2015-10-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooBagWithShit
Var flyger Ryssland sina jets från? Syriska flygbaser?

Dem har en egen bas i Tartus samt vad jag förstår det rätt har de byggt minst 1 till som de har nu
Citera
2015-10-05, 18:59
Medlem
freeriderXIIs avatar
Assad ser lite ut som en fransk kypare och verkar lugn som en filbunke. Han är en diktator men han behandlar i alla fall de kristna bättre en IS, vilket kanske inte är svårt men valet mellan barbarerna i IS och Assad borde vara lätt så vida man inte är bunden till Israels utrikespolitik.
Citera
2015-10-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Nato vill att Ryssland slutar med sina bombningar:

"Nato has urged Russia to end air strikes "on the Syrian opposition and civilians", days after Moscow began raids to support Syria's government."

http://www.bbc.com/news/world-europe-34448942
Nej, de har inte sagt ngt om att Ryssland bör upphöra med bombningarna. Bara att man inte ska bomba andra är ISIS.
Citera
2015-10-05, 19:28
Medlem
Erdogan terrorstämplar PYG (som YPG är en del av):

http://dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/Oct-05/317747-turkeys-erdogan-says-kurdish-pyd-fighting-islamic-state-is-terror-group.ashx
Citera
2015-10-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooBagWithShit
Var flyger Ryssland sina jets från? Syriska flygbaser?

De har en flygbas i Latakia vid kusten och de kommer snart att ha en till längre in i landet när de har fått bort terroristerna därifrån. Detta kommer att göra att de kan attackera längre in i landet och det ger plats för Kineserna när de kommer.
Citera
2015-10-05, 19:50
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Nej, de har inte sagt ngt om att Ryssland bör upphöra med bombningarna. Bara att man inte ska bomba andra är ISIS.

Kom igen, vad Sysslar USA med. Man vill inte stötta Isis men al-qaidarebeller som ansvarade från WTO-sprängdes. Världens utrikespolitik är helt koko. Rent juridiskt kan inte USA göra ett jävla skit då de är där på syrisk inbjudan. Nej alla rebeller kommer bli krossade om inte USA vill dra igång ett WW3 för att stötta islamister. Ryssarna kommer bomba sönder allt som rör sig som ej är regeringsvänligt och de ovänliga kommer komma som flyktingar till europa.
Citera
2015-10-05, 20:03
Medlem
"Washington (CNN)The latest U.S. assessment of Moscow's activity in western Syria indicates Russia has moved several ground combat weapons and troops into the area to potentially back up Syrian forces in the field planning to attack anti-regime forces, according to two U.S. defense officials."

http://edition.cnn.com/2015/10/05/politics/russia-ground-campaign-syria-isis/
Citera
2015-10-05, 20:13
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Du beskyller mig för att ha problem med läsförståelsen, samtidigt som du själv inte förstod innebörden av meningen som du hängde upp dig på. Jag har aldrig påstått att du anser att Nusra är moderata. Jag skrev att om du upplever Nusra som moderata så begriper jag hur du resonerar. Anledningen att jag skrev så är för att det inte är helt kristallklart vad du menar - sätt också ditt påstående om att det finns många sekulära medlemmar i Nusra i sitt sammanhang (dvs att du vill beväpna Nusra). Det är fortfarande oklart på vilket sätt det skulle vara bra att beväpna dem, du anser ju uppenbarligen att Nusra inte är moderata som helhet, och de "relativt moderata" krafter som du anser finnas där lär ju inte ha mycket att säga till om. Du kan räkna med att Nusra inte låter eventuella sekulära krafter ta över någonting, varken i den egna organisationen eller i Syrien om de lyckas störta regeringen.

Allianser förekommer säkerligen, det betvivlar jag inte. Men du får göra bättre ifrån dig om du vill övertyga mig om att sekulära oppositionella som vill ha ett normalt demokratiskt och sekulärt land, går med i en jihadistorganisation som beter sig mycket likt IS, dvs halshugger och korsfäster folk till höger och vänster och gör sitt bästa för att tvångsinföra en fascistisk religiös dödsideologi. Går man med där så har man valt läger.

Om dessa terrorister/salafister/jihadister störtar regeringen, blir det demokrati och frihet då? Själv gissar jag på någonting i stil med Afghanistan under talibanerna, i bästa fall. Skulle tro att de flesta sekulära drar samma slutsats.
Vad får dig att tro att jag inte förstår vad jag skriver? Jag vill inte hamna utanför sakdiskussionen, men jag har i minst tre inlägg tillbaka varit tydlig med att jag vill att USA utforskar möjligheten att beväpna al-Nusra, eller åtminstone delar av al-Nusra i syfte för att återställa balansen eller försvåra kriget för al-Assad och Ryssland. Du verkar ha missförstått syftet med min vilja att beväpna al-Nusra. Det spelar väldigt lite roll om de är sekulära eller inte, för mig, men jag tycker att det ändå är viktigt att påpeka att det finns personer som strider för al-Nusra som nödvändigtvis inte delar deras ideologi.

Om målet för USA och resterande av västvärlden samt andra gulfstater är att avsätta Bashar, eller minska hans inflytande, bör de intensifiera sitt militära stöd till rebellerna, och de borde även tilldela vapen till al-Nusra, Ahrar al-Sham och andra grupper vars mål är att avsätta Bashar al-Assad, oavsett om de förespråkar militant salafism eller inte. Anledningen till det beror på att om man inte återställer maktbalansen riskerar Syrien hamna inom Rysslands politiska sfär, vilket skulle säkerställa al-Assads position. Syftet med beväpningen av de mera hårdföra islamisterna är inte att de ska ta över makten, utan för att försvaga al-Assad militärt och göra kriget kostsamt för Ryssland. Detta skulle begränsa, eller åtminstone försvåra, både Rysslands och Irans möjligheter att få den utveckling de vill. Denna strategi använde sig Syrien av för att göra kriget i Irak kostsamt för amerikanerna genom att släppa in hundratals jihadister in mot Irak. De agerade lite som Turkiet agerar nu. Snacka om karma.

USA har tyvärr inte andra alternativ. Obama administrationen är mycket väl medvetna om deras stöd till rebellerna, som de har bistått i flera år nu, själv kommer att bidra till att Assad avsätt kan de lika gärna utöka sitt stöd andra stridande grupper i Syrien, däribland al-Nusra, Ahrar al Sham och Islamiska Fronten. Dessa har som mål att största al-Assad och inte ägna sig åt global jihad eller utropa ett kalifat över hela Mellanöstern likt IS.

Förhoppningsvis blev det klarare för dig.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2015-10-05 kl. 20:55.
Citera
2015-10-05, 20:19
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ditt resonemang går också att använda till att man kanske inte alls bör stödja någon överhuvudtaget i Syrien.
Vi kan nog vara säkra på att saker och ting kommer att fortsätta att gå åt helvete i området.
Nej, det går inte det. Anledningen till att det inte går att göra det beror på att mitt resonemang bygger på att försvaga syriska militären och försvåra den militära operationen för Ryssland. Om man inte stödjer någon överhuvudtaget riskerar hela Syrien hamna under Rysslands och Irans influens, vilket går emot USA och EU:s syrienpolitik. Det finns vissa som inte tycker att det är något problem att Ryssland och Iran får makt över det som händer i Syrien, och det respekterar jag, men det är inte en åsikt jag delar.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2015-10-05 kl. 20:47.
Citera
2015-10-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Bla bla bla

Förhoppningsvis blev det klarare för dig.

Har varit glasklart från början.
Du stödjer dom Inavlade araberna i Al Nusra o allt vad dom heter.
Jag stödjer det Syriska Folket, Armen, och dess President, som styrde det mest sekulära Arabiska landet innan "islamiska våren" drog igång.
Citera
2015-10-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Har varit glasklart från början.
Du stödjer dom Inavlade araberna i Al Nusra o allt vad dom heter.
Jag stödjer det Syriska Folket, Armen, och dess President, som styrde det mest sekulära Arabiska landet innan "islamiska våren" drog igång.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

I och med Natos gnäll över Rysslands bombningar av terrorister, kanske dags att döpa om alla grupper förutom Daesh till NTA(Nato Terrorist Army)?
Citera
2015-10-05, 20:53
Medlem
hakansukkurs avatar
Otroligt att det finns manniskor som stoder iden om nagot javla Taliban styre for Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in