Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-04, 17:48
  #22297
Avstängd
Jo då, nu gräver jag i minnet igen.
De bör finnas en person som var mkt lång (197), och "avlång" i ansiktet, och om jag inte minns fel beskrevs hans ansikte som ett "hästansikte" av ett vittne (i mitten av 80-talet). Mannen var blond, och släpptes av polisen den 7/6. Detta är Robert. Jag ska kolla en extra gång, och kan ha helt fel - isf korrigerar jag, som vanligt
Var det Robert som stod och dirigerade prylar den 8/6? Han huserade ganska nära Sabas adress i Hjorthagen, och knarkarkretsarna var inte stora ... det finns ingen som helst dokumenterad koppling mellan Saba och Robert, men vi ska se vad vi kan hitta.
Detta är antagligen ett blindskott, men försöka duger
Citera
2015-10-04, 19:42
  #22298
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Förmodligen hade personen som lämnade säckarna en anknytning till E-vägen.

Vad grundar du detta på, ett rent önsketänkande ?

Personen som lämnade säckarna på FP2 kan lika gärna ha haft en anknytning till Karolinska som låg i omedelbar anslutning till säckfyndet, om vi ska tro på MS i intervjun som finns i Veckans brott avsnittet på youtube så brukade Catrine träffa en läkare som hade sin arbetsplats på Karolinska, det MS berättar i intervjun har en betydligt större tyngd än dina återkommande spekulationer om en påstådd inblandning från någon "person" (eller flera) på Eugeniavägen, återkom gärna med en kommentar angående intervjun med MS, ser fram emot detta.

__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-04 kl. 19:48.
Citera
2015-10-04, 19:50
  #22299
Medlem
Haha fan vad du fulciterar Lawnie! MS är alltså Marianne Seppelä, aka Menederskan aka "Dagboksvittnet" som presenterade en uppdiktad skithistoria som avfärdats i omgångar och dessutom kunde, höll på att, och borde lett till fällande dom för just mened. Du gör inte Hanna Olsson en tjänst om du tror det.

Nej, personen som styckade Catrine Da Costa hade sannolikt inte ett skit med Karolinska att göra. Du säger det eftersom du så gärna vill lura i någon att Veckans Brott påstår detta. I själva verket var det ju tvärtom, inte sant? Veckans brott visade hur MS ljög, hur Christina Alléns "Barnets berättelse" var rent nonsens och hur Teet Härm och Thomas Allgén fick sina liv förstörda i ett justitiemord som får Quick-cirkusen att framstå som intelligent. Bättre kan du.
Citera
2015-10-04, 20:08
  #22300
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
@Noicer

Det förekommer ett antal läkare i förundersökningen, däribland flera läkare som utreddes som "alternativa gärningsmän", det finns ju ingen rimlig anledning att bortse från detta ?

Istället för att tjata om Vincent 500 gånger i månaden som är brukligt här i tråden så borde vi alla väl ta och vidga våra vyer lite och åtminstone iallafall försöka ta Catrines nära väninna MS på lite mer allvar eller åtminstone överväga att hon kan ha talat sanning ?

Om Saba, NK, JE, Ragnar och alla de andra av da Costas vänner och bekanta är så förbannat trovärdiga så borde väl också MS ha ett visst mått av trovärdighet eller umgicks Catrine bara med mytomaner och lögnare ?
Citera
2015-10-05, 00:21
  #22301
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Haha fan vad du fulciterar Lawnie! MS är alltså Marianne Seppelä, aka Menederskan aka "Dagboksvittnet" som presenterade en uppdiktad skithistoria som avfärdats i omgångar och dessutom kunde, höll på att, och borde lett till fällande dom för just mened. Du gör inte Hanna Olsson en tjänst om du tror det.

Nej, personen som styckade Catrine Da Costa hade sannolikt inte ett skit med Karolinska att göra. Du säger det eftersom du så gärna vill lura i någon att Veckans Brott påstår detta. I själva verket var det ju tvärtom, inte sant? Veckans brott visade hur MS ljög, hur Christina Alléns "Barnets berättelse" var rent nonsens och hur Teet Härm och Thomas Allgén fick sina liv förstörda i ett justitiemord som får Quick-cirkusen att framstå som intelligent. Bättre kan du.

