2015-10-04, 17:21
Medlem
staticages avatar
Att folk pratar om bostadsbubbla jag förstår inte det?
Bor i sthlm län,och jag förstår inte hur det kan komma en bubbla när det är så stor bostadsbrist,
även om det byggs så byggs det ju inte för att täcka behovet.
Dom hyresrätter som byggs är ju så dyra att det ändå lönar sej att köpa lgh.

Bostadsföretagen sitter ju på en guldgruva hålla beståndet av lägenheter nere,för då kan man trissa upp priser,bygga lite men inte tillräckligt och behålla dom höga intäkterna.
2015-10-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Har du inte använt bulvan så kommer du hamna i näringsverksamhet, datorsystemen på RSV har spekulationsaffärer som hög prio att göra nedslag på, eftersom det göder en bostadsbubbla mer än något annat nästan (som går att beivra alltså).

Eftersom BRF mest är rädda för buy to let får du inga problem från dem, men RSV kommer slå ner inom tre år på dig, garanterat. Jag gissar dock att det mest är Flashbackdase i ditt snack

och hur sjutton skulle du kunna veta att "RSV har spekulationsaffärer som hög prio". Är väl knappast RSV:s kärnverksamhet att stävja / beivra en bostadsbubbla??
2015-10-04, 18:07
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
och hur sjutton skulle du kunna veta att "RSV har spekulationsaffärer som hög prio". Är väl knappast RSV:s kärnverksamhet att stävja / beivra en bostadsbubbla??
Nej, deras prio är att få in skatter, och spekulation utanför näringsidkande är svart ekonomi i deras ögon.

Det går bara till som så att dina affärer kommer resa en röd flagga, och då tittar handläggare på dessa affärer. Där det manuellt s a s bedöms vad du har för yrke och andra saker. Bedömer de det som näringsverksamhet blir du bara upptaxerad. Inget värre direkt! Tre fyra bostadsrätter är ju inte så farligt, men tillräckligt för att handläggning av ärendet ska prioriteras alltså.

Min gissning på dig är att du är en ung människa som köpt EN bostadsrätt att bo i, och är livrädd för att "bubblebabblandet" ska bli verklighet. Därav din naiva hållning och (gulliga avatar)
2015-10-04, 18:42
Medlem
Citat:
Nej, deras prio är att få in skatter, och spekulation utanför näringsidkande är svart ekonomi i deras ögon.

Det går bara till som så att dina affärer kommer resa en röd flagga, och då tittar handläggare på dessa affärer. Där det manuellt s a s bedöms vad du har för yrke och andra saker. Bedömer de det som näringsverksamhet blir du bara upptaxerad. Inget värre direkt! Tre fyra bostadsrätter är ju inte så farligt, men tillräckligt för att handläggning av ärendet ska prioriteras alltså.

Min gissning på dig är att du är en ung människa som köpt EN bostadsrätt att bo i, och är livrädd för att "bubblebabblandet" ska bli verklighet. Därav din naiva hållning och (gulliga avatar)

tydligen ingen RSV-röd flagga på mej iallafall, som sålt 10 nyprod på ritning på 4 år, så jag antar att du gissar hej vilt o skjuter från höften med ögonbindel. Din avundsjuka ton är grönbitteräcklig faktiskt.
2015-10-04, 18:46
Medlem
Glöm bubblan. Sådan brist i storstäderna samt bostadslöshet, släng på 200-300.000tusen nysvenskar varje år i några år framöver
2015-10-04, 18:46
Medlem
Christopher.s avatar
Framtida invandringsprognos 200.000 årligen. Framtida nyproduktion 20-30.000 årligen. Det logiska är att priserna går uppåt tills invandringen minskar. Jag tror även landsbygden kommer bli het framöver då allt med väggar och värme söks med ljus och lykta.
2015-10-04, 19:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Framtida invandringsprognos 200.000 årligen. Framtida nyproduktion 20-30.000 årligen. Det logiska är att priserna går uppåt tills invandringen minskar. Jag tror även landsbygden kommer bli het framöver då allt med väggar och värme söks med ljus och lykta.

Riktigt så fungerar det inte eftersom flyktingar knappast är de som trissar upp priserna.
2015-10-04, 19:37
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Riktigt så fungerar det inte eftersom flyktingar knappast är de som trissar upp priserna.

Klart de är med svenska staten som borgensman. Det är en symbios naturligtvis.
2015-10-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Jo på ett sätt gör dom det. Svenskarna flyr så fort det har blivit för mycket invandrare där dom bor och söker sig till andra ställen.

http://fof.se/tidning/2015/7/artikel/segregeringen-okar-i-sverige
Och efter det som blir allt mindre ställen att ta sig till så blir det dyrare.
2015-10-04, 21:54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Jo på ett sätt gör dom det. Svenskarna flyr så fort det har blivit för mycket invandrare där dom bor och söker sig till andra ställen.

http://fof.se/tidning/2015/7/artikel/segregeringen-okar-i-sverige
Och efter det som blir allt mindre ställen att ta sig till så blir det dyrare.
... dyrare på allt mindre ställen, enligt ditt eget resonemang.

Prishysterin är dock nära rikstäckande, inklusive hålor. Avvikelsen med något modest marknad söderut är intressant, med tanke på närheten till Danmark.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-04 kl. 22:23.
2015-10-04, 23:11
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Strausburg är en gammal gubbe över 45-50 bast iallafall.
Man kan sälja 1-2 bostadsrätter per år som privatperson, annars är chansen stor att man åker dit. Dom gick ju nyligen ut med att skatteverket ska stenhårt granska nyproduktionsaffärer då det kommit ny info spekulation förekommer.
Bara ladda upp med valiumet.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-04 kl. 23:32.
2015-10-04, 23:41
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
och vad är det för avgift? och vad är det för fastighetsskatt i NY, alltså vad betalar den som köper nåt av dina exempel i avgift och fastighetsskatt per månad?? Vad blir boendekostnaden per månad och m2, jämför det med Stockholm så lär du bli förvånad .... Sthlm kostar 1/5 jämfört med NY när man jämför korrekt = boendekostnad per månad och kvadratmeter. Vill man jämföra ännu noggrannare så lägger man till median-nettolön i respektive innerstad i beräkningen också. Och således jämför hur många procent av nettolönen som lägges på boendekostnad vid samma storlek på lägenhet och samma belåningsgrad. I Sthlm är den ungefär 25%, i NY - en kvalificerad gissning minst 35%.

kollade ett av dina löjliga exempel på tvårummare i NY, den har en avgift på 7.437 SEK i månaden .... kanske råkade jag klicka på den med lägst avgift???

Du är inte ens intelligent nog att göra en korrekt jämförelse, du platsar inte i forum nationalekonomi så stick för fan från tråden din imbecill.

.

Du kollade den med dyrast avgift, hade man förväntat sig något annat....

Du kan väl kolla upp alla dom sifforna som du efterfrågar då så hittar du kanske några argument att debattera mot mitt inlägg istället för trasha det, din slappa degskalle.
Skatten står redan på första sidan i dom flesta annonserna. ca 300-400 dollar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in