Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-21, 16:38
  #1225
Medlem
Lillarapunzels avatar
Är det bara jag som reagerat på att många hipster-killar är väldigt smala?
Var på Söder idag, och måste totalt sett ca. 25 st hipster-killar i ca. 20-25 års åldern. Alla de var smala som pinnar. Om vi säger såhär, jag är något under medellängd för att vara tjej, med tillhörande vikt. Dessa killar, som förövrigt var helt normallånga (ca. 168-175 cm), kan inte ha vägt ett gram mer än mig. Och visst, jag är ingen läkare eller något, men 52-54 kg kan inte vara helt normal vikt till nyss nämnda längd.
Citera
2015-09-21, 22:13
  #1226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Är det bara jag som reagerat på att många hipster-killar är väldigt smala?
Var på Söder idag, och måste totalt sett ca. 25 st hipster-killar i ca. 20-25 års åldern. Alla de var smala som pinnar. Om vi säger såhär, jag är något under medellängd för att vara tjej, med tillhörande vikt. Dessa killar, som förövrigt var helt normallånga (ca. 168-175 cm), kan inte ha vägt ett gram mer än mig. Och visst, jag är ingen läkare eller något, men 52-54 kg kan inte vara helt normal vikt till nyss nämnda längd.

Medellängden för män i Sverige är 178 cm. I övrigt håller jag med dig. Med undantag för de lite äldre hipster männen. De över 30 brukar vara lite feta alternativt lönnfeta.
Citera
2015-10-05, 14:31
  #1227
Avstängd
Numera kallas i princip alla som är lite "avantgarde" och bor innanför tullarna för hipster. Det är ett tydligt tecken på att hipstern har dött sotdöden, hypen var som störst runt 2010. RIP, må du aldrig återvända din fjantiga, medelklasstrendiga varelse.
Citera
2015-10-05, 14:51
  #1228
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Numera kallas i princip alla som är lite "avantgarde" och bor innanför tullarna för hipster. Det är ett tydligt tecken på att hipstern har dött sotdöden, hypen var som störst runt 2010. RIP, må du aldrig återvända din fjantiga, medelklasstrendiga varelse.

Hipstern som färdigt paket, som "sotarmössa inköpt på Grandpa", som svennig medelklasstrend, må kunna "dö" - men knappast existensen av ett avantgarde inom den kreativa klassen som uttrycker sig bland annat med sin klädsel. Det fanns för 20, för 30, och för 10 år sen och kommer finnas även om 20 år.
Citera
2015-10-05, 14:53
  #1229
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Hipstern som färdigt paket, som "sotarmössa inköpt på Grandpa", som svennig medelklasstrend, må kunna "dö" - men knappast existensen av ett avantgarde inom den kreativa klassen som uttrycker sig bland annat med sin klädsel. Det fanns för 20, för 30, och för 10 år sen och kommer finnas även om 20 år.

Men då pratar du inte om hipsters utan om något annat.

ps. avantgarde är inte samma sak som hipsters .ds
Citera
2015-10-05, 14:55
  #1230
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Men då pratar du inte om hipsters utan om något annat.

ps. avantgarde är inte samma sak som hipsters .ds

Jo, det var det innan hipsterbegreppet svennifierades så att alla trodde de visste vad hipster var.
De senaste 10 åren har det ju varit ett oandvändbart begrepp.

När nån för 15 år sedan pratade om hipsters pratade man om kreativa människor inom avatgardet gällande kläder och fester osv. Det är ju den verkliga betydelsen. Idag syftar man på medelklassmedelsvenssons med bankjobb som har en "hipsterstil".

Den moderna icke-betydelsen av hipster betyder väl ingenting mer än vad som för tillfället är populärt som mode i medelklassen. Om nu män i medelklassen gillar tweed, har mustascher och runda glasögon är det mode. Det som är populärt bland många människor. Det är inget som vi kan spå om när det dör och inte. Modet svänger.

PS.
Det känns som hipsterhatet framförallt drivs av tråkiga energidryckgroggande jeans-och-tshirt-killar som handlar på dressman och föraktar intellektuella. Det är klasshat. Det är inte hipsters eller medelklass det handlar om då, utan om klass.
__________________
Senast redigerad av swimp78 2015-10-05 kl. 14:59.
Citera
2015-10-05, 15:02
  #1231
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
blaha...och mer blaha

Du har uppenbart ingen aning vad hipster är för något.
Citera
2015-10-05, 16:09
  #1232
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du har uppenbart ingen aning vad hipster är för något.

Jo, en hipster är en person i den kreativa urbana medelklassen som ligger i framkant då det gäller hur man klär sig och festar.

På senare år har dock "Hipster" för populasen fått betydelsen "Medelklassperson med glasögon i storstad som lyssnar på alternativerock och har rutig skjorta och är bajsnödig och trendängslig och har köpt en färdig stil".
Citera
2015-10-08, 16:26
  #1233
Medlem
bootboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jo, en hipster är en person i den kreativa urbana medelklassen som ligger i framkant då det gäller hur man klär sig och festar.

På senare år har dock "Hipster" för populasen fått betydelsen "Medelklassperson med glasögon i storstad som lyssnar på alternativerock och har rutig skjorta och är bajsnödig och trendängslig och har köpt en färdig stil".

Ja det ar sa jag ocksa har uppfattat den riktiga Hipstern att den har sitt ursprung ur beatnik och Jazz rorelsen i USA pa 40 talet!

https://en.wikipedia.org/wiki/Hipster_(1940s_subculture)
Citera
2015-10-19, 01:40
  #1234
Avstängd
konstapels avatar
Det är väl snarare så numera att i stort sett alla som bor innanför tullarna och är "lite udda" klassas som hipsters fast de egentligen bara är...udda. I övrigt håller jag nog med om att hipsterns storhetstid hypade ut runt 2010, sedan dess känns det bara som en sliten klyscha.
Sen har hipster-stilen inget med avantgarde eller att bära rätt kläder och festa på rätt sätt som nån skrev, då är man helt fel ute.
Citera
2016-05-22, 23:44
  #1235
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Började tänka på detta fenomen när jag snackade med två vänner över en öl i Malmö för ett tag sedan. Finns det mörkhyade hipsters?
Citera
2016-05-22, 23:48
  #1236
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Började tänka på detta fenomen när jag snackade med två vänner över en öl i Malmö för ett tag sedan. Finns det mörkhyade hipsters?

Ja. Sverige är kanske inte enklaste exemplet. Men se på England, USA, osv.
Sen är det ju alltid en stående diskussion vilken definition du menar. Men jag antar att du menar det som den folkliga definitionen. Oavsett är svaret givetvis ja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback