2015-10-04, 16:41
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Alltså om du vid en händelse får ett visst antal uppgifter som är bekräftade så börjar man ju spåna på hur det kan ha gått till.

Kommer det in fler uppgifter som visar sig vara korrekta lägger man ju till det i det som man spånat på.
Utefter det kan man ju då bekräfta för sig själv att det antingen bekräftar eller förnekar ens eget scenario av händelseförloppet.
Stämmer Qwarts uppgifter förändrar de en del i vad jag har fått för bild av händelserna vid kaféet.

Vilka uppgifter tänker du på - att de som bor nära inte var hemma, eller det här med SUV?
Blir lite nyfiken på hur du tror det gått till.
2015-10-04, 16:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt klargörande svar!

Bra att du känner den här mannen och vet att han talar sanning.

Utifrån ditt svar så kan det mycket väl ha varit som så, att MGM hade koll på familjens bilar och om någon var hemma.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

9 juni har Aftonbladet en intervju med R på baksidan där mopeden stod. Huset bakom kaféet är i bakgrunden.
Det är tidigt i juni och löven på på träden är inte fullt utväxta.
Det gör det ännu mer vågat att slå till där om inte GM hade koll på om personerna i det huset var hemma eller inte.
2015-10-04, 16:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Jag var där igår och jag tog det som att det är den ordinarie verksamheten på gården som pågår. Alltså arbetare på gården.

Mjölkrummet är ju fortfarande avspärrat och det ska enligt LJ finnas ytterligare avspärrning. Det var inget jag såg. Kan vara så att det är boden som avses fast den är flyttad.
Annars kan det ju vara byggnad eller plats som man inte ser från vägen. Vi vet ju inte det.

Mitt fetande.

Jag tror att det skulle kunna vara Bäckatorpet som ligger bakom Martorp.

Jag tror att GM transporterade Lisa från Ladan, evt. mjölkrummet, mitt emot Cafeet till Bäckatorpet og sedan placerade hennes kropp på Martorp.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-10-04 kl. 17:14.
2015-10-04, 17:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tror att det skulle kunna vara Bäckatorpet som ligger bakom Martorp.

Jag tror att GM transporterade Lisa från Ladan, evt. mjölkrummet, mitt emot Cafeet till Bäckatorpet og sedan placerade hennes kropp på Martorp.

Jag åkte aldrig in på den vägen så jag såg inte själva torpet. Men inget fanns vid vägen.
2015-10-04, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Kusten klar"?

Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

9 juni har Aftonbladet en intervju med R på baksidan där mopeden stod. Huset bakom kaféet är i bakgrunden.
Det är tidigt i juni och löven på på träden är inte fullt utväxta.
Det gör det ännu mer vågat att slå till där om inte GM hade koll på om personerna i det huset var hemma eller inte.

Det har du rätt i men tycker ändå att det är ganska mycket växtlighet . När jag var där så var det förstås ännu mera. Precis som en "mur".

Jag tror också att det skulle ha varit vågat att slå till just där om GM inte hade koll på detta hus.

När man återigen hör på vad R. hade att berätta så verkar det att det som drabbade LH kom som "en blixt från klar himmel". När de tre tjejerna lämnar caféet så måste GM ha befunnit sig någonstans alldeles i närheten och haft span på dem för att veta när "kusten är klar"!
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-04 kl. 17:18.
2015-10-04, 17:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Knappast.. Var polisen hann upp bröderna är inte relevant. Platsen som åsyftas måste vara i anslutning till MP,s sista fynd – där också konfrontationen med MP skedde.
Ja, och det lär väl knappast ha varit vid den lilla manskapsboden (eller 100 m från denna); i så fall blir det oförklarligt varför inte hela gården spärrades av på direkten. - Brödernas identitet säkrades enl. MF c:a 500 m från platsen där konfrontationen med MPS ägde rum. Utifrån fyndet utökades avspärrningarna och kom så småningom att omfatta även Martorps gård. - Det fynd som MPS gjorde i samband med att bröderna togs in för förhör torde f.ö. inte ha varit deras "sista" denna dag; de kan härefter ha fortsatt mot Martorp och där sökt igenom den här
"ladan" som nämnts i sammanhanget.
2015-10-04, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men hon bör ha fått uppgiften av den hon pratat med; förslagsvis den som bevittnat kaffedrickandet en viss, uppskattad tid.
Javisst det tror jag också om det nu visar sig finnas någon som trovärdigt kan bekräfta det. Men tillåt mig att tveka till det. Det skulle förvåna mig om det dyker upp ett så lägligt vittne.
Men visst det är möjligt. att hon känner några som sett hennes replikat men inte alls stannat och hälsat trotts att de känner replikatets origin. osannolikt. Att de dessutom passerat vid den extremt lägliga tidpunkten är verkligen intressant (som replika vid alibi framställning) men med än större stegrad osannolikhet.

