas och Berny leasade en i typ tre veckor innan de insåg att det var fel typ av radio i bilen och behövde därför en ny bil. Idag kör dom runt i en röd Volvo v50 från -09 som inte ägs av någon av de två.
Citera
2015-10-06, 18:31
Avslutad
Tack för rapport! Hoppas verkligen hon blir häktad till nästa rättegång, hon tror hon kan jiddra bort en rättegång? Snacka om lost..
Citera
2015-10-06, 19:36
Medlem
Ballcancers avatar
Haha! Ja jisses. Ska bli intressant men hade hoppats på lite trevlig kvällsläsning.. Är också med i sjukling gänget. Kanske man får ta sig en tripp ner till nästa gång då..
Citera
2015-10-06, 19:53
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Rapport som utlovats.

08:40
Vid ankomst till väntrummet är Berny redan där, hon pendlar mellan att sitta ner och gå omkring och pratar i telefon, ser förvånansvärt "klar" ut. Hon har spillt ut varm choklad i soffan. När klockan närmar sig nio har Berny och hennes försvarsadvokat svängt ner i en passage mot salen men det har ännu inte utropats något, framgår att det inte är dags att gå in än och jag säger hej till Berny, vänder och går tillbaka ut i väntrummet.

9:00
Strax därpå får vi gå in och vi är tre åhörare som sätter oss till höger i salen, snett bakom Berny som kommer in efter att hon varit på toaletten. Ingen Andreas syns till. Berny presenteras och det konstateras att vi inväntar målsägande, vem vet jag inte.

Åklagaren börjar redovisa en av åtalspunkterna, bedrägeri, det rörde traktorn på blocket. Han kommer så långt som till att målsägande gör anspråk på skadestånd på 1500 kr + ränta från 10 mars, då brottet begicks? En annan målsägande i fallet gör anspråk på 1000 kr i skadestånd.

Berny sitter till en början någorlunda lugnt och snurrar lätt på stolen, skinnjacka på. Innan åklagaren får fortsätta ber försvararen om att få avbryta för att påpeka förutom att Berny nekar till brott att de vill hänvisa till paragraf 7 om psykisk åkomma och att det ska tas hänsyn till Bernys mående. Berny tillägger att hon kan behöva lämna salen för att ta luft eller liknande.

Åklagaren fortsätter redovisa blocketannonsen i sin helhet, kommer en bit in i det.

Berny avbryter för att säga att hon har adhd och svårt att fokusera och inte klarar att hänga med, hon erbjuds möjlighet att t ex stå upp om det hjälper henne fokusera.

Dialog mellan nämndemän (?) och Berny:
- Du kommer få frågor under förhör och det är jätteviktigt att du lyssnar på åklagaren.
- Jag minns ingenting av det här, jag lyssnar men jag hör inte.
- Du måste stanna och lyssna för du måste vara här under förhandlingarna.
- MEN JAG KAN INTE!
- Du måste vara här...
- JAG GÅR NU!

Berny stormar ut tätt följd av sin försvarare, det beslutas att vi tar en paus och alla lämnar salen. Vi sitter i en soffa rakt utanför salen, ute i väntrummet hörs Berny prata med sin advokat:

- Alltså jag GÅR nu!
- ohörbart
- Jag KAN inte! JAG GÅR NU! SÄG ATT JAG GÅR!
- ohörbart
- Jag kan inte sitta där, jag hör ingenting!
- ... Jag går in och pratar med dem.

Försvarsadvokaten går själv tillbaka in i salen, Berny är kvar i väntrummet. Vi hör henne välta muggar och ha sig. Hennes advokat kommer tillbaka ut till henne.
- ALLTSÅ KNAPPEN FUNKAR INTE! (förmodligen på kaffe/vattenautomaten)
- ohörbart
- JAG HAR PSYKISKA PROBLEM! JAG GÅR NU!

Blir övertalad att följa med in igen, för att besluta hur de ska göra, detta sker bakom stängda dörrar.

9:30 Skriker bakom stängd dörr, vi sitter utanför. Berny kommer ut igen och stormar mot utgången. Försvarsadvokaten följer efter, Berny skriker "DE ÄR JÄVLA IDIOTER ALLIHOPA, JAG GÅR!". Smäll i dörrar när hon hörs lämna lokalerna.

10:00 Förhandlingarna fortsätter utan Berny.

Det pratas lite löst om hur detta ska fortlöpa utan henne där, åklagaren påpekar att det är viktigt att hon närvarar genom hela hans anföran eftersom han yrkar på fängelsestraff. Det pratas om frivård och att kontakta dessa.

Ärendet läggs ner för dagen och vi får besked att det kommer tas upp igen snarast möjligt, men att det kan röra sig om en månad in i framtiden.

Det var verkligen ett antiklimax.

B beter sig väl så här för att bättra på sina chanser att slippa fängelse, att framstå så fucked up att de åtminstone sänker straffet. Hon har nog inte tänkt på att det inte är något lajbans på rättspsyk heller som hon riskerar att hamna på, men å andra sidan är hon väl den enda på jorden som skulle tycka att där var riktigt trevligt och ett bra ställe att fortsätta sin invanda institutionalisering......
Senast redigerad av motyl 2015-10-06 kl. 19:57.
Citera
2015-10-06, 19:58
Medlem
Hon kan ha fått för sig att om hon hamnar på rättspsyk så kommer hon att kunna bluffa sig ut genom att bli "frisk" efter några veckor, eftersom hon ju är så bra på att bluffa fram diagnoser kanske hon tänker det är lika lätt att bluffa bort dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in