2015-10-03, 20:06
Medlem
Citat:
Sir.|54905755]En minskande ficka av vetenskaplig okunnighet är ju precis vad din Gud är, om ditt s.k bevis för dennes existens ligger i det vi för tillfället inte förstår.

Hur vet du det? Det var inte länge sedan man inte kunde tänka sig att något så komplext som människan och andra djur skulle kunna existera utan en intelligent designer. Nu är det ett vetenskapligt faktum att en intelligent designer inte behövs (evolutionsteorin).
God of the gaps är precis vad ditt argument är. Du tar fram exempel på sådant vi inte än har en vetenskaplig förklaring på och menar att detta bevisar Gud. Vad kommer du göra den dagen vetenskapen har ett svar på dina frågor? Jo, du kommer mest sannolikt göra som alla andra som använder vetenskaplig okunnighet som Gudsbevis; nämligen byta ut dina f.d frågor emot nya frågor som vetenskapen för tillfället inte har ett svar på.

Jo, det är ett God of the gaps-argument.
Dessutom så finns det en massa olika teorier om varför människan är det smartaste djuret, även om det mig veterligen inte för tillfället finns någon fullständig veteskaplig teori. Men det spelar egentligen ingen roll. Det faktum att vi för tillfället inte förstår ett fenomen, är INTE ett legitimt argument för att Gud existerar.

Återigen ett God of the gaps-argument.

Skitsnack hela texten. Ge mig ett enda exempel på så kallade god of the gaps som vetenskapen har fyllt eller förklarat. Ett enda god of the gaps räcker.
Citera
2015-10-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur uppstod den här varelsen? Det finns två alternativ:
1. Den uppstod själv utan extern påverkan.
2. Den uppstod inte själv. Det fanns en extern påverkan som skapade den.

Vad säger förnuftet?

Både mutation och urval är resultat av extern påverkan så din falska dikotomi bottnar i en enorm okunskap.
Citera
2015-10-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Skitsnack hela texten. Ge mig ett enda exempel på så kallade god of the gaps som vetenskapen har fyllt eller förklarat. Ett enda god of the gaps räcker.

Du missförståd tydligen allt du läste, inte helt oväntat dock.
Citera
2015-10-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasr
ONTOLOGICAL ARGUMENT (I)
(1) I define God to be X.
(2) Since I can conceive of X, X must exist.
(3) Therefore, God exists

ontologiska gudsbeviset: Jag kan tänka mig en annan orsak till att universum. Alltså existerar den andra orsaken till universum? svara gärna

Jag misstänker att den sidan du tar ifrån inte anstränger sig för att återge argumentet på ett särskilt övertygande sätt hehe.
Här är ett annat utdrag från samma sida
Citat:
ARGUMENT FROM FORMATTING
(1) Behold, foolish atheists, I present you with an incontrovertible proof of the existence of God.
(2) [Christian posts 10,000 word document without a single paragraph break.]
(3) [Atheist's eyes implode.]
(4) I see that nobody can refute (2).
(5) Therefore, God exists.
Citera
2015-10-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams

Evolutionsteorin är ett bra exempel. Förutom det så har religiösa använt sig av det mesta som just då inte var vetenskapligt förklarat.
Men det är egentligen inte relevant. Dina s.k argument ÄR God of the gaps-argument. Själva definitionen är just att man pekar på fenomen som för tillfället är oförklarade (inte oförklarliga) och menar att detta skulle vara ett belägg för att en Gud existerar. Det är precis vad du gör.
Citera
2015-10-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Evolutionsteorin är ett bra exempel. Förutom det så har religiösa använt sig av det mesta som just då inte var vetenskapligt förklarat.

Oavsett vad som inte förstås eller vad som kan förstås genom andra mekanismer kommer det alltid finnas någon underliggande mekanism hos universum som bara finns där utan anledning. I dagsläget verkar det vara att för ~15 miljoner år sedan så exploderade universum bara sådär och vi antar att antingen var det Guds vilja eller så var det en orsak av någon annan underliggande mekanism.
Säg att vetenskapsmän hittar en sådan mekanism, varför finns då denna mekanism ? Finns den bara evigt av sig själv och denna mekanism är den yttersta aspekten av verkligheten = Gud eller är Gud en person med vilja och avsikter?
Jag vill påstå att vetenskapen själv, i sina studier av den strikt materiella världen allena, indikerar att allt troligtvis var skapt med avsikt att hålla liv.
Citera
2015-10-03, 21:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Både mutation och urval är resultat av extern påverkan så din falska dikotomi bottnar i en enorm okunskap.
Men det var inte det jag syftade på med "extern påverkan". Låt mig skriva detta istället:
1. Arten uppstod genom självorganisation.
2. Arten uppstod inte genom självorganisation.

Detta är ingen falsk dikotomi. Håller du med?
Senast redigerad av kunskap1 2015-10-03 kl. 21:35.
Citera
2015-10-03, 21:51
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Men det var inte det jag syftade på med "extern påverkan". Låt mig skriva detta istället:

Det är väl dokumenterat hur arter uppstår. Inget trolleri. Lägg ner ditt trams.
Citera
2015-10-03, 22:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
I dagsläget verkar det vara att för ~15 miljoner år sedan så exploderade universum bara sådär och vi antar att antingen var det Guds vilja eller så var det en orsak av någon annan underliggande mekanism.

Ehm. Om du avser Big Bang så har universum har inte "exploderat". Dessutom är det senaste budet 13.799±0.021 miljarder år. Rätt ska vara rätt. Vill du diskutera sådant skadar det inte att vara i varje fall lite grann påläst om du inte vill göra dig till fullständigt åtlöje.

Citat:
Jag vill påstå att vetenskapen själv, i sina studier av den strikt materiella världen allena, indikerar att allt troligtvis var skapt med avsikt att hålla liv.

Och du kommer nu att presentera de parametrar på vilka ditt antagande vilar, eller? Såvitt jag vet existerar liv inte bara i en absurt liten bråkdel av universum, utan t o m i en absurt liten bråkdel av själva jorden. Vad är det för vits med resten av universum då menar du?
Citera
2015-10-03, 22:04
Medlem
Citat:
Hur uppstod den här varelsen? Det finns två alternativ:
1. Den uppstod själv utan extern påverkan.
2. Den uppstod inte själv. Det fanns en extern påverkan som skapade den.

Vad säger förnuftet?

Förnuftet säger naturligtvis att den är designad. Men vad förnuftet säger är långt ifrån alltid relevant för hur verkligheten är beskaffad. Genom evolutionsteorin vet vi nu att en designer inte behövs. Det betyder naturligtvis inte per definition att en skapare inte existerar, bara att en sådan inte är nödvändig.
Citera
2015-10-03, 22:04
Medlem
Citat:

Självorganisation? Så du menar att en påfågel (som inte ännu existerar) tänker att den skall skapa sig själv? Det är givetvis inte så evolution fungerar, varför ger du dig på ett ämne som du så uppenbart inte förstår?
Citera
2015-10-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Förnuftet säger naturligtvis att den är designad. Men vad förnuftet säger är långt ifrån alltid relevant för hur verkligheten är beskaffad. Genom evolutionsteorin vet vi nu att en designer inte behövs. Det betyder naturligtvis inte per definition att en skapare inte existerar, bara att en sådan inte är nödvändig.

Selektionstrycket är en utomordentlig designer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in