2015-10-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det låter långsökt att ränna hem och ringa mamma vid 35-års ålder och likaså prata om x antal meter till platsen hon hittades på. Även om mamman sen läser media. Hon kan inte ha nån koll på avstånden gällande Martorps lokaler. När de identifierats och fick fortsätta hem så verkar de inte veta att de ska gripas ens - med tanke på motstånd.

Skuggats hela veckan tror jag rakt inte på iom med att polis fick tillkallas på plats av MPS och köra ikapp dem.

Inom 2 dygn var de på radarn är min känsla för det var ingen slump att de greps på fredagen, många uppgifter sammantaget gör att man hämtar in dem. Svar på tidiga fynd, masttömningar, iakttagelser mm.

Vi får väl se i FUP om det finns med några spanings PM som kan vara av vikt för åtalet och NB's förehavanden plussat med vittnesutsagor och mobillokalisering, möjligen även datatrafik av intresse.
2015-10-05, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Span kunde inte ingripa utan att ge sig till känna, och om de satt på avstånd och sysslade med det de ska syssla med kunde de inte veta vad som sades eller vad som gjordes och sågs i detalj.
Äh. Det hade inte behövs ett samtal från MPS om de haft intensivt span på dem. De hade varit på plats och plockat dem rätt av. Bara att plocka in dem och åkt direkt.
2015-10-05, 17:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Inom 2 dygn var de på radarn är min känsla för det var ingen slump att de greps på fredagen, många uppgifter sammantaget gör att man hämtar in dem. Svar på tidiga fynd, masttömningar, iakttagelser mm.
Vi får väl se i FUP om det finns med några spanings PM som kan vara av vikt för åtalet och NB's förehavanden plussat med vittnesutsagor och mobillokalisering, möjligen även datatrafik av intresse.

Skilj på vad jag ifrågasätter. Aktivt span och direkt ingripande är en sak och det skedde inte eftersom Fredman sa att de larmades till platsen - att ha dem med i loggorna en annan. Självklart har de varit med sen handsken. Topsade och förhörda.
2015-10-05, 17:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Äh. Det hade inte behövs ett samtal från MPS om de haft intensivt span på dem. De hade varit på plats och plockat dem rätt av. Bara att plocka in dem och åkt direkt.
Det är fri sikt flera hundra meter. Spans uppgift är att se men inte synas, så de spanade säkert från sin bil på behörigt håll. De var inte på plats, och de kunde inte plocka in dem utan att ge sig till känna. Förresten plockade inte uniformerna in dem heller.
2015-10-05, 17:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Så skriver litauisk media om Lisa Holm
Citat:
Arturas Puceta förklarar att internet är kraftfullt och att det här fallet skapar många reaktioner hos folk. Bilder på alla tre misstänkta har publicerats fritt i litauisk media, för det är så pressetiken ser ut i landet. Men familjen vill ha lugn och ro och slippa uppmärksamhet.

Bland familjens närmaste vänner och grannar har de ett gott rykte och där tror man på deras oskuld.

Samtidigt konstaterar redaktören på den litauiska tidningen att man under utredningen fått veta väldigt lite om polisens arbete, hade det varit i Litauen hade polisen läckt mycket mer information.

– Litaunian use different methods and information leaks freely, sager Arturas Puceta.
2015-10-05, 17:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Va? Om nu dina snipers fanns på plats flera hundra meter bort så krävdes ändå larm via MPS?!
Släpp tv-dosan.
Ja, larmet kom från MPS.
2015-10-05, 17:40
Medlem
Citat:
Va? Om nu dina snipers fanns på plats flera hundra meter bort så krävdes ändå larm via MPS?!
Släpp tv-dosan.
Tror du span satt mikrofon på brööderna el MPS?
2015-10-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Oavsett vilket redskap som används vid mord, hammare, kniv, snara eller annat med tusen användningsområden, kallas det mordvapen.

Man kan hälla vatten ur en flaska eller spruta från en slang i munnen och tvinga personen att dricka. Man klarar inte svälja i vilken takt som helst, inte heller skrika. En snabb tyst död.
2015-10-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Man kan hälla vatten ur en flaska eller spruta från en slang i munnen och tvinga personen att dricka. Man klarar inte svälja i vilken takt som helst, inte heller skrika. En snabb tyst död.
Då är buteljen el slangen mordvapnet😎
2015-10-05, 17:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Tror du span satt mikrofon på brööderna el MPS?
Jag tror det skett på det sätt som Fredman beskriver:
Att MPS gör fynd i trakten för Martorp alt på gården och larmar polis till plats.
Pga brödernas irrationella beteende.
Denna patrull kommer sen ikapp dem efter 500 m.
Detta visar att de inte låg i en buske och hade span på dem.
Kl 18.50 görs det avgörande fyndet. Drygt en timme senare grips de.
Det krävdes ett telefonsamtal för ett ingripande.
Jag antar att patrull fanns vid upprättad ledningcentral. Denna går ut för ett gripande, polis som fick första larmet åker tillbaka till Martorp och fyndet.

Däremot är jag fullständigt övertygad att de har haft koll på dem med sen handsken och topsningen. De har förhörts och garanterat haft funderingar kring dem. Självklart rent ut sagt.
Men intensivt högspan? Mikrofon?

Citat:
Behöva säkra id på en bevakad person? Inte plocka med dem direkt?
Senast redigerad av develi 2015-10-05 kl. 17:55.
2015-10-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Har du lässvårigheter, eller t.o.m någon form av begåvningsnedsättning?

Den misstänktes blod på Lisa Holms tillhörigheter
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 39093
http://sla.se/skovde/2015/08/24/blodspar-fran-misstankt-fanns-pa

Hmm har nog läst andra artiklar..

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis, då AB bevisligen arbetat på stället myclet längte än sin bror.

Hur va de nu vem av NB och AB hade jobbat längst i Blomberg?
Senast redigerad av frijidpink 2015-10-05 kl. 17:57.
2015-10-05, 17:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag tror det skett på det sätt som Fredman beskriver:
Att MPS gör fynd i trakten för Martorp alt på gården och larmar polis till plats.
Pga brödernas irrationella beteende.
Denna patrull sen kommer ikapp dem efter 500 m.
Detta visar att de inte låg i en buske och hade span på dem.
Kl 18.50 görs det avgörande fyndet. Drygt en timme senare grips de.
Det krävdes ett telefonsamtal för ett ingripande.
Jag antar att patrull fanns vid upprättad ledningcentral. Denna går ut för ett gripande, polis som fick första larmet åker tillbaka till Martorp och fyndet.

Däremot är jag fullständigt övertygad att de har haft koll på dem med sen handsken och topsningen. De har förhörts och garanterat haft funderingar kring dem. Självklart rent ut sagt.
Men intensivt högspan? Mikrofon?
Det visar inte ett dugg. Span kunde ha suttit på flera hundra meters håll utan att höra vad som sades eller se några detaljer. Om den hade stoppat och säkrat litauerna, och låtit dem fortsätta, precis som uniformerna gjorde, skulle fortsatt spaning ha spolierats. Litauerna hade känt igen dem och bilen. Bättre att vänta på att uniformer gjorde jobbet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in