2015-10-03, 22:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Det är väl dokumenterat hur arter uppstår.
Det kan man diskutera.
Citera
2015-10-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Oavsett vad som inte förstås eller vad som kan förstås genom andra mekanismer kommer det alltid finnas någon underliggande mekanism hos universum som bara finns där utan anledning. I dagsläget verkar det vara att för ~15 miljoner år sedan så exploderade universum bara sådär och vi antar att antingen var det Guds vilja eller så var det en orsak av någon annan underliggande mekanism.
Säg att vetenskapsmän hittar en sådan mekanism, varför finns då denna mekanism ? Finns den bara evigt av sig själv och denna mekanism är den yttersta aspekten av verkligheten = Gud eller är Gud en person med vilja och avsikter?
Jag vill påstå att vetenskapen själv, i sina studier av den strikt materiella världen allena, indikerar att allt troligtvis var skapt med avsikt att hålla liv.

För det första så är universum betydligt äldre än 15 miljoner år. Men jag antar att du skrev fel? Annars är jag oerhört intresserad av hur du kommit fram till detta.

På vilket sätt indikerar vetenskapen att universums syfte är att hålla liv? Jag skulle snarare säga att om nu universum har något syfte överhuvudtaget, så är det definitivt INTE för att hålla liv.
Citera
2015-10-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Selektionstrycket är en utomordentlig designer.

Jag syftade på en intelligent medveten designer.
Citera
2015-10-03, 22:22
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Vad jag har fått lära mig är att jorden kommer att gå under. Och alla som tror på gud kommer att hamna i himlen medans de andra kommer få fortsätta leva på jorden under hela undergången. Krig kommer eskalera och till slut kommer ingen känna någon trygghet.

Mmm. Trevlig gud du har. Är du säker på att det inte är djävulen du dyrkar? Nä förlåt, kristendom. Suck.

Citat:
Som vadå ?

Korståg. Häxbränningar. Inkvisitionen. Moder Theresa. Jag citerar Bob Marley:

If you know your history,
Then you would know where you coming from,
Then you wouldn't have to ask me,

Citat:
Visst kan det vara så. Men du tycker själv att de som är extrema är mer lämpliga att ha i världen ? Annars är tycker jag vi är eniga om att det finns en slags moral i min tolkning som inte går ut över andra.

Nädå. Jag förespråkar en total utrotning av t ex ISIS-gangstrar. De förtjänar inte att andas samma luft som mig. De är bortom räddning. Samla ihop dem och släng dem till deras offer så får de bestämma vad som ska hända med dem, jag kan inte bry mig mindre. Hoppas bara de får lida ordentligt. Visserligen har jag en liberal grundsyn på religion, men den ska hållas i kort koppel för att sådana här yttringar aldrig ska få fotfäste.

Så nä, extremister är inte "lämpliga att ha i världen". Dock tycker jag, om jag ska vara objektiv, att de är betydligt ärligare mot sig själva i sin religionsutövning.

Naturligtvis förstår jag att du är en vettig troende och du verkar inte heller vara typen som försöker pracka på din tro på andra, men när du väljer att debattera den öppet får du finna dig i att bli kritiserad. Precis som om du påstår att sossarna är bäst eller Volvo gör världens snyggaste bilar. Religion är inte, får inte, vara undantaget kritik. Det leder till de extrema varianter vi ser i bl a mellanöstern. Dock skulle jag önska att du själv kunde inse att du inte behöver någon tro, eftersom du sannolikt skulle handla precis likadant i livet utan den. Du definierar din tro utifrån din egen moral. Extremister definierar sin moral utifrån sin tro. Skillnaden är enorm.
Senast redigerad av iSlash 2015-10-03 kl. 22:28.
Citera
2015-10-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ehm. Om du avser Big Bang så har universum har inte "exploderat". Dessutom är det senaste budet 13.799±0.021 miljarder år. Rätt ska vara rätt. Vill du diskutera sådant skadar det inte att vara i varje fall lite grann påläst om du inte vill göra dig till fullständigt åtlöje.

A viktigt med decimalerna kring universums ålder. Får se hur länge universums ålder befinner sig inom dessa ±0.021 miljarder år =)

Men i vilket fall, för 13,799 ±0.021 miljarder miljarder år sedan, inträffade ett "big bang", vilket enligt iSlash ej innebar att universum exploderade, men det var en ordentlig expansion värdig att döpas till "big bang". Denna stora expansion hade antingen en orsak eller ingen orsak. Fanns en orsak kan den orsaken möjligtvis vara Gud eller en annan materiell/fysikalisk matematisk beskrivbar orsak, men i så fall, vem skapade denna orsak? Vilar existensens fundamenta på en uppsättning fysiska processer som liksom bara helt oförklarligt existerat för evigt eller finns det en Gud som bara existerat 4 ever?

Citat:
Och du kommer nu att presentera de parametrar på vilka ditt antagande vilar, eller? Såvitt jag vet existerar liv inte bara i en absurt liten bråkdel av universum, utan t o m i en absurt liten bråkdel av själva jorden. Vad är det för vits med resten av universum då menar du?