MS bekräftade tyvärr allas fördomar. Never trust a junkie brukar man säga, och det är ett klokt råd. MS var missbrukare och bedrägeridömd när hon steg in i rampljuset och saluförde sin urfåniga story om ruskprickar och dödsrummet och Satan och hans faster

Ska man lita på en junkie ska junkiens utsagor passa in i ett tydligt logiskt mönster och stödjas av andra personer.

Allt som en sådan här person säger ska tas med ett kilo salt, och vittnesmål ska alltid, alltid jämföras med varandra, och det lustiga är att Mariannes senkomna skräckstory faller utanför de centrala vittnesmålen. Dagsboksanteckningarna passar inte ihop med övriga vittnesmål (som gavs 1984 av personer som kände da Costa väl).

Och lustigt är också att Mariannes syrra sågade Mariannes svammel, på goda grunder.

Den labila, drogberoende, sköra kvinna som sköt i händerna och kollapsade i tunnelbanan och hos vänner var inte i skick att valla något småbarn i centrala Stockholm

Att da Costa sköt i händerna är dokumenterat (maj 1984).

Och för övrigt fanns varken Thomas eller Teet i da Costas telefonbok.

Oj, så konstigt

Eller inte
Citera
2015-10-05, 01:36
  #22302
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
MS bekräftade tyvärr allas fördomar. Never trust a junkie brukar man säga, och det är ett klokt råd. MS var missbrukare och bedrägeridömd när hon steg in i rampljuset och saluförde sin urfåniga story om ruskprickar och dödsrummet och Satan och hans faster

Visst var MS missbrukare men hon hade väl knappast något att tjäna på att vittna falskt, i den tidigare länkade intervjun i Veckans brott så var hon dessutom maskerad med peruk och stora mörka solglasögon, om hon bara ville ha uppmärksamhet och njuta av strålkastarskenet så hade hon väl visat upp sitt ansikte ?

Och hennes märkliga berättelse om två läkare i samvaro med hennes väninna behöver inte alls vara någon osannolik helt otrolig historia, vi vet att polisen utredde läkare, framför allt de både rikskända läkarna men även flera alternativa gärningsmän som också dom var läkare och offret hade som sagt kontakt med ett flertal personer ur den här yrkesgruppen, varför ska vi tvunget ignorera allt detta ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ska man lita på en junkie ska junkiens utsagor passa in i ett tydligt logiskt mönster och stödjas av andra personer.

Men junkiens utsagor passar väl ganska bra in med fotohandlarparets berättelse och inte minst poliskvinnan MR:s observation, dom här tre personerna var väl inga missbrukare mig veterligt ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Allt som en sådan här person säger ska tas med ett kilo salt, och vittnesmål ska alltid, alltid jämföras med varandra, och det lustiga är att Mariannes senkomna skräckstory faller utanför de centrala vittnesmålen. Dagsboksanteckningarna passar inte ihop med övriga vittnesmål (som gavs 1984 av personer som kände da Costa väl).

Men många av dom här personerna som kände da Costa var väl också missbrukare, varför är det bara vissa missbrukare som är mer trovärdiga än andra ?
Spar gärna ditt salt till matlagningen eller kasta lite över axeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och lustigt är också att Mariannes syrra sågade Mariannes svammel

Det betyder ingenting, systern kan ha drabbats av tillfällig förvirring och helt enkelt inte trott på snacket att da Costa anförtrott sig åt MS, var inte systern också missbrukare förresten ?


Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den labila, drogberoende, sköra kvinna som sköt i händerna och kollapsade i tunnelbanan och hos vänner var inte i skick att valla något småbarn i centrala Stockholm

Men är det ställt utom allt rimligt tvivel ?
Om hon nu var kapabel att valla ett småbarn i centrala Stockholm för en liten stund vet varken du eller jag eller nån annan, det var väl knappast som så att hon satt barnvakt en hel dag ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att da Costa sköt i händerna är dokumenterat (maj 1984).