Citat:
Uppgiften synes härröra från någon som mamman pratat med.
Absolut! Och den som hade de uppgifter då torde vara mördaren eller snäv grupp poliser. Hon är äger upphovsrätten till MGMs DNA eftersom det är hennes replikat så jag är nog inte så långsökt när jag gissat att den repliken kommer från hennes replikat. Låt oss lyssna lite på vad hon egentligen säger och inte omyndigförklara hennes självklara repliker med tidslinjära duplikat från intressant källa.

Citat:
”Verkstaden” bör således ha varit belägen vid den plats där polisen hann i kapp bröderna för säkrandet av deras identiteter – och detta kan inte ha varit 100 m från det lilla skjulet; enligt MF hanns bröderna upp c:a 500 m från fyndplatsen. – När så identiteterna klargjorts återvände polisen till MPS, och bröderna hade förmodligen vänt om och gått hem igen. – Det är - vad vi vet - två gånger bröderna konfronteras med polis denna dag: 1. Vid en verkstad, 2. Vid intagning till förhör.
Finns det någon annan tänkbar verkstad än den på martorp gård? Vart ligger den då?
Vart finns uppgiften om att de konfronterades, vid en verkstad just den dagen och vart den verkstaden låg? Men viktigast av allt varför skulle det vara relevant för uppgifterna i mammans utsaga?

Här verkar råda en stor oklarhet för övrigt om i vilken ordning vem eller vad gjort vad, i varje fall för min egen del. Rohna i tråden säger sig inte kunna säga mer vid närmare frågor ..

Nu tas bröderna in & en död person hittas först därefter och det gör mammuttens uppgifter extra intressanta. Var menar du en maskinhall är belägen 100 meter från fyndplatsen av en död flicka finns om den inte är på Martorps gård? Jag känner inte till någon maskinhall men i området men en maskinhall bör finnas på en stor gård som på Martorp det håller jag för sannolikt, det är allt.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/08/04/mord-i-blomberg-imponerande-tillfalligheter/
Mamutten säger i flera intervjuer att hon inte får veta ett jota från någon och kan inte äta men om liknelsen tillåts sitter där tjock med exakt info för att försöka ge alibi, det är fullt möjligt att det kan vara korrekta uppgifter men dock ganska osannolikt i mitt tycke.

Men de uppgifter hon lämnar i från sig har en liten gnejs. visst kan mycket vara lost in translation men fäller sällan upp en tänkbart exakt parabol av försök till alibi... De flesta här kan nog kanske idag inte ge ett bra och exakt alibi för tidpunkten men det kan mammutten göra på postorder från ett annat land. Det är ett mirakel & jag tror inte på det. Klockspel och änglar, osannolikt.

Citat:
Mamman säger Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

Mamman har ingen som helst möjlighet att ha de uppgifter hon säger sig ha och uttalar sig om, om hon inte talat med mördaren eller den som fann kroppen. Man kan försöka tillrättalägga hennes uppgifter hur som helst men det hon i sak säger är vad jag fäster störst vikt vid.
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-10-04 kl. 17:31. Anledning: http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/08/04/mord-i-blomberg-imponerande-tillfalligheter/
2015-10-04, 17:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror också det. Sen har vi ju uttalandet: Dom var aktuella i och med att dom dök upp i den här ladan.
Den lada som här åsyftas bör vara handskladan.
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Och Söderlund (MP) har vid ett tillfälle sagt att det avgörande fyndet gjorts i en lada. (Om nu reportern hörde rätt. Han kan ju ha sagt "vid".)
Ja, och här kan ha åsyftats en lada på Martorps gård där MPS gjort fynd sent söndag kväll (före avspärrningarna runt gården).
2015-10-04, 17:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför kan inte dessa ha blivit avförda för att det saknas koppling till de misstänkta?Källa på att det finns teknisk bevisning som binder NB till att ha dödat Lisa?Varför inte det?
1. Det gäller att konkret påvisa med bevisning en sån koppling, inte bara antyda att det
kan finnas och fantisera om i bästa önsketänkandestil.

