2015-10-06, 08:44
Medlem
Nu såg jag ett nytt klipp på tuben. Det står tredje ryska planet nedskjutet av rebellerna. Det man ser i klippet är något ganska märkligt. Det ser ut som ett objekt som faller ner mot marken. Det ser ut som ett avlångt föremål som hänger i någon sorts fallskärm, men fallskärmen har inte utvecklats. Runt objektet ser man olika ljusfenomen. Man hör också rösten av någon som står och flåsar allahu akhbar hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=h1TyfUkmrMI
Senast redigerad av climasol 2015-10-06 kl. 08:50. Anledning: Länk tillagd
Citera
2015-10-06, 08:54
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu såg jag ett nytt klipp på tuben. Det står tredje ryska planet nedskjutet av rebellerna. Det man ser i klippet är något ganska märkligt. Det ser ut som ett objekt som faller ner mot marken. Det ser ut som ett avlångt föremål som hänger i någon sorts fallskärm, men fallskärmen har inte utvecklats. Runt objektet ser man olika ljusfenomen. Man hör också rösten av någon som står och flåsar allahu akhbar hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=h1TyfUkmrMI

Ser ut som en misslyckad fallskärm, faller ju mycket långsamt och ingen rök. Bakgrundsrösterna är bara uppjagade som ju folk brukar vara i strid. Videon känns inte helt färsk? Tredje ryska planet? Varför tror du det?
Sen upphäver den ju tyngdlagen också
Senast redigerad av SvenskMuslimah 2015-10-06 kl. 08:56.
Citera
2015-10-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Du kan inte engelska eller ryska. Putin pratar on legoknektarna som beväpnas av USA men som går över till isis för att där finns det mer pengar. Mer kan jag inte säga.

Så du menar att Obamaadministrationen och ledande figurer inom militär och underrättelsetjänst skulle vara dreglande idioter med "boxningshjälm"? För mig är det helt klart att man visste vilka man har beväpnat och man har använt FSA som "front" men naturligtvis vetat att det är IS/ISIS man har beväpnat
Citera
2015-10-06, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vad får dig att tro att jag inte förstår vad jag skriver?
Jag vill inte hamna utanför sakdiskussionen, men jag har i minst tre inlägg tillbaka varit tydlig med att jag vill att USA utforskar möjligheten att beväpna al-Nusra, eller åtminstone delar av al-Nusra i syfte för att återställa balansen eller försvåra kriget för al-Assad och Ryssland. Du verkar ha missförstått syftet med min vilja att beväpna al-Nusra. Det spelar väldigt lite roll om de är sekulära eller inte, för mig, men jag tycker att det ändå är viktigt att påpeka att det finns personer som strider för al-Nusra som nödvändigtvis inte delar deras ideologi.
Varför är det viktigt att påpeka det om det inte spelar roll? Du är bara ute efter att försköna asen, för att det passar din äckliga agenda.

Citat:
Om målet för USA och resterande av västvärlden samt andra gulfstater är att avsätta Bashar, eller minska hans inflytande, bör de intensifiera sitt militära stöd till rebellerna, och de borde även tilldela vapen till al-Nusra, Ahrar al-Sham och andra grupper vars mål är att avsätta Bashar al-Assad, oavsett om de förespråkar militant salafism eller inte. Anledningen till det beror på att om man inte återställer maktbalansen riskerar Syrien hamna inom Rysslands politiska sfär, vilket skulle säkerställa al-Assads position. Syftet med beväpningen av de mera hårdföra islamisterna är inte att de ska ta över makten, utan för att försvaga al-Assad militärt och göra kriget kostsamt för Ryssland. Detta skulle begränsa, eller åtminstone försvåra, både Rysslands och Irans möjligheter att få den utveckling de vill. Denna strategi använde sig Syrien av för att göra kriget i Irak kostsamt för amerikanerna genom att släppa in hundratals jihadister in mot Irak. De agerade lite som Turkiet agerar nu. Snacka om karma.

USA har tyvärr inte andra alternativ. Obama administrationen är mycket väl medvetna om deras stöd till rebellerna, som de har bistått i flera år nu, själv kommer att bidra till att Assad avsätt kan de lika gärna utöka sitt stöd andra stridande grupper i Syrien, däribland al-Nusra, Ahrar al Sham och Islamiska Fronten. Dessa har som mål att största al-Assad och inte ägna sig åt global jihad eller utropa ett kalifat över hela Mellanöstern likt IS.

