2015-10-01, 16:41
Medlem
Är den svenska juridikexamen värt något utomlands?

Någon med erfarenhet?
Citera
2015-10-01, 17:22
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTBFFH
Är den svenska juridikexamen värt något utomlands?

Någon med erfarenhet?
Jag vet inte mycket om det men det är en fråga som är återkommande i tråden så det borde gå att hitta hyfsat bra svar efter lite letande.

Som jag har förstått det så är den svenska examen inte mycket värd utomlands. Det är ju trots allt (huvudsakligen) svensk rätt vi lär oss... Jag kan dock ha fel.

Sobofied, är detta en fråga som guiden kan uppdateras med?

Edit: det finns ju galningar som får för sig att de vill jobba i typ EU () och där kan en svensk juridikexamen vara bra, antar jag.
Senast redigerad av theoverachiever 2015-10-01 kl. 17:25.
Citera
2015-10-01, 17:36
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Jag vet inte mycket om det men det är en fråga som är återkommande i tråden så det borde gå att hitta hyfsat bra svar efter lite letande.

Som jag har förstått det så är den svenska examen inte mycket värd utomlands. Det är ju trots allt (huvudsakligen) svensk rätt vi lär oss... Jag kan dock ha fel.

Sobofied, är detta en fråga som guiden kan uppdateras med?

Edit: det finns ju galningar som får för sig att de vill jobba i typ EU () och där kan en svensk juridikexamen vara bra, antar jag.

Jo, fast jag är inte direkt kompetent att svara på frågan. Mitt intryck är att möjligheterna att jobba utomlands (med kompletterande utbildning i vissa fall) är större än man först tror, och att möjligheterna ökar. Global värld osv. Tanken bakom juristexamen är (påstår de ju ofta) att lära sig ett hantverk, inte en massa materiell rätt - och den hantverkskunskapen är gångbar även i andra rättsordningar. Vilken "status" just en svensk juristexamen har och hur man lättast tar sig utomlands kan dock andra som sagt svara på mycket bättre än vad jag kan.

Vad gäller guiden tänkte jag uppdatera den framåt jul och eventuellt lägga externt så väl som i tråden. Jag har för den delen naturligtvis inget emot att andra förbättrar den.
Citera
2015-10-01, 23:33
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Kul att fler läst folkrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Barnrätt: 25-2
Equality law: 11-1
Human rights: 16-2
Rättspsykologi: 23-3
Terapeutisk juridik: 22-5

"Manligast" är Marine Insurance (1-7) samt Maritime and transportation (1-16).

http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.239587.1434015067%21/menu/standard/file/Betygsstatisitk%202014.pdf
Ah, ni förstår poängen. Jag har läst specialkurserna Skattejuridisk metodkurs, Internationell skatterätt, Företagsbeskattning, Aktiemarknadsrätt. + fristående kurser Affärsjuridik och Beskattningsrätt 1.
Citera
2015-10-03, 14:08
Medlem
at95s avatar
Är det någon i tråden som har (eller känner någon som har) juristexamen och ekonomie kandidatexamen från t.ex. SU och HHS? Hur påverkar detta jobbmöjligheterna och blir betyg, notariemeritering och andra meriter lika viktiga om man har dessa båda examina i "bagaget"?
Senast redigerad av at95 2015-10-03 kl. 14:14.
Citera
2015-10-03, 21:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Är det någon i tråden som har (eller känner någon som har) juristexamen och ekonomie kandidatexamen från t.ex. SU och HHS? Hur påverkar detta jobbmöjligheterna och blir betyg, notariemeritering och andra meriter lika viktiga om man har dessa båda examina i "bagaget"?
Goda betyg från juristprogrammet är, oavsett sidomeriter, A och O.
Citera
2015-10-03, 22:55
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Goda betyg från juristprogrammet är, oavsett sidomeriter, A och O.

Okej, hur mycket tror du att examina i både juridik och ekonomi vid någorlunda välrenommerade universitet och högskolor påverkar möjligheterna att få t.ex. chefsjobb i framtiden?
Citera
2015-10-03, 23:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Okej, hur mycket tror du att examina i både juridik och ekonomi vid någorlunda välrenommerade universitet och högskolor påverkar möjligheterna att få t.ex. chefsjobb i framtiden?

Det är bättre än att inte ha det.
Citera
2015-10-03, 23:42
Medlem
Citat:

Så länge det inte sker på bekostnad av dina betyg (vilket troligen är fallet) så är det väl bra.
Citera
2015-10-04, 02:15
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Så länge det inte sker på bekostnad av dina betyg (vilket troligen är fallet) så är det väl bra.

Planen är gå på Handels efter juristprogrammet så det är lugnt

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är bättre än att inte ha det.

Hur mycket bättre skulle du säga att det är (mellan tummen och pekfingret)? Är det värt det om man i slutändan siktar på att jobba som VD på ett företag som kräver den kompetensen?
Citera
2015-10-04, 09:06
Medlem
Citat:
Planen är gå på Handels efter juristprogrammet så det är lugnt

Det tror jag endast kommer inverka negativt. "Statusen" i att plugga dubbelt ligger i att man klarar av att bolla två utbildningar samtidigt, inte efter varandra. Det kan tolkas negativt att du efter avklarad examen inte börjar jobba utan bara fortsätter plugga, och inte vill komma ut i arbetslivet av någon anledning. Dessutom blir det 7,5 års studier, det är rätt många år du ska plugga och leva fattigt.

Nej, ska du dubbla så läs programmen parallellt.
Citera
2015-10-04, 10:54
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det tror jag endast kommer inverka negativt. "Statusen" i att plugga dubbelt ligger i att man klarar av att bolla två utbildningar samtidigt, inte efter varandra. Det kan tolkas negativt att du efter avklarad examen inte börjar jobba utan bara fortsätter plugga, och inte vill komma ut i arbetslivet av någon anledning. Dessutom blir det 7,5 års studier, det är rätt många år du ska plugga och leva fattigt.

Nej, ska du dubbla så läs programmen parallellt.

Förstår hur du tänker men jag ska bara läsa 90 HP ekonomi. Är det möjligt att kombinera det med att sitta ting eller praktisera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in