Citat:
Ursprungligen postat av
Hyltran
http://www.expressen.se/gt/uppgifter-lisa-holm-dodades-med-snara/
Jag har ställt frågan förut men inte fått något svar så vitt jag vet.
Jag får intrycket av att det krävs ett erkännande, med kompletterande fakta som bara en gärningsman kan känna till, för att få någon dömd här, och att det är orsaken till "yppande förbudet"?
Är det i så fall verkligen rimligt att hålla någon inspärrad så länge?
För nu börjar jag fundera på om ett erkännande räcker för att få honom dömd? Det finns ju en bunt människor som erkänt Palme mordet utan att för det sakens skulle vara dömda för det.
På inget sätt nödvändigt. Med en god bevisning kan man fälla MGM, oavsett om denne erkänner eller ej. I vårt fall är det troligtvis så att det finns utmärkt bra bevisning, men det får vi ju se.
Däremot finns det två andra problem man måste hantera: Det ena är falska erkännanden från den misstänkte. Här har rättsväsendet lärt sig (av Quick, om inte annat) att ta erkännanden från MGM med en nypa salt. Förväntan, numera, är att genomskåda falska erkännanden, även om det är en MGM som kommer med dem. (Det kan vara rätt svårt, och kräver litet speciell förhörsteknik - man kan inte fråga om riktigt allt).
Det andra problemet är de falska erkännanden och även utpekanden som kan vara aktuella. Utpekanden måste man hantera med uteslutningsmetoden (att peka ut än den ene och än den andre kan vara en strategi för att fördröja och förlänga utredningen) och spontana erkännanden (av sådana som söker uppmärksamhet till varje pris, rena psykfall etc) kräver den här unika detaljkunskapen, till exempel exakt var kroppen hittats eller detaljer i mordsättet. Det här är ytterst arbetsbesparande, och det vore i sanning sensationellt om det dyker upp en äkta mördare som vet allt som polisen tagit reda på.
När man (vilket jag utgår kommer att ske) går all-in med MGM kommer ju en hel del av de här okända detaljerna att komma fram. Men man går heller inte all-in med MGM om man inte (på riktigt) tror att det är han som är skyldig, och då är ju (rent principiellt) det ointressant att hålla på detaljer för att kunna sätta fast någon annan.