De vanliga typ, antar de diskuterats flertal gånger i denna långa tråd:
Vi har en subjektiv upplevelse av allting, medvetande.
Det osannolika i att liv uppkommer slumpmässigt med tanke på universums ålder och mängden atomer osv.
Precisionen i de fysikaliska konstanterna där en minimal avvikelse hos någon av konstanterna hade gjort universum till en soppa typ (Fine tuning)

Vad det är för vits med resten av universum är en bra fråga. Skulle inte bli förvånad om det faktiskt var en vits med resten av universum bortsett från att lysa upp natthimlen.
Citera
2015-10-03, 22:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Men i vilket fall, för 13,799 ±0.021 miljarder miljarder år sedan, inträffade ett "big bang", vilket enligt iSlash ej innebar att universum exploderade, men det var en ordentlig expansion värdig att döpas till "big bang". Denna stora expansion hade antingen en orsak eller ingen orsak. Fanns en orsak kan den orsaken möjligtvis vara Gud eller en annan materiell/fysikalisk matematisk beskrivbar orsak, men i så fall, vem skapade denna orsak? Vilar existensens fundamenta på en uppsättning fysiska processer som liksom bara helt oförklarligt existerat för evigt eller finns det en Gud som bara existerat 4 ever?

Du ska ha cred för att du inte per automatik påstår att "god did it". Ett par påpekande dock:

Om t ex multiversumhypotesen är en realitet är det ingen mening med att fråga efter "vem" som orsak. Det kan förstås finnas andra förklaringar med som inte kräver en osynlig skapare. Att bara hänvisa till en skapare för att vi ännu inte vet är ett god-of-the-gaps-argument.

Vill man påstå att skaparen har existerat i all oändlighet kan man lika gärna göra detsamma med universum.

Citat:
De vanliga typ, antar de diskuterats flertal gånger i denna långa tråd:
Vi har en subjektiv upplevelse av allting, medvetande.
Det osannolika i att liv uppkommer slumpmässigt med tanke på universums ålder och mängden atomer osv.
Precisionen i de fysikaliska konstanterna där en minimal avvikelse hos någon av konstanterna hade gjort universum till en soppa typ (Fine tuning)

Det där har diskuterats till leda och i korta drag är finetuning-argumentet skitkasst, så jag vill inte gå in på det närmare än så. Vill du varför så förslår jag en googling, eller kanske kolla Youtube. Glöm bara inte bort att vara intellektuellt ärlig mot dig själv.

Citat:
Vad det är för vits med resten av universum är en bra fråga. Skulle inte bli förvånad om det faktiskt var en vits med resten av universum bortsett från att lysa upp natthimlen.

Eller så kanske det inte finns någon vits med det. Det bara är.
Citera
2015-10-03, 22:46
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det kan man diskutera.

Absolut, detaljerna är ständigt öppna för diskussion. Fast vill man diskutera huruvida arter uppstår öht framstår man förstås som efterbliven.
Citera
2015-10-03, 22:47
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Jag syftade på en intelligent medveten designer.

Såna finns det gott om. Köpenhamn har t ex en bra designskola.
Citera
2015-10-03, 23:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Förnuftet säger naturligtvis att den är designad. Men vad förnuftet säger är långt ifrån alltid relevant för hur verkligheten är beskaffad. Genom evolutionsteorin vet vi nu att en designer inte behövs. Det betyder naturligtvis inte per definition att en skapare inte existerar, bara att en sådan inte är nödvändig.
Vi har ingen absolut kunskap om hur verkligheten är beskaffad. Verkligheten går att tolka på olika sätt, därför uppstår det olika teorier. Den vetenskapliga metoden bygger på empiri. Det innebär att man ska kunna observera hur arter uppstår. Detta är givetvis omöjligt så länge man inte kan gå tillbaka i tiden och observera fenomenet.

Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Självorganisation? Så du menar att en påfågel (som inte ännu existerar) tänker att den skall skapa sig själv? Det är givetvis inte så evolution fungerar, varför ger du dig på ett ämne som du så uppenbart inte förstår?
Med självorganisation menar jag mutationer och urval. Det trodde jag var uppenbart. Men den första påfågeln uppstod antingen genom mutationer och urval, eller inte. Det är ingen falsk dikotomi.

Citat:
Absolut, detaljerna är ständigt öppna för diskussion. Fast vill man diskutera huruvida arter uppstår öht framstår man förstås som efterbliven.
Något som är 100% bevisat behöver inte diskuteras. Varför diskuteras det fortfarande huruvida arter uppstår? Är de flesta efterblivna?
Senast redigerad av kunskap1 2015-10-03 kl. 23:10.
Citera
2015-10-03, 23:28
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Något som är 100% bevisat behöver inte diskuteras. Varför diskuteras det fortfarande huruvida arter uppstår? Är de flesta efterblivna?

Det är bara kreationister som motsätter sig evolutionen, och ja, de är kunskapsmässigt efterblivna. Evolutionen är fakta vare sig du gillar det eller ej. Evolutionsteorin är däremot öppen för diskussion.
Citera
2015-10-03, 23:36
Medlem
Citat:

Med självorganisation menar jag mutationer och urval. Det trodde jag var uppenbart. Men den första påfågeln uppstod antingen genom mutationer och urval, eller inte. Det är ingen falsk dikotomi.
?

Dåså, använd inte ord som "självorganisation"

Evolutionen är sedan länge inte något mysterium, så dina frågor är besynnerliga.
Citera
2015-10-03, 23:38
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Det är bara kreationister som motsätter sig evolutionen, och ja, de är kunskapsmässigt efterblivna. Evolutionen är fakta vare sig du gillar det eller ej. Evolutionsteorin är däremot öppen för diskussion
.
Evolutionsteorin är däremot öppen för diskussion.
Jobbar du mycket med att du är ett djur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in