Har nog ingen större betydelse för förmågan att passa ett småbarn en kort stund, en person är inte rörelsehindrad eller handikappad bara för att det finns ett och annat nålstick i händerna, da Costa klarade ju av att ta emot sexkunder så valla barn är nog en baggis i jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och för övrigt fanns varken T****s eller T**t i da Costas telefonbok.

Och ändå så efterlyste polisen hennes handväska och anteckningsbok i augusti 1984, dessa har heller aldrig återfunnits, se länk nedan:

http://s1033.photobucket.com/user/da...28048.jpg.html
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-05 kl. 02:01.
Citera
2015-10-05, 05:21
  #22303
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[...] spekulationer om en påstådd inblandning från någon "person" (eller flera) på Eugeniavägen

Det är hemskt svårt att argumentera med nån som faktiskt inte fattar vad andra skriver

Låt mig rätta dig igen. Jag har inte påstått att klientelet på Eugeniavägen 25 gjort något specifikt alls. Jag har påstått att Vinof & Co skulle ha finkammats av polisen, och detta finkammande hade varit ett tecken på en sund, trovärdig utredning.

Att suga in en helt ostraffad snubbe utan personkopplingar (TH kände varken Catrine eller en jävel i hennes kretsar) är ett tecken på en osund utredning

Vidare: runt fyndplatserna fanns 3 personer som da Costa kände väl (Vinof, CB och Saba), där fanns ett hotell där hon var välkänd, det fanns en stor mötesplats för missbrukare (Vasaparken), det fanns ett flertal våldsamma missbrukare (bla en knivgalning), det fanns en koppling mellan Eugeniavägen 25 och knivgalningen (Monika), det fanns obevakade bilar att stjäla (på Eugeniavägen), det fanns färska biltjuvar (Robert och Martin), det fanns färsk polisaktivitet (E-vägen 25/juni) osv ...

Det jag och några medgrävare har hittat är den enda vettiga utredning som borde ha gjorts, inget annat.

Det lilla vittne du viftar med tycker jag är ointressant. Hon gav inget namn, och "en läkare" har varit återkommande i din sk argumentation i mer än två år

Vet du hur många "läkare" som sprang på KS på 80-talet?
Det var alla möjliga sorter, studenter, vikarier, pensionärer ... och att Catrine umgicks med läkare vet vi redan, så vem bryr sig om vi adderar "en läkare" på KS

Namnet på den "läkaren" kanske stod i "fantomtelefonboken", vars existens aldrig har bevisats

Men den "glömda utredningen", den är hur som helst i full gång, och jag/vi återkommer snart med mer stoff.

På sistone har det varit lugnt, men vi har iaf lokaliserat Monikas helknäppa polare A*** A***.
Han var i Stockholm i juli och augusti 1984. Detta noteras såklart.

__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2015-10-05 kl. 05:50.
Citera
2015-10-05, 10:56
  #22304
Medlem
Igår söndag blev det allmänt känt genom Expressen att Anders Helin, åklagare i da Costafallet från 1984 och framåt, är död. Uppgiften lades därefter in i Wikipedias personartikel om Helin.
Tydligen avled han den 25 april 2014.

http://www.expressen.se/nyheter/palm...r-utredningen/
https://sv.wikipedia.org/w/index.php...oldid=20197994

Jag får intryck av att gårdagens Expressen-artikel (som intressant nog var gårdagens förstanyhet i Expressen) kan ha tillkommit till följd av att en privatperson nyligen (7 aug 2015) laddat upp ett visst arkivklipp på youtube. Klippet fanns till stor del publicerat på samma sätt redan tidigare (sedan över två år tillbaka).
Saken blev nu förstasidesnyhet i gårdagens Expressen/Kvällsposten/GT på den veckodag då tidningen tycks sälja som bäst. (Enligt marknadsföringen är Expressen "störst på söndagar".)
Av detta kan man dra följande slutsats: Att i sociala medier posta och i omarbetad form återposta gammalt material från exempelvis 90-talet, om så bara rena upprepningar av dåtida mediala publiceringar, kan mycket väl i nutid leda till stort uppslagna förstanyheter i våra större nyhetsmedier. Med detta konstaterande vill jag återigen rikta en tacksamhetens tanke till echoesofglory för det envetna arbete som lagts ner på både arkiv och blogg. Förhoppningsvis får vi se motsvarande mediala effekter även där, förr eller senare.
Citera
2015-10-05, 11:21
  #22305
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anno82
Igår söndag blev det allmänt känt genom Expressen att Anders Helin, åklagare i da Costafallet från 1984 och framåt, är död. Uppgiften lades därefter in i Wikipedias personartikel om Helin.
Tydligen avled han den 25 april 2014.

