2015-10-03, 11:32
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phixarn...
Och du tror inte chanserna är större från en egen bostad till ett jobb, eller tror du på fullaste allvar att ett akutboende med noll kronor i fickan är vägen till jobb???

Om så vore fallet så skulle dem flesta på dessa boenden ha jobb inom kort, vilket tyvärr är så långt ifrån sanningen man kan komma...
Nej, de sätter dig där för att de vet att du inte vill vara där. Då ger det dig större motivation att söka något eget.
Citera
2015-10-03, 11:45
Medlem
batakis avatar
Citat:
Situationen är väldigt komplicerad då jag som sagt är sjukskriven. Så att bli självförsörjande i dagens läge, NEJ tyvärr. Och därav att jag personligen vänt mig till soc i detta läge...
Sjukskriven utan inkomst eller för låg inkomst?
Problemet för soc är att arbetslösa sambos skulle komma i massor till dem om det gick att få 4500:-/mån för att man hyr ett rum (hos sin partner).

Soc är den absolut sista utvägen att få pengar om alla andra vägar har misslyckats, därför är det och ska vara svårt att få dem.
Citera
2015-10-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Soc är den absolut sista utvägen att få pengar om alla andra vägar har misslyckats, därför är det och ska vara svårt att få dem.

Om du inte är invandrare!

Det kan bero på att soctanten får någon form av "kickback" från det andra boendet. Så fungerar det i andra korrupta samhällen. Soctanten ser till att det dyra boendet fylls med folk och får en liten "belöning" sidan om från fastighetsägaren.

Sverige är så jävla korrupt, på något vis verkar svenskar inte förstå detta.
Citera
2015-10-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Om du inte är invandrare!

Det kan bero på att soctanten får någon form av "kickback" från det andra boendet. Så fungerar det i andra korrupta samhällen. Soctanten ser till att det dyra boendet fylls med folk och får en liten "belöning" sidan om från fastighetsägaren.

Sverige är så jävla korrupt, på något vis verkar svenskar inte förstå detta.
Sverige ÄR ett sjunkande skepp!

Allting ser så fint ut på pappren ang skyddsnät och sjukvård. Men i verkligheten är det nåt helt annat. Dem rika får all hjälp dem behöver, ang sjukvård, gratis inbjudningar till olika tillställningar med gratis dricka/mat o gratis produkter m.m... Medans dem fattiga o sjuka får betala priset med att placeras i olika projekt, boenden o annat som genererar arbeten i överflöd för just dem själva och deras släktingar.
Citera
2015-10-03, 12:30
Medlem
crillecrilles avatar
Det är nåt som inte stämmer i den här historien.

Du har just flyttat till stan, men verkar veta allt om boendet du inte har flyttat till än eftersom du i sista minuten inte har fått beviljat hyran från soc. Va? Och förra hyran betaldes av socialtjänsten i kommunen du tidigare bodde i? Har du inte planerat överhuvudtaget?
Citera
2015-10-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Nej, de sätter dig där för att de vet att du inte vill vara där. Då ger det dig större motivation att söka något eget.
Förklara gärna lite närmre hur motivationen kan höjas med att bli placerad bland dem mest utsatta människorna i samhället? Skulle det påverka min eviga väntan i vårdköer o annat menar du, eller?

Om så vore fallet så skulle jag sätta mig på trottoaren utan kläder om det löste mina problem!

Känner igen din attityd från kärringen jag träffade på soc som levde på en helt annan planet än Svensson själv...
Citera
2015-10-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är nåt som inte stämmer i den här historien.

Du har just flyttat till stan, men verkar veta allt om boendet du inte har flyttat till än eftersom du i sista minuten inte har fått beviljat hyran från soc. Va? Och förra hyran betaldes av socialtjänsten i kommunen du tidigare bodde i? Har du inte planerat överhuvudtaget?
Svårt att planera då man inte har en massa farbröder, föräldrar eller annan släkt som kommer med silverskeden när saker o ting krisar...

Och vad är det som ska planeras??? I min situation fanns inte tid att planera. Det är inte så man vrakar o väljer var man vill bo, eller jo det är det förstås för dem som har pengar...

