Citat:
Ursprungligen postat av
HakiMaki
Vad jag har fått lära mig är att jorden kommer att gå under. Och alla som tror på gud kommer att hamna i himlen medans de andra kommer få fortsätta leva på jorden under hela undergången. Krig kommer eskalera och till slut kommer ingen känna någon trygghet.
Mmm. Trevlig gud du har. Är du säker på att det inte är djävulen du dyrkar? Nä förlåt, kristendom. Suck.
Korståg. Häxbränningar. Inkvisitionen. Moder Theresa. Jag citerar Bob Marley:
If you know your history,
Then you would know where you coming from,
Then you wouldn't have to ask me,
Citat:
Visst kan det vara så. Men du tycker själv att de som är extrema är mer lämpliga att ha i världen ? Annars är tycker jag vi är eniga om att det finns en slags moral i min tolkning som inte går ut över andra.
Nädå. Jag förespråkar en total utrotning av t ex ISIS-gangstrar. De förtjänar inte att andas samma luft som mig. De är bortom räddning. Samla ihop dem och släng dem till deras offer så får de bestämma vad som ska hända med dem, jag kan inte bry mig mindre. Hoppas bara de får lida ordentligt. Visserligen har jag en liberal grundsyn på religion, men den ska hållas i kort koppel för att sådana här yttringar aldrig ska få fotfäste.
Så nä, extremister är inte "lämpliga att ha i världen". Dock tycker jag, om jag ska vara objektiv, att de är betydligt ärligare mot sig själva i sin religionsutövning.
Naturligtvis förstår jag att du är en vettig troende och du verkar inte heller vara typen som försöker pracka på din tro på andra, men när du väljer att debattera den öppet får du finna dig i att bli kritiserad. Precis som om du påstår att sossarna är bäst eller Volvo gör världens snyggaste bilar. Religion är inte,
får inte, vara undantaget kritik. Det leder till de extrema varianter vi ser i bl a mellanöstern. Dock skulle jag önska att du själv kunde inse att du inte behöver någon tro, eftersom du sannolikt skulle handla precis likadant i livet utan den. Du definierar din tro utifrån din egen moral. Extremister definierar sin moral utifrån sin tro. Skillnaden är enorm.