2015-10-05, 12:27
Medlem
Något som jag tänkte på (som någon annan säkert tagit upp) gällande smset till pappan som kom 18.23. Kan det inte ha varit så att täckningen ute på landsbygden är usel och att Lisa faktiskt slängde iväg ett sms strax efter caféets stängning, men togs inte emot på pappans mobil förrän en stund senare? Har hänt mig ett flertal gånger när jag befunnit mig någonstans där täckning knappt finns och personen jag smsat fått mitt sms en bra stund senare.
2015-10-05, 12:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Man kanske kan säga att ju mer sluten en utredning är under utredningens gång - med yppandeförbud och allt - desto mer tid kan försvaret anses behöva för att förbereda sig när utredningen väl har släppts till försvaret?
Det låter rimligt. Samt stort material. Trippelmordet fick en månad på sig om jag inte minns fel (yppandeförbud + bortåt 3000 sidor).
2015-10-05, 12:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Märk väl att Sverige får internationell kritik för den bristen i rättssäkerhet, som det anses vara.

I länder där mer fysiska metoder används för att få fram ”sanningen” går mycket riktigt förundersökningarna snabbare. Så kritiken är ur det perspektivet befogad. Även Saudi lär därvidlag vara föredöme.
2015-10-05, 12:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebeno
Något som jag tänkte på (som någon annan säkert tagit upp) gällande smset till pappan som kom 18.23. Kan det inte ha varit så att täckningen ute på landsbygden är usel och att Lisa faktiskt slängde iväg ett sms strax efter caféets stängning, men togs inte emot på pappans mobil förrän en stund senare? Har hänt mig ett flertal gånger när jag befunnit mig någonstans där täckning knappt finns och personen jag smsat fått mitt sms en bra stund senare.
.. Det händer mig via ett visst företag fast jag nästintill sitter på masten.
Men förstår vad du menar. Sms kan komma med fördröjning. Uppgiften är ju i inledningsskedet.
Mer konkret fakta lär väl ha kommit sen via masttömningen antar jag.
2015-10-05, 12:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebeno

Ja den teorin har framförts av bland andra mig. Det kan också vara så att pappans telefon befunnit sig tillfälligt utanför ett täckningsområde. Dock finns inget i tråden känt som tyder på att det skulle vara så.

Egentligen blir det för varje dag som går mer och mer meningslöst att älta dessa detaljer i tråden. Som det ser ut nu blir det en omhäktning till med åtal om 2 veckor räknat från onsdag denna vecka. Vi kommer inte att älta fram några säkra svar om varken SMS-tider, SUV:ar, vad DNA-bevisningen exakt består i, på vilket ställe kroppen hittades eller vad det kan ha varit som litauerna gjorde på Martorp som väckte misstänksamhet. Däremot lär alla dessa saker besvaras i FUP. Kanske bättre att göra annat de närmaste två veckorna. Ut och plocka lite svamp kanske?
2015-10-05, 12:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Man kan ju undra över de andra vittnesmålen också, om de finns. Hur starka är de?

Citat:
– Det finns ingen teknisk bevisning och de vittnesuppgifter som till en början gjorde att 31-åringen häktades för mordet håller inte för att väcka åtal, säger vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6271041
2015-10-05, 12:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Man kan ju undra över de andra vittnesmålen också, om de finns. Hur starka är de?
Kan det handla om MPS uppgifter?
2015-10-05, 12:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror det snarare har blivit svårigheter om de funnits i åtalet som sådant - redan nu utesluter ÅK te.x. brodern som alternativ gärningsman (även om IR kommer tjata om detta..).
Vad det beträffar vittnesutsagan som media åberopar (om den nu är sann eller i rätt version..) så kanske inte åtalet står och faller på detta. Det beror väl på hur tung övrig bevisning är.

Hur skulle ett irrationellt beteende vid byggboden kunna räcka till ett åtal menar du?

Inte irrationellt beteende i största allmänhet, utan att man faktiskt fysiskt och/eller genom hot försökt hindra MPS-folk tillträde till den plats (låt oss anta byggboden för exemplets skull) där kroppen senare återfanns. Det skulle vara mycket svårt att förklara ett sånt beteende på annat vis än att man aktivt velat förhindra brottets uppdagande. Om det varit i familjens eget uthus hade det givetvis varit en annan sak.

