2015-10-04, 01:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Fadern behövde inte vara på samma plats som hans telefon var. Detta har jag nämnt redan en gång tidigare här.

Hej MegaTant! Välkommen tillbaka

Nej det har jag inte tänkt på. Var var han då?
2015-10-04, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur vet du att det var pappan som fick sms:et? Detta är en s k trådsanning. LH brukade sms:a mamman.

Är inte detta en trådsanning?

Hon SMSade troligen den hon ville nå.
2015-10-04, 04:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Eftersom du svarar på mina inlägg motsäger du dig själv.
Jag väntar fortfarande på ditt svar om du vet att sms:et 1823 gick till pappan - som anges som en trådsanning.
Det är via media så lägg ner att älta att det är nån påhittad trådsanning. Mer kan inte kontrolleras innan FUP kommer.
Citat:
17-åringen hade innan hon försvann på söndagskvällen skickat sms-meddelanden till sin pappa att hon skulle åka hem på sin moped. Klockan var då cirka 18.30.
http://nlt.se/nyheter/gotene/1.4050411-polisen-har-hittat-spar-efter-forsvunnen-flicka
Senast redigerad av develi 2015-10-04 kl. 04:16.
2015-10-04, 06:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Vad är det för trögfattadete personer på denna tråd.
ENLIGT Min åsikt är det bara är yngre personer som saknar kunskap och erfarenhet, och som försöker gör sig roliga om ett mord. Fy fan för sådant folk.
Hade Ni varit seriösa, skulle jag inte säga något.
Lisa är all respekt. Jag trodde detta var en seriös tråd för Lisa, men sen visar det sig att det bara är omogna ord hugg mot varandra.
LÄGG NER HELA TRÅDEN, OCH SKAPA EN SRIÖS TRÅD OM LISA HOLM.

Vad du uppfattar som att folk gör sig roliga kan vara cynism och mycket väl komma från gamla erfarna personer.
2015-10-04, 06:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är inte detta en trådsanning?

Hon SMSade troligen den hon ville nå.

Det är uppgift från media, hon kan väl förvisso messat modern med i mefia är uppgiften att fadern fick smset. Det kanske var han som såg det även om det sändes till moderns telefon.
2015-10-04, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är uppgift från media, hon kan väl förvisso messat modern med i mefia är uppgiften att fadern fick smset. Det kanske var han som såg det även om det sändes till moderns telefon.

Jag syftade på ryktet att hon bara SMSade sin mor, att det va en trådsanning.

Som sagt, jag tror hon SMSade den hon ville nå.
2015-10-04, 08:41
Medlem
Hyltrans avatar
http://www.expressen.se/gt/uppgifter-lisa-holm-dodades-med-snara/

Citat:
– Vi har inget erkännande i det här ärendet och om är det någon som kommer in och erkänner så vill vi ha uppgifter kvar för att kunna köra det mot den personen och se om den pratar sanning.

Jag har ställt frågan förut men inte fått något svar så vitt jag vet.

Jag får intrycket av att det krävs ett erkännande, med kompletterande fakta som bara en gärningsman kan känna till, för att få någon dömd här, och att det är orsaken till "yppande förbudet"?

Är det i så fall verkligen rimligt att hålla någon inspärrad så länge?

För nu börjar jag fundera på om ett erkännande räcker för att få honom dömd? Det finns ju en bunt människor som erkänt Palme mordet utan att för det sakens skulle vara dömda för det.
2015-10-04, 08:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
http://www.expressen.se/gt/uppgifter-lisa-holm-dodades-med-snara/

Jag har ställt frågan förut men inte fått något svar så vitt jag vet.

Jag får intrycket av att det krävs ett erkännande, med kompletterande fakta som bara en gärningsman kan känna till, för att få någon dömd här, och att det är orsaken till "yppande förbudet"?

Är det i så fall verkligen rimligt att hålla någon inspärrad så länge?

För nu börjar jag fundera på om ett erkännande räcker för att få honom dömd? Det finns ju en bunt människor som erkänt Palme mordet utan att för det sakens skulle vara dömda för det.

På inget sätt nödvändigt. Med en god bevisning kan man fälla MGM, oavsett om denne erkänner eller ej. I vårt fall är det troligtvis så att det finns utmärkt bra bevisning, men det får vi ju se.