Ang boendet som dem erbjuder. Jag ser det som mest självklara uppgiften att kolla upp detta när det föreslås...
Citera
2015-10-03, 12:40
Medlem
sjukskriven, då behöver du inte soc utan har ju sjukpenning.
annars är det väl bara att du ser till att jobba ändå.
eller sök bistånd ihop med tjejen istället för att försöka trixa till mer pengar.
Citera
2015-10-03, 12:41
Medlem
paperboy85s avatar
Varför flyttade du från förra kommunen?

Det fanns en artikel för flera år sedan i lokaltidningen om ett par som hade flyttat över kommungränserna och omgående sökt försörjningsstöd. Detta blev helt naturligt inte väl mottaget av Socialförvaltningen i den nya kommunen. Kan du inte betala ditt eget uppehälle går det inte att förvänta sig att man ska kunna flytta, och i synnerhet inte till ett centralt boende i en storstad.
Citera
2015-10-03, 12:50
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Förklara gärna lite närmre hur motivationen kan höjas med att bli placerad bland dem mest utsatta människorna i samhället?
Du får nog försöka acceptera att du är i en utsatt situation du också. Jag vet att det känns pissigt, men det går att ta sig ur vad som helst. Var tacksam och se framåt.
Citat:
Svårt att planera då man inte har en massa farbröder, föräldrar eller annan släkt som kommer med silverskeden när saker o ting krisar...

Och vad är det som ska planeras??? I min situation fanns inte tid att planera. Det är inte så man vrakar o väljer var man vill bo, eller jo det är det förstås för dem som har pengar...

Ang boendet som dem erbjuder. Jag ser det som mest självklara uppgiften att kolla upp detta när det föreslås...
Lugna ner dig lite nu. Alla kan planera, det behöver man inte någon annan än en själv för att göra. Bostadssituationen är jobbig för alla just nu. Vad jag menade att du borde ha tänkt på är hur du skulle försörja dig efter flytten. Du tog för givet att soc i den nya kommunen skulle ta över helt utan vidare, så fungerar det inte.

Förstår inte riktigt vad du menar med det sista. De har fixat boende åt dig och det är ju bra.

Hur gammal är du? Behöver inte svara om du inte vill uppge din ålder här.
Senast redigerad av crillecrille 2015-10-03 kl. 12:53.
Citera
2015-10-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Varför flyttade du från förra kommunen?

Det fanns en artikel för flera år sedan i lokaltidningen om ett par som hade flyttat över kommungränserna och omgående sökt försörjningsstöd. Detta blev helt naturligt inte väl mottaget av Socialförvaltningen i den nya kommunen. Kan du inte betala ditt eget uppehälle går det inte att förvänta sig att man ska kunna flytta, och i synnerhet inte till ett centralt boende i en storstad.
varför jag flyttade - jag ska göra mitt bästa för att försöka förklara så att verkligen ingen kan missuppfatta meningen. För att ha någonstans att bo!!!

Vissa verkar tro att jag gör någon nöjestripp runt om i Sverige.

Ok, om jag har förstått vissa rätt så är det alltså bättre möjligheter till en kostnad på 50k+/månad att bevilja ett akutboende för nån som har helt nedsatt arbetsförmåga med sjukskrivning. Än att bevilja normalt bidrag istället. Jag har lite svårt att greppa den föreställningen? Så kan någon gärna vidareutveckla det ?
Citera
2015-10-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du får nog försöka acceptera att du är i en utsatt situation du också. Jag vet att det känns pissigt, men det går att ta sig ur vad som helst. Var tacksam och se framåt.

Lugna ner dig lite nu. Alla kan planera, det behöver man inte någon annan än en själv för att göra. Bostadssituationen är jobbig för alla just nu. Vad jag menade att du borde ha tänkt på är hur du skulle försörja dig efter flytten. Du tog för givet att soc i den nya kommunen skulle ta över helt utan vidare, så fungerar det inte.

Förstår inte riktigt vad du menar med det sista. De har fixat boende åt dig och det är ju bra.

Hur gammal är du? Behöver inte svara om du inte vill uppge din ålder här.
38 år är jag....

Accepterat att jag är i en dålig situation det har jag gjort. Men att bli motarbetad från alla håll som ska finnas där när man som mest behöver det, ja då börjar jag allvarligt förstå att kriminaliteten ökar så offantligt i vårat land just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in