2. Så här uttryckte sig Hasse Aro i "Brottsplats Sverige" häromveckan när fallet behandlades:
(Cirka 1:35 in i programmet) https://brottsplatssverige.se/nya-uppgifter-sa-dog-lisa-holm/
"Bland annat ska det finnas tekniska spår som direkt binder honom (NB) till det sätt
Lisa Holm mördades."

(Cirka 3 minuter in
"Bevisningen mot 35-åringen ska vara mycket stark. Teknisk bevisning som binder
honom vid själva gärningen."

3. Jag hävdade alltså att jag själv inte finner teorin med en litauer som "städar upp" efter
andra ha någon ringaste förankring i den faktiska verkligheten och det vidhåller jag
tills det framkommer handfast bevisning om ett annat förhållande.

Spekulationer av den här typen liksom om att någon illasinnad varelse planterat ut spår
för att sätta dit just ifrågavarande litauer misstänker jag att man hänger sig åt bara för att
man vill ha en mer "spännande" lösning och är utslag av alltför mycket umgänge med
mysteriedeckare och konspirationsthrillers via televisionen och böcker.
Några konkreta underlag för att hysa detta slagets spekulationer föreligger mig veterligen
icke i skrivande stund. Det enda konkreta pekar åt enda håll just nu.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-04 kl. 18:32.
2015-10-04, 17:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Kloka ord, delar som bekant inte din motivbild... Jag tror åklagaren bör åtala båda mordmisstänkta, för att erhålla en gedigen vattenfast helhet i gärningsbeskrivningen, även om det kostar att en blir friad, hur ser du på det?

Jag vet att vi är oense om möjligt motiv, men det är som sagt skott från höften. I motvind dessutom..
Det finns argument för & emot bägge möjligheter till motiv, men jag ser att vi står på en liknande grund - Att ett brott föregår det grövre brottet, och att det har skett en upptrappning som kanske inte var planlagd från början av GM.
Mycket improvisation.

Är däremot enig i att åtal bör väckas även för yngre brodern. Det är dock kraftigt överhängande risk att ett mordåtal går över ribban. "Skyddande av brottsling" hade möjligtvis vara lättare att låsa.
Om det är så att det är div. indicier av olika styrka som naglar fast storebror i brottet, samt att den yngre brodern ganska tidigt klargjorde delar som utan tvivel befästs i åklagarens gärningsbeskrivningen, så tycker jag definitivt att även lillebror ska skickas till åtal - Men med en annan rubricering.
2015-10-04, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den som äger bilen har haft chansen att göra det.
Förvisso en sanning men den som just då äger manövermöjligheterna till bilens geometriska flyttbarhet har störst chans att göra vad den vill med den enligt mina egna privata analyser.

Tex om 3 personer har samma potentiella tillgång till en bil så blir nog den med Billigaste förklaring som står i strid med de andras förklaringar bilagd största misstanken om att ha hanterat bilen bilateralt i strid mot sina egna uppgifter.

Tex jag var och fiskade men bilen sågs på andra ställen än de uppgivna. Vilket kan göra att analytikern blir uppgiven enligt uppgifter till mig.
2015-10-04, 17:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mycket svårt att sia om förlopp då det inte finns ett dugg att gå efter.
Det finns ingenting mer att gå på än att förloppet varit snabbt.
Jag ser också två möjliga varianter (mjuk vs aggressiv). Spoilar för att förkorta.

Nu ska du får höra en fras som du hört mig yttra förut, fast i ett annat mål.

Planerad impulshandling.

Eller dina förslag till "Mjuk & Aggressiv" ihop, där den mjuka varianten gällt fram till den aggressiva tog över, ungefär i samband med att han inser att hans raggning rinner av LH som vattnet på en gås.

Delar uppfattning att en eller flera föremål kastats ut genom en bils förarruta.
Halsduk är en smart grej att ha om man ska åka moped en blåsig kväll i svensk juni-temperatur. Det ingick dock inte i signalementet som gick ut, men det ingick å andra sidan inte heller skotyp och handskar. ()
En halsduk är också ett föremål som kan blåsa iväg över en förhållandevis öppen åkermark.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in