Nu tror jag som sagt inte att det gått till så. Det är nog mer ett svårförklarat beteende, att man strukit omkring platsen, att NB kanske ställt frågor av typen "What are you doing here? Go away!"

Men allt detta är ju egentligen diskuterat till leda i tråden. Bespetsa sig med tålamod och vänta på FUP ett par veckor till för svar är nog bästa strategin.
2015-10-05, 12:46
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man får försöka tyda det åklagaren säger. I mina öron blir det att IB bland annat tvättade kläder. Ser man då till vem som är MGM och vad för brott han misstänks för så bör man då ha bevis för att det något från LH som har varit på NBs kläder, tex blod.
För att hon ska bli misstänkt för det brott som hon var bör det vara fastslaget att det hon har försökt att tvätta bort kommer från offret.

Problemet var att det inte gick att bevisa att IB visste det, men klart att det var spår från BO.

Sen kan det ju då klart vara så att man hör det man vill höra.

Precis så tolkar jag hans uttalande, att det genom utredningens sätt att tolka händelseförloppet borde ha kommit blod på den MGM kläder.
2015-10-05, 12:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Tack för dina länkar som du hittar och man kan följa, nån här som är på alerten .

Nej, om man hjälpt till med tvätt av blodiga kläder är det nog inget man går och skriker högt om, lika lite som vetskapen brodern KAN ha om den häktade MGM och hur det gått till och om han själv hjälpt till eller är inblandad på något vis .

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man får försöka tyda det åklagaren säger. I mina öron blir det att IB bland annat tvättade kläder. Ser man då till vem som är MGM och vad för brott han misstänks för så bör man då ha bevis för att det något från LH som har varit på NBs kläder, tex blod.
För att hon ska bli misstänkt för det brott som hon var bör det vara fastslaget att det hon har försökt att tvätta bort kommer från offret.

Problemet var att det inte gick att bevisa att IB visste det, men klart att det var spår från BO.

Sen kan det ju då klart vara så att man hör det man vill höra.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det var nåt att fundera på. Tvättar gör väl alla så själva handlingen är knappast kriminell även om det ligger nära till hands att tro att hans kläder tvättats i ett vääldigt rengörande syfte.
Men har hon använt Klorin istället för sköljmedel så blir det ju lite underligt.
Om IB ertappades med att tvätta då trion hämtades till förhör fem dygn efter försvinnandet är det befängt att tro att tvätten har med mordet att göra. Om det är typiskt för polisens tänk är den här utredningen illa ute.
2015-10-05, 12:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det är sannolikt inget mordvapen i ordets bemärkelse utan ett redskap som använts vid mordets utförande. Man behöver inte ha ett "vapen" för att ta livet av någon.
Oavsett vilket redskap som används vid mord, hammare, kniv, snara eller annat med tusen användningsområden, kallas det mordvapen.
2015-10-05, 12:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte irrationellt beteende i största allmänhet, utan att man faktiskt fysiskt och/eller genom hot försökt hindra MPS-folk tillträde till den plats (låt oss anta byggboden för exemplets skull) där kroppen senare återfanns. Det skulle vara mycket svårt att förklara ett sånt beteende på annat vis än att man aktivt velat förhindra brottets uppdagande. Om det varit i familjens eget uthus hade det givetvis varit en annan sak.
Nu tror jag som sagt inte att det gått till så. Det är nog mer ett svårförklarat beteende, att man strukit omkring platsen, att NB kanske ställt frågor av typen "What are you doing here? Go away!"
Men allt detta är ju egentligen diskuterat till leda i tråden. Bespetsa sig med tålamod och vänta på FUP ett par veckor till för svar är nog bästa strategin.
De verkar inte ha kunnat förklara sig enligt moderns uppgift så bortmotande eller aggressivt beteende har jag aldrig haft i åtanke - så därav frågan vad du menade. De sägs heller inte ha varit närmre än 100 m om uppgiften från henne stämmer.
Nu verkar det väl inte ha varit nåt speciellt heller iom ÅK uttalande idag (om det är MPS han åsyftar).
Citat:
– Det finns ingen teknisk bevisning och de vittnesuppgifter som till en början gjorde att 31-åringen häktades för mordet håller inte för att väcka åtal, säger vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in