Däremot finns det två andra problem man måste hantera: Det ena är falska erkännanden från den misstänkte. Här har rättsväsendet lärt sig (av Quick, om inte annat) att ta erkännanden från MGM med en nypa salt. Förväntan, numera, är att genomskåda falska erkännanden, även om det är en MGM som kommer med dem. (Det kan vara rätt svårt, och kräver litet speciell förhörsteknik - man kan inte fråga om riktigt allt).

Det andra problemet är de falska erkännanden och även utpekanden som kan vara aktuella. Utpekanden måste man hantera med uteslutningsmetoden (att peka ut än den ene och än den andre kan vara en strategi för att fördröja och förlänga utredningen) och spontana erkännanden (av sådana som söker uppmärksamhet till varje pris, rena psykfall etc) kräver den här unika detaljkunskapen, till exempel exakt var kroppen hittats eller detaljer i mordsättet. Det här är ytterst arbetsbesparande, och det vore i sanning sensationellt om det dyker upp en äkta mördare som vet allt som polisen tagit reda på.

När man (vilket jag utgår kommer att ske) går all-in med MGM kommer ju en hel del av de här okända detaljerna att komma fram. Men man går heller inte all-in med MGM om man inte (på riktigt) tror att det är han som är skyldig, och då är ju (rent principiellt) det ointressant att hålla på detaljer för att kunna sätta fast någon annan.
2015-10-04, 09:14
Moderator
blomvattnares avatar
Mängder av OT i form av tjafsande om skitsaker, ältande, upprepningar, hårklyverier och annat skräp raderat.

/Mod
2015-10-04, 09:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Verkar landa på samma antal förhör som Trippel (bortåt 500) och mycket NFC. Ser väl lika ut som annars i FUP:ar antar jag. Brottsplatsundersökning osv.
Stort, komplicerat brottsmål ger stor FUP.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker att omfattningen av materialet (2000-sidor) snarare tyder på att det handlar om att väva ihop en hel del indiciebevisning till något som sammantaget kan få tillräcklig tyngd. Dock vet vi ju att det även finns handfast teknisk bevisning.

Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Gissar detaljbeskrivna indicier... Efter det lilla vi vet mer nu, vad tror du motivet är?

Bra.
Tre vettiga inlägg från tre vettiga skribenter.
Spaningsmord + Förnekande av MGM = föranleder många förhör. Viss info som går att tolka ut via media pekar på ett omfattande NFC-material, som bitvis kan ha varit tidskrävande och krångligt att genomföra, och som förhoppningsvis lett fram till bindande faktum.

Motiv? Jag gillar inte att gissa från höften, då det finns för lite info att tolka ut kring motiv, och det spårar snabbt iväg mot händelseförlopp - men jag tror det ligger i området kring att antingen direkt överfallsvåldtäkt (försök), eller lugnare kontakt först togs på plats, men att det snabbt övergick i ett våldtäktsförsök där kraftigt/våldsamt motstånd uppstod vilket föranleder oavsiktlig död, och därmed panik över hur den eskalerade situationen hanteras avseende döljande av brott.
Jag tror NB var drogpåverkad/speedad under hela händelsen.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-04 kl. 09:48.
2015-10-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Bra.
Tre vettiga inlägg från tre vettiga skribenter.
Spaningsmord + Förnekande av MGM = föranleder många förhör. Viss info som går att tolka ut via media pekar på ett omfattande NFC-material, som bitvis kan ha varit tidskrävande och krångligt att genomföra, och som förhoppningsvis lett fram till bindande faktum.

Motiv? Jag gillar inte att gissa från höften, då det finns för lite info att tolka ut kring motiv, och det spårar snabbt iväg mot händelseförlopp - men jag tror det ligger i området kring att antingen direkt överfallsvåldtäkt (försök), eller lugnare kontakt först togs på plats, men att det snabbt övergick i ett våldtäktsförsök där kraftigt/våldsamt motstånd uppstod vilket föranleder oavsiktlig död, och därmed panik över hur den eskalerade situationen hanteras avseende döljande av brott.
Jag tror NB var drogpåverkad/speedad under hela händelsen.
Kloka ord, delar som bekant inte din motivbild... Jag tror åklagaren bör åtala båda mordmisstänkta, för att erhålla en gedigen vattenfast helhet i gärningsbeskrivningen, även om det kostar att en blir friad, hur ser du på det?
2015-10-04, 11:05
Medlem
Varför förutsätter alla att flickan skickade SMS:et? Det kan hon ha gjort eller också gjorde någon det åt henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in