2015-10-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Varför förutsätter alla att flickan skickade SMS:et? Det kan hon ha gjort eller också gjorde någon det åt henne.

Ja har hon inte gjort det själv?
Så måste det ju vara någon, som kan skriva SVENSKA!
Senast redigerad av LA-B 2015-10-04 kl. 11:14.
2015-10-04, 11:17
Medlem
Citat:
Varför förutsätter alla att flickan skickade SMS:et? Det kan hon ha gjort eller också gjorde någon det åt henne.
El så gjorde hon det under typ "pistolhot"
2015-10-04, 11:19
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Trams, givet att hon skickade sms:et själv till pappan, första gången hon åkte själv till och från jobbet för att meddela att hon var på väg hem till t.ex middagen.
Vad skulle en GM vinna på att skicka sms till hennes pappa? Vinna tid?
Finns ingen som helst anledning och pappan skulle för det fall tycka att detta vore ovanligt för dottern att göra så reagerat på sms:et eller på orden i meddelandet.
Fullständig idioti att ta upp detta.
2015-10-04, 12:16
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Trams, givet att hon skickade sms:et själv till pappan, första gången hon åkte själv till och från jobbet för att meddela att hon var på väg hem till t.ex middagen.
Vad skulle en GM vinna på att skicka sms till hennes pappa? Vinna tid?
Finns ingen som helst anledning och pappan skulle för det fall tycka att detta vore ovanligt för dottern att göra så reagerat på sms:et eller på orden i meddelandet.
Fullständig idioti att ta upp detta.
Dessutom har det tjatats om till leda i tråden.
2015-10-04, 12:28
Medlem
Tamborinos avatar
En fråga till nån med bra lokalkännedom ang ladan mitt emot Cafet !
Har dom stora arbetena med att bygga en Fodertork ( tror jag det var ) i ladan fortsatt eller ligger arbetet fortfarande nere ?
2015-10-04, 12:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Motiv? Jag gillar inte att gissa från höften, då det finns för lite info att tolka ut kring motiv, och det spårar snabbt iväg mot händelseförlopp - men jag tror det ligger i området kring att antingen direkt överfallsvåldtäkt (försök), eller lugnare kontakt först togs på plats, men att det snabbt övergick i ett våldtäktsförsök där kraftigt/våldsamt motstånd uppstod vilket föranleder oavsiktlig död, och därmed panik över hur den eskalerade situationen hanteras avseende döljande av brott.
Jag tror NB var drogpåverkad/speedad under hela händelsen.
Mycket svårt att sia om förlopp då det inte finns ett dugg att gå efter.
Det finns ingenting mer att gå på än att förloppet varit snabbt.
Jag ser också två möjliga varianter (mjuk vs aggressiv). Spoilar för att förkorta.
2015-10-04, 12:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
p2 det är mammans uppgifter som här ganska exakt prickar tidpunkten då lisa sågs senast.
Ja, men hon bör ha fått uppgiften av den hon pratat med; förslagsvis den som bevittnat kaffedrickandet en viss, uppskattad tid.
Citat:
p3 om de kom från bröderna som togs relativt snabbt i förvar, så borde de ha en sådan kunskap rent geografiskt om vart de befann sig utan att kunna förklara vad de gjorde där, samt avståndet till platsen där brottsoffret hittades. Nu vet vi att BO hittades nära i tiden till att dessa togs in för konsultationer så att de fått kunskapen om den korrelationen dvs avståndet till deras oförklarade irrfärd in på andras områden till platsen där en kropp påträffades var då inte känd av andra än de som påträffade kroppen och den som lämnade den där. Eller har jag missat något? Upplys mig gärna.
Uppgiften synes härröra från någon som mamman pratat med. Vid halv åttatiden samma fredag som LH:s kropp senare hittades hade mamman pratat med NB. - IB höll på att laga middag och AB var ute och fiskade. NB kan då ha berättat för mamman att han och AB varit vid en verkstad och att polisen kommit för att säkra deras identiteter. NB kan samtidigt ha sagt att han och AB blivit så förvånade att de knappt kommit sig för med att svara polisen vad de gjort där. Att verkstaden ska ha legat 100 m från platsen där LH:s kropp återfanns, dvs någonstans på Martorps gård, är inte troligt; 500 m torde i stället vara ett mer korrekt avståndsmått, dvs vägkröken där polisen samtidigt kunnat skymta Martorps gård, innan de hunnit lägga ihop 1 + 1, och innan de återvänt till MPS-folket och tittat närmare på fyndet – plus samtidigt fått höra vad MPS haft att säga betr. den tidigare konfrontation med bröderna.
Citat:
Hur skulle mamman ha fått dessa uppgifter innan pressen visste vart kroppen påträffades? Vem visste det då, troligen bara den som lagt dit den och funnit den.
Intervjun med mamman gjordes den 15 juni. Då hade hon hunnit läsa allt om fallet, och i samtalet med NB kan hon ha fått reda på var verkstaden var belägen (nära Martorps gård), alt. – och mer troligt - fick hon förklaringen från någon som lyssnat runt lite. - Platsen; byggnaden där LH:s kropp anträffades är inte aktuell i detta samtal; endast gården.

