2015-10-03, 19:11
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
När och var meddelades detta? Källa tack.

Jodå, jag förstår att du vill ha källa. Det finns men jag har lite annat att göra än att leta källor som jag vet att jag läst och jag vet finns. I det här fallet på Expressens sidor.
Det kanske kommer innan FUP men ej säkert. Sorry.
2015-10-03, 19:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
NB och hans svenska språkkunskaper.

Citat:
NB kan "prata svenska till viss del."

http://www.expressen.se/gt/misstankta-brodernas-isolerade-liv-i-haktet/

Citat:
"Flera Blombergsbor har tidigare berättat om svårigheterna att samtala med bröderna, då de inte behärskar svenska.
Men det visar sig att 35-åringen åtminstone kan prata svenska till viss del.
Han kan lite svenska och kan få kontakt på det sättet, säger Inger Rönnbäck."

Bra. Då vet vi detta ang. hans svenskkunskaper.

Ändå lär de som hade med honom att göra ha ansett att han pratade bättre engelska.

Undrar hur mycket svenska AB pratade?
2015-10-03, 19:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
10-15 minuter tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
GM:s "konster" kan väl ha börjat vid bilen och Lisa av någon anledning åkt med en bit. SMS:et kan ha skickats var som helst, även i bilen.

Detta SMS som pappan erhöll kl. 18.23 har diskuterats mycket flitigt i tråden.

Som flera andra skribenter har tagit upp förut, så kan detta SMS ha blivit fördröjt "längs vägen". LH kanske skickade detta 10-15 minuter tidigare men att han inte erhöll det förrän kl. 18.23?
2015-10-03, 19:27
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kan den ”bortsprungna kattungen” varit i fokus en gång tidigare? Lisa hade ingen relation till NB men kan p.g.a. det pågående takarbetet mycket väl känt ingen NB som fastighetsägarens snickare och fastighetsskötare och därför sett honom som en del av ”inventarierna”.

Menar alltså att Lisa skulle kunnat ha lurats att följt med i bilen en kort bit frivilligt för att hjälpa till med att fånga in kattungen. När NB svänger av in på den lilla gårdsvägen och fortsätter österut börjar BO bli orolig och när NB inte stannar tar hon upp mobiltelefonen för att meddela sig. NB tar ifrån Lisa telefonen - bryter sönder den och kastar bort mobildelarna längs vägen där de återfunnits.

I skogsdungen en bit österut mot Martorp sker det övergrepp som slutar så tragiskt. BO göms därefter nödtorftigt för att senare förflyttas till Martorp när omständigheterna inte medgav mer än så.

NB planterar handsken i ladan för att förflytta brottsplats / bortrövandet till utmed ”stora landsvägen”. Återfinns hon inte i närheten av Caféet och de kringliggande byggnaderna kan hon lika gärna sökas 30-mil bort.
En annan nyss tänkt tanke är att man sagt att någon hon känner som bor intill vill prata med henne en kort stund. Eller nej, det är väl för dumt tänkt.
Om suv:en existerar och om man tänker sig att den faktiskt tillhör AJ och om det inte var han själv som körde den så kan man nog ge sig på att han eller någon annan vet vem som använde just då, och det har han nog berättat för polisen i så fall.

Ang. bilar och särskilt den röda Caddyn; kan det ha varit en bil som bröderna förfogade över i arbetet i stället för att använda sin egen på arbetstid?
2015-10-03, 19:30
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Jodå, jag förstår att du vill ha källa. Det finns men jag har lite annat att göra än att leta källor som jag vet att jag läst och jag vet finns. I det här fallet på Expressens sidor.
Det kanske kommer innan FUP men ej säkert. Sorry.

Då tolkar jag ditt inlägg ( (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad ) på följande vis:
Citat Shrink:
" ̶D̶e̶ Jag vet inget men ändå svammlar ̶d̶e̶ jag en massa skit."
2015-10-03, 19:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
GM:s "konster" kan väl ha börjat vid bilen och Lisa av någon anledning åkt med en bit. SMS:et kan ha skickats var som helst, även i bilen.

Självklart kan det vara så. Vi vet egentligen inget alls om det.
Det låter dock orimligt för mig, men det är också lätt att fastna i vissa tankebanor.
2015-10-03, 19:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Va inte så säker på det!
Jo vi lever på 2000-talet idag, men ibland tror man att det är 18000- tal
En nolla för mycket där...

Nej, du kanske har rätt, polisen är livrädd för att stöta sig med såna högdjur som gubben
på godset på Kinnekulle. Då blundar man hellre och jagar istället efter stackars
lågavlönade och utnyttjade gästarbetare från öststaterna att sätta dit med ojusta metoder.

Eller - har du helt fel, man skiter fullständigt i vem man kan stöta sig med. Om det så
är kungen själv som är föremål för intresse i en mordutredning.
2015-10-03, 19:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta SMS som pappan erhöll kl. 18.23 har diskuterats mycket flitigt i tråden.

Som flera andra skribenter har tagit upp förut, så kan detta SMS ha blivit fördröjt "längs vägen". LH kanske skickade detta 10-15 minuter tidigare men att han inte erhöll det förrän kl. 18.23?

Ja det kan vara en ganska rimlig förklaring faktiskt. Dessutom "vinner" GM ca 10 min
som han hinner göra gud vet vad med BO på.

Är det något man kan se via mastavläsning eller eller registreras den fördröjda tiden även i avsändande telefon?
2015-10-03, 19:41
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Då tolkar jag ditt inlägg ( (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad ) på följande vis:
Citat Shrink:
" ̶D̶e̶ Jag vet inget men ändå svammlar ̶d̶e̶ jag en massa skit."

Ansträng dig lite själv! Har du svårt med text?
2015-10-03, 19:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej den behöver inte ha varit inblandad.

Detta vet vi inte men förhoppningsvis kommer det att framgå i den kommande FUP:en om den var det eller inte.

Om flickan har observerats i närheten av en SUV så är det troligast att den har kommit körande norrifrån och stannat till framför ladan. Hon går över vägen och pratar med föraren genom passagerarfönstret med hjälmen trädd över hö arm. Från vilken terass/balkong kan hon ha blivit sedd?
2015-10-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En nolla för mycket där...

Nej, du kanske har rätt, polisen är livrädd för att stöta sig med såna högdjur som gubben
på godset på Kinnekulle. Då blundar man hellre och jagar istället efter stackars
lågavlönade och utnyttjade gästarbetare från öststaterna att sätta dit med ojusta metoder.

Eller - har du helt fel, man skiter fullständigt i vem man kan stöta sig med. Om det så
är kungen själv som är föremål för intresse i en mordutredning.

Ja...hur rädda är sveriges polismyndighet för en enskild lantbrukare/godsägare år 2015?
2015-10-03, 19:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
En annan nyss tänkt tanke är att man sagt att någon hon känner som bor intill vill prata med henne en kort stund. Eller nej, det är väl för dumt tänkt.
Om suv:en existerar och om man tänker sig att den faktiskt tillhör AJ och om det inte var han själv som körde den så kan man nog ge sig på att han eller någon annan vet vem som använde just då, och det har han nog berättat för polisen i så fall.

Ang. bilar och särskilt den röda Caddyn; kan det ha varit en bil som bröderna förfogade över i arbetet i stället för att använda sin egen på arbetstid?

Den röda Caddyn kan mycket väl vara den bil som NB brukar synas med när han åker runt på ägorna för att utföra olika arbeten för AJ och därför av vittnet associerats som NB,s kombibil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in