Förhoppningsvis blev det klarare för dig.
Det är kristallklart. Du vill förlänga kriget och det oerhörda lidandet så länge som möjligt genom att beväpna terroristsvinen, bara för att du hatar Ryssland. Att ett helt land mals ned och förstörs av religiösa terrorister skiter du i, så länge det passar ditt syfte. Du är en sjuk, vidrig och ond människa och jag föraktar dig.
Citera
2015-10-06, 10:04
Medlem
fitz-humes avatar
Intressant artikel där det spekuleras om Putins avsikter med sin krigföring i Syrien:
http://edition.cnn.com/2015/10/05/world/putin-syria-playbook/

To some analysts, it's no accident that the arrival of the Russian air force in Latakia coincides with much quieter times in eastern Ukraine, where a ceasefire is holding. Maybe it was time to change the sheets or, as Edward Lucas of the Center for European Policy Analysis puts it, end the soap opera in Ukraine. [...] However, some observers predict that Russia's expedition in Syria could become the sort of messy and indecisive commitment that Ukraine has become, without a timetable or resolution. The Russian presence will be enticing to Chechen fighters already in their hundreds in Syria; if Russian facilities suffer suicide bombings, does the Kremlin double down or withdraw? In that respect, the risks are greater in Syria than in Ukraine.
Citera
2015-10-06, 10:56
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Wolodarski har ertappats med lögnaktigt vinklad agenda. Igen. DN spred falska bilder och hävdade att ryssarna bombat och dödat civila i Syrien. Dessvärre för DN har det uppdagats att flera av bilderna var tagna innan ryssarna hade börjat bomba. Vilka har producerat den falska propagandan? En USA-sponsrad NGO så klart.

http://www.friatider.se/dns-syrienk-lla-utpekas-som-oseri-s
Citera
2015-10-06, 11:04
Medlem
beregistains avatar
Obama gör sig ännu mer till åtlöje; byter nu spår och kallar islamisterna "moderata..euhm..moderata sunni opposition".

http://www.liveleak.com/view?i=48a_1444086123
Citera
2015-10-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Jag förstår din poäng, men jag gissar på att det skulle vara ett väldigt korkat drag av USA. Vad skulle i ett sånt scenario hindra exempelvis iranierna från att backa upp oppositionen i Yemen fullt ut? Houthis i Yemen har visat sig vara en väldigt kapabel styrka, detta trots ett begränsat stöd från Teheran.
http://www.reuters.com/article/2015/07/03/us-yemen-security-houthi-idUSKCN0PD2E920150703

På sikt bör Iran försöka beväpna rebeller i Bahrain. Alla sätt att försvaga KSA är bra.
Ormens huvud måste kapas, först då blir MÖ lugnt igen.
Senast redigerad av MbmA 2015-10-06 kl. 11:56.
Citera
2015-10-06, 12:19
Medlem
Läser nu i Aftonbladet att Ryssarna bombar Palmyra som är i händerna på IS. Det är runt Palmyra som Syriens största oljekällor ligger liksom Syrens viktigaste fornminnen. Det finns också en flygplats i Palmyra som ligger strategiskt mitt i landet. Därifrån kommer ryssarna att kunna attackera IS och andra terroristgrupper effektivt. Ryssarna har blivit lovade en del av oljeintäkterna från Palmyra av Assad som tack för hjälpen.
Citera
2015-10-06, 12:30
Medlem
Herzs avatar
Enligt NATO-generalen Stoltenberg så har ryska soldater redan landat i Syrien i en påtaglig skala. Vet inte om det stämmer. Men förmodligen vill ryssarna ha en liten klick av sina egna mannar på marken när Assad och Iran börjar invadera rebellkontrollerade områden.
Citera
2015-10-06, 13:10
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Läser nu i Aftonbladet att Ryssarna bombar Palmyra som är i händerna på IS. Det är runt Palmyra som Syriens största oljekällor ligger liksom Syrens viktigaste fornminnen. Det finns också en flygplats i Palmyra som ligger strategiskt mitt i landet. Därifrån kommer ryssarna att kunna attackera IS och andra terroristgrupper effektivt. Ryssarna har blivit lovade en del av oljeintäkterna från Palmyra av Assad som tack för hjälpen.

Eftersom oljan är så otroligt dyr just nu? De behöver alltså mer av detta?
Citera
2015-10-06, 13:10
Medlem
Jag har inte hört någonting om vad IS säger om ryssarnas inblandning. Någon som hört något om vad som händer/sägs i IS-leden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in