”Verkstaden” bör således ha varit belägen vid den plats där polisen hann i kapp bröderna för säkrandet av deras identiteter – och detta kan inte ha varit 100 m från det lilla skjulet; enligt MF hanns bröderna upp c:a 500 m från fyndplatsen. – När så identiteterna klargjorts återvände polisen till MPS, och bröderna hade förmodligen vänt om och gått hem igen. – Det är - vad vi vet - två gånger bröderna konfronteras med polis denna dag: 1. Vid en verkstad, 2. Vid intagning till förhör.

Om en tredje konfrontation ägt rum så måste den vara förlagd till en tidigare tidpunkt, men det skulle i så fall innebära att bröderna befunnit sig 100 m från någon byggnad inne på Martorps gård (innan denna spärrades av) utan att kunna ge en bra förklaring till varför de befunnit sig där, och att detta sedan i efterhand vidareförmedlats till polisen.
Senast redigerad av letsdoit 2015-10-04 kl. 13:06.
2015-10-04, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det går utmärkt. Dock gör närheten (släktskapet/giftermålet) till den åtalade att någon edgång inte är aktuell. Men skulle de ha något viktigt att berätta kommer de att höras, och så får bevisvärdet prövas i vanlig ordning.

Det finns en liten slirning tidigare hos Rönnbäck, där hon antyder att det som hustrun och brodern berättat i saken har varit i syfte att fria sig själva från misstankar och där detta då skulle göra utsagan mindre trovärdig. Det pekar på att något sagts som talar mot MGM.

Men det får vi se i FUP.

Nja det är nog inget mer än en sliring det, i samband med en omhäktning i inledningsfasen. Brodern och frun vänder sig nog icke emot NB, dom har haft all tid i världen att "prata ihop" sig, deras advokater i media verkar heller inte allt för "upprörda". Hade så varit fallet att duon vänt sig emot NB hade det på åklagarens initiativ skett ett omförhör med NB, nu delger åklagaren istället att Inger Rönnbäck har bollen i sin hand ifall ett nytt förhör med NB blir aktuellt med anledning av Litauen förhöret. Då bollen ligger hos henne och hennes klient kan man ana att allt för mycket inte blev sagt åt varken det ena eller det andra hållet. Inger borde ju förstås nappa så dom får inblick men å andra sidan skulle väl slutdelgivningen ske i veckan så det är väl struntdetsamman. . .
2015-10-04, 13:14
Medlem
boqpods avatar
Åkte förbi Martorp precis och kunde notera att det stod några fordon på baksidan ungefär där byggboden var placerad. Åkte ganska långt ifrån, på baksidan och kunde endast skymta gården.
Tyckte mig se ett par större vita skåpbilar eller liknande.
Är det någon som vet om det är avspärrat fortfarande och om det är någon som helst polisiär aktivitet?
2015-10-04, 13:18
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om flickan har observerats i närheten av en SUV så är det troligast att den har kommit körande norrifrån och stannat till framför ladan. Hon går över vägen och pratar med föraren genom passagerarfönstret med hjälmen trädd över hö arm. Från vilken terass/balkong kan hon ha blivit sedd?

Jag hörde av en som bor väldigt nära caféet, att en kvinna som passerade i bil hade sett LH prata med någon i en svart SUV på samma sida som ladan.
2015-10-04, 13:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Åkte förbi Martorp precis och kunde notera att det stod några fordon på baksidan ungefär där byggboden var placerad. Åkte ganska långt ifrån, på baksidan och kunde endast skymta gården.
Tyckte mig se ett par större vita skåpbilar eller liknande.
Är det någon som vet om det är avspärrat fortfarande och om det är någon som helst polisiär aktivitet?

Jag var där igår och jag tog det som att det är den ordinarie verksamheten på gården som pågår. Alltså arbetare på gården.

Mjölkrummet är ju fortfarande avspärrat och det ska enligt LJ finnas ytterligare avspärrning. Det var inget jag såg. Kan vara så att det är boden som avses fast den är flyttad.
Annars kan det ju vara byggnad eller plats som man inte ser från vägen. Vi vet ju inte det.
2015-10-04, 13:38
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag hörde av en som bor väldigt nära caféet, att en kvinna som passerade i bil hade sett LH prata med någon i en svart SUV på samma sida som ladan.

Det här är ju så intressant , har du hört något om tid/när hon såg detta ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in