http://www.expressen.se/nyheter/palm...r-utredningen/
https://sv.wikipedia.org/w/index.php...oldid=20197994

Jag får intryck av att gårdagens Expressen-artikel (som intressant nog var gårdagens förstanyhet i Expressen) kan ha tillkommit till följd av att en privatperson nyligen (7 aug 2015) laddat upp ett visst arkivklipp på youtube. Klippet fanns till stor del publicerat på samma sätt redan tidigare (sedan över två år tillbaka).
Saken blev nu förstasidesnyhet i gårdagens Expressen/Kvällsposten/GT på den veckodag då tidningen tycks sälja som bäst. (Enligt marknadsföringen är Expressen "störst på söndagar".)

Av detta kan man dra följande slutsats: Att i sociala medier posta och i omarbetad form återposta gammalt material från exempelvis 90-talet, om så bara rena upprepningar av dåtida mediala publiceringar, kan mycket väl i nutid leda till stort uppslagna förstanyheter i våra större nyhetsmedier. Med detta konstaterande vill jag återigen rikta en tacksamhetens tanke till echoesofglory för det envetna arbete som lagts ner på både arkiv och blogg. Förhoppningsvis får vi se motsvarande mediala effekter även där, förr eller senare.

Intressant och smart tänkt
Visst kan man spela ett spel, och få saker att verka hetare och mer aktuella än vad de är, tack vare internet, där vi klickar och reagerar med ljusets hastighet.

Echoes arkiv för övrigt fantastiskt, oh ja, och det är så smidigt att läsa nu, när man slipper skyffla kilovis med papper fram och tillbaka. Hoppas att alla väsentliga delar av utredningen hamnar i arkivet

Jag är tämligen säker på att mainstreammedia och diverse bloggar kommer att uppmärksamma det envetna arbete som echoes, jag och många andra utför. Detta är ett ideellt hästjobb, sanna mina ord.

Jag fick nyligen tips om Aftonbladets söndagsupplaga - tydligen skulle GW Persson ha nämnt boken Styckmordet/epilogen, men detta var felaktig info.

Är det nån som har koll på detta, har GW uttalat sig i Expressen, eller kanske i Aftonbladet ngn annan dag?
Citera
2015-10-05, 12:27
  #22306
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Låt mig rätta dig igen. Jag har inte påstått att klientelet på Eugeniavägen 25 gjort något specifikt alls. Jag har påstått att Vinof & Co skulle ha finkammats av polisen, och detta finkammande hade varit ett tecken på en sund, trovärdig utredning.


(det fetade)
Nej det tycks vara sant, du har otaliga gånger här i tråden bara presenterat teorier och spekulationer som det inte finns några bevis för.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att suga in en helt ostraffad snubbe utan personkopplingar (TH kände varken Catrine eller en jävel i hennes kretsar) är ett tecken på en osund utredning

Du tänker baklänges här, vi kan faktiskt anta att många av de personer Catrine träffade under låt oss säga en månad var personer som var okända för henne sen tidigare eftersom hon arbetade som gatuprostituerad och blev upplockad av kunder på Malmskillnadsgatan, det behöver alltså inte finnas någon känd personkoppling mellan offret och GM men varför är det så viktigt att utmåla Catrines bekanta på E25 som potentiellt misstänkta när hon träffade en massa okända människor samtidigt som kunde vara farliga just för gatuprostituerade ?

Vi vet att enligt statistiken så är det i princip jämt en sexkund som är GM när en prostituerad kvinna hittas död, du anklagar den ursprungliga utredningen för att ha varit osund men samtidigt så är du själv ett offer för osunt tänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vidare: runt fyndplatserna fanns 3 personer som da Costa kände väl (Vinof, CB och Saba), där fanns ett hotell där hon var välkänd, det fanns en stor mötesplats för missbrukare (Vasaparken), det fanns ett flertal våldsamma missbrukare (bla en knivgalning), det fanns en koppling mellan Eugeniavägen 25 och knivgalningen (Monika), det fanns obevakade bilar att stjäla (på Eugeniavägen), det fanns färska biltjuvar (Robert och Martin), det fanns färsk polisaktivitet (E-vägen 25/juni) osv ...

Men ovanstående är inget bevis för någon inblandning, du antar att eftersom Robert och Martin var biltjuvar så är dom närmast automatiskt misstänkta för inblandning, likadant i fallet med Monika, hon kan mycket väl ha viftat med kniv men hon var knappast unik i det avseendet, da Costas kvarlevor uppvisade inte heller några spår av knivvåld.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det jag och några medgrävare har hittat är den enda vettiga utredning som borde ha gjorts, inget annat.

Nej, det ni har gjort är att helt ignorera de vittnesmål och indicier som pekar i en helt annan riktning och det är ingen bedrift.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det lilla vittne du viftar med tycker jag är ointressant. Hon gav inget namn, och "en läkare" har varit återkommande i din sk argumentation i mer än två år

Exakt, hon uppgav inga namn och det är bla därför som hon känns trovärdig, hade hon velat nita dit någon med falska dagboksuppgifter så hade givetvis namnen stått med men när dagboken skrevs åren 83-84 så var namnen helt okända.


Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vet du hur många "läkare" som sprang på KS på 80-talet?
Det var alla möjliga sorter, studenter, vikarier, pensionärer ... och att Catrine umgicks med läkare vet vi redan, så vem bryr sig om vi adderar "en läkare" på KS

Men nu är det de läkare från KS som sprang på Malmskillnadsgatan som är intressanta, då krymper antalet betänkligt och det vet du.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Namnet på den "läkaren" kanske stod i "fantomtelefonboken", vars existens aldrig har bevisats

Polisen misstänkte att mördarens namn kunde finnas med i den försvunna anteckningsboken som låg i väskan som da Costa alltid bar med sig, du är bara intresserad av "den glömda utredningen" som alltid, gissar att den försvunna anteckningsboken var glödhet och det är just därför den gick upp i rök.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-05 kl. 12:33.
Citera
2015-10-05, 12:48
  #22307
Medlem
@Lawn
Det är en fröjd att se med vilken vetgirighet du suger i dig den nya information om rättsskandalen runt daCostad död som nu grävs fram. Av Eremona &co.
Kanske att du kommer på ngt nytt själv - att bidra med??
Citera
2015-10-05, 13:44
  #22308
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det är en fröjd att se med vilken vetgirighet du suger i dig den nya information om rättsskandalen runt daCostad död som nu grävs fram. Av Eremona &co.
Kanske att du kommer på ngt nytt själv - att bidra med??

Ja, nu väntar jag med spänning på 2 saker. Jag vill ha ett enda exempel på ett liknande fall (2 läkare med allt att förlora lustmördar en kvinna och luststyckar henne i närvaro av ett litet barn på den ene läkarens jobb), och jag vill ha klubben Sexoramas adress. Den låg på Upplandsagatan på 80-talet.

Den första uppgiften är mer än 2 år gammal (resultat saknas), och en andra uppgiften är verkligen intressant, och det är nyttigt för Lawn att jobba med konkreta saker för en gångs skull. Klubbens adress är faktiskt av visst intresse, eftersom den är en social hotspot.

Det finns inga uppgifter om att da Costa skulle ha arbetat på någon sexklubb, och någon sexklubb nämns bara på ett enda ställe i hela den digra utredningen (man hittar en inträdesbiljett bland TH:s grejer), och biljettens ursprung är helt dunkelt. Man kollade ju aldrig fingeravtryck på den.

Men självklart kan han (och intressanta män i brottets närområde) ha trillat in på Sexorama.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback