2015-10-05, 18:00
Medlem
Jag är lika orolig som Leif GW Persson.

Hur har man kunna häkta en kvinna i veckor för att hon har tvättat kläder?
Hon är hemmafru och jag antar att det är hennes jobb att tvätta kläder och sköta hushållsgöromål. Jag kan därför inte se att det är något uppseendeväckande konstigt att hon har tvättat hans kläder på söndagkvällen.
Självklart kan man inte bevisa skyddande av brottsling baserat på detta, det borde man väl ha insett mycket tidigare!

Jag tror tyvärr att man ser lite olika på tre personer från Litauen jämfört med om det varit tre svenskar. En svensk kvinna, ostraffad och prickfritt förlflutet, sedan några år tillbaks gift med en byggjobbare. Hade hon häktats i veckor för att hon tvättat sin mans kläder? Nej, det tror jag inte, inte ens om hennes man varit misstänkt för mord.
2015-10-05, 18:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag är lika orolig som Leif GW Persson.

Hur har man kunna häkta en kvinna i veckor för att hon har tvättat kläder?
Hon är hemmafru och jag antar att det är hennes jobb att tvätta kläder och sköta hushållsgöromål. Jag kan därför inte se att det är något uppseendeväckande konstigt att hon har tvättat hans kläder på söndagkvällen.
Självklart kan man inte bevisa skyddande av brottsling baserat på detta, det borde man väl ha insett mycket tidigare!

Jag tror tyvärr att man ser lite olika på tre personer från Litauen jämfört med om det varit tre svenskar. En svensk kvinna, ostraffad och prickfritt förlflutet, sedan några år tillbaks gift med en byggjobbare. Hade hon häktats i veckor för att hon tvättat sin mans kläder? Nej, det tror jag inte, inte ens om hennes man varit misstänkt för mord.

En vecka.
2015-10-05, 18:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det låter långsökt att ränna hem och ringa mamma vid 35-års ålder och likaså prata om x antal meter till platsen hon hittades på. Även om mamman sen läser media. Hon kan inte ha nån koll på avstånden gällande Martorps lokaler. När de identifierats och fick fortsätta hem så verkar de inte veta att de ska gripas ens - med tanke på motstånd.
Mamman kan själv ha ringt; NB hade berättat att AB var ute och fiskade och att IB höll på med middagen (tvätten var redan avklarad). – Det är svårt att dra några mer långtgående slutsatser, men mycket tyder på att mamman kan ha fått sin information från en annan person hon pratat med efter att hon förgäves sökt nå kontakt med sina söner under helgen.
Citat:
Skuggats hela veckan tror jag rakt inte på iom med att polis fick tillkallas på plats av MPS och köra ikapp dem.
De behöver inte ha skuggats dygnet runt, men kan vissa tider ha hållits under observation (”deltidsskuggning”…). - Vittnesuppgifter kan också ha haft sin del i att man beslutat höra bröderna efter helgen; de hade ju enl. MF också tenderat att befinna sig på platser där de normalt inte skulle ha uppehållit sig. 1+0,5+verifierade fynd+MPS-uppgifter = tidigarelagt förhör. - Brödernas protester mot att åka polisbil kan tolkas som att de känt sig mer eller mindre trakasserade av polisen.
Senast redigerad av letsdoit 2015-10-05 kl. 18:13.
2015-10-05, 18:11
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Funderar på om du behöver ett safe word? Vad sägs om frimärksalbum?
Skulle det underlätta? Det är nämligen aldrig dialoger med dig. Färdigdiskuterat.
Lugn och fin. Åtalet rycker närmare mot MGM, jag ser fram mot IR:s "försvarstal". Om bevisningen är stark, blir IR:s konstruktioner desto mer underhållande. Ska bli intressant att läsa MGM:s utsagor. Det märks ganska snart om en misstänkt är tillmötesgående eller inte. Förväntar mig en snarstuckenhet, det brukar oftast vara så med en MT som nekar.

Ägna inte XO alltför mycket intresse, hans vilja att "diskutera alternativ till åklagarens version" har inga andra drivkrafter än underhållning.
2015-10-05, 18:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Hmm har nog läst andra artiklar..

Hur va de nu vem av NB och AB hade jobbat längst i Blomberg?

Ber om ursäkt för påhoppet . Peace ;-)

Kan varit jag som blandat ihop det, NB hade väl varit här i 6 år jag fick för mg att den den yngre brodern hade varit längst på just Blomberg. Nån som vet?
2015-10-05, 18:21
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Mängder av OT raderat, vänligen håll er till ämnet. Det finns tråd om Leif GW Persson annorstädes.

/Moderator
2015-10-05, 18:38
Medlem
Finns en befogad oro.
Handlar ju inte om sanningen om mordet, utan om den juridiska processen vilket kan vara något helt annat.
Att man friar två som varit misstänkta fram till nu kan ju strikt sett stärka deras tyng som vittnesmål (alibi). En som blir åtalad för medhjälp/skyddande kommer ju automatiskt vara mindre trovärdig som vittne när det gäller alibi mm.
Så den som funderar lite framåt inser att det måste varit ett tungt beslut för åklagaren att avföra. Det blir lättare för försvaret (utan att värdera sakfrågan här).
LGWP har således en viktig poäng, låt vara att den framförs för att passa tidningsläsarna...
Vidare fixar han snabbt med sina uttalanden en intressant sak och det är att irritera de som möjligen har lite mer insyn, känner sig begränsade av yppandeförbud, att ge sig lite tydligare till känna här ex vis i FB. En bra investering i framtiden om det nu skulle råka bli en havererad utredning. Bra investering för såväl polisledningen som skall organisera framtida utredningar, som för en författare som behöver stoff till bästsäljande böcker.
För de som berörs av mordet är det viktigt att ett ev åtal vilar på solid grund annars får de leva med återupprepningar i press och litteratur i många år framöver. Det börjar nog åklagaren mer och mer förstå, hans vikarie i somras var definitivt inte i den klassen att förstå.... Det blir mer och mer tydligt..
2015-10-05, 18:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
..På uppmaning av honom när han kommer hem på söndagskvällen när Lisa försvann. Nu kan man gott förstå ÅK utredning om skyddande av brottsling även om den lär vara svår att bevisa./.../

Det var graverande.. har du något som styrker den informationen?
2015-10-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ber om ursäkt för påhoppet . Peace ;-)

Kan varit jag som blandat ihop det, NB hade väl varit här i 6 år jag fick för mg att den den yngre brodern hade varit längst på just Blomberg. Nån som vet?

Accepteras!

Hittar inte det i tråden men vill minnas att jag läst att NB jobbat i Blomberg 2 1/2 år AB i 1 år.
2015-10-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det var graverande.. har du något som styrker den informationen?

Citat:
– Mannen har bett kvinnan att tvätta hans kläder när han kom hem på söndagskvällen, samma kväll som Lisa försvann. Vi har haft att utreda om hon då förstod eller kände till att hon skyddande en brottslig, men vi har inte kunnat styrka det.

Varför kläderna skulle tvättas, vad som skulle tvättas bort, om de var blodiga eller liknande, vill Wennerholm inte kommentera.

– Det kommer jag att berätta i åtalet när det kommer.

http://www.sla.se/skovde/2015/10/05/...r?refresh=true
2015-10-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Man kan ju undra över de andra vittnesmålen också, om de finns. Hur starka är de?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6271041

Det kan man undra. Om nu klädtvätt leder till misstanke om brott för hustrun och om nu brodern släpptes ganska snart trots att han också häktades för "delaktighet till mord" dvs vad en skaraborgsk häktningsdomare kallar mord. På precis samma grund som mgm greps på.
Om båda enligt samstämmiga poliskällor hade ett "Visst" beteende som ledde till gripandet så känns hela "caset" svajigt från början.
2015-10-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gogh
Citat:
– Mannen har bett kvinnan att tvätta hans kläder när han kom hem på söndagskvällen, samma kväll som Lisa försvann. Vi har haft att utreda om hon då förstod eller kände till att hon skyddande en brottslig, men vi har inte kunnat styrka det.

Varför kläderna skulle tvättas, vad som skulle tvättas bort, om de var blodiga eller liknande, vill Wennerholm inte kommentera.

– Det kommer jag att berätta i åtalet när det kommer.

http://www.sla.se/skovde/2015/10/05/...r?refresh=true

Det säger han (ÅK) inte i den bandade intervjun. Då säger han i "anslutning" till händelsen. Har han verkligen sagt söndag kväll? Eller hur har den uppgiften kommit ut? Hur är det med "yppandeförbudet"?
Senast redigerad av nopomil 2015-10-05 